چهارشنبه 31 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: اعتصاب غذايی در زندان وجود ندارد، حرف‌های جديد فرد توهين کننده به فائزه هاشمی جای تعجب دارد، ايسنا

- بازداشت يکی از عوامل «ظهور نزديک است»
- وصول شکايت رياست‌جمهوری عليه يک مداح معروف
- احضار يک نفر در رابطه با شکايت مجمع تشخيص از شهرداری

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اعلام خبر بازداشت يکی از عوامل «ظهور بسيار نزديک است» و متهم هتاکی به فائزه هاشمی، از اعلام وصول شکايت رياست جمهوری عليه يک مداح معروف، احضار يک نفر در رابطه با شکايت مجمع تشخيص مصلحت نظام از شهرداری و آخرين وضعيت پرونده‌های مربوط به سرقت مجسمه‌ها و حادثه ايران‌خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشيه‌ مراسم توديع و معارفه‌ سرپرست دادسرای ناحيه ۶ (خارک) در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات دادستانی تهران برای اثر «ظهور بسيار نزديک است»، اظهار کرد: در همان روزهای انتشار اين سی‌دی، توجه دادستانی به اين موضوع جلب شد و علت هم اين بود که اعتراض زيادی از جانب علما و مراجع مطرح شد. اعتراضات زيادی درخصوص محتوای اين سی‌دی مطرح کردند؛ به‌ويژه در دو موضوع تعيين وقت و تطبيق با مصاديق. تهيه‌کنندگان اين سی‌دی فکر نمی‌کردند با واکنش گسترده‌ علما مواجه شوند.

وی ادامه داد: اگر ما در يک فرجه‌ زمانی زودتری در اين خصوص اقدام می‌کرديم شايد اقدامات ما به نتيجه نمی‌رسيد و دليل اين‌که با کمی تانی در اين زمينه عمل شد اين بود که بايد حمايت معنوی صورت می‌گرفت. دغدغه‌ ما نيز دغدغه مراجع و علماست. مردم در خصوص اعتقاداتشان نگرانی دارند و هنگامی که با اعتقادات آنها بازی شود و حرف‌هايی مطرح شود که مستندات آن ضعيف است جای سوال دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان عمومی و انقلاب تهران تصريح کرد: ساليان سال بحث ظهور در کشور ما به خوبی مطرح بوده و مردم به تنها ناجی بشر همواره و هميشه اميدوار بوده‌اند. چرا ما بايد به گونه‌ای برخورد کنيم که در ميان مردم دغدغه و ترديد ايجاد شود؟ در اين ميان بعضی‌ها اين ايراد را مطرح کردند که اين موضوع در حوزه‌ کاری دادستانی نمی‌گنجد ولی من با قاطعيت و صراحت می‌گويم که انتشار کذب در هر حوزه‌ای که باشد و پرداختن به مطالبی که موجب ترديد در اعتقادات مردم شود حتما جرم است و ورود دادستانی نيز بر همين مبنا بوده است.

جعفری دولت‌آبادی با بيان اين‌که دو اتهام «توزيع سی‌دی بدون مجوز» و «نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی» برای يکی از عوامل اين فيلم پيش‌بينی شده، گفت: فعلا يکی از عوامل اين سی‌دی بازداشت است و تحقيق در مورد ساير متهمان ادامه دارد. به نظر ما اين سی‌دی فراتر از آن چيزی است که آنها مطرح می‌کنند. هزينه‌های مالی آن نيز در حال بررسی است.

