یکشنبه 14 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی ايرنا با ابراهيم يزدی: به قانون اساسی پايبندهستم، اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود

تهران- "ابراهيم يزدی" سرکرده مستعفی گروهک غيرقانونی نهضت آزادی در آخرين روز اسفند سال ۸۹ در گفت‌وگو با ايرنا از اقدامات اغتشاشگران پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری از جمله فراخوان راهپيمايی‌های بدون هماهنگی با مراجع قانونی و رفتارهای دوگانه آمريکا انتقاد و تاکيد کرد که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران ملتزم و پايبند است.


گفت وگوی خبرنگار سياسی ايرنا با ابراهيم يزدی، پس از استعفای وی از دبيرکلی گروه موسوم به نهضت آزادی انجام شد.
يزدی در اين مصاحبه از دلايل استعفای خود سخن گفت و ديدگاه خود درباره تحولات سياسی داخل و خارج کشور، از جمله خيزش‌های مردمی منطقه را بيان و از رفتار دوگانه آمريکا به ويژه در قبال تحولات در ليبی و بحرين انتقاد کرد.

** به لحاظ جسمی قادر به ادامه دبيرکلی نهضت آزادی نبودم
سئوال - از علت استعفای خود از دبيرکلی نهضت آزادی بگوييد.
يزدی: بنده از دبير کلی نهضت آزادی استعفا دادم زيرا نمی توانستم وظايفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، اين يک اخلاق دينی است که اگر کسی مسووليتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنده طی سال گذشته با مشکلات جسمی خاصی رو به رو بودم و مجبور به عمل جراحی قلب شدم و با توجه به عوارض آن، پزشکان معالج توصيه کردند که بايد به دور از استرس باشم و حتی گفتند که خبرها چه خوب و يا چه بد برای من اثر منفی دارد.
خبرهايی که در اين چند روزه در مورد بحرين، ليبی، يمن و ديگر کشورها از تلويزيون می بينم، ناراحتم می کند و فشار خونم از ديدن اين صحنه ها بالا می رود و بنابر تجويز پزشک حتی نبايد اين تصاوير را نگاه کنم. با اين شرايط جسمانی، طبيعتا نمی توانستم وظايفم را به عنوان دبير کل انجام دهم لذا استعفا دادم.

**توصيه به احزاب
سوال- با توجه به اينکه شما دارای سابقه فعاليت حزبی هستيد، اينک می توان از شما در باره ديدگاهتان در اين زمينه سووال کرد.
يزدی: پيشنهاد بنده اين است که بايد يک خط قاطع ميان دشمن و مخالف کشيده شود. هر کس نقدی کرد، مخالف نيست. فکر غالب نبايد اين باشد که يا با من يا بر من. اگر از شما نقدی شد؛ نبايد منتقد را دشمن تلقی کنيد. من با نظام هيچ مساله‌ای ندارم فقط با برخی از رفتارها، که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارم.
توصيه مقام رهبری اين بوده که خلاف قانون عمل نکنيد و من نيز چيزی بيشتر يا کمتر از قانون نمی خواهم.

**هر کس خلاف قانون عمل کند، محکوم است
سوال- احزاب با کارکرد خود در چارچوب قانون اساسی، می توانند راهنمای خوبی برای ترويج مردمسالاری باشند، نظر شما در اين زمينه چيست؟
يزدی: همه بايد قانون را محترم بشمارند و هرکس که خلاف قانون عمل کند، محکوم است.

** راهپيمايی نبايد مخل نظم عمومی باشد
سوال: به نظر شما تحولات ناخوشايند پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ ، تحت تاثير چه رويکردی بوقوع پيوست؟
يزدی: در ابتدا تاکيد می کنم که هيچ تغييری از بيرون برای ايران پايدار نيست. راهپيمايی آزاد است به شرطی که مخل نظم عمومی نباشد. اگر چه قانون اساسی می گويد مشکلی برای راهپپيمايی نيست اما مصلحت ايجاب می کند قبلا هماهنگی‌های لازم با مبادی ذيربط انجام شود زيرا وقتی بدون هماهنگی راهپيمايی انجام شود، تنها هواداران شما به خيابان نمی آيند، بلکه گروه های معاند هم می آيند.

