چهارشنبه 15 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: بدحجابی و بی حجابی، يک پديده محض سياسی است، ايسنا

يک عضو هيات رييسه‌ی مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از رويکرد مسولان نسبت به بحث بدحجابی و بی حجابی گفت: اين خيلی ساده‌لوحی است که کسی بخواهد اين بدحجابی و بی‌حجابی‌ها را يک پديده‌ی اجتماعی بداند، اين پديده ،يک پديده‌ سياسی محض است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله سيد احمد خاتمی در مراسم بزرگداشت روز جانباز و پاسدار که از سوی فرماندهی حفاظت هواپيمايی برگزار شد، با تبريک اعياد شعبانيه گفت: اگر بگوييم همه‌ی نهادهايی که در اين کشور خدمت‌گزارند، گويی در مسجد خدمت می‌کنند، مبالغه نيست که بگوييم محراب اين مسجد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اين فرمايش حضرت امام که اگر سپاه نبود، کشور نبود، گفت: اين کلامی بسيار حکيمانه در زمان حيات امام(ره) و هم بعد از ارتحال ايشان بود.

خاتمی اظهار کرد: در زمان حيات امام (ره)، همراهی سپاه با بسيج و ديگر نيروهای رزمنده نشاط ديگری به جنگ داد و لحظه به لحظه دشمن با اين هماهنگی رو به افول کرد. هم‌چنين در جريان فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ که به هم پيوسته بودند، هماهنگی سپاه پاسداران با نيروی انتظامی نقش‌آفرينی کرد و وقتی فتنه‌گران بر آن بودند که کشور را به اغتشاش بکشند، در جاهای ديگر کشور خبر داريم که استانداری، فرمانداری، نيروی انتظامی، دستگاه قضايی و سپاه پاسداران با هم چفت شدند و ضدانقلاب نتوانست کمترين تحرکی را سامان دهد. در تهران هم با توجه به توطئه‌ گسترده‌ آنها باز اين هماهنگی جواب داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم با بيان اين‌که نظام اسلامی در مقطع کنونی هم نعمت خداوند و هم امانت اوست، اظهار کرد: کسانی قدر اين نعمت را می‌دانند که يا حکومت سياه طاغوت را ديده باشند و يا طاغوت‌های قبل را خوانده باشند و الا قدر نمی‌دانند. بايد دانست که در طول تاريخ ايران و سلسله‌ی پادشاهانی که در اين کشور سر کار آمدند نظامی مثل نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران کاملا بی‌بديل بود و اين بی‌بديلی در چند عرصه مشهود است.

خاتمی در ادامه ميدان دادن به مردم و تکريم شخصيت مردم را از جمله‌ی اين مشخصه‌ها عنوان و اظهار کرد: همه‌ی پادشاهان ايران بدون استثنا همگی مردم را نوکر خودشان می‌دانستند. حتی اگر می‌خواستند از مسوولی تجليل کنند، می‌گفتند اين فرد از نوکرهای خوب ماست. در واقع آن‌ها ارزشی برای رای دادن قائل نبودند. چنانچه در حکومت سياه پهلوی يک انتخابات مردمی شکل نگرفت و از قبل مشخص بود که چه کسانی نماينده‌ مجلس هستند. ساواک اسامی اين افراد را تهيه می‌کرد به نخست‌وزير می‌داد و به شاه ارجاع می‌داد و شاه روی اسامی افرادی که نمی‌خواست خط می‌کشيد.

خاتمی درادامه عزتی که دين و مکتب اهل بيت در زمان برپايی نظام جمهوری اسلامی پيدا کرده است را در مقايسه با آنچه در طول تاريخ ايران شاهد آن بوديم بی ‌بديل و بی‌سابقه خواند و گفت:البته اشکال و ايراد هم وجود دارد، اما مهم اين است که جهت‌گيری‌ها دينی است. به عنوان نمونه می‌توان نگاه کرد که مثلا رسانه‌ی ملی در ايام شهادت‌ها و ولادت‌ها چه وضعيتی دارد. اگرچه گاهی ما اين نقد را در اعياد داريم که به بهانه‌ی شادی به طرف موسيقی‌های مبتذل می‌رود و ابتذال ايجاد می‌شود، ولی اصل شاد کردن ملت در اعيادی چون شعبانيه از نقاط مثبت و قوت رسانه‌ی ملی ماست.

