یکشنبه 7 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيين رسمي دولت ایران به مناسبت نوروز در تالار وحدت آغاز شد

آيي رسمي دومين جشن جهاني نوروز با حضور رييسان جمهوري اسلامي ايران؛ افغانستان،تاجيكستان، تركمنستان، ارمنستان، عراق و نمايندگاني از ۱۵ كشور ديگر عصر يكشنبه در تالار وحدت تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا؛ 'محمود احمدي نژاد' رييس جمهوري اسلامي ايران و رييسان جمهوري پنج كشور ميهمان قرار است در اين مراسم درباره آيين هاي جهاني نوروز، اهميت فرهنگي آن و نوروز به عنوان عامل پيوند دهنده ملت ها و فرهنگ ها سخنراني كنند.

در اين مراسم همچنين قرار است برنامه هاي فرهنگي و هنري توسط هنرمندان كشورهاي شركت كننده اجرا شود.

بيش از ۱۰۰ خبرنگار، عكاس و تصويربردار از رسانه هاي داخلي و خارجي دومين جشن جهاني نوروز را پوشش خبري و تصويري مي دهند.

دومين جشن جهاني نوروز صبح يكشنبه با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران و همتايان وي از كشورهاي تاجيكستان، تركمنستان ، افغانستان، ارمنستان و عراق در سالن 'جنان' مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد تهران افتتاح شد.

آقاي احمدي نژاد در اين جشن بين المللي ميزبان 'حامد كرزاي' رييس جمهوري افغانستان، 'امام علي رحمان' رييس جمهوري تاجيكستان، 'قربان قلي بردي محمداف' رييس جمهوري تركمنستان، 'سرژ سركيسيان' رييس جمهوري ارمنستان و 'جلال طالباني' رييس جمهوري عراق است.

در اين مراسم همچنين معاون اول رييس جمهوري، رييس دفتر و مشاور ارشد رييس جمهوري ايران، رييس مجلس پاكستان، معاون رييس جمهوري زنگبار، معاونين نخست وزيران تركيه و آذربايجان، وزيران خارجه لبنان و عمان، وزير بهداشت، رفاه و خانواده هند، وزير فرهنگ قرقيزستان، معاون رييس مجلس قزاقستان، دبيركل اكو و سفراي ازبكستان و سنگاپور حضور دارند.

'امام علي رحمان' رييس جمهوري تاجيكستان عصر امروز با ورود در مراسم آيين رسمي دومين جشن جهاني نوروز در تالار وحدت، عيد نوروز را به زبان فارسي به همه شركت كنندگان تبريك گفت كه با استقبال شركت كنندگان روبرو شد.


برگزاری جشن جهانی نوروز در غیاب خبرگزاری‌های غیردولتی

به گزارش آفتاب، جشن جهانی نوروز با حضور سران ۶ کشور حوزه تمدنی نوروز و دیگر مهمانان این مراسم امروز در تهران برگزار شد.

این مراسم که صبح امروز یکشنبه بدون حضور خبرنگاران رسانه‌ها در کاخ سعدآباد آغاز شده بود، عصر امروز در تالار وحدت تهران پیگیری شد.

این مراسم با حضور روسای‌جمهور و مقامات 19 کشور جهان از جمله روسای‌جمهور افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان و ارمنستان، معاون رییس‌جمهوری زنگبار، معاونین نخست‌وزیر کشورهای آذربایجان و قرقیزستان، وزرای خارجه عمان و لبنان، وزیر بهداشت هند، ولیعهد قطر، نمایندگانی از کشورهای دیگر و محمود احمدی‌نژاد در حال برگزاری است.

شایان ذکراست علی‌رغم دعوت قبلی از خبرنگاران همه رسانه‌ها، از حضور خبرنگاران خبرگزاری‌های غیردولتی کشور در این برنامه‌ها ممانعت به عمل آمد و تنها خبرنگاران صداوسیما و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دولت برای پوشش اخبار و رویدادهای این مراسم حضور دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن کامل سخنرانی احمدی نژاد در دومین جشن جهانی نوروز


بسم‌الله الرحمن الرحيم


الحمد لله رب العالمين و الصلوه و السلام علي سيدنا و نبيينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين

اللهم عجل لوليك الفجر و العافيه و النصر و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهيدين بين يديه

عاليجنابان، خانم‌ها و آقايان


حضور دوستان و برادران عزيزم رؤساي محترم جمهور، وزراء و نمايندگان عالي دولت‌ها و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و همه ميهمانان عزيز را گرامي مي‌دارم.

