جمعه 17 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاييد رسمی اعدام ۱۴۰ زندانی تنها در زندان بيرجند در سال ۸۹، کمپين بين المللی حقوق بشر

درحالی که درچهارم تيرماه سال جاری محمدباقرباقری معاون اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اعلام کردکه ۱۴۰ نفر زندانی مرتبط با جرايم موادمخدر سال ۸۹ در اين استان اعدام شده اند، هنوز هيچ يک از مقامات قضايی تا کنون در خصوص اينکه چرا با وجود چنين درصدبالايی از اعدام، موارد ياد شده توسط دستگاه قضايی و يا رسانه های دولتی گزارش نشده اند سخنی نگفته است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران طی يک سال گذشته در چندين نوبت گزارش هايی را به نقل از منابع معتبر محلی منتشر کرد که در آنها وقوع اعدام هايی که توسط دستگاه قضايی آمار آن اعلام نمی شود گزارش شده بود. آقای باقری در مورد جزئيات اين اعدام ها و تاريخ تفکيکی اجرای آنها در سال ۸۹ و همچنين اعدام های مشابه در اين استان در سال ۸۸ و اعدام های صورت گرفته در سال جاری سخنی نگفته است. (اظهارات آقای باقری درخبرگزاری مهر)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در گزارشی که در تاريخ ۱۷ بهمن ۸۹ منتشر کرده بود از “اعدام های مخفيانه و دسته جمعی دهها زندانی” مرتبط با جرايم موادمخدری در زندان بيرجند، واقع در شهر بيرجند مرکز استان خراسان جنوبی ، خبر داده بود. (لينک به خبر۱۷ بهمن)

غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل کشور روز ۱۱ بهمن ماه سال ۸۹ در مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با با برخورد قاطع با قاچاقچيان مواد مخدر گفته بود: «سحرگاه امروز تعدادی از قاچاقچيان مواد مخدر در بيرجند اعدام شدند.»(منبع خبرگزاری فارس) اين سخنان در حالی گفته شد که از آن روز تاکنون منابع رسمی از جمله دادستانی کل کشور و دادگستری استان خراسان جنوبی هيچگاه خبر و جزئياتی درخصوص اعدام زندانيان موادمخدری در ۱۱ بهمن در زندان بيرجند منتشر نکردند. با توجه به مخفی کاری و عدم اعلام آماری دقيق زمان های اعدام و تعداد افرادی که اعدام شده اند اين سوال جدی وجود دارد که ۱۴۰ نفر آيا تعداد واقعی اعدام شدگان است يا تنها بخشی از افرادی که در اين زندان پای چوبه دار رفته اند؟ منابع موثق محلی به کمپين گفته اند که اعدام های متهمان موادمخدری نه از سال ۸۹ بلکه از سال ۸۸ آغاز به صورت پيوسته تا کنون اجرا شده است. علاوه بر اعدام متهمان مواد مخدری اعدام های ديگری در زندان بيرجند صورت گرفته است. به عنوان مثال رييس قوه قضاييه در مهر ماه سال ۸۹ به اعدام سه نفر که آنها را «شرور» خواند در خراسان جنوبی اعدام شدند. (منبع رجانيوز) اما باز هم چنين اعدام هايی که گاه به صورت جسته و گريخته مطرح می شود در اطلاعيه های روابط عمومی دادگستری اين استان ديده نمی شود.

همچون اعدام های صورت گرفته در “زندان وکيل آباد مشهد” و “زندان قزلحصار کرج” ، مقامات قضايی از اعلام اعدام های گسترده و پنهانی در اين زندان خودداری کرده اند. اعدام های زندان بيرجند نيز به صورت ناگهانی و بدون اطلاع و حضور خانواده ها و وکلای متهمان ، اجرا شده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران صحبت های اخير آقای باقری معاون دادگستری خراسان جنوبی ، را سندی ديگر دال بر وجود اعدام های گسترده و پنهانی در زندان های ايران و به خصوص زندان بيرجند قلمداد می‌کند. در روزهای گذشته محمود ذوقی دادستان مشهد نيز وجود اعدام های گسترده ، پنهانی و دسته جمعی در زندان وکيل آباد مشهد را پذيرفته بود و از اجرای ۵ مرحله اعدام دسته جمعی تنها در سه ماهه اول سال نود خبر داده بود. ( لينک به خبر)

مروری بر اظهارات مقامات قضايی و گزارش های مطرح شده در خصوص روند اعدام ها درزندان های کشور حاکی از آن است که اعدام های گروهی، مخفيانه و گسترده دربرخی از زندان های کشور از جمله زندن های وکيل آباد مشهد، تايباد، اروميه، بيرجند، قزلحصار کرج و همچنين زندان کارون اهواز همچنان ادامه دارد و عليرغم موارد مطرح شده هنوز اطلاعات دقيقی در مورد اين اعدام ها ارائه نمی شود.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران مخفی کاری قوه قضاييه و اعدام صدها نفر را بدون حتی رعايت قوانين دادرسی و اجرای احکام را بارها محکوم کرده و خواستار شفافيت و توضيحات لازم در اين خصوص توسط مقامات قضايی ايران شده است. کمپين همچنين معتقد است که ابعاد اعدام های ياد شده فراتر از آنچيزی است که تا کنون بخش هايی از آن توسط مقامات ايرانی اعلام و يا پذيرفته شده است. ‏کمپين معتقد است “سياست اعدام درمانی” در مقابله با بحران مصرف مواد مخدر در ايران هيچ کارآرايی نداشته است، و تنها در راستای ايجاد رعب و وحشت در جامعه ميباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016