سه شنبه 9 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقابله نيروهای امنيتی سوريه با تظاهرکنندگان در درعا، دويچه وله

شهر درعا در سوريه بار ديگر شاهد تظاهرات اعتراضی بود. به گزارش شاهدان عينی، ماموران امنيتی سوريه برای متفرق کردن هزاران معترض، اقدام به شليک گاز اشک‌آور کرده‌اند. بشار اسد در روزهای آينده نطقی ايراد خواهد کرد.

روز دوشنبه (۲۸ مارس/۸ فروردين) در شهر درعای سوريه مراسم خاکسپاری يکی از قربانيان ناآرامی‌های اخير اين شهر برگزار شد. در اين مراسم حدود چهار هزار تن گرد آمده بودند که سپس در خيابان‌ها دست به راهپيمايی زدند و بار ديگر خواستار دمکراسی شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته‌ی شاهدان عينی، نيروهای امنيتی سوريه به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شليک کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که از اين شهر صدای تيراندازی و حتا تيربار شنيده شده است. ولی تلويزيون دولتی سوريه، تيراندازی به سوی تظاهرکنندگان را تکذيب کرده است.

برخی از ساکنان درعا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که پس از وقفه‌ای کوتاه، حضور ماموران امنيتی در شهر بار ديگر پررنگ شده و تانک‌ها و خودروهای زرهی شهر درعا را محاصره کرده‌اند.

ناامنی در بندر لاذقيه


در بندر لاذقيه نيز اوضاع ناآرام است. به گفته‌ی شاهدان عينی، عده‌ای اقدام به ايجاد پست‌های کنترل کرده‌اند تا ظاهرا از حملات گروه‌های مسلح جلوگيری کنند. يکی از ساکنان لاذقيه گفته که خيابان‌های شهر لاذقيه روز دوشنبه کاملا خلوت شده بود، زيرا يک روز قبل از آن مردان مسلح به تفنگ و چماق خودروها را متوقف و آن‌‌ها را کنترل می‌کرده‌اند.

به گفته‌ی شاهدان عينی، نيروهای امنيتی سوريه در مقابل ساختمان‌های مهم شهر لاذقيه، مانند مرکز حزب حاکم بعث سوريه و نيز بانک مرکزی، مستقر شده‌اند. اطراف شهر گروه‌های مسلح ديده شده‌اند که عابران را متوقف و کارت‌های شناسايی آنان را کنترل می‌کرده‌اند. شاهدان عينی گفته‌اند که اين‌افراد آدم‌های معمولی هستند که وظيفه‌ی ماموران امنيتی را برعهده گرفته‌اند. آنان چنين اقداماتی را «بسيار خطرناک» توصيف کرده‌اند.

اسد چه خواهد گفت؟


بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه، قرار است در يکی دو روز آينده نطقی ايراد کند. به گفته‌ی معاون وی، رئيس‌جمهوری سوريه تصميم‌هايی را ابلاغ خواهد کرد که «مورد پسند مردم» قرار خواهد گرفت. اسد تاکنون در قبال ناآرامی‌های اخير سوريه شخصا موضعگيری نکرده است.

محافل حزب بعث سوريه اعلام کرده‌اند که اسد قصد دارد به وضعيت اضطراری که از سال ۱۹۶۳ تا کنون بر سوريه حاکم است پايان دهد. افزون بر آن ناظران سياسی معتقدند که اسد احتمالا تغييراتی در کابينه ايجاد خواهد کرد. نيروهای اپوزيسيون معتقدند که در ميان رهبران حزب بعث اختلاف‌نظرهايی پديد آمده است.

برخی از ناظران غربی معتقدند که واکنش بشار اسد نسبت به وقايع اخير با تاخير زياد همراه است و می‌تواند برای او مساله‌ساز شود.

سوريه از يک هفته پيش تا کنون روزهای ناآرامی را می‌گذراند. در درگيری‌هايی که طی يک هفته‌ی اخير ميان تظاهرکنندگان و نيروهای امنيتی در ۶ شهر سوريه روی داد، شمار زيادی کشته شدند. به گزارش سازمان ديده‌بان حقوق بشر، از تاريخ ۱۸ مارس تا کنون در ناآرامی‌های سوريه دست‌کم ۶۱ تن جان باخته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016