جمعه 3 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مريم مجد عکاس خبری در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برد، خبرهای حقوق بشری امروز سوم تير (به‌روز می‌شود)

مريم مجد عکاس خبری در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برد، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
مريم مجد عکاس خبری که طی روزهای گذشته بازداشت شده بود، بعد از دستگيری به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است.


مريم مجد عکاس مطبوعات که روز جمعه هفته گذشته قرار بود به دوسلدروف آلمان پرواز کند و پس از برگزاری جام جهانی فوتبال زنان در آلمان، در سفری دو ماهه به کشورهای مختلف کتاب عکسی از زنان فوتباليست جهان تهيه و منتشر کند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ايران» مريم مجد قبل از انجام اين سفر بازداشت و مستيقما به زندان اوين و سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است.

يک منبع نزديک به اين روزنامه‌نگار به خانه حقوق بشر ايران گفت: «اين روزنامه‌نگار در طی اين مدت دو بار (طی دو روز گذشته) با خانواده‌ی خود تماس تلفنی برقرار کرده و از آن‌ها خواسته است که هر چه سريع‌تر او را آزاد کنند.»

از اتهامات و دلائل بازداشت اين روزنامه‌نگار و عکاس خبری تاکنون اطلاعی در دست نيست و مسئولان قضايی و نهادهای امنيتی بازداشت کننده در اين زمينه پاسخ‌گو نبوده‌اند.

مريم مجد، عکاس – خبرنگار تخصصی ورزش زنان است که سابقه همکاری با مجله زنان، خبرگزاری ايسنا و روزنامه ورزشی تماشا دارد.

***

هفت فعال سياسی در خوزستان بازداشت شدند، هرانا

خبرگزاری هرانا – در پی تهديد تلفنی اعضای جوانان حزب پان ايرانيسم هفت تن از ايشان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران روز چهارشنبه يکم تيرماه جاری ماموران وزارت اطلاعات خوزستان طی تماس با دوتن از فعالين حزب پان ايرانيست در اين استان به تهديد آن‌ها پرداختند.

زاهد خلفی مسوول تشکيلات حزب مذکور در ماهشهر و سربندر و اوژَن اکبری از اعضای حزب در اهواز به وسيله تماس تلفنی شديدا تهديد گرديدند که از برگزاری نشست‌های سازمان جوانان در اهواز خودداری کنند در غير اينصورت با وارد شدن به محل جلسه اقدام به بازداشت همه حاضرين خواهند کرد.

متعاقب اين تهديد امروزجمعه جلسه ماهانه با حضور حجت کلاشی مسوول سازمان جوانان برگزار گرديد که عليرغم پايان يافتن آن تاکنون خبری از هيچکدام از شرکت کنندگان از جمله حجت کلاشی، اوژن اکبری، ميلاد دهقان، فرهاد باغبانی، زاهد خلفی و چند تن ديگر از حاضرين در جلسه در دست نيست.

شايان ذکر است سه تن از بازداشت شدگان احتمالی آقايان حجت کلاشی، ميلاددهقان و فرهاد باغبانی که به جرم عضويت در حزب پان ايرانيست و تبليغ عليه نظام بازداشت شده بودند هم اکنون به قيد وثيقه آزاد و در انتظار صدور رای دادگاه انقلاب اهواز هستند. آقای زاهد خلفی نيز در سالهای گذشته در محيط کار زير فشار بوده و بار‌ها به اداره اطلاعات خوزستان احضار و بازجويی شده‌اند.

***

دکتر محمد حسن يوسف پورسيفی، فعال حقوق بشر و کودکان، بازداشت شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- دکتر محمدحسن يوسف پورسيفی، فعال حقوق بشر و از اعضای جمعيت کودکان کار و خيابان، پس از دريافت احضاريه کتبی در تاريخ يکم تيرماه و مراجعه به دادسرای اوين، بازداشت و به زندان منتقل شد.

بنا بر گزارش دريافتی، اين فعال حقوق بشر روز بيست و نهم خردادماه نيز، طی تماس تلفنی مقامات امنيتی، «جهت ادای پاره‌ای از توضيحات» احضار شده بود که در اين جلسه ضمن اعلام ممنوع الخروج بودن، از وی برای عدم انجام کار رسانه‌ای، تعهد کتبی اخذ شد. او پس از دو روز برای بار دوم و در پی دريافت احضاريه کتبی که تاريخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ صادر شده است، به دادسرای اوين احضار و بازداشت شد.