** معيارهای دوگانه غرب در حمايت از دمکراسی
سوال- دولت آمريکا در ارتباط با تحولات منطقه بويژه در خصوص حوادث ليبی و بحرين، معيار دوگانه را در سياست خارجی خود به کار گرفته است. هيلاری کلينتون در مصاحبه ای گفته است پادشاه بحرين می تواند از عربستان و ديگر کشورها برای سرکوب مردم بحرين کمک بخواهد و اين در حالی است که همزمان به بهانه مقابله با دولت ليبی، مردم اين کشور را هدف حملات نظامی قرار داده است. اين دوگانگی در رفتار آمريکا را چگونه ارزيابی می کنيد؟

يزدی: سوال شما، تعجب برانگيز است. يعنی توقع شما غير از اين است؟ آنها با اينگونه اقدامات به دنبال منافع خود هستند. نه تنها رفتار دو گانه آمريکا، بلکه رفتار دو گانه غرب به شدت محکوم است. در قانون بين المللی و دادگاه بين المللی، تيراندازی به قصد کشتن انسانها، جنايت جنگی محسوب می شود. حالم از ديدن صحنه هايی که در ليبی رخ می دهد به هم می خورد و وقتی می بينم که در بحرين از دو متری به سر يک مرد تير می زنند، منقلب می شوم.

** با صدای آمريکا مصاحبه نخواهم کرد
سوال-غرب هم اکنون از شما حمايت می کند، آيا وقت آن نرسيده است که در اين باره، موضع گيری شفافی داشته باشيد؟
يزدی: من به کشور و دينم متعهد هستم. زمانی که صدای آمريکا می خواست با بنده مصاحبه کند گفتم مصاحبه نمی کنم نامه هم نوشتم و همه جا پخش کردم، بنده در آينده هم با آنان مصاحبه نخواهم کرد. من ترجيح می دهم شما به عنوان خبرنگار ايرانی با من مصاحبه و حرفم را منعکس کنيد. راديو گفت وگو و پرس تی وی با من صحبت کردند و من هم به فارسی و هم انگليسی مصاحبه کردم.
بزرگترين مساله در روابط بين الملل بعد از فروپاشی شوروی و جنگ سرد، رابطه جهان غرب يا نيمکره شمالی با جهان اسلام است. اسلام در حال جوشش، رشد و بالندگی است و اين اثری دارد که حتی يک آمريکايی نيز جذب آن می شود. فکر می کنم که دنيای غرب هم موضعش به تدريج نسبت به اسلام در حال عوض شدن است و آرام آرام نسبت به اسلام علائمی از گرايش نشان می دهند.

سوال- برخی معتقدند که غربی ها اسلام را تا جايی قبول دارند که به منافع آنان ضربه نزند؟ نظر شما در اين زمينه چيست؟
يزدی: قطعا. البته بايد تفکيک کنيم. زمامداران اينگونه که شما می گوييد عمل می کنند ولی متفکرانی که در مسند قدرت نيستند، وقتی در مورد اسلام حرف می زنند، مفهوم ديگری را منتقل می کنند. اسلام در حال رشد است. در يک مقطع از زمان، برای اروپايی ها، يک فرد مسلمان به منزله عرب در صحرا بود، اما امروز همسايه ديوار به ديوارش است. وقتی قانون اساسی ايالت متحده را نوشتند، پاپ فشار آورد که راجع به مسيحيت در قانون اساسی بنويسيد. يکی از مسائلی که مطرح شد اين بود که اگر بخواهيد راجع به مسيحيت بنويسيد بايد راجع به اسلام هم بنويسيد.
کشورهای اسلامی با يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون مسلمان مانند کمربندی در حدفاصل اقيانوس اطلس تا اقيانوس آرام و بين نيمکره شمالی و جنوبی قرار دارند. غنی ترين منابع طبيعی جهان در اين کمربند است و غربی ها از اين مساله هراس دارند. علاوه بر اين، دنيای اسلام تعداد قابل توجهی نسل جوان دارد و در آنجا نيز انقلاب الکترونيک رخ داده است.

