چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش هزار درصدی تعرفه خدمات پستی، آفتاب

شرکت پست در یک اقدام بی‌سابقه تعرفه هزینه‌های پستی خود را بین 40 تا هزار درصد افزایش داد!

تعرفه خدمات جدید پستی اعم از هزینه تمبر، توزیع نشریات و ... با افزایشی چشمگیر مواجه شده و موجب ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای استفاد‌ه‌کنندگان از این خدمات شده است.

این درحالی است که کارشناسان این شرکت از وجود چنین تغییری بی‌خبر بوده و اتفاقی بودن آن را به عنوان شوک قوی بر پیکره پست می‌دانند.

در این بین بخش‌هایی مانند مطبوعات نیز که به عنوان یک موسسه خصوصی اقدام به اطلاع‌رسانی در میان مردم و سازمان‌ها می‌پردازند از حباب افزایش قیمت خدمات پستی در امان نماندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر این اساس، قیمت هزینه‌های پستی ارسال مطبوعات محلی در آذربایجان شرقی با افزایشی هزار و 100 درصدی تعرفه خدمات روبرو شدند به طوری که مبلغ 100 ریال به ازای هر روزنامه به هزار و 100 ریال افزایش یافته است.

افزایش اینچنینی قیمت‌های خدمات پستی آن‌هم به یکباره همه مراجعان به چنین خدماتی را با مشکلاات فراوانی مواجه خواهد کرد و در این میان موسسات مطبوعاتی خصوصی لطمات جبران‌ناپذیری را متحمل خواهند شد، موسساتی که بدون اتکا به درآمدهای دولتی به هزاران زحمت سرپا هستند و با چنین افزایش قیمت‌هایی ماندنشان در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

سرعت تصویب ابلاغ و اجرای نرخ خدمات جدید پستی آنچنان بوده است که خبر این موضوع در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هنوز فرصت نشر کامل نیافته است و تنها در پرتال «دفاتر پیشخوان خدمات پستی و بخش عمومی و غیردولتی» می‌توان «خبر نرخ خدمات پستی برای سال 90 ابلاغ شد» را مشاهده کرد.

بر اساس این خبر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پس از 6 سال تثبیت نرخ پست، تعرفه جدید خدمات پستی کشور را تصویب و ابلاغ کرد.

کمیسیون تنظیم مقررات که در خصوص تعیین تعرفه‌های پستی و مخابراتی همچنان چالش‌هایی را با شورای رقابت دارد، مصوبه مورخ 89.12.22 این کمیسیون را مبنی بر افزایش نرخ خدمات پستی ابلاغ کرد.

در این مصوبه رده‌های وزنی از 6 به 4 رده و محاسبه نرخ براساس مقصد به درون استانی، استان همجوار و استان غیر همجوار در پست داخله و گروه‌های یک تا 5 در کشورهای خارجی برای پست خارجه تقسیم کرده است.

خدمات پستی داخله شامل نامه، مطبوعات و کیسه مخصوص در سرویس‌های عادی، سفارشی و پیشتاز است. این خدمات در سرویس خارجه به صورت زمینی و هوایی ارائه می‌گردد که زمان ارسال آن به مقصد متفاوت است.

شرکت پست ایران 14 سرویس جانبی پستی نیز تعریف و تعرفه آن را از سازمان تنظیم مقررات اخذ کرده است.

این خدمات شامل اضافه نرخ مرسولات شکستنی، غیراستاندارد و خارج از اندازه، حق مقر فرستنده، حق شیفت و کشیک، استرداد مرسوله در صورت نبودن گیرنده در چندبار مراجعه، احراز هویت و کنترل مدارک شناسایی گیرنده، مرسولات از مبدا و به مقصد جزایر ایرانی خلیج فارس، توزیع بروشورهای تبلیغاتی در باجه های پستی، استفاده از اینترنت در دفاتر پستی و تمبر شخصی است.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، 3 نوع بیمه عمومی، بیمه اظهار شده برای مرسولات داخلی و خارجی را نیز برای تضمین خسارات وارده به مرسولات پستی پیش بینی کرده است.

همچنین 23 خدمت جانبی در بخش توزیع مرسولات برای شرکت‌های پستی پیش بینی شده است.

شرکت پست براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌تواند اطلاعات مشتریان ونیز اطلاعات مکانی کدپستی را به متقاضیان آن بفروشد و کمیسیون اختیار تعیین نرخ قراردادهای پستی را نیز به معاونت فنی شرکت پست واگذار کرده است.

***

به نظر می‌رسد در اجرای نرخ‌های جدید خدمات پستی آن چنان تعجیلی وجود داشته است که تمهیدات لازم برای اطلاع‌رسانی عمومی و نیز تجهیز دفاتر پستی به نرم افزار به روز شده در نظر گرفته نشده است.

با این اوصاف اداره پست استان در پایان ساعات کاری دیروز با تماس تلفنی از مشتریان خود که با آن اداره قراردادهای پستی دارند می‌خواست که با مراجعه به اداره پست به تنظیم قرارداد بر اساس نرخ‌های جدید اقدام کنند.

از دیگر سو افزایش نرخ خدمات پستی آن‌چنان است که شگفتی هر شنونده‌ای را سبب می‌شود. هرچند تا لحظه تنظیم خبر، نرخ خدمات پستی جدید از سوی اداره پست ارائه نشده است اما نرخی که از سوی اداره پست استان به صورت شفاهی به مسئولان نشریه برای توزیع امروز روزنامه اعلام شده است حکایت از نرخ جدید خدمات پستی دارد.

اکنون اداره پست استان که با ابلاغ سراسری اقدام به این افزایش نرخ خدمات کرده است را می توان رکورد دار افزایش قیمتها بعد از هدفمندی یارانه دانست به هر حال این افزایش قیمت سرسام‌آور برای مطبوعات محلی استان که مشتری هر روزه آن نیز به شمار می‌آیند تا حد فاجعه قلمداد می‌شود!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016