شنبه 24 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: کشتن بن‌لادن ترويج ترور است، هيچ شهروندی در ايران به‌خاطر بهايی بودن دستگير نشده است، ايسنا

دبير ستاد حقوق بشر ايران در نشست مطبوعاتی با روزنامه‌نگاران آفريقای جنوبی نحوه کشتن اسامه بن لادن توسط نيروهای آمريکايی را خلاف مقررات بين‌المللی و يک اقدام تروريستی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمدجواد لاريجانی در پاسخ يک روزنامه‌نگار آفريقای جنوبی که نظر او را درباره نحوه کشتن اسامه بن لادن پرسيده بود، اظهار کرد: ايران يکی از کشورهايی است که از ديرباز در خط مقدم مبارزه با القاعده و طالبان بوده است و هزينه‌های زيادی در اين راه داده اما براساس اعلاميه حقوق بشر و قوانين بين‌المللی هر متهمی حتی اسامه بن لادن حق برخوردای از يک دادگاه منصفانه را داراست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشاور امور بين‌الملل رييس قوه قضاييه در ادامه با بيان اينکه آمريکايی‌ها با اين اقدام خود بار ديگر نشان دادند که عامل به ادعاهايی نيستند که درباره حقوق بشر مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما خواهان محاکمه اسامه بن لادن با آن سوابق تروريستی زياد بوديم تا از اين طريق برخی از حقايق نيز مشخص شود. از اين رو معتقديم که بهتر بود آمريکايی‌ها با دستگيری اسامه بن لادن، ابتدا او را محاکمه می‌کردند و سپس مبادرت به صدور حکم می‌کردند.

وی در ادامه توضيح داد که کشتن اسامه بن لادن به اين ترتيب نه‌تنها صحه گذاشتن به روش‌های تروريستی است بلکه ترويج ترور در دنيا محسوب می‌شود، خصوصا اينکه اين روش سبب شد تا بر ابهامات و پيچيدگی‌های مربوط به آن افزوده شود.

دبير ستاد حقوق بشر ايران در پاسخ به يک روزنامه‌نگار ديگر که خواستار اعلام موضع ايران درباره حقوق بشر شده بود، تصريح کرد: برای ايران حقوق بشر يکی از اساسی‌ترين موضوعات است و اصلی‌ترين دليل اين سفر که به دعوت دولت آفريقای جنوبی صورت گرفته توسعه همکاری‌های دوجانبه برای ارتقای اين موضوع بوده است.

لاريجانی در ادامه با بيان اينکه ايران پيش از هر چيز کشوری اسلامی است که قوانين آن برای کرامت انسانی اهميت و ارزش بسيار زيادی قائل است، اظهار کرد: متاسفانه کشورهای غربی بحث حقوق بشر را به يک پروژه سياسی تبديل کرده‌اند و حالا بايد همه ما و دوست‌داران حقوق بشر تلاش کنيم تا اين موضوع را از مسائل سياسی دور کنيم. نبايد اجازه داد که گروه کشورهای غربی به راحتی حقوق بشر را به ابزاری تبديل کنند برای وارد آوردن فشار به کشورهای مخالف خود يا کشورهايی که فرهنگی مغاير با فرهنگ و باورهای آنها دارند.

مشاور امور بين‌الملل رييس قوه قضاييه در ادامه تاکيد کرد: همه گروه‌ها، نهادها، دولت‌ها و همه کسانی که نگران مساله حقوق بشر هستند بايد تلاش کنند تا اين مساله به مقوله‌ای جهان‌شمول به اين معنی که همه فرهنگ‌ها در آن مشارکت دارند، تبديل شود. اين در حالی است که متاسفانه اکنون آنچه که غربی‌ها به اسم يونيورساليزم در مساله حقوق بشر مبلغ آن شده‌اند ديکته کردن يک فرهنگ مبتنی بر سکولار ليبراليسم به همه کشورهای جهان است.

