چهارشنبه 31 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون رئیس‌جمهور: از رسانه هاشکایت می کنیم چون می‌‌خواهیم "جامعه اسلامی" را "اخلاقی" کنیم، فارس

فاطمه بداغی طرح و پیگیری شکایات دولت از رسانه‌ها یا اشخاص را وظیفه ذاتی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در راستای اخلاقی کردن جامعه اسلامی دانست.

به گزارش فارس فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور درباره طرح شکایات دولت از رسانه‌ها و برخی اشخاص اظهار داشت: دولت احترام کامل برای فضای آزاد و نقد منصفانه و بحث منطقی در رسانه‌ها قائل است و ضمن دفاع از این مولفه‌ها، گاهی از موارد قابل اغماض هم گذشت می کنیم.

وی افزود: ظرفیت بردباری و تحمل دولت نسبت به فضای نقد زیاد است و نسبت به برداشت‌ها هم صبوری کافی داریم، اما اگر فضای جامعه به نحوی ملتهب شود که قبح برخی جرایم ریخته شود، ناگزیریم در پیگیری موضوعات جدی باشیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* شکایات دولت منحصر به رسانه‌ها نیست

معاون حقوقی رئیس جمهور روز گذشته از جدی‌تر شدن پیگیری پرونده‌های توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه دولت خبر داده و گفته بود: مصمم هستیم تا زمانی که فضای امنیت اخلاقی و حقوقی بر جامعه حاکم شود، با رعایت ادب و احترام، حقوق دولت، رئیس جمهوری و همه مقامات را پیگیری کنیم.

بداغی در این باره توضیح داد که "لزوما طرف شکایت دولت، سایت‌ها و مطبوعات نیستند و حتی ممکن است از برخی اشخاص هنجارشکن نیز، به دلیل ارتکاب جرائمی چون توهین و افترا علیه مسئولان که قانون تعریف روشنی برای آنها دارد، شکایت شود ".

* پیگری برخورد با کسانی که با دولتمردان ناشایست سخن می‌گویند

وی اضافه کرد: گاهی در کنار اخبار و تحلیل ها و نقدها، برخی مسائل بدون آنکه منابع خبر سنجیده شود و یا اسناد مرتبط با موضوع، به خوبی مورد پایش قرار گیرد، منتشر می شوند تا دولت مجبور شود آنها را تکذیب کند.

"هر موضوعی که در جامعه مطرح می شود باید مبتنی بر اطلاعات درست باشد، اما اگر اخباری بدون بررسی اسناد منتشر شود و یا به واسطه سمت افراد جرمی به آنها منتسب یا درباره آنان با کلماتی ناشایست سخن گفته شود، موضوع را پیگیری می کنیم تا مرجع ثالثی در این زمینه داوری کند ".

بداغی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند می شود مسائل را عالمانه نقد کرد و بدون توهین و افترا به دیگران درباره رفتارها و نگرش ها تذکر داد، بار دیگر متدکر شد شکایت دولت از رسانه‌ها و افراد، شامل نقدها و تحلیل ها درباره عملکرد مقامات دولتی نیست.

* طرح شکایات بدون کسب نظر رئیس جمهور

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا طرح شکایت از منتقدان برخی مسئولان دولتی مغایر نظر رئیس جمهوری نیست که بر عدم شکایت دستگاه‌ها تاکید دارد؟ گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری وظایفی قانونی دارد که بر اساس آن عمل می کند.

بداغی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا معاونت حقوقی قبل از طرح شکایات، نظر رئیس جمهوری را در این زمینه جویا شده و این شکایات با اطلاع احمدی نژاد صورت گرفته است، متذکر شد: معتقدیم باید با اهانت‌ها و افتراها طوری برخورد شود که از جامعه رخت بربندد و آقای رئیس جمهور هم هر جا لازم باشد در این زمینه تذکر می دهد و ما هم از نظرات ایشان تبعیت می کنیم.

* دولت از دولت شکایت نمی کند

وی درباره میزان شکایت دولت از رسانه‌ها و اشخاص هم توضیح داد: حجم شکایات دولت زیاد نیست و تفصیل بحث‌ها بین دستگاه‌ها و اشخاص مرتبط و با حاکمیت قوه قضائیه و دادگاه‌هاست و این کار هم برای آنست که می خواهیم جامعه اسلامی بر اساس اخلاق اسلامی اداره شود.

خبرنگار فارس از معاون حقوقی محمود احمدی‌نژاد سؤال کرد آیا این معاونت از رسانه‌ها و مقامات دولتی که اخبار غیر واقعی منتشر کرده یا در سخنان‌شان درباره نهادها و شخصیت‌ها از تعابیر نامناسب استفاده می کنند و با این کار دولت را در مظان اتهام قرار می دهند هم، شکایت می کند که بداغی پاسخ داد: امکان دارد دیگران هم از دولت شکایت کنند اما معمولا اصحاب دعوا وحدت منفعت ندارند و لذا طبعا دولت علیه دولت شکایت نخواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016