** ساختارشکنان به خود اصلاح طلبی ضربه زدند
سوال- در حوادث پس از انتخابات ، افرادی پيدا شدند که در خيابان های تهران، شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران را سر دادند. فکر می کنيد که خاستگاه اين شعار چيست؟
يزدی: مساله غزه فقط يک مساله عربی-اسلامی نيست بلکه يک مساله انسانی است و هيچ انسانی نمی تواند نسبت به اين جنايات بی تفاوت باشد. در آن زمان نقدی به موسوی کردم که شما يا نبايد مردم را به حضور در خيابان ها دعوت می کرديد، يا اگر اعلام می کنيد مردم بيايند ، بديهی است همه آنان که می آيند هوادار شما نيستند و شعارهای خود را می دهند و ساختار شکنی می کنند.
می گويند معترضان انتخابات به خيابان ها آمده اند در حالی که عده ديگری هم آمدند که شعارهای خودشان را دادند. آنها به خود اصلاح طلبی لطمه زدند. من در آن نقد، گفتم که ساختار شکنی نکنيد و با اين کار دست به کارهای خشونت آميز نزنيد. ملايم و قانونی باشيد. بايد بررسی کرد چه طور نخست وزيرچند ساله مملکت به اينجا کشيده شد؟ بايد بحث کرد و موضوع را ريشه يابی کرد زيرا اين يک حادثه کوچک نيست.

** اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود
سوال- برخی از صاحبنظران معتقدند که ورود موسوی به صحنه انتخابات رياست جمهوری از ابتدا کار اشتباهی بود. نظر شما در اين زمينه چيست؟
يزدی: موسوی چندين سال سابقه مديريت دارد منتها من با کانديداتوری او مخالف بودم. پذيرفتنی نيست که کسی رييس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد.اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زيرا رهبری و رييس‌جمهور بايد با هم هماهنگ باشند.

** در زمان موسوی به سياست هايش اعتراض داشتم
سوال: به نظر شما چرا موسوی بعد از ۲۰ سال کناره گيری از سياست ، بارديگر وارد اين عرصه شد؟
يزدی: من هيچ گاه با او صحبت نکردم ببينم چه تحليلی برای آمدن دارد. در زمان موسوی به سياست‌هايش اعتراض داشتم و می گفتم چرا کارخانه های ايرانی را مصادره و دولتی کرديد و پول نفت می دهيد و يخچال از خارج وارد می‌کنيد؟ موسوی می گفت از سير تا پياز همه چيز بايد دولتی بشود. در آن زمان بنده عضو کميسيون ويژه بازرگانی خارجی در مجلس بودم. آنها می گفتند اگر منابع را به دست بازار بدهيم اين‌ها سودجويی می کنند. اما سووال اين بود که چگونه ممکن است کسی پشت ميز اداره بازرگانی بنشيند، سودجو نباشد اما اگر در بازار باشد سودجو محسوب شود؟ من به سياست های دوران موسوی اعتراض دارم.

سوال- آيا شما در جريان انتخابات با موسوی ديدار کرديد؟
يزدی: نه، ديداری نداشتيم نه با موسوی نه با کروبی و نه با خاتمی.

** حرف هايم را در جلسات زيرزمينی جبهه مشارکت زدم
سوال- در جبهه مشارکت چه طور؟
يزدی: در جبهه مشارکت جلساتی در زيرزمين اين حزب برگزار می شد که بنده را هم دعوت کردند که خيلی از حرف ها را آن جا زدم.

** به جمهوری اسلامی رای دادم، به آن وفادار بوده و به قانون اساسی التزام دارم
سوال- در جريان تحولات پس از انتخابات، جزوه ای کشف شد که در آن به تئوريهای غرب در ارتباط با اين تحولات، اشاره شده بود، شما در خصوص اين تئوری ها چه نظری داريد؟
يزدی: من با رسانه های داخلی و خارجی بارها مصاحبه کردم و گفتم که انقلاب اسلامی را انقلاب اصلی مردم اين سرزمين و اين تاريخ می دانم. بعد اينکه، به جمهوری اسلامی رای دادم و به آن وفادار هستم. به قانون اساسی التزام دارم اما به برخی از سياست ها و رفتارهای مسوولين معترضم، ولی با نظام مساله ای ندارم و من برای هر عمل سياسی بايد يک تحليل سياسی داشته باشم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016