جمعه 20 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاریجانی: برای دفاع از ملت‌های مسلمان سیستم‌های موشکی طراحی کرده‌ایم، مهر

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما پیشرفت‌های دفاعی خود را پنهان نمی‌کنیم و برای دفاع از خود و ملت های مسلمان سیستم‌های موشکی مجهز طراحی کرده‌ایم گفت: اسرائیل و آمریکا باید بدانند اگر بخواهند در مقابل مسلمانان رفتار خشن داشته باشند ما حتماً مقابل آنها خواهیم ایستاد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز پنجشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله در سمینار "احیاگری اسلامی" طی سخنانی به مولفه‌های مکتب امام خمینی(ره) اشاره کرد.

وی در آغاز سخنرانی خود گفت: امام خمینی(ره) در آغاز پیروزی انقلاب یک استراتژی روشن را برای ما مشخص کرد و آن این بود که با همه کشورهای اسلامی باید ارتباط‌مان نزدیک باشد و ایشان معتقد بودند راه جلوگیری از دسایس دشمنان وحدت مسلمانان است.

رئیس مجلس، سید جمال الدین اسدآبادی را از دیگر شخصیت‌ها احیاگر در تفکر اسلامی برشمرد و گفت: در ایران هم شخصیت‌های مختلفی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری بودند که فکر دینی و سیاسی را در زمینه مسایل روز اجتماعی مطرح کردند و افکار جدیدی را در زمان خود به جامعه معرفی کردند. امام خمینی(ره) توانست الگوی جدیدی مطرح کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه احیای فکر اسلامی همیشه از جهت زمانی و مکانی معنا پیدا می‌کند، ادامه داد: از زمانی که امام(ره) حرکت فکری خود را آغاز کرد حدود بیش از 3 دهه می‌گذرد و شرایط متفاوت شده اما امروز شاهد هستیم در خاورمیانه و شمال افریقا حرکات عظیم دموکراسی خواهی به وجود آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: مردم و جوانان در این کشورها حکومت دیکتاتوری و وابسته به غرب را نمی‌پسندد و نوعی بیداری در منطقه ایجاد شده است بنابراین همه باید به ریشه‌های خود برگردیم و نباید بگذارین تا مسلمانان افراد دسته دوم باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با همه وجود در حرکت مسلمانان سنگ اندازی می کنند و پس از 11 سپتامبر آمریکایی‌ها حرکتی را آغاز کردند و گفتند اسلامی که ما تعریف می‌کنیم که چه آموزه هایی باید به دانش‌آموزان آموخته شود، گفت: جریان دیگر صهیونیست‌ها هستند شما تردید نداشته باشید تا وقتی آنها در منطقه ما هستند نمی‌گذارند مسلمانان آرامش داشته باشند.

لاریجانی با تاکید بر این نکته که در تفکر امام(ره) هم روش صلح طلبانه توصیه شده و هم تفکر مجاهدانه و درست به همین دلیل ما در 32 پس از انقلاب مقابل رفتار خشن آمریکا ایستادگی و مقاومت کردیم گفت: آمریکایی‌ها جنگ را به ما تحمیل کردند اما ما مقابل آن ایستادگی کردیم، آمریکایی‌ها عراق را به بهانه مبارزه با تروریسم اشغال کردند اما ما با آنها مخالفت کردیم، تصورشان این بود که می‌تواند اسرائیل را تحریک کنند و با حمله به حزب‌الله آن را از بین ببرند اما ما از حزب‌الله حمایت کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تروریست همان رفتار صهیونیست‌ها است که مبارزان را شبانه از بین می‌برد، افزود: برخی اوقات غربی‌ها می‌خواهند رفتار مجاهدانه را با رفتار تروریستی یکی بدانند اما این یک دغل کاری است. آنها در ادبیات رسانه‌ای از حماس و حزب‌الله به عنوان دو گروه تروریسم نام می برند در حالی که اینها اهداف مجاهدانه دارند و باعث افتخار اسلام هستند.

وی مولفه دیگر در تفکر امام(ره) را تاکید بر پیشرفت‌های جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: امام(ره) تاکید داشتند مسلمانان باید با هم همگرا باشند و روی پای خود بایستند و ما پیس از انقلاب همین راه را دنبال کردیم به همین دلیل غربی ها و آمریکایی‌ها ما را تحریم کردند اما ما روی تکنولوژی‌های پیشرفته ای مثل نانوتکنوژی، بیوتکنولوژی و فناوری‌های هسته‌ای اصرار کردیم.

