دوشنبه 16 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس پليس تهران: تهران فقط ۱۰۰ زن خيابانی دارد، برخورد پليس با مردان و توريست های بدحجاب، خبرآنلاين

جامعه > آسيب ها - يکی دو هفته ای هست که گشت های پليس برای مبارزه با بدحجابی در شهر ديده می شود و البته تاکنون برخوردهايی مانند گذشته ديده نشده. اما خبر می رسد پليس برنامه های جديدی برای بدحجابی دارد.

زهرا تالانی: سردار حسين ساجدی نيا، معتقد است اين طرح در تمام سال اجرا می شود و تا زمانيکه مردم بخواهند با بدحجابان و زنان خيابانی برخورد می شود: "در کنار زنان بدحجابۀ مردانی هم که از پيراهن‌‏های نامناسب و از آويزهای ويژه ای با عنوان گردنبند استفاده می کنند هم دستگير می شوند."

او همچنين گفت: "قول نداده‌ايم همه تهران را از وجود مجرمان پاکسازی کنيم. بلکه قول داديم که با مجرمان برخورد کنيم که طرحهای‏مان در اين زمينه همچنان در حال اجراست."

گفتگوی او با خبرآنلاين را بخوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طرح امنيت محله محور که قرار است در تهران اجرا شود چه ابعادی دارد؟

اين طرح در ۳۷۵ محله تهران در قالب برخورد با مقوله‌های سرقت، اراذل و اوباش، معتادان ولگرد، خرده فروشان مواد مخدر و ... اجرا می شود و تا پايان امسال ادامه دارد.البته قرار است موضوع جمع آوری زنان خيابانی هم اجرا شود.

پيش بينی می کنيد با اجرای اين طرح مجرمان کمتر می شوند؟

قول نداده‌ايم همه تهران را از وجود مجرمان پاکسازی کنيم. بلکه قول داديم که با مجرمان برخورد کنيم که طرحهای‏مان در اين زمينه همچنان در حال اجراست. مجرمان چون شغلی ندارند مجددا به چرخه جرم بازمی‌گردند، در اين زمينه از اقدامات برخی دستگاهها راضی و برخی دستگاهها ناراضی هستيم. توقع ما اين است که متوليان در خصوص وظايف خود بيشتر تلاش کنند.

شما سال گذشته اعلام کرده بوديد که چون هيچ سازمانی متولی نگهداری از زنان خيابانی نمی شود يک دور باطل است؟

خوشبختانه امسال قرار است که پليس در طرح امنيت محور با زنان خيابانی و پرخطر برخورد کرده و براساس وظيفه اين افراد را از سطح شهر جمع آوری می کند. در اين طرح ماموران پليس امنيت اينگونه افراد را شناسايی و پس از دستگيری به بهزيستی معرفی می کنند. در گذشته هيچ ارگانی اسکان زنان خيابانی را برعهده نمی گرفت و پليس نيز پس از جمع آوری امکان نگهداری اين افراد را نداشت. اما اين بار زنانی که برای چندمين بار از سوی پليس دستگير شوند با پرونده تشکيل شده به قوه قضاييه معرفی و مجازات خواهند شد.

اين طرح چه زمانی اجرا می شود؟

پليس محل های فعاليت اين افراد را شناسايی کرده است و به زودی اين افراد جمع آوری می شوند. البته در تهران کمتر از ۱۰۰ زن خيابانی وجود دارد. سازمانهای مردم‌نهاد در اين ارتباط می‌توانند فعاليت کرده و در اين زمينه با برخی سازمانهای مردم‌نهاد و موسسات خيريه جلساتی را برگزار کرده ايم.

در زمينه بدحجابی چطور؟ چون برخی از نمايندگان نسبت به بدحجابی اعتراض دارند.

‌من قبلاً هم گفته‌ام قانون و مردم از ما انتظار دارند که‌ مانع بی‌نظمی اجتماعی شويم، جلوی هنجار‌شکنی را بگيريم و‌ حافظ امنيت اخلاقی و اجتماعی مردم باشيم. شايد تعجب کنيد اما مردم تهران هم بارها از ما خواسته اند که با بدحجابان برخورد کنيم برای همين اين طرح را شروع کرده ايم. استفاده از شلوارکوتاه، مانتوهای کوتاه و بدن ‌‏نما، شال‌‏های باريک و داشتن ظاهری مانکن گونه از مصداق های برخورد پليس با بدحجابان است. همچنين طرح برخورد با بدحجابان شامل توريستها هم می شود. به آژانسهای مسافرتی اين موضوع را اعلام کرديم تا قوانين ما را به توريستها اعلام کنند.

اين طرح شامل مردان هم می شود؟
هيچ جا نگفتيم بد پوششی محدود به زن‌ها‌ست. مردان بد پوشش و بد آرايش هم داريم. ولی تعداد مردان بدپوشش بسيار کم‌تر از زن‌ها‌ست به همين خاطر مقابله با بدحجابی مردها در زمره اولويت‌های بعدی ما‌ست. استفاده از پيراهن‌‏های نامناسب و آويزهای ويژه ای با عنوان گردنبند از جمله موردهای برخورد پليس خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016