وی درباره کيفيت مذاکرات دوجانبه هيات عالی‌رتبه قضايی ايران و آفريقای جنوبی نيز خاطرنشان کرد: مذاکرات دوجانبه حقوق بشری با همه کشورهايی که حسن نيت داشته و مايل به ارتقای آن هستند، همواره در اولويت قرار داشته و از درجه اهميت زيادی برخوردار بوده است و خوشبختانه از همين منظر مذاکرات ميان هيات ايرانی و آفريقای جنوبی انجام شد که دوطرف علاقمندی خود را به گسترش اين همکاری‌ها ابراز کردند.

دبير ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی ديگر درباره زندانيان بهايی گفت : در ايران هيچ شهروندی به خاطر بهايی بودن دستگير نشده و به زندان نمی‌افتد. بهايی‌ها در ايران مانند هر شهروند ديگر ايرانی از حقوق شهروندی برخوردارند اما درست مانند ساير شهروندان اگر مرتکب جرمی شوند به طور طبيعی دستگاه قضايی با آنها برخورد می‌کند و رويه‌هايی قضايی درباره آنها نيز درست مانند ساير شهروندان ايرانی و بدون هيچ کم و کاستی اجرا می‌شود.

لاريجانی با تاکيد براينکه بهائيت در ايران مذهب محسوب نمی‌شود بلکه يک فرقه انحرافی است، اظهار کرد: براساس قوانين ايران تبليغ بهائيت جرم است اما بهايی‌ها در امور شخصی خود مطابق قانون، آزادی کامل دارند و هيچ‌کس متعرض آنها نيست.

خبرنگار ديگری به اتهامات مطرح شده از سوی کشورهای غربی و عربی مبنی بر دخالت ايران در قيام‌های عربی اشاره کرد و خواستار توضيح لاريجانی شد که وی در پاسخ به اين سوال گفت: از نظر ما همه حرکت‌های منطقه ريشه در اسلام دارد و روز به روز اين گرايش در اين حرکت‌ها به صورت نمايان‌تر ديده می‌شود.

وی ايراد اتهامات واهی از سوی کشورهای غربی به ايران مبنی بر دخالت داشتن کشورمان در اين قيام‌ها را نشانه ديگری از اسلامی بودن اين خيزش‌ها و انقلاب‌ها دانست و يادآور شد: غربی‌ها به خوبی می‌دانند که ما دخالتی در بيداری ملت‌های منطقه نداريم اما آنچه که غربی‌ها متوجه آن شده‌اند و همان آنها را آزار می‌دهد اين واقعيت است که تاثير انقلاب اسلامی ايران در اين قيام‌ها به خوبی در حال نمايان شدن است.

مشاور امور بين‌الملل رييس قوه قضاييه ريشه قيام‌های عربی را در چند عامل استبداد، وابستگی، اسلام‌ستيزی و تحقير شهروندان اين کشور از سوی حکامشان دانست و خاطرنشان کرد: مردم برخی از اين کشورها ده‌ها سال است که يک نفر را به عنوان رييس‌جمهور يا پادشاه و ملک تحمل کرده‌اند و يا در بهترين شرايط بعد از او پسرش را ديده‌اند. از سوی ديگر اين مردم همگی از جنايات رژيم صهيونيستی در منطقه بيزار بوده و به تنگ آمده‌اند و نسبت به حمايت‌های آمريکا از اين رژيم انتقاد دارند اما می‌بينند که حکامشان آنقدر وابسته هستند که حاضر به در نظر گرفتن خواست مردم نيستند.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشريفات قوه قضاييه، به گفته لاريجانی از سوی ديگر در برخی از اين کشورها از جمله تونس سال‌ها اسلام‌ستيزی در اعلی‌ترين درجه اعمال می‌شده است و مردم از اين بابت به شدت به تنگ آمده بوند و همه اين موارد منجر به ايجاد يک حس تحقير شدن در ميان مردم اين کشورها شده بود که سرانجام با اين قيامها خود را نشان داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016