‌پورسيفی، عضو روابط عمومی جمعيت کار و خيابان، نويسنده، کارگردان و تهيه کننده برنامه‌های راديو و تلويزيون است که در اردی‌بهشت ماه سال گذشته، به دليل فعاليت‌های حقوق بشری، از کار در صدا و سيما منع شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفت نفر اوايل هفته‌ آينده در قم اعدام می‌شوند، ايسنا

دادستان عمومی و انقلاب استان قم از کسب رتبه دوم توسط استان قم به عنوان دومين استان امن کشور پس از ايلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه قم، مصطفی برزگر گنجی ـ دادستان عمومی و انقلاب استان قم ـ در نشستی خبری افزود: از نظر شاخص‌های امنيتی و نوع جرايم خشن استان قم در سال گذشته دومين استان امن بعد از ايلام اعلام شده است.

وی هم‌چنين از دستگيری سارقان باند مسلح که چندی پيش طلافروشی پاساژ الغدير را سرقت کرده بودند؛ خبر داد و گفت: سه نفر از سارقان دستگير شده و پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قم در ادامه با اشاره به گزارش پليس قم؛ اعلام کرد: قم از مسير ترانزيت مواد مخدر خارج شد و اين در حالی ست که اجرای سريع احکام قاچاقچيان، نا امن بودن فعاليت در استان برای آن‌ها و اعطا نکردن مرخصی به آن‌ها در اين امر موثر بوده است.

گنجی از اجرای حکم اعدام برای پنج نفر از قاچاقچيان موادمخدر که از سال‌های قبل دستگير شده بودند؛ خبر داد وگفت: احکام اعدام اين پنج نفر تاييد شده و تقاضای عفوشان هم رد شده و اوايل هفته‌ی آينده در زندان مرکزی قم اعدام می‌شوند.

او ادامه داد: از اين قاچاقچيان حدود سه تا ۲۳ کيلو مواد مخدرشامل هرويين و کراک کشف و ضبط شده است.

گنجی از صدور حکم اعدام برای دو قاچاقچی ديگر که سال قبل ۴۰۰ کيلو کراک از آن‌ها کشف شده بود؛ نيز خبر داد و تصريح کرد: حکم اعدام اين دو قاچاقچی نيز در اوايل هفته‌ی آينده به همراه ۵ نفر اجرا می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب قم اين کشف را در نوع خود در استان قم بی‌سابقه و بی‌نظير خواند.

وی ادامه داد: فردی به نام «س.الف» ۲۲ ساله در منطقه شيخ‌آباد پنج روز پيش دستگير شده که اين فرد دارای اتهاماتی چون نگهداری دو کيلو کراک، خريد و فروش مکرر مشروبات الکلی، قدرت‌نمايی با قمه و شمشير و تخريب خودروی شهروندان با همکاری سه نفر ديگر است.

او از مردم ساکن در اطراف کلانتری ۳۰ شيخ‌آباد خواست اگر مورد آزار و اذيبت توسط اين باند قرار گرفته‌اند به اين کلانتری مراجعه کنند.

گنجی هشدار داد:‌ با اماکنی که شئونات اسلامی را رعايت نکنند و از تصاوير مستهجن و آهنگ‌های غربی استفاده کنند برخورد خواهد شد.

او افزود: روز گذشته در راستای اجرای اين طرح مسوول شهربازی بوستان علوی و تعدادی از غرفه‌داران که اين شئونات را رعايت نکرده بودند، دستگير شدند و مغازه‌های آن‌ها نيز پلمپ شدند.

گنجی هم‌چنين از دستگيری ۷۰ مورد از اراذل و اوباش در منازل‌شان خبر داد.

وی اظهار کرد: بزرگ‌ترين شرکت هرمی قم «وال استريت» بوده که ۶۰۰ شاکی داشته و الان برای متهمان قرار نهايی برای ارسال به دادگاه و اعلام حکم آماده شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قم در ادامه در مورد پرونده‌های ورودی به دادگستری قم گفت: ماهانه ميانگين ۲ هزار پرونده ورودی داريم که بيش‌تر آن از نوع جرايم سبکی مثل اختلافات ملکی و سرقت‌های جزيی است.

او در پايان نگهداری ديش ماهواره را جرم ناميد و گفت: اگر اين کار در انظار عمومی اتفاق بيفتد جرم مشهود است و بدون شاکی خصوصی نيز با آن برخورد قانونی خواهد شد.

***

خبرهای حقوق بشری در طول امروز به‌روز می‌شود

بازداشت ميثم امام زاده، فعال دانشجويی، هرانا

خبرگزاری هرانا - ميثم امام زاده، فعال دانشجويی دانشگاه سمنان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، صبح روز پنج شنبه سيد ميثم امام زاده، دبير مجمع اسلامی دانشجويان با يورش ماموران اداره اطلاعات استان سمنان دستگير شد.

