یکشنبه 26 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد هاشمی: کاری کردند که آیت​الله هاشمی دیگر در نماز جمعه حاضر نشود، ایلنا

دو سال از آخرين نماز جمعه آيت الله هاشمي رفسنجاني در مقام خطيب موقت نماز جمعه تهران مي گذرد.جمعه 26 تیرماه سال 88 آخرين نماز جمعه هاشمي و اولین اظهارنظرهای رسمی وي درباره حوادثی بود که پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، کشور را به نوعی با شرایطی خاص مواجه کرده بود.او با هشت پيشنهاد به پشت تريبون نماز جمعه رفت تا نشان دهد همچنان مي تواند نماد و سمبل یک جایگاه تعادل بخش در تلاطم‌های مختلف انقلاب باشد او سعی ‌کرد با اخذ مواضع متعادل، آرامش را به کشور و جامعه باز گرداند. اظهارنظرهایش در آن مقطع حساس به گونه ای بود که در نهایت عده ای را راضی و البته طیف گسترده ای را ناراضی کرد، آن هم نارضایتی شدیدی که برخی با عنوان اینکