دوشنبه 5 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا خندان: به دليل اعمال نفوذ در حکم ها، نسرين ستوده اعتراضی به حکم نخواهد کرد، کمپين بين المللی حقوق بشر

روز سه شنبه ۳۰ فروردين ماه درحالی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی نسرين ستوده را به جرم «تظاهر به بدحجابی» به جريمه مالی جريمه کرد که اين وکيل دادگستری بار ديگر گفت که در به رای دادگاه اعتراض نخواهد کرد. رضا خندان همسر اين فعال حقوق بشر به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که دليل عدم اعتراض خانم ستوده به احکام دادگاه بدوی در دو نوبت به دليل آن بوده است که ماموران پيش از جلسه دادگاه به نوعی از اينکه چه حکمی برای وی صادر خواهد شد خبر داده بودند.

طی ماه های گذشته بسياری از وکلا از رابطه بسيار نزديک برخی از شعب دادگاه انقلاب با دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی گلايه کرده بودند. مقامات اطلاعاتی در عمل حتی از اينکه نفوذ خود را بر دستگاه قضايی نشان دهند هيچ ابايی ندارند. به گفته يکی از زندانيان سياسی که بعد از انتخابات مدتی را در زندان گذراند مقامات اطلاعاتی عملا با چنين برخوردی به زندانيان عقيدتی می گويند که هيچ اميدی به اينکه با به دادگاه رفتن تغييری در وضعيت آنها ايجاد شود نداشته باشند. نسرين ستوده پيش از اعلام حکم ۱۱ سال زندان خود گفته بود که ماموران به وی گفته اند که کمتر از ده سال زندان نخواهد گرفت. چنين وضعيتی عملا دفاع وکلا و زندانيان عقيدتی در دادگاه را بی حاصل کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا خندان، همسر نسرين ستوده، با اعلام اينکه همسرش به رای دومين دادگاه بدوی خود ” تظاهر به بدحجابی” نيز اعتراضی نخواهد کرد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « در حاليکه او به نحوه اداره دادگاه به دلايلی معترض بود و به همان دلايل هم از خودش در دادگاه دفاع نکرد اما عليرغم اينها دادگاه ها برگزار شد و نهايتا نيز حکمش صادر شده است. حکمی که از اول برای خانم ستوده و وکلايش قابل پيش بينی بود.» اتهام تظاهر به بدحجابی او از سوی قاضی پذيرفته شده و او به ۵۰ هزار تومان جريمه نقدی محکوم شده است. طبق قانون برای اين اتهام ۵۰ هزار تومان جريمه جريمه در نظر گرفته شده که خانم ستوده نيز بدون يک ذره تخفيف اين حکم را گرفته است.»

اتهام تظاهر به بی حجابی به دليل عدم رعايت حجاب رسمی نسرين ستوده در يک پيام ويدئويی اعلام شده بود. نسرين ستوده که به دليل ممنوع الخروجيش نتوانسته بود در مراسم اهدای جايزه حقوق بشر خود در ايتاليا حاضر شود پيامی را در منزلش ضبط کرده بود و برای پخش در مراسم ارسال کرده بود. پيش از اين در ۲۰ فروردين ماه امسال، نسرين ستوده در نامه ای خطاب به رييس دادگاه انقلاب اعلام انصراف از در خواست تجديد نظر در خصوص دادگاه بدوی خود که محکوم به ۱۱ سال حبس و ۲۰ سال محروميت از وکالت و خروج از کشور شده بود، کرد.

رضا خندان با اشاره به اينکه خانم ستوده انتظار چنين حکمی را داشته است، گفت: « طبق قانون مجازات جرم تظاهر به بدحجابی ۵۰ هزار تومان جريمه نقدی است که اين مجازات نيز بدون يک ذره تخفيف برای ايشان صادر شده است. البته در برگه ای حکم نوشته شده است که اين حکم قابل اعتراض است.»

رضا خندان درباره واکنش خانم ستوده گفت: « امروز (۳۰ فروردين) در تماسی تلفنی به همسرم درباره حکم اخيرش گفتم که نسرين هم گفت به همان دلايلی که از اعتراض نسبت به رای دادگاه نخستم منصرف شدم به اين رای تازه نيز اعتراض نخواهم کرد چون می دانم اعمال نفوذ می شود و شرايطی حتما ايجاد می شود که تجديدنظر عادلانه ای صورت نخواهد گرفت.»

در چند روز گذشته برخی خبرها به اشتباه پنج سال از ۱۱ سال حکم زندان نسرين ستوده را به اتهام اخير او در مورد بی حجابی نسبت داده بودند.

نسرين ستوده روز شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ بر اساس احضاريه ای به دادسرای اوين مراجعه کرد که همانجا بازداشت و روانه زندان اوين شد. او يکشنبه ۱۹ دی ماه ۸۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پيرعباسی و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه جمهوری اسلامی و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016