چهارشنبه 18 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عمادالدين باقی: سحابی ها برای هميشه در ياد ها زنده خواهند بود، جرس

جرس: « عمادالدين باقی در بند ۳۵۰ زندانِ اوين سوگوار عزت الله سحابی و هاله سحابی است و پيام تسليت خود را از آنجا به خانواده و دوستان و دوستداران آن عزيزان می رساند.»

فاطمه کمالی همسر باقی در گفت و گو با جرس، با اعلام اين خبر افزود: « دوشنبه ۱۶ خرداد ماه که برای اولين بار پس از فوت سحابی ها به ملاقات کابينی همسرم رفتيم او را مانند بسياری از زندانيان سياسی-عقيدتی در غم درگذشت مهندس سحابی و هاله غمگين ديدم و متوجه شدم زندانيان در جمع خود به ياد سحابی نشسته اند و ياد او را گرامی داشته اند و باقی نيز از فعاليت ها و سجايا و خاطره های مهندس سحابی گفته است.» کمالی گفت:« باقی به سحابی علاقه مند بود و مدت کوتاهی هم در اوايل اصلاحات با اين پيرِ زندان اوين هم بند بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر باقی می گويد او از مهندس سحابی در ملاقات چنين ياد کرد:«سحابی حتی در زندان هم ذره ای از اعتدالش فرو نگذارد. وقتی يکی از زندانيان که از شرايط زندان ناراحت بود، خواهان مرگ يکی از افراد مسوول شده بود، سحابی به او يادآور شد که مرگ کسی را نخواهد و اصلاح او را طلب کند که بيشتر به سودِ جامعه است. او فردی بی کينه بود و دينداری تقليدی و موروثی نداشت، دينداری اش حقيقی و عقلانی بود.» فاطمه کمالی ادامه داد:«مهندس سحابی به باقی گفته بود که خود او و مادرش هرگز نديدند که يک شب نماز شب پدرش مرحوم دکتر يدالله سحابی ترک شود.» همچنين باقی در ملاقات افزود: مهندس سحابی نيز در همان سال ها از اينکه ممکن است روزی هرج و مرج بر جامعه ايران حاکم شود نگران بود. نگران دو چيز، اول، تماميت ارضی ايران و ديگر حاکميت ارزش های ضد دينی و اسلامی. درست به همين علت سحابی اصلاح گر و مسالمت جو بود يعنی گرچه در انقلابی بزرگ عليه استبداد سلتنطی شرکت کرد و برای آن بيش از ۱۰ سال زندان بود اما اصولا به مبارزه سياسی و قانونی و اخلاقی معتقد بود و همين تربيت خانوادگی از يدالله سحابی به عزت الله سحابی رسيد و در هاله سحابی به عنوان يک زن ايرانی مقاوم و مسالمت جو نهادينه شد. سحابی دردمند و ديندار بود اما اگر کثرت عبادت در برخی افراد به دوری آنها از مردم منتهی می شود و عرفانی خموده و دور از جامعه به وجود می آورد، عبادت در سحابی ها از پدر تا پسر و دختر به خدمت خَلق و حُسن خلق با خَلق منتهی شده بود. سحابی به قرآن به عنوان متن اصلی دين توجه زيادی داشت و تمرکز دين در شريعت را نمی پسنديد و به معرفتی که دين در انسان ايجاد می کند بيشتر باور داشت گرچه آداب شريعت را نيز رعايت می کرد. اخلاق مداری و دينداری سحابی به حدی بود که حتی مخالفان و دشمنان او نيز به اين صفات اعتقاد و اذعان داشتند. سحابی ها در ياد ما زنده اند و برای هميشه باقی خواهند ماند.»

باقی می گويد :« سحابی در زندان و خارج از زندان می کوشيد تجربه هايش را به نسل جديد اصلاح گران منتقل کند و آنها را به اعتدال دعوت کند. او هرگز وطن اش را فراموش نکرد و به آن پشت نکرد و با همه مشکلات و سختی ها و فشارها در ايران ماند و از ايران و اسلام و اخلاق دفاع کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016