شنبه 20 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال خرابکاري در خطوط اصلي گاز ايران، ابتکار

بامداد روز 19 فروردين ماه سه انفجار مهيب در مسير دليجان به قم شهرهاي قم، سلفچگان و ساير شهرها و روستاهاي اين منطقه را به لرزه درآورد و مردم را وحشت زده ساخت. بر اثراين انفجارهاي مهيب، سه رشته خط لوله 56 اينچي انتقال گاز طبيعي ايرانبه دلايلي که تا زمان نگارش اين گزارش نامشخص مانده بود نامشخصي منفجر شده و زبانه‌هاي آتش صدها متر به هوا رفت.اين خطوط لوله گاز طبيعي پالايشگاههاي جنوب کشور ازمجتمع گازي پارس جنوبي، پارسيان و فجرجم را تهران و استانهاي شمال و شمالغربي ايران انتقال مي‌دهند.

انفجارهاي سه گانه در جوار هم و در 74 کيليومتري جاده دليجان به قم به وقوع پيوست و برخي منابع مطلع از احتمال خرابکاري در انفجارهاي سه گانه شب جمعه خبر داده اند.

نماينده مردم محلات و دليجان با اعلام خبر انفجار 3 خط لوله اصلي انتقال گاز از ميادين جنوب به شمال کشور در کيلومتر 74 جاده قم- دليجان گفت: احتمال ارتباط اين اقدام خرابکارانه با انفجار دو ماه پيش در اين خطوط وجود دارد.

به گزارش فرارو، “عليرضا سليمي” در گفتگو با خانه ملت از انفجار خطوط اصلي انتقال گاز جنوب به شمال در حوالي شهر دليجان خبر داد و گفت: ساعت 4 صبح - جمعه 19 فروردين - سه خط لوله اصلي انتقال گاز ميادين جنوب به مناطق شمالي کشور در حوالي شهر دليجان طي يک اقدام خرابکارانه منفجر شده است.

نماينده مردم محلات و دليجان با يادآوري حادثه‌اي مشابه که حدود 2 ماه پيش در اين خطوط رخ داد، افزود: احتمال اينکه انفجار امروز صبح اين خطوط انتقال گاز در ارتباط با انفجار قبلي باشند و هر دو انفجار از سوي يک گروه خرابکار انجام شده باشد، به طور قوي وجود دارد و کارشناسان امنيتي کشور در حال پيگيري اين مسئله هستند.

وي همچنين افزود: محل انفجار امروز حدود 100 کيلومتر با محل انفجار قبلي فاصله دارد و در اين انفجار سه خط لوله 56 اينچي انتقال گاز که خطوط اصلي انتقال گاز جنوب به مناطق شمالي کشور هستند دچار آسيب شده است.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات با بيان اينکه اين انفجار تلفات جاني در پي نداشته است، افزود: در اين حادثه تنها چند تن از افرادي که براي جلوگيري از سرايت آتش سوزي و خاموش کردن آتش در محل حاضر شده بودند دچار جراحت جزئي شده اند که اميدواريم هرچه سريعتر بهبود يابند.

حدود دو ماه پيش يک گروه خرابکار اقدام به انفجار خط لوله اصلي انتقال گاز ميادين گازي جنوب به مناطق شمالي کشور کرد؛ اين اقدام که تاکنون هيچ گروهي مسئوليت انجام آن را بر عهده نگرفته است، اين حادثه بار ديگر صبح روز 19 فروردين در فاصله 100 کيلومتري محل انفجار قبلي تکرار شد و در آن سه خط لوله اصلي انتقال گاز دچار آسيب شديد شدند.

وزارت نفت با تشکيل ستاد بحران در اين وزارتخانه به دنبال پيگيري و رسيدگي به وضع اين خطوط انتقال گاز است تا هرچه سريعتر گاز مصرفي مردم شمال کشور در اين خطوط دوباره جريان پيدا کند. بعد از انفجار قبلي اين خطوط انتقال گاز، چند تن از نمايندگان مجلس در کميسيون‌هاي انرژي و امنيت ملي مانند عبدالله کعبي، عماد حسيني و اسماعيل کوثري خواستار توجه جدي دولت به امنيت خطوط انتقال انرژي بويژه در مناطق آسيب پذير شده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جزييات انفجار

سخنگوي شرکت ملي گاز با اشاره به تغيير آرايش در شبکه ملي گاز از تامين گاز مشترکان خانگي و صنايع با وجود انفجار در 3 خط لوله گاز خبر داد و گفت: تا مشخص شدن نتايج گروهاي کارشناسي نمي‌توان اظهار نظري در خصوص دليل اين حادثه گازي مطرح کرد.

