پنجشنبه 16 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: بوی آلوده و متعفن بدحجابی در جامعه پيچيده است، ايسنا

- حضور تشنگان قدرت در انتخابات مجلس در شان انقلاب و مردم نيست


خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: ولايت ستيزی يکی از شاخصه‌های مهم مقابله با فرهنگ شهادت است که موضع گيری صريح و علنی در مقابل رهبری و عدم اطاعت از رهبری نشانه ولايت ستيزی است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت الله سيد احمد خاتمی، در اولين کنگره‌ی کشوری شهدای امداد گر با بيان اين که فرهنگ شهادت در طول تاريخ فرهنگ عزت، سربلندی و عظمت بوده است،افزود: در هر دوره ای که بازار فرهنگ شهادت گرم بوده است، عنايات ويژه خداوند به صورت مداوم با مردم همراه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که در هر مقطعی که اين فرهنگ آسيب ديد، جامعه نيز با مشکلاتی روبرو شده است، گفت: بايد به مساله شهادت به عنوان يک سرمايه‌ی عظيم بنگريم؛ چراکه با اين سرمايه انقلاب اسلامی پيروز شده است و اگر اين فرهنگ ايثار، شهات و مقابله با رژيم طاغوت نبود اين انقلاب رخ نمی‌داد.

خاتمی با بيان اين‌که بيش از ۳۲ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، با اشاره به حوادث سالهای اخير گفت: اگر به فتنه سال ۸۸ نگاهی بيندازيم، متوجه می‌شويم که شور و هيجان انقلابی که در کشور حاکم بود يک بار ديگر ما را به فضای سال‌های اول انقلاب برد.

به گفته‌ی خطيب موقت نماز جمعه‌ی تهران فرهنگ شهادت موجب شده است که ۳۲ سال دشمن پشت مرزهای ايران نگه داشته شود.

خاتمی در ادامه با اشاره انتشار کتاب خاطرات بوش در سال گذشته گفت: رئيس جمهور پيشين آمريکا در کتاب خاطرات خود ذکر کرده است که چندين بار تا مرز حمله به ايران پيش رفتيم و اين عدم حمله امريکا به ايران نشان دهنده‌ آن است که دشمنان دريافته‌اند که دست و پنجه نرم کردن با ملتی که فرهنگ شهادت در جانشان زنده است، کار آسانی نيست و با حمله به ايران به باتلاقی فرو خواهند رفت که آمدنشان با خود، اما برگشتشان ديگر با آنها نيست.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به تعريف فرهنگ شهادت به ذکر عناصر اصلی فرهنگ شهادت پرداخت و گفت: فرهنگ شهادت فرهنگ عشق به خداست و بايد گفت فرهنگ شهادت فرهنگ ولايت مداری است.

وی افزود: در تعريف شهادت آمده است که شهيد کسی است که در رکاب امامی عادل در راه خدا و در معرکه به شهادت برسد.

خطيب موقت نماز جمعه در ادامه‌ سخنرانی در اولين کنگره‌ی کشوری شهدای امداد گر هلال احمر با بيان اين که کشور در آستانه‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترين نهاد مردمی نظام انقلاب اسلامی و تجلی مردم سالاری است و کسانی می‌توانند در اين مجلس خدمت گذار صديق مردم باشند که تشنه‌ی خدمت باشند، نه تشنه‌ قدرت که اين مساله نه در شان انقلاب و نه در شان مردم است.

خاتمی در ادامه افزود: اين که يکی به صحنه بيايد و باغ سبز دروغين به مردم نشان دهد و وعده‌هايی که در حد و اختيار قانونی آنان نيست را به مردم بدهد و بعد از مدتی هم در پاسخ به اعتراضات مردمی مبنی بر عدم تحقق وعده‌ها بگويد که نگذاشتند و نشد و اين رندی است که با فرهنگ شهادت سازگار نيست.

وی با بيان اين که شيفتگان خدمت رانت‌خوار نيستند گفت: افراد نبايد از رانت قدرت سياسی يا اقتصادی برای ورود به مجلس استفاده کنند.

به گفته‌ی وی فرهنگ قدرت طلبی و تلاش برای رسيدن به قدرت متضاد با فرهنگ شهادت است.

خاتمی در ادامه سخنان خود با بيان اين که در حال حاضر در تمامی بيمارستان‌ها، خيابان‌ها، پارک‌ها و مراکز عمومی بوی آلوده و متعفن فرهنگ بدحجابی و بی‌حجابی پيچيده است، گفت: اميدوارم کسانی که هنجار شکنی می‌کنند ،متنبه شوند و بدانند بی‌حجابی آنان دهن کجی به خون شهداست.

خاتمی در ادامه با طرح اين سوال که آيا به راستی اين بدحجابی و بی‌حجابی در اماکن عمومی با فرهنگ شهادت سازگار است، گفت: به صراحت می‌گويم هر چه در اين وضع غير خدايی بدحجابی و بی‌حجابی دميده شود، تلاش در کمرنگ کردن فرهنگ شهادت است.

خاتمی افزود: يکی از ظلم‌هايی که در اين عرصه ديده می‌شود، اين است که تا در مورد بحث عفاف و حجاب صحبت می‌کنيم برخی می‌گويند اين دلسوزان دينی موافق بزن بزن هستند.

خطيب موقت نماز جمعه‌ی تهران افزود: مصوبه‌ی سال ۸۶ شورای انقلاب فرهنگی که برای ۲۶ دستگاه ۳۱۲ ماده مشخص کرده بود، چرا تاکنون اجرا نشده و چرا با توجه به اصرار مقام معظم رهبری در مورد اجرای اين مصوبه تاکنون ما شاهد اجرای آن نيستيم؟

به گفته‌ی وی مساله‌ی حجاب نيازمند تدبير است و مصوبه‌ی سال ۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی به اين مسائل پرداخته است.

خاتمی در بخش ديگری از سخنان خود ولايت ستيزی را شاخصه‌ی مقابله با فرهنگ شهادت دانست و گفت: يک بخش ولايت ستيزی مبوط به موضع‌گيری صريح و علنی درمقابل رهبری ست و بخش ديگر عدم اطاعت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016