از همه شما به خاطر پذيرش دعوت دوستانه صميمانه تشكر مي‌كنم.

خداوند را سپاسگزارم كه امروز در جمع ياران و دوستان، دومين جشن بين‌المللي نوروز را در خانه همه شما، ايران برگزار مي‌كنيم.

نوروز فراتر از مرزهاي جغرافيايي، نژادي، زباني و جزء جدايي ناپذيري از فرهنگ الهي و انساني مردمان منطقه ما و بسياري ديگر از مردم جهان است.

عناصر و ارزش‌هاي نوروز از جمله نو شدن و حيات دوباره طبيعت،

تولد و شروعي مجدد،

دگرگوني و شادماني دل‌ها،

زوال نوميديو سستي و جوانه زدن اميد،

نگاه كريمانه آسمان به زمين،

تجلَي لطف و رحمت و نگارگري خداوند در زمين،

بارش رحمت و رويش زيبايي‌ها،

جوشش دوستي‌ها و محبت‌ها،

اكرام بزرگترها و محبت به كودكان،

صله ارحام و تقويت روابط انساني،

فرصتي براي درست گرفتن از گذشته و نگاه به آينده و همگامي و احساس دوستي با طبيعت و ده‌ها ارزش ديگر،

همه و همه از عناصر مشترك فهم و باور انسانی و الهي است.

از اين‌رو نوروز كه بخش تفكيك‌ناپذيري از فرهنگ مشترك همه ماست انسان‌ها را به فراسوي مرزهاي جغرافياي، نژادي و زباني منتقل مي‌كند.

خوشبختانه امروز نوروز در بسياري از كشورهاي آسيايي، آفريقايي،‌آمريكاي لاتين و حوزه بالكان جشن گرفته مي‌شود.

اينجانب صميمانه نوروز را به همه شما و همه مردمان تبريك مي‌گويم و از خداوند بزرگ مي‌خواهم صلح، آرامش، نيكي، عدالت و زيبايي را در جهان مستقر نمايند.

از او مي‌خواهم كه ملت‌هاي ما و همه ملت‌هاي جهان را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد.

دوستان عزيز

نوروز نماد يك فرهنگ متعالي است كه مي‌تواند به طور مستمر الهام‌بخش باشد و هر سال جلوه‌ها و معاني جديدي ارائه نمايد.

نوروز بر توحيد و احترام و عشق به انسان‌ها بنا شده است.

مشكل جامعه بشري دوري برخي از دولت‌ها از اين ارزش‌هاي انساني و متعالي بوده است. دولت‌هاي كه فقط به دنبال بسط سيطره خود و تامين منافع نامشروع خود هستند و ارزشي براي ملت‌ها قائل نيستند.

جاي بسي تأسف است كه دخالت بعضي دولت‌هاي خودخواه و استكباري در امور ملت‌ها گسترش يافته است.

آنان علي‌رغم ادعاهاي انسان دوستي اجازه نمي‌دهند ملت‌ها خودشان نسبت به سرنوشت خود تصميم بگيرند. معيار آنان در حمايت و يا در مخالفت فقط منافع خودشان است.

شاهديم كه علي‌رغم درس‌هاي روشني كه مردم عراق و افغانستان به آنان داده‌اند و علي‌رغم تنفر عمومي ملت‌هاي جهان، بر تكرار اشتباهات خود اصرار مي‌ورزند. با بهانه‌سازي مردم بي‌گناه و غيرنظامي را بمباران و زيربناها را ويران مي‌كنند تا زمينه را براي تسلط و حضور كمپاني‌هاي وابسته به حزب و گروه خود در آن كشورها فراهم كنند.