در پيگيری های اوليه خانواده اين دانشجوی بازداشتی هيچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعيت وی در دست نيست.

دستگيری ميثم امام زاده، سومين دستگيری فعالان دانشجويی دانشگاه سمنان در دو ماه اخير است.

در پی اين بازداشت فضای دانشگاه سمنان برای ساعاتی متشنج شد و دانشجويان با خواندن سرود يار دبستانی نسبت به بازداشت اين فعال دانشجويی اعتراض کردند.

***

محمد امين عليزاده‌ دانشجوی دانشگاه‌ اصفهان بازداشت شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - محمد امين عليزاده‌ دانشجوی ترم ۸ جامعه‌‌شناسی دانشگاه‌ اصفهان بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، محمد امين عليزاده‌ دانشجوی ترم ۸ جامعه‌‌شناسی دانشگاه‌ اصفهان چهارشنبه‌ ۲۵ / ۳ /۱۳۹۰ از سوی مامورين وزارت اطلاعات بازداشت و هم اکنون در زندان مرکزی اصفهان در بازداشت به‌ سر می‌برد.

گفتنی است که‌ محمدامين عليزاده‌ سردبير نشريه‌ دانشگاهی چيا و از فعالين دانشجويی کرد فعال در دانشگاه‌ اصفهان است. همزمان با بازداشت اين دانشجو کليه‌ وسايل شخصی ايشان هم ضبط گرديده‌ است.

در حال حاضر هيچ گونه‌ اطلاعی از وضعيت نامبرده‌ در دست نيست و از زمان بازداشت تا به‌ حال خانوده‌ اين فعال دانشجويی موفق به‌ ديدار و يا دريافت خبری از وضعيت ايشان نشده‌اند.

در طی اين مدت خانواده‌ آقای عليزاده‌ چندين بار به‌ زندان مذکور مراجعه‌ کرده‌‌اند ولی به‌ آن‌ها اجازه‌ ملاقات نداده‌‌اند.

قابل ذکر ست که‌ اين فعال دانشجويی کرد ساکن شهرستان سردشت است.

***

نامه‌ای از درون زندان اوين:
مهدی کوهکن: در صورت عدم درمان ممکن است پايم قطع شود، رهانا


خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
مهدی کوهکن، زندانی سياسی محبوس در زندان اوين در نامه‌ای نوشته است که در صورت عدم رمان ممکن است پايش را از دست بدهد.


مهدی (کوروش) کوهکن، زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين نيازمند عمل جراحی است اما مسئولين قضايی و دادستانی تهران با توقف درمان وی و عدم اعزام اين زندان به بيمارستان وضعيت بدی برای وی به وجود ‌آورده است. وضعيتی که ممکن است باعث از دست دادن پايش شود.

به گزارش «خانه حقوق بشر ايران» مهدی کوهکن با نگارش نامه‌ای از درون زندان درباره اين موضوع نوشته‌ است: «توقيف اجباری روند درمانی باعث عفونت پايم شده و ناچار برای جلوگيری از گسترش عفونت و مهار شدن آن به استفاده از قرص های آنتی بيوتيک روی آوردم که استفاده مکرر از اين داروها مشکلات گوارشی برايم به وجود آورده است.»

متن کامل اين نامه که در اختيار خانه حقوق بشر ايران قرار گرفته بدين شرح است

«بارها گفته ام که در زير شکنجه در بند ۲۴۰ بازداشتگاه اوين زانوی پای راستم از ناحيه مينيسک آسيب ديد و بعد از ۱۷ ماه پيگيری مستمر خودم و خانواده ام بالاخره دادستان با شرط پرداخت هزينه‌ها از جانب خودم، مجوز اعزام به بيمارستان را صادر کرد. به اين ترتيب در اول خرداد ماه سال جاری(۱۳۹۰) در بيمارستان طالقانی تهران مورد عمل جراحی قرار گرفتم، آن هم در حالی که دست و پايم با دست بند و پا بند به تخت بيمارستان بسته شده بود و مأموران از بدرفتاری در حق من کوتاهی نمی کردند.

اين وضعيت باعث گرفتگی کمر و گردنم شد و تا هفته ها بعد از عمل از درد ناشی از گرفتگی رنج می بردم. يکی دو روز بعد از عمل، و در حالی که روند درمانی اينجانب هنوز به پايان نرسيده بود، دوباره به بازداشتگاه اوين بازگردانده شدم، از همين روی قرار شد که بعد از يک هفته به بيمارستان اعزام گردم، تا درمان من ادامه يابد. اما اکنون يک ماه از آن تاريخ می گذرد و علی رغم تقاضاهای مکرر و پيگيری های خود و خانواده ام، دادستان هنوز برای بازگشت به بيمارستان من مجوز صادر نکرده است.

