جمعه 12 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: سناريوی ليبی شبيه عراق است، سعودی‌ها نيروهايشان را از بحرين خارج کنند، ايسنا

- بحرين با همدلی مردم دوام می‌آورد نه با حمايت قدرت‌های خارجی

رييس مجلس مردم مسلمان کشورهای عربی حرکتی آزادی‌خواهانه برای پايان دادن به استبداد و وابستگی آغاز کرده‌اند،گفت: در هرکدام از اين کشورها مراحلی از پيروزی طی شده و آمريکا نتوانسته در هيچ يک از اين کشورها موفقيت مهمی کسب کند، البته آنها تلاش گسترده‌ای را انجام می‌دهند تا اين حرکت‌های مردم را منحرف يا متوقف کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی لاريجانی در گفت‌وگويی در ارزيابی از سياست‌ها و برنامه‌های آمريکا در مقابله با نهضت منطقه‌ای تصريح کرد: خوشبختانه يکی از دستاوردهای مهم اين جنبش مردمی آشکارسازی بسيار عالی از عدم صداقت آمريکاست، غرب و به‌ويژه آمريکا با شعار دموکراسی‌خواهی و حمايت از حقوق بشر بخشی از افکار عمومی را فريب می‌دادند، حالا مشخص شده آن‌چه اهميت دارد نفت و منافع شرکت‌های تجاری آنهاست.

وی افزود: جالب است آنها در شورای امنيت در حمايت از مردم ليبی قطعنامه صادر می‌کنند و حملات گسترده نظامی به حکومت ليبی انجام می‌دهند، اما در بحرين، برعکس عمل می‌کنند به ارتش سعودی و برخی کشورهای عربی دستور می‌دهد که برای حمايت از حکومت به آن کشور وارد شوند و به سرکوب مردمی که به صورت مسالمت‌آميز خواسته‌هايی دارند، بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم چنين خاطرنشان کرد:‌ در مقابل کشتار و سرکوب مردم نه از شورای امنيت و نه از آمريکا خبری است تا از مردم حمايت کنند بلکه دقيقا برعکس از قلع و قمع مردمی که هيچ‌گونه سلاحی ندارند و رفتار خشونت‌آميزی نداشته‌اند حمايت کنند. آيا بهتر از اين می‌توان نفاق و دورويی و موضع ضدمردمی غرب را نشان داد.

لاريجانی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه دولت بحرين، ايران را متهم به دخالت در امور اين کشور می‌کند، يادآور شد: آنها خوب می‌دانند که مردم بحرين چه می‌خواهند و چه می‌گويند، اين خواسته‌ها مربوط به امروز و ديروز نيست، مردم به منطقی‌ترين روش مطالبات خود را مطرح کرده‌اند، چرا حکومت بحرين به جای توجه به حرف‌های مردمش از اتومبيل ارتش کشورهای بيگانه کمک گرفته است. برای حکومت بحرين بسيار بد است که کشورها و نيروهای ضداسراييلی را متهم می‌کند مگر آنها مورد حمايت اسراييل هستند که اين‌گونه سخن می‌گويند.

رييس مجلس شورای اسلامی در عين حال تاکيد کرد: ما از مظلوم حمايت می‌کنيم مگر حمايت ما از حماس چيزی جز اين است. حماس عرب و سنی است ولی ما از آنها حمايت کرده و می‌کنيم. اين حمايت‌ها صرفا جنبه‌ی معنوی دارد، مگر ايران از مردم مصر مقابل حکومت مبارک حمايت نکرد. آنها به راحتی اجازه می‌دهند که آمريکا برايشان تصميم بگيرد و امر و نهی کند، آمريکا به دنبال منافع مردم بحرين است؟ اين موضع‌گيری خنده‌دار است، حکومتی که از مزدوران ارتش بيگانه برای سرکوب نظامی کمک خواسته تا مردم بی‌سلاحش را قتل عام کند، حالا ديگران را متهم به دخالت می‌کند.

وی در ارزيابی از وضعيت بحرين در آينده گفت: من به حکومت سعودی توصيه می‌کنم به اين موضوع توجه کنند که مردم بحرين قرن‌هاست که در اين کشور زندگی کرده‌اند و مطالبات به حقی دارند، اگر آنها می‌خواهند اين مطالبات را با خون بشويند بدانند که بزرگ‌ترين خطای تاريخی مرتکب شده‌اند و هرگز از حافظه‌ی مردم منطقه پاک نمی‌شود همان‌گونه که غارت نجف و کربلا و تخريب بقيع پاک نشد، سعی نکنند کينه‌ها و بغض‌ها را نسبت به خودشان در بين مردم بيشتر کنند عاقلانه اين است که سريعا نيروهايشان را از بحرين خارج کنند.

لاريجانی ادامه داد: حکومت بحرين هم به نجابت مردم اين کشور توجه داشته باشد. اين حکومت تنها می‌تواند با همدلی مردم دوام بياورد و نه با حمايت قدرت‌های خارجی، لذا کشتار و زندان و شکنجه راه حل رفع مشکل نيست، شما اگر پايگاه مردمی داريد چرا نمی‌توانيد در مقابل مردم بی‌سلاحی که فقط شعار می‌دهند خودتان را حفظ کنيد و از بيگانه کمک می‌خواهيد. شاهد هستيم که مردم بحرين هم با صلابت ايستاده‌اند و در مقابل اين همه فشار، ضعف از خودشان نداده‌اند و نخواهند داد، چون آنها هم مطالبات به‌حقی دارند و هم با روش‌های منطقی پی‌گير خواسته‌های خود هستند. لذا قطعا پيروز می‌شوند و اين فشارها قابل دوام نيست. شاه ايران بسيار قوی‌تر از اين حکومت‌ها بود ولی نتوانست با حمايت آمريکا و غرب و شرق در مقابل اراده‌ی ملت دوام بياورد. اينها بايد از اين تجربه درس گرفته باشند.

رييس مجلس در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه پس از تصميم شورای امنيت و بعد از حمله‌ی نظامی قدرت‌های غربی با مشارکت برخی کشورهای عربی رفتار غربی‌ها دچار آشفتگی شده است، تصريح کرد: به نظر می‌رسد سناريوی ليبی شبيه سناريوی برخورد با صدام در عراق است. زيربناها را در عراق ويران کردند، مدتی تحريم و بعد با نيروی پياده حمله‌ نظامی کردند. حرف‌های آقای اوباما به مرور اهداف پشت پرده را آشکار می‌کند که می‌خواهند زيربناها را در ليبی نابود کنند بعد بخشی از سرزمين ليبی را در کنترل بگيرند و سپس با برنامه‌ی ديگری به ليبی و ذخاير عظيم آن مسلط شوند. معلوم می‌شود آقای اوباما با بوش فرقی ندارد و اين همه تفاوت در شعار و عمل برای کشوری مثل آمريکا با اين همه شعار بسيار زشت است. البته مردم هم هرگز اين خيانت‌ها را فراموش نخوهند کرد. لذا در آينده آنها هيچ توقع و انتظاری از انقلابيون منطقه نمی‌توانند داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016