حفظ شريان انرژي ارزان به غرب و ايجاد جنگ براي خروج ركود و حل مشكلات اقتصادي سرمايه‌‌داران از سياست‌هاي آنان است.

متأسفانه دولت آمريكا و متحدان او مصالح خود را در جنگ با ديگران منافع خود را غارت منابع ساير ملت‌ها و بهبود وضعيت خراب اقتصادي خويش را در ويراني زيربناها و اقتصاد ساير كشورها جست‌وجو مي‌كنند.

هر جا اقتضا كند در كنار حاكمان مستبد و در مقابل ملت‌ها مي‌ايستند و هر جا لازم بدانند وابستگان خود را فداي منافع خود مي‌كنند.

نماد آمريكا و متحدان او، هواپيماهاي جنگي، موشك‌ها و بمب‌ها هستند كه دائم آنها را از رسانه‌هاي خود به رخ مردم دنيا مي‌كشند و حاصل آن كشتار، فقر و تحقير ملت‌هاست. آنان به هيچ ارزشي از ارزش‌هاي الهي و انساني پايبند نيستند. همه را زير پاي خود له كرده‌اند و هر جا مي‌روند تخم كينه، غم، ياس و خرابي و مرگ مي‌كارند. اما در اينجا و در منطقه ما و هر جا كه سفره نوروز پهن است. ارزش‌هاي انساني در اوج است.

همگرايي،

حيات و بالندگي،

پاكي و محبت،

خدمت و احترام به ديگران و حقوق آنان،

زدودن كينه‌ها و كدورت و غم‌ها و جايگزين كردن دوستي‌ها و شادي‌ها،

و اميد و زنده شدن و آباداني موج مي‌زند.

نوروز معرف فرهنگ و ارزش‌هاي مردمان ماست و اين همان فرهنگي است كه در جهت مصالح بشري و ضد تجاوز و ظلم است.

نوروز زمينه‌ساز روابط عميق و گسترده انساني بين همه ملت‌هاست.

دوستان گرانقدر

اكنون كه در پرتو همكاري جمعي كشورهايمان نوروز جهاني شده است با معرفي مناسب و درست ارزش‌هاي اين آيت الهي بدون ترديد همه مردم جهان از آن استقبال خواهند كرد.

پيام نهايي نوروز، اميد به آينده درخشان بشري و عبور از سختي‌ها و ناكامي‌هاست.

زمستان بشر رو به پايان و بهار انسانيت در راه است. تجلي حقيقي نوروز آنگاه است كه خداپرستي، عدالت و عشق در جهان حاكم شود و اثري از ظلم و تبعيض و ظالم و متجاوز باقي نماند.

به لطف الهی طليعه چنين روزي آشكار شده است.

به بن بست رسيدن مكاتب مادي و رسوايي زورمداراني كه فرهنگ و انديشه خود را غايت و نهايت انديشه و فرهنگ بشري معرفي مي‌كردند از يك طرف و جهاني شدن بشر و تشنگي مردم جهان به عدالت و عشق و پاكي از طرف ديگر زمينه‌ساز ظهور يگانه نجات‌بخش بشريت، پيشواي موحدان و صالحان و بهار مردمان و خرمي روزگاران فراهم شده است. او خواهد آمد و با كمك صالحان و نوروزيان يگانه‌پرستي، يكرنگي، عدلات و عشق را به انسان هديه خواهد كرد. بايد صبر و تلاش را توأم نماييم.

شاعر عزیز ما فرمود:

كامجويان راز ناكامي كشيدن چاره‌اي نيست

بر زمستان صبر بايد طالب نوروز را

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

شادی به غم توام ز غم افزون است

اندیشه کنم هر شب و گویم یا رب

هجرانش چنین است و وصالش چون است

ميهمانان گرانقدر

نوروز فرصت ارزشمندي در تعاملات سازنده و تأمين منافع و مصالح ملت‌هايمان و ساير ملت‌هاي جهان است. در اين فضاي برادرانه بر دوستي‌هاي خود پاي مي‌فشاريم و بر تعميق روابط پايدار و گسترش آن تأكيد مي‌ورزيم.

پيام اجلاس‌هاي سالانه نوروز پيام صلح و برادري براي همه است.