لاریجانی گفت: تعجب‌آور است که آنها با صراحت می‌گویند ما چندین کشوری که بمب اتم داریم را کنار بگذارید اما دیگر هیچ کشوری حق ندارد حتی فناوری صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد، البته یک تبصره هم دارند و آن این است که کشورهایی می‌توانند در این زمینه کار کنند و حتی بمب هسته‌ای داشته باشند که با آمریکا ارتباط خوبی داشته باشند.

وی افزود: اما ما این روش دنیای غرب را درست نمی‌دانیم و در مقابل آن ایستادگی کردیم، آنها حرف تندی نسبت به ما زدند اما امروز ایران صاحب دانش هسته‌ای شده است و این دانش و سایر دانش هایی که ایران در آن پیشرفت کرده است متعلق به همه انسان‌ها و از جمله ملت اندونزی است.

رئیس مجلس ادامه داد: مولفه چهارم که در مکتب امام(ره) به آن تاکید می شود این است که کشورهای اسلامی باید از توان اقتصادی برخوردار باشند لذا ما تلاش‌مان این است با کشورهای اسلامی بیشترین رابطه را برقرار کنیم، این ظرفیت بسیار خوبی برای دنیای اسلام است و باید در کنار هم قرار بگیریم.

لاریجانی مولفه دیگر مکتب امام را برخورداری مسلمانان از قدرت دفاعی مطلوب عنوان کرد تا در برابر فشار دیگران بتوانند از این قدرت استفاده کنند.

رئیس مجلس خطاب به دانشجویان گفت: ما این مسیر را طی می‌کنیم و پنهان هم نمی‌کنیم که ما در زمینه صنایع دفاعی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، گاهی به ما خورده می‌گیرند می گویند در زمینه موشکی پیشرفت‌هایی داشته‌اید اما من اینجا اعلام می کنم که ما برای دفاع از خود و ملت‌های مسلمان سیستم‌های موشکی مجهز طراحی کرده‌‌ایم البته به دنبال تهاجم نیستیم اما آمریکا و اسرائیل باید بدانند اگر بخواهند در قبال مسلمانان رفتار خشن داشته باشند ما حتماً مقابل آنها خواهیم ایستاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه خاطرنشان کرد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه تصور نکنند که می توانند با دغل کاری این جنبش‌ها را منحرف کنند و باید بدانند هر قدر فشار را بر مردم منطقه زیادتر کنند جوانان در اراده خود مصمم‌تر می‌شوند.

وی افزود: ما وظیفه اسلامی خود می دانیم که از ملت فلسطین حمایت کنیم همینطور از مردم مظلوم لبنان، عراق و افغانستان حمایت می کنیم و با اخم و تخم آمریکایی‌ها از راه به در نخواهیم رفت.

به گزارش مهر در ادامه این جلسه نوبت به پرسش دانشجویان از لاریجانی رسید. دانشجویی از لاریجانی پرسید در صورتی که ایران با شرایطی مواجه شود که حمله‌ای به آن انجام شود یا با فتنه داخلی و خارجی مواجه شود چه تدبیری خواهد داشت، گفت: طراحی فتنه‌ها نسبت به جمهوری اسلامی چیز تازه‌ای نیست و در طول 32 سال پیروزی انقلاب نیز چنین بوده است.

لاریجانی ادامه داد: در بحث هسته‌ای و در طول جنگ و دیگر مسایل، دشمنان رفتارهای نادرستی داشتند اما چون ملت ایران راه خود را انتخاب کرد با قدرت خداوند سنگ اندازی دشمنان را خنثی کردیم.

دانشجویی دیگری از لاریجانی پرسید: واکنش شما در مقابل کشورهای اسلامی که با جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند چیست؟ که لاریجانی پاسخ داد: باید توجه داشت برخی کشورها در جغرافیای سیاسی مانند ما نیستند، مردم مسلمانی دارند اما گرفتار حاکمان دیکتاتور هستند و رویکردشان هم نظری با آمریکا است و به جای اینکه ظرفیت خود را در اختیار مسلمانان قرار دهند امکاناتشان را در اختیار ‌آمریکا قرارمی‌دهند.

لاریجانی با بیان اینکه دموکراسی ناشی از خواست مردم مسلمان هم مانند هر چیز دیگری دشمنانی دارد افزود: به عنوان مثال وقتی حماس در انتخابات پیروز شد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آنها را تحریم کردند چون نتیجه انتخاب مردم مد نظر آنان نبود.

وی با اشاره به برخی کشورها که نمایندگان مجلس در آنها توسط پادشاه انتخاب می‌شود گفت: این چه پارلمانی است؟ آیا با مردم خود شوخی می‌کنند؟ ما به دنبال دموکراسی واقعی هستیم و این شیوه را قبول نداریم، این دموکراسی ها بی‌محتواست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016