مجيد بوجارزاده با اشاره به انفجار در خطوط انتقال گاز در استان قم، گفت: هم اکنون با حضور گروه‌هاي کارشناسي در سطح منطقه حادثه دلايل انفجار در خطوط لوله انتقال گاز طبيعي در حال بررسي است.

سخنگوي شرکت ملي گاز ايران با تاکيد بر اينکه تا مشخص شدن نتايج گروه‌هاي کارشناسي نمي‌توان اظهار نظر دقيقي در خصوص دليل اين حادثه گازي مطرح کرد، اظهار داشت: در شرايط فعلي تمامي تجهيزات، ماشين آلات، کالا و لوله‌هاي مورد نياز براي ترميم و بازسازي خطوط لوله گاز آسيب ديده در سطح منطقه آماده شده است.

وي با تاکيد بر اينکه امکان بازسازي لوله‌هاي گاز آسيب ديده در مدت 48 ساعت وجود دارد، اظهار داشت: عمليات تعمير و بازسازي خطوط لوله گاز با به پايان رسيدن بررسي‌هاي گروههاي کارشناسي بلافاصله در سطح منطقه آغاز خواهد شد.

اين مقام مسئول در خصوص تامين گاز مورد نياز مشترکان خانگي، تجاري و صنايع همزمان با انفجار در اين خطوط لوله گاز، بيان کرد: هم اکنون با هماهنگي بخشهاي ديسپچينگ ملي گاز، شرکتهاي انتقال و گازهاي استاني مشکلي در تامين گاز مشترکان وجود ندارد.

بوجارزاده با بيان اينکه با اقدامات انجام شده آرايش در شبکه ملي گاز و خطوط لوله اصلي انتقال انجام شده است، تاکيد کرد: با وجود وقوع اين حادثه هيچ گونه افت و يا قطعي گاز در سطح شبکه سراسري حاصل نشده است.

سخنگوي شرکت ملي گاز ايران با اعلام اينکه براي تامين گاز مورد نياز مشترکان خانگي و صنايع محدوديتهايي در ارسال گاز طبيعي به نيروگاهها اعمال شده است، بيان کرد: در حال حاضر برخي از نيروگاههاي شمال کشور از فرآورده‌هاي نفتي به عنوان سوخت جايگزين گاز طبيعي استفاده مي‌کنند.

مسئوليت اصلي اين خطوط لوله انتقال گاز طبيعي از پالايشگاههاي جنوب کشور همچون مجتمع گازي پارس جنوبي، پارسيان و فجرجم به استانهاي شمال و شمالغربي ايران است.

در حال حاضر تيمهاي امداد، عمليات و بازرسي شرکت ملي گاز ايران و برخي از دستگاههاي دولتي در محل انفجار اين خط لوله گاز طبيعي در حال بررسي دلايل اين حادثه هستند.

اين انفجار در 74 کيليومتري جاده دليجان به قم به وقوع پيوسته است که مسئولان شرکت ملي گاز در اولين اقدام مشغول به تخليه گاز طبيعي از خطوط لوله هستند.در همين حال بهمن ماه سال گذشته در 25 کيلومتري شمال منطقه سلفچگان استان قم سه خط لوله يکهزار پوندي انتقال گاز منفجر شده بود. انفجار همزمان خطوط لوله شهر قم را لرزاند و آسمان بخش وسيعي از جنوب غربي اين شهر را به شدت قرمز کرده بود.

با وجود انفجار در مسير اين خطوط لوله در يک عمليات ضربتي به منظور جلوگيري از قطع و يا افت فشار گاز طبيعي در استاهاي شمالي کشور تعميرات خطوط لوله آسيب ديده در مدت 72 ساعت توسط شرکت ملي گاز انجام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016