شنبه 14 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: ما با تيپ نهضت آزادي خوب برخورد نكرديم، شرق

این مطلب را علی مطهری فرزنده آیت الله مطهری در روزنامه شرق روز چهارشنبه نوشته است:

مرحوم مهندس عزت‌الله سحابي از نظر فكري و اعتقادي در مكتب پدرش دكتر يدالله سحابي و مهندس بازرگان و آيت‌الله طالقاني رشد يافته بود و البته نيم‌نگاهي نيز به شهيد آيت‌الله مطهري داشت.

مردي متين بود و پخته سخن مي‌گفت. تظاهر و ريا در رفتار و كردار و سخن او ديده نمي‌شد. كم مي‌گفت اما گزيده.

احترام افراد و خصوصا روحانيت را حفظ مي‌كرد. او مانند پدرش و مهندس بازرگان به تركيبي از اسلام و دموكراسي غربي قايل بود كه نتيجه آن حكومتي است دموكراتيك كه براي اسلام احترام قايل است و مردم در انجام فرايض مذهبي خود آزادند، نه حكومتي كه به دنبال پياده كردن و اجراي احكام اسلام است. بنابراين شايد اصل ولايت فقيه چندان براي او قابل هضم نبود.

به خاطر دارم چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي همراه پدرم در منزل دكتر سحابي بوديم. مهندس سحابي نيز حضور داشت. دكتر سحابي در راستاي تزي كه داشت مبني بر اينكه شاه سلطنت كند نه حكومت، پيشنهاد كرد براي شكستن بن‌بستي كه پديد آمده شاه استعفا دهد و وليعهد به جاي او بنشيند و و البته فقط سلطنت كند نه حكومت و يك مجلس واقعي مانند دوره مشروطه تشكيل شود كه مثلا پنج عالم طراز اول نيز در آن حضور داشته باشند كه مصوبات آن را با اسلام تطبيق دهند. شهيد مطهري فقط گوش مي‌داد و آن‌طور كه به خاطر دارم اظهارنظري نكرد، شايد به دليل كهولت سن دكتر سحابي.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما سحابي پسر نيز هيچ اظهارنظري نكرد ولي من از نگاه‌هاي او مي‌فهميدم كه چندان با اين طرح موافق نيست. در مجموع ما با تيپ نهضت آزادي خوب برخورد نكرديم و هراس بيجايي از آنها داشتيم، بنابراين كمتر اجازه اظهار نظر به آنها داديم.

شايد از اين نظر مرحوم مهندس سحابي دلگير از دنيا رفت و شايد اگر آيت‌الله مطهري كه تاكيد فراوان روي آزادي بيان داشت به آن زودي شهيد نمي‌شد افرادي مانند مهندس سحابي با رضايت بيشتري از جمهوري اسلامي به جهان ابدي سفر مي‌كردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016