دوشنبه 13 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خشکسالی ۷۶ درصد از مساحت کشور را فراگرفت، ايلنا

وسعت و شدت خشکسالی در نقاطی از کشور به ويژه در بخش مرکزی در مقايسه با ماه گذشته فزونی يافته و حدود ۷۶ درصد خشکسالی در گستره ايران شرايط بحرانی و خطرات جدی را به ويژه در ناحيه مرکزی به وجود آورده است.


ايلنا: رئيس پايگاه مديريت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقيقات کشاورزی و منايع طبيعی استان اصفهان گفت: متاسفانه وسعت و شدت خشکسالی در نقاطی از کشور به ويژه در بخش مرکزی در مقايسه با ماه گذشته فزونی يافته و حدود ۷۶ درصد خشکسالی در گستره ايران شرايط بحرانی و خطرات جدی را به ويژه در ناحيه مرکزی هشدار می‌دهد.

"مرتضی خداقلی"، رئيس پايگاه مديريت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقيقات کشاورزی و منايع طبيعی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ايلنا در مورد آخرين وضعيت فعلی خشکسالی در کشور گفت: بررسی‌های انجام گرفته در آخرين ماه از فصل بهار، و تجزيه و تحليل نقشه‌های خشکسالی از ابتدای سال آبی ۹۰-۸۹ تا کنون نشان می‌دهد که ايران در شرايطی نامطلوب از لحاظ بارندگی قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او ادامه داد: پس از سپری شدن ۹ ماه از سال آبی جاری کماکان شاهد غلبه خشکسالی بر بخش عظيمی از کشور هستيم، به طوری که در حدود ۷۶ درصد از مساحت کشور خشکسالی حاکم است و در مقايسه با ماه گذشته کاهش اندکی (در حدود ۱ درصد) را نشان می‌دهد.

خداقلی از قرار گرفتن ۷/۱۳ درصد از مساحت کشور در ناحيه خشکسالی بسيار شديد خبر داد و گفت: خشکسالی بسيار شديد نيز به‌صورت دو لکه، مناطقی از کشور را فرا گرفته است، نخستين لکه از ناحيه شرقی نايين شروع می‌شود و پس از دربرگرفتن بافق، خور و رباط پشت بادام به طبس می‌رسد.

به گفته وی لکه ديگر در بخش جنوب غربی کشور در استان خوزستان و نيز به صورت يک ناحيه باريک در منطقه چابهار و جاسک ديده می‌شود.

او در مورد نواحی دچار خشکسالی شديد نيز توضيح داد: اين نواحی نيز با مساحتی برابر ۶/۲۰ درصد به صورت نواری از نواحی شرقی کشور (جنوب استان خراسان رضوی و شمال استان خراسان جنوبی) با دربر گرفتن بخش‌هايی از استان سمنان به سمت مرکز و سپس جنوب غرب کشور امتداد پيدا می‌کند، همچنين شاخه ديگر اين کلاس خشکسالی نيز از ناحيه غرب در امتداد کرانه‌های دريای عمان و خليج فارس به نواحی جنوبی استان سيستان و بلوچستان ختم می‌شود.

رئيس پايگاه مديريت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقيقات کشاورزی و منايع طبيعی استان اصفهان تصريح کرد: مساحتی در حدود ۶/۱۹ از مساحت کشور نيز دچار خشکسالی متوسط است که به صورت دو نوار که خشکسالی شديد و بسيار شديد را در بر گرفته ديده می‌شود.

او در مورد نواحی که دچار خشکسالی متوسط شده اند نيز گفت: يکی از نوارها از سمت غرب به شمال- شمال شرقی کشيده شده و نوار ديگر از جنوبی‌ترين ناحيه شروع شده و بخش اعظم استان فارس را در برگرفته و به شرق کشور (جنوب خراسان جنوبی) می‌رسد.
او ادامه داد: خشکسالی خفيف نيز با دربر گرفتن بالاترين مساحت (۱/۲۲ درصد) چندين ناحيه از کشور را در برگرفته است. يکی از اين نواحی از غرب کشور شروع شده و با گذر از خرم‌آباد، اليگودرز و استان قم به شمال کشور و به استان گيلان می‌رسد.

خداقلی منطقه ديگر را که تحت تاثير خشکسالی خفيف است به صورت يک نوار از استان اردبيل (اردبيل و خلخال)، به سمت استان آذربايجان شرقی (ميانه، اهر و مراغه) توصيف کرد که به سمت غرب کشور ادامه می‌يابد.
او تصريح کرد: با ادامه روند وقوع بارش‌های مناسب در قسمت‌های جنوب و جنوب شرقی کشور به مانند چند ماه گذشته سبب شده است که اين نواحی همچنان وضعيت ترسالی خود را حفظ کرده و تا حدودی بر مساحت خود بيافزايند. به طوری که در مجموع در کل ايران شاهد ۲۴ درصد ترسالی هستيم که ۵/۱۵ درصد به ترسالی خفيف، ۲/۶ درصد ترسالی متوسط و ۳/۲ درصد ترسالی شديد اختصاص يافته است.

اين کارشناس تصريح کرد: وضعيت ترسالی بيشتر در مناطق جنوب شرق (استان‌های سيستان و بلوچستان و کرمان) و بخش‌های محدودی از شمال غرب کشور (قسمت‌هايی از آذربايجان غربی، شرقی) ديده می‌شود.

او ادامه داد: مطالعات تغييرات بارندگی تجمعی نشان می‌دهد که در کل ايران از مهر تا آذرماه مقدار بارش به تدريج کاهش و درآذر تا اسفندماه با شيب زيادی روند بارش افزايش يافته و با وجود کاهشی که در فروردين ماه در مقدار بارندگی مشاهده می‌شود، در ارديبهشت ماه مقدار بارش روند افزايشی را نشان می-دهد و در خرداد ماه نيز اين روند ادامه يافته است.

اين کارشناس هوا و اقيم شناسی تصريح کرد:اگرچه بر شدت و وسعت ترسالی در گوشه شمال غربی و در ناحيه جنوب شرقی کشور نسبت به ماه گذشته (ارديبهشت ماه) افزوده شده است، ولی متاسفانه وسعت و شدت خشکسالی در ديگر نقاط ايران خصوصا در بخش مرکزی کشور در مقايسه با ماه گذشته فزونی يافته و حدود ۷۶ درصد خشکسالی در گستره ايران شرايط بحرانی و خطرات جدی را به ويژه در ناحيه مرکزی هشدار می‌دهد.

وی در پايان هشدار داد: ادامه يافتن چنين شرايطی در ماه‌های گرم تابستان می‌تواند تاثيرات غير قابل جبرانی را در کل ايران به جای گذارد. بنابراين توجه مسئولين امر در چنين شرايط بحرانی که بر ايران حاکم شده، در جهت جلوگيری از اثرات غير قابل جبران خشکسالی به ويژه در بخش‌های مختلف کشاورزی لازم و مثمر ثمر است.

گزارش حسين جمشيديان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016