یکشنبه 8 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تزریق هفته ای 2 میلیارد دلار به بازار، مشرق

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه هفته ای 2 میلیارد دلار ارز به بازار برای مقابله با بازار سیاه خبر داد.

به گزارش مشرق، محمود بهمنی در گفت وگو با ایسنا درباره وجود بازار سیاه در بازار ارز اظهار کرد: بعد از اجرای قانون مالیات ارزش افزوده و اجبار بانک مرکزی به اضافه کردن چهار درصد مالیات به قیمت پایه سکه، تقاضا برای سکه در بازار کاهش پیدا کرد و این تقاضا به سمت بازار ارز رفت. این در حالی است که براساس قانون برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزی که هدفش تنظیم بازار ارز است، از مالیات معاف است.

وی ادامه داد: همین امر باعث شد که قیمت سکه های عرضه شده از سوی بانک مرکزی بالاتر از قیمت های بازار باشد و تقاضا در بازار سکه فروکش و به سمت بازار ارز برود. این امر در حالی اتفاق افتاد که بانک مرکزی موفق به کنترل قیمت سکه در عین گرایش مردم به این بازار شده بود.

بهمنی درباره شایعاتی که در مورد نبود ارز در بانک مرکزی برای عرضه وجود دارد، گفت: چنین صحبت هایی بی اساس است. چون خوشبختانه قیمت نفت بالا رفته و ما به طور میانگین هفته بیش از یک میلیارد دلار به بازار می ریزیم حالا برای از بین بردن بازار سیاه با افزایش عرضه، شاید هفته ای تا دو میلیارد دلار و بیشتر هم به بازار بریزیم تا نرخ ها را کنترل کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی دلیل کمبود ارز را مصرف نکردن ارز در صرافی ها به طور کا مل دانست و گفت: برای اجرای این امر بازرسی های فیزیکی را شدت بخشیده ایم و به خصوص برای ارزهای مسافرتی تسهیل در پاسخگویی شود. وی تاکید کرد: صرافی بانک ها و صرافی های عرضه کننده ارز را به شدت بازرسی و کنترل می کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در پاسخ به سوالی درباره میزان کم عرضه به متقاضیان ارز مسافرتی گفت: صرافی های با مجوز می توانند تا 2000 دلار ارز مسافرتی عرضه کنند.

این رقم برای مسافرت به کشورهای اطراف و حاشیه خلیج فارس مناسب است اما در مورد مسافرت به کشورهای اروپایی می توانیم تصمیم گیری جدیدی انجام بدهیم تا بخشی از تقاضای این مسافران به بازار سیاه منتقل نشود.
رئیس کل بانک مرکزی با ابراز تاسف از تشکیل صف برای خرید ارز گفت: در هیچ جای دنیا دیده نمی شود که برای خرید ارز یک کشور دیگر صف بکشند و مردم نباید برای خرید ارز نگران باشند.

بهمنی گفت: بانک مرکزی در نظر دارد که تعداد صرافی های مجاز عرضه کننده دلار را گسترش بدهد و ارز را در اختیار کلیه صرافی های با مجوز قرار بدهد.

وی درباره شایعات هفته گذشته در مورد وجود باند بزرگ فساد مالی در زمینه خرید و فروش ارز در بانک مرکزی گفت: اصلا چنین مسائلی نبوده است و بانک مرکزی نظارت لازم برای خرید و فروش ارز را دارد. گرچه مطرح شده بود که من در این زمینه با متخلفان برخورد کرده ام اما چنین اتفاقاتی اصلا نیفتاده است.

انتقاد از مالیات بر ارزش افزوده سکه
بهمنی همچنین با انتقاد از اخذ مالیات بر ارزش افزوده در سکه، تصریح کرد: در طول تاریخ، بانک مرکزی از پرداخت هرگونه مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و حقوق گمرکی برای طلا معاف بوده تا قیمت های بازار کنترل شود.
رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگوی دیگری با فارس در مورد احتمال قاچاق در بازار طلا و سکه گفت: زمانی که قیمت ها به این نحو باشد قاچاق و ورود سکه های تقلبی به کشور آغاز می شود.

بهمنی دلایل این موارد را اخذ مالیات بر ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر باید به مردم هشدار بدهد که مراقب سکه های تقلبی در بازار باشند و از خرید آنها خودداری کنند.

وی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی با اجرای مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم ترین ابزارهای خود برای تنظیم بازار را از دست داد، گفت: اگر الان طلای قاچاق با این قانون وارد کشور شود بانک مرکزی باید چطور وضعیت را کنترل کند؟بانک مرکزی باید معادل قیمت جهانی و یا پایین تر طلا را به بازار عرضه کند اما زمانی که ارز، گرانتر باشد به طول حتم طلای قاچاق وارد کشور می شود.

رئیس کل بانک مرکزی دلیل قاچاق طلا را پایین بودن قیمت سکه در بازار آزاد عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت بازار پایین تر باشد، آیا بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند و یا کنترل بانک مرکزی دست بازار باشد؟
وی درباره دلیل اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بانک مرکزی و عدم اجرای آن در بازار اظهار داشت: بانک مرکزی «دولتی» است. پس از اعلام اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سکه نیز بانک مرکزی این طرح را نیز از معاونت حقوقی رئیس جمهور استعلام کرد و ایشان نیز گفتند قانون است و باید آنرا اجرا کنید.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: وقتی که معاونت حقوقی می گوید با مالیات بر ارزش افزوده سکه در بانک مرکزی اعمال شود این بانک که نمی تواند تخلف کند اما بازار در مسیر خود حرکت می کند.

بهمنی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر معاف بودن بانک مرکزی از مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: با این وجود سازمان امور مالیاتی می گوید که مجوز خاص در این باره گرفته است.

وی افزود: به همین دلیل بود که از معاونت حقوقی رئیس جمهور اجرای مالیات بر ارزش افزوده را استعلام کردیم؛ ما که نمی توانیم مقابل دولت بایستیم. به گفته بهمنی با اعمال مالیات فوق نرخ سکه در بانک ها 20 هزار تومان گرانتر از بازار آزاد شده است.

ابلاغ وام 10 میلیونی خودروهای فرسوده
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در گفت وگو با مهر از ابلاغ افزایش وام 10 میلیون تومانی خودروهای فرسوده به بانکها خبر داد.

بهمنی با بیان اینکه در بسته سیاستی-نظارتی امسال بانک مرکزی موضوع افزایش وام بانکی مد نظر قرار گرفته است، تصریح کرد: مشتریان با تقاضایی که به بانکها می دهند می توانند از وام 10 میلیون تومانی خرید خودرو استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مشتریان از این طریق خودروهای فرسوده خود را می توانند از رده خارج کنند، اظهار داشت: وثیقه وام 10 میلیون تومانی خودروهای فرسوده دو ضامن و یا خود خودرو است.

بهمنی با تاکید بر اینکه همچنین پرداخت وام 5 میلیون تومانی ازدواج به بانکها ابلاغ شده است، مدت زمان بازپرداخت این وام را 3 سال اعلام کرد و افزود: اگر مدت زمان باز پرداخت به جز این زمان باشد، بانکها متخلف محسوب خواهند شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016