وی خطاب به برخی رسانه‌ها تذکر داد که آنها نبايد اخبار را بدون اطلاع دادستانی منتشر کنند و خاطرنشان کرد: اين به معنی جلوگيری از درج اخبار نيست. توقع ما اين است که سايت‌ها و رسانه‌ها اخبار قضايی را با اطلاع ما منتشر کنند تا به خطا نروند. بازداشت اين فرد بر اساس يک روند قضايی انجام شده و فعلا نيز در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش ايسنا، دادستان تهران يادآور شد: عواملی که در تهيه و پشتيبانی مالی اين سی‌دی نقش داشتند هنوز شناسايی نشده‌اند و اين امر مستلزم تحقيقات بيشتر در اين زمينه است. حسب اعلام آقايان هفت ميليون برای تهيه‌ اين سی‌دی هزينه شده است ولی بر اساس گزارش‌های اعلامی اين ميزان بيشتر از آن چيزی است که مطرح می‌شود. توزيع گسترده‌ دو ميليون نسخه سی‌دی در کشور بر اساس نقل‌هايی که شده، بيشتر از اينها هزينه دارد.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به اين سوال که «آيا مشخص شده که تهيه‌کنندگان اين سی‌دی به جايی وابسته بوده‌اند؟»، گفت: خودشان اين را تکذيب می‌کنند ولی چنين کار گسترده‌ای حداقل بدون کار سازمانی مشخصی نمی‌توانسته صورت گيرد.

خبرنگاری درخصوص پرونده‌ فحاشی به فائزه هاشمی سوال کرد که دادستان تهران گفت: قبل از عيد درخصوص اين پرونده اقدام کرديم. اين فرد چند روزی در بازداشت بود و در ملاقاتی که خودم با اين فرد داشتم وی اظهار تنبه کرد و گفت پس از اظهارات رهبری بسيار ناراحت شده که چرا چنين کاری را انجام داده است. انتشار مطالب وی برای ما بسيار جای تعجب داشت. بر اساس همان اظهار ندامت و پشيمانی اين فرد را قبل از عيد آزاد کرديم و جای تعجب بود که چرا مجددا حرف‌هايی زده که موجب تاسف مردم و مسئولان شده است.

وی با تاکيد بر اين‌که نبايد اجازه دهيم فضای کشور به فضای اهانت تبديل شود، از احضار مجدد اين فرد و بازداشت وی خبر داد.

دادستان تهران اضافه کرد: نفر دوم اين پرونده که اين فيلم را تهيه کرده، از قبل از عيد بازداشت شده بود و هنوز آزاد نشده است. البته اقدامات تحقيقاتی از وی رو به اتمام است و به لحاظ تکميل تحقيقات احتمال دارد که آزاد شود. در اين پرونده تا اين لحظه افراد ديگری را شناسايی نکرده‌ايم.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه «اقدامات دادستانی درخصوص افرادی که به هتک حرمت می‌پردازند، چيست؟»، اظهار کرد: دادستانی بر اساس سياست‌های روشن، نسبت به همه‌ کسانی که اهانت می‌کنند اقدام می‌کند اما ممکن است که اين اقدامات تاخر زمانی داشته باشد. مثلا در مورد «ظهور نزديک است» حدود يک ماه کار می‌کرديم. توهين و اهانت نه شيوه‌ جمهوری اسلامی است و نه شيوه‌ اسلام. اين‌که عده‌ای به خود اجازه دهند در هر منظر، منبر و مجمعی به ديگران اهانت کنند صد در صد خلاف مصلحت نظام است و جرم به شمار می‌رود.

وی اعلام کرد: شکايتی که از سوی رياست جمهوری عليه يکی از مداحان معروف تهران مطرح شده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام وصول شده و پرونده به يکی از بازپرسان ارجاع شده است.

به گزارش ايسنا در ادامه، خبرنگاری سوال کرد که «آيا اکنون پرونده‌ای در مورد آلودگی هوا در دادسرای تهران مطرح است يا خير؟» که دادستان پاسخ داد: اکنون پرونده‌ای در اين زمينه نداريم.

خبرنگار ديگری خواستار ارائه‌ توضيحات بيشتر از سوی دادستانی درباره‌ پرونده‌ مرگ ببرها شد که وی اظهار کرد: در اين زمينه خبر جديدی نداريم. ما معتقديم که محيط زيست بايد در اين حوزه فعال‌تر عمل کند و اگر نياز به ورود دادستانی است ما حتما اقدام می‌کنيم.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص نتيجه‌ پرونده‌ بيمه که از سوی دادگاه به دادسرا ارجاع شده است، گفت: يکی از متهمان ايراد گرفته بود که رقم‌های اعلام شده از سوی سازمان بازرسی مورد قبول ما نيست. دادگاه از متهم توضيح خواست و متهم درخواست کارشناسی مالی کرد و دادگاه با اين قيد که طبق مقررات هزينه‌ها بر عهده‌ متهم است، درخواست کارشناس کرد و پرونده به دادسرا ارجاع شد و به سرعت اين کار در حال انجام است.