وی در همين راستا خاطرنشان کرد: بچه‌های مذهبی در اين بحث يک گله دارند و می‌گويند هر وقت در سيما فيلمی پخش می‌شود که خيلی با مبانی ما درست نيست، همه تشکر می‌کنند، ولی ما که با زحمت از ۳ ماه قبل از ماه رمضان در پی توليد يک برنامه‌ِی فاخر برمی‌آييم، يک نفر به ما تلفن نمی‌زند و بگويد خيلی ممنون.

وی با بيان اين‌که ما به برخی فيلم‌ها و موسيقی‌های صدا و سيما اعتراض داريم، گفت: ولی معنای اعتراض اين نيست که ارزش‌های بايسته را نبينيم.

خاتمی در ادامه افزود: در طول حکومت‌های ايران هيچ‌گاه ايران استقلال کنونی خود را نداشته است و زير اين آسمان شايد تنها کشوری که می‌تواند سرش را بالا بگيرد که هيچ قدرت و نيمچه قدرتی نمی‌تواند به ايران دستور دهد فقط جمهوری اسلامی ايران است و البته نه تنها هيچ کشوری نمی‌تواند به ما دستور دهد، بلکه ما در نظام اسلامی و مردم بر روی کشورهای ديگر تاثيرگذاريم. چنان‌چه انقلاب‌های منطقه از انقلاب ما تاسی پذيرفتند و در کشورهای اروپايی هم همين‌طور، بيداری به وجود آمده است. حال بايد پرسيد چه نظامی به اينها ياد داده که برای احقاق حقشان بايد به صحنه بيايند و حقشان را بگيرند.

وی در ادامه با اشاره به وضعيت ايران در زمان شاه و همه کار بودن استکبار، گفت: از زمان اولين نخست وزير سيد ضياء طباطبايی تا آخرين آنها بختيار و با مطالعه‌ی تاريخ اين نخست وزيرها می‌بينيم که بدون استثنا همه‌ اين نخست وزيرها يا به بيگانگان و يا به سرويس‌های فراماسونری وابسته بودند. چنان‌چه ۱۳ سال در اين کشور هويدای بهايی حکومت می‌کرد.

خاتمی در ادامه با تاکيد بر اين‌که هم امام(ره) و هم مقام معظم رهبری به همان ميزان که پاسدار اسلاميت نظام بودند و هستند به همان ميزان پاسدار جمهوريت نظام هستند، گفت: سال ۷۶ پس رای آوردن آقای خاتمی برخی به آقا گفتند انتخابات را ابطال کنيد، ولی آقا محکم ايستاد و فرمود که مردم رای دادند. همين درخواست ناحق را همين آقا و همراهان و همفکرانش در انتخابات سال ۸۸ داشتند.

وی گفت: من در آن موقع پيک کسی نبودم، ولی بر اساس وظيفه‌ی خودم به خدمت مراجع قم رفتم، يکی از مراجع گفتند که من پيکی فرستادم پيش يکی از اين شورشی‌ها و گفتم اگر توانستند يک برگ سند متقن برای تقلب در انتخابات بياوريد، من با تمام وجودم از شما حمايت می‌کنم، ولی شما يک برگ سند هم نداريد.

خاتمی همچنين خاطر نشان کرد:وقتی مقام معظم رهبری با ابطال انتخابات مخالفت کردند، می‌خواستند بفرمايند که نبايد بدعتی شکل بگيرد و هرکس رای نياورد، قمه‌کشی شود و اين يعنی پاسداری از جمهوريت نظام. در واقع همانطور که مقام معظم رهبری در خرداد سال ۷۶ از جمهوريت نظام پاسداری کردند، در خرداد سال ۸۸ از جمهوريت نظام پاسداری کردند. در واقع جمهوريت و اسلاميت در اين نظام عجين‌اند و ترکيبش اتحادی است.

وی هم چنين به توضيح دو ترکيب انضمامی و اتحادی پرداخت وگفت: ترکيب انضمامی يعنی اين‌که در يک قضيه کتاب‌ها را کنار هم می‌چينيم.ترکيب اتحادی يعنی شکری که در چای حل می‌شود و نمی‌توان چای را از شکر جدا کرد. همين‌طورهم نمی‌شود جمهوريت را از اسلاميت و اسلاميت را از جمهوريت جدا کرد. اين نظام اسلامی است که به رای مردم بها می‌دهد و رای مردم را تشريفاتی نمی‌داند.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که اين نظام، ارزان به دست نيامده است، بيش از ۱۰۰ هزار شهيد قبل از انقلاب و بيش از ۱۰۰ هزار شهيد، بعد از انقلاب داشتيم، گفت: واقعا اين وضعيت فساد، بدحجابی و بی‌حجابی در شأن نظام اسلامی و شهدا نيست. گاهی به خود می‌گويم اين دردی که عموم مردم احساس می‌کنند برخی از مسوولان احساس نمی‌کنند اين‌که مسوولان می‌گويند وضعيت عادی و معمولی است در واقع ساده لوحی سياسی است، اين خيلی ساده‌لوحی است که کسی بخواهد اين بدحجابی و بی‌حجابی‌ها را يک پديده‌ی اجتماعی بداند، اين پديده ،يک پديده‌ی سياسی محض است.