توقيف اجباری روند درمانی باعث عفونت پايم شده و ناچار برای جلوگيری از گسترش عفونت و مهار شدن آن به استفاده از قرص های آنتی بيوتيک روی آوردم که استفاده مکرر از اين داروها مشکلات گوارشی برايم به وجود آورده است. البته اين مسأله و حتی شدت يافتن عفونت پا که ممکن است به قطع پای من منجر شود، چندان برای دادستان مهم نيست. پيش از من چند تن از هم بنديانم، محسن دکمه چی، البرز قاسمی، حسن ناهيد و آخرين آنها هم هدی صابر بر اثز عدم رسيدگی های پزشکی در وضعيت بحرانی قرار گرفتند و جانشان را از دست دادند. از اين جهت به نظر می رسد که حتی قطع شدن پای من نگرانی آقای دادستان را به همراه داشته باشد.

از اين روی اعلام می کنم، هر گونه آسيبی بر اثر کوتاهی در ادامه ی مداوا به من وارد شود، مقصر اصلی آن شخص دادستان تهران است. آيا اين نوشته باعث خواهد شد که فرياد رسی برای من پيدا شود.

***

محکوميت تارا سپهری‌فر به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
تارا سپهری‌فر دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شريف٬ به ۷ سال حبس تعزيری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

پرونده تارا سپهری‌فر فعال دانشجوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و به رياست قاضی پيرعباس مورد رسيدگی قرار گرفته بود و اين حکم از طرف اين شعبه صادر شده است اين در حالی است که حتا وکيل وی نيز در جريان تشکيل چنين دادگاهی قرار نگرفته بود و حکم دادگاه به صورت غيابی صادر شده است.

به گزارش «خانه حقوق بشر ايران» براساس رای صادر شده٬ سپهری‌فر به اتهام «تبانی و اجتماع عليه امنيت کشور» به ۵ سال حبس٬ به اتهام «فعاليت تبليغی عليه نظام» به يک سال حبس و به اتهام «اختلال در نظرم عمومی» به يک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. علاوه بر اين دادستانی تهران وثيقه‌ای که برای ازادی وی در اسفند ۸۸ سپرده شده بود را نيز ضبط کرده است.

همچنين دادستانی تهران وثيقه وی را نيز ضبط کرده است.

تارا سپهری‌فر در اعتراضات پس از انتخابات دو بار بازداشت شده بود. وی نخستين بار تيرماه سال ۸۸ بازداشت و مدت يک هفته را در زندان اوين سپری کرد. بار دوم او در تاريخ ۲۰ بهمن ۸۸ بازداشت و پس از گذراندن بيش از يک ماه در زندان و چند روز مانده به عيد نوروز با قرار وثيقه از زندن آزاد شد.

***

محسن برزگر دانشجوی بابل به ۲ سال حبس تعزيری محکوم شد، کلمه

محسن برزگر دبير فرهنگی سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل و دانشجوی فعلی اين دانشگاه که در روز ۲۵ بهمن ۸۹ پس از خروج از دانشگاه نوشيروانی بازداشت شده بود، به دو سال حبس تعزيری محکوم شد.

اتهام محسن برزگر اقدام عليه امنيت ملی و توهين به رهبری است.

به گزارش کلمه، اتهام اقدام عليه امنيت ملی به دليل قصد شرکت وی در تجمع ۲۵ بهمن اعلام شده است در حاليکه تجمع مردم بابل در اين روز پس از بازداشت برزگر و صدها متر دورتر از دانشگاه نوشيروانی و خارج از مسير وی برگزار شد و اين دانشجو از برگزاری اين تجمع بی اطلاع بوده است. در مورد اتهام توهين به رهبری نيز هيچ مصداقی اعلام نشده است.

يک منبع مطلع به پرونده اين دانشجو در گفتگو با کلمه اعلام کرد «دادگاه برزگر بدون اطلاع اين دانشجو و بصورت غيابی برگزار شده و چند روز قبل از برگزاری امتحانات پايان ترم دانشگاه اين حکم به وی اعلام شد. اعتراض اين دانشجو به نحوه برگزاری دادگاه بی فايده بوده و حکم بدوی ۲ سال حبس مجددا تاييد شد.»

محسن برزگر عضو ستاد دانشجويی مهدی کروبی در بابل و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت، پس از انتخابات رياست جمهوری بارها توسط نيروهای امنيتی احضار و بازداشت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016