وی يادآور شد: در خصوص ساير متهمان تحقيقات ادامه دارد و حتما در وقت خود که منجر به صدور کيفرخواست شود، اعلام خواهد شد.

خبرنگاری درخصوص آخرين نتايج پرونده‌ سرقت مجسمه‌ها در سطح شهر تهران پرسيد که دادستان تهران در پاسخ گفت: در اين حوزه پليس بايد بيشتر پاسخگو باشد. گزارش قانع‌کننده‌ای به ما داده نشده و ما کماکان پيگير هستيم اما درخصوص نشان ۹ دی پی‌گيريهای زيادی کرديم و با توجه به سرنخ‌هايی که از اين پرونده به دست آمده، ان‌شاالله در اين خصوص به نتيجه می‌رسيم ولی درخصوص مجسمه‌ها متاسفانه اقدامات خوبی نشده است و پليس بايد بيشتر کار کند.

وی درخصوص پرونده‌ حادثه‌ی ايران‌خودرو نيز گفت: اين پرونده قبل از سال جديد به دادگاه ارسال شد و بايد منتظر رای دادگاه بود.

به گزارش ايسنا، جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درخصوص آخرين نتايج پرونده‌ ضارب دکتر عباسی و عوامل ترور دکتر شهرياری، گفت: جز در مورد يک نفر که در تلويزيون مصاحبه کرد، در اين زمينه عواملی را شناسايی نکرده‌ايم اما حدود ۱۰ ـ ۱۵ نفر که در بخش‌هايی از اين پرونده فعال بودند يعنی شبکه‌های جاسوسی اسراييل دستگير و بازداشت شده‌اند. در مورد ضاربان و عاملان، غير از اين فرد هنوز فرد ديگری دستگير نشده است و اميدواريم تحقيقات ما و دوستان امنيتی در اين زمينه به نتيجه برسد.

خبرنگاری درخصوص خبر منتشره در برخی از سايت‌ها مبنی بر دستگيری تعدادی از هنرمندان در يک پارتی سوال کرد که دادستان تهران گفت: در اين خصوص حضور ذهن ندارم ولی يک سی‌دی در سطح شهر تهران پخش شده و پليس گزارشی را در اين خصوص تهيه کرده است. اين سی‌دی به صورت غيررسمی تهيه شده بود و پرونده به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شد. بازيگرانی نيز در اين سی‌دی حضور داشتند.

از جعفری دولت‌آبادی درخصوص خبری مبنی بر اعتصاب غذای تعدادی از زندانيان در ايام تعطيلات سوال شد که وی اظهار کرد: تا جايی که من اطلاع دارم اعتصاب غذايی وجود نداشته است. قضات و دوستان ما مرتب به زندان‌ها سرکشی می‌کنند.

وی درخصوص پرونده‌ شکايت مجمع تشخيص مصلحت نظام از شهرداری تهران نيز گفت: در چند هفته قبل تخريبی صورت گرفت که اين پرونده در دادسرای ناحيه ۷ تحت رسيدگی قرار گرفته و يکی از عوامل آن نيز احضار شده است.

دادستان تهران ادامه داد: به همه‌ مسوولان شهری اعلام می‌کنيم که نبايد اجازه دهيم در حوزه‌ تهران اقداماتی صورت گيرد که جرم است. اين‌که نيمه شب به مکانی حمله کنند تا آن را به تصرف خود دربياورند جای سوال است که چرا در روز چنين کاری انجام نمی‌شود و چرا از طريق مجاری قانونی اين کار انجام نشده است؟

وی يادآور شد: چرا در شهر بزرگی مثل تهران وقتی مردم بيدار می‌شوند بايد با ديوارهای تخريب شده و درختان قطع شده مواجه شوند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016