وی با بيان اين‌که هنجارشکنان از بی‌تفاوتی مسوولان کمال سوء استفاده را می‌کنند، گفت: مطمئنم کسی به اينها نمی‌تواند بگويند بالای چشمتان ابروست و تا قصه حجاب گفته می‌شوند، متاسفانه اين را می‌گويند که می‌خواهند بزن بزن کنند، درحالی که والله اين تهمت است. من به مسوولان می‌گويم که اراده‌تان را نشان دهيد. چرا حداقل نمی‌گوييد و در حد صحبت کلمه‌ای ابراز نمی‌کنيد؟

وی در ادامه گفت: رييس يکی از دانشگاه‌های بزرگ تهران به من زنگ می‌زند و می‌گويد ما برنامه‌ريزی کرديم که کلاس‌های آقايان جدا و کلاس‌های خانم‌ها جدا باشد. اين بد و گناه و تخلف است که من بازخواست شدم؟اين فرد با چه منطقی بازخواست شده؟ بايد به چنين شخصی مدال دهيد. واقعا عجيب است. دبستان دخترانه و پسرانه که هيچ از مسائل جنسی نمی‌فهمند داريم، مدرسه‌ی راهنمايی و دبيرستان دخترانه وپسرانه داريم. صحبت دانشگاه که می شود اينها پنبه و آتش می‌شود، کنار هم ،اگر اختلاط خوب است از دبستان اينها را مختلط می‌کرديد.

خاتمی گفت: چه بسا امام (ره)در يک مقطعی مخالفت کرده باشند، ولی مقطع را بايد ديد وبدانيم فردای قيامت به خصوص مسوولان وکسانی که به برکت خون شهدا بر مسند مسووليت‌ها تکيه زده‌اند نمی‌توانند جواب شهدا را دهند. اين شهدا دلشان برای حجاب می‌تپيد.

اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم درادامه خاطرنشان کرد:در سال گذشته در خطبه های نماز جمعه ۶ خطبه در مورد حجاب صحبت داشتم ،بعد فردی در جايی آمد و گفت، برای اين‌که مفاسد اقتصادی کم شود آقايان مسئله ی حجاب را مطرح می‌کنند، من اين موضوع را حمل بر نفهمی او می‌کنم، چراکه اوآدم متدينی بود، اگرمتدين نبود می‌گفتم بی‌دين است.حال به جای اين‌که تشکر کنيد اين حرف ها زده می شود.

وی با مورد توجه قرار دادن راهپيمايی مردم در روز ۱۷ تير بخاطر بحث حجاب و عفاف گفت:بايد دانست اندلسيزه کردن کشور، تلاش دشمن است.

خاتمی گفت:هم عقل و هم نقل می‌گويد بايد اين نظام را حفظ کرد و هرکس بر اساس وظيفه‌ای که دارد، بايد در حفظ اين نظام تلاش کند. عزيزان سپاه حفاظت خدمتی که می‌کنند خدمتی بسيار ارزشمند است وشاهد بوديم از زمانی که امام عظيم‌الشأن، حفاظت هواپيما را به سپاه سپرد، سپاه دم به دم افتخار آفريد و با تدبر ومتانت بدون آن‌که فضای هواپيماها را متشنج کنند، به مردم خدمت کردند و اين به معنی حفظ آبروی نظام است.

وی با بيان اين‌که امنيت زيرساخت اساسی همه‌ی خدمات است، گفت: قرآن هم اولين ويژگی يک جامعه‌ی آباد را امنيت ذکر می‌کند، ضمن اين‌که اين موضوع به اضافه آرامش و رفاه اقتصادی نيز ازويژگی‌های يک جامعه‌ی آباد محسوب می شود.

در پايان اين مراسم از برخی خانواده های شهدا وفرماندهان پيشين سپاه حفاظت پرواز تجليل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016