بار ديگر از حضور همه شما در زادگاه نوروز تشكر مي‌كنم و از خداوند متعال براي همه بشريت صلح و سلامتي و رفاه و شكوفايي در سايه توحيد، عدالت و عشق مسألت مي‌كنم. اميدوارم جشن نوروز هر سال پرشكوه‌تر برگزار گردد.

پيروز و سربلند باشيد


اسفنديار رحيم‌مشايي: علت پايداري نوروز اصرار آن بر فضيلت‌هاي الهي و انساني است

رييس دفتر رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه «نوروز ريشه در اعماق تاريخ دارد و بسيار قديمي است» گفت: در عين حال نوروز نگاهش به آينده است و از جنس تازگي مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اسفنديار رحيم مشايي بعد از ظهر روز يكشنبه در مراسم جشن جهاني نوروز خطاب به هيات‌هاي شركت كننده در اين مراسم اظهار كرد: امروز افتخار داريم به محضر شما بزرگواران خيرمقدمي از سر محبت، صميميت و عشق و از منظر وحدت، يگانگي، همبستگي و پايداري بر فضيلت‌هاي اخلاقي عرض كنيم.

وي ادامه داد: دولت جمهوري اسلامي ايران مردم شريف و ادب‌پرور ايران قدوم شما عزيزان را گرامي مي‌دارند و افتخار دارم به نمايندگي از دكتر احمدي‌نژاد نوروز باستاني را به همه آن‌هايي كه در پرتو اين انديشه زيباي تاريخي زندگي مي‌كنند و به همه‌ مردان و زناني كه به واسطه‌ نوروز از آن بهره مي‌گيرند تبريك بگويم.

وي با بيان اين‌كه «نوروز روزي نو و جديد است» اظهار كرد: نوروز ريشه در اعماق تاريخ دارد و بسيار قديمي است، اما نگاهش به آينده است، در اعماق تاريخ جايي خوش كرده اما از جنس تازگي است.

رييس دفتر رييس‌جمهور هم‌چنين با اشاره به اين‌كه «نوروز روز خدا، انسان و طبيعت است» خاطرنشان كرد: هر آن‌چه كه در هستي است با نوروز مرتبط است و نوروز روز شكفتن، بار آمدن به خود آمدن و بازنگري است.

وي نوروز را شكرگذاري فرصت زندگي توصيف كرد و افزود: نوروز روز توجه انسان به پروردگار، نشستن با خود و بخشش و اعطاست؛ همچنان كه خداوند در اين روز بزرگترين بخشش را يعني فرصت دوباره زندگي به انسان و جهان را انجام داده است.

وي ادامه داد: امروز افتخار دارم كه عرض كنم نوروز فرصت پسنديده و صحنه‌اي از ملت‌هاي تاريخي ما و روزي جهاني است كه براي همه مردم دنيا پيام دارد و روز فضيلت‌هاي اخلاقي است.

مشايي همچنين فداكاري شهدا را مورد اشاره قرار داد كه جان خود را تقديم ملت كردند و با گراميداشت ياد آن‌ها گفت: از همه‌ بزرگان و انديشمنداني كه نوروز را پاسداري كردند و آن را بزرگ و فضيلت‌هاي انساني را گرامي داشتند ياد مي‌كنيم و به روح آن‌ها درود مي‌فرستيم و پيمان مي‌بنديم كه از سر عشق راه و رسم جوانمردي را ادامه دهيم.

وي با يادآوري اين‌كه «امروز دنيا بيش از هر وقت ديگري به آرامش و صلح نيازمند است» راه تحقق آن را مسيري عنوان كرد كه از اراده مشترك انسان‌ها عبور مي‌كند.

وي ادامه داد: زماني صلح پايدار محقق شده است كه همگان لبخندي از رضايت بر لب داشته باشند.

رييس دفتر رييس‌جمهور افزود: نوروز سبب پيوند ملت‌هاي فراواني شده است و دليل جهاني بودن آن نيز اين است كه روح خدايي در آن وجود دارد. علت پايداري نوروز اصرار آن بر فضيلت‌هاي الهي و انساني است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016