چهارشنبه 4 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"اسرائيل در حال جنگ با ايران است"، پرسش و پاسخ ان.تی وی با افرائيم هاله‌وی، رئيس سابق موساد، برگردان از: کيوان ارجمند

افرائيم هاله‌وی
احتمال تحولات بنيانی در کشورهای عربی، انگيزه‌ی نگرانی‌های بسيار در اسرائيل شده‌ است. از ديدگاه رهبری اسرائيل، در کشورهای هم‌جوار تهديدهای تازه‌ای در حال شکل‌گيری و رشد هستند، اما ايرانِ بالقوه مسلح به سلاح اتمی، همچنان به‌ عنوان بزرگترين تهديد تلقی می‌شود. متن زير، پرسش و پاسخ مانفرد بلزکين با رئيس سابق موساد درباره‌ی موضوعات مربوط به اين مورد مشخص است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ان ـ تی وی (n-tv): آقای هاله‌وی، طبق گفته‌ی شما، گويا کشورتان در حال جنگ با ايران است. يک جنگ واقعی؟
افرائيم هاله‌وی(Efraim Halevy) : مطمئنا. ما در چندين جبهه‌ در حال جنگ با ايران هستيم که مقدم بر هرچيز به برنامه‌های هسته‌ای‌ اين کشور مربوط می‌شود. اين جنگ، از يک طرف در سطح بين‌المللی اعمال می‌شود. ما مصرانه برای اتخاذ تدابير بسيار بسيار سخت عليه ايران تلاش می‌کنيم. اعمال مجازات‌های افتصادی و مجازات‌هايی از نوع ديگر از جمله‌ی اين تدابير هستند. ضمن آن، جنگی تبليغاتی جريان دارد و نيز جنگی پنهان که جنبه‌هايی از آن، صرفنظر از درست يا نادرست بودنشان، هرازگاهی به بيرون درز می‌کنند. اين جنگ پنهان هم اکنون وجود دارد و هر دو طرف سعی در سری نگهداشتن آن دارند. جنگ ديگری نيز در لبنان، جايی که حزب الله از طرف ايران پشتيبانی نظامی می‌شود، پيش می‌رود. حزب الله، به‌عنوان شعبه‌ی رسمی ايران، بيش از چهل هزار راکت از اين کشور دريافت کرده است. حتی حماس که بر نوار غزه حاکم است، مقادير بسيار زيادی صلاح از ايران گرفته است. ايران در سطح اطلاعاتی عليه اسرائيل می‌جنگد و برای اجيرکردن جاسوس‌هايی که از درون اسرائيل خبر بدهند، بلاوقفه می‌کوشد. چنين افرادی، دائم دستگير و محاکمه می‌شوند. ايران سعی می‌کند روی فلسطينی ها نفوذی فزاينده‌ کسب کند. چنين اقدامی، تهديد عليه ما محسوب می‌شود، زيرا فلسطينی ها در واقع طرف بالقوه‌ی ما در نيل به توافق صلح هستند. نتيجه آن که، ما در جنگی با بيش از يک جبهه رو در روی ايران قرار داريم.

ان ـ تی وی: آيا به‌نظر شما، در آنچه که «جنگ پنهان» نام نهاده‌ايد، به اصطلاح «قتل‌های هدفمند» نيز مجاز هستند؟
هاله‌وی: من تمايلی به وارد شدن در جزئيات اين جنگ پنهان ندارم. همينقدر بگويم: جنگ پنهانی وجود دارد که از هر دو طرف به گونه‌ای بسيار بسيار جدی پيش برده می شود. اما تمايلی به وارد شدن در جزئيات چگونگی پيشبرد آن ندارم.

ان ـ تی وی: اگر اسرائيل موفق به جلوگيری از دسترسی ايران به سلاح اتمی نشود، چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟
هاله‌وی: اسرائيل فشار بر امکانات ايران در خارج را تشديد خواهد کرد. اسرائيل افکار عمومی جهان را بسيج خواهد کرد. به‌گمانم، اگر چنين چيزی پيش بيايد، چين و روسيه برای نشان دادن عکس‌العمل و وادارکردن ايران به صرفنظرکردن از ظرفيت‌های اتمی‌اش تحت فشار قرا خواهند گرفت. نمونه‌هايی از اين دست وجود داشته‌اند: در مورد آفريقای جنوبی و نيز ليبی به همين ترتيب پيش رفت. جهان اجازه نخواهد داد که ايران برنامه‌های اتمی خود را گسترش دهد، مخصوصا اگر بخواهد يک يا دو بمب اتمی درست کند.

ان ـ تی وی: آيا اسرائيل دارای ظرفيت‌ اتمی نظامی‌ست؟
هاله‌وی: فکر می‌کنم ضرورتی ندارد که اين مورد به بحث عمومی گذاشته شود. فکر می کنم اتمام حجت کرده باشيم که تمايلی به بحث درباره‌ی داشته‌ها و نداشته‌هامان نداريم. اين موضوع بايد که ناروشن باقی بماند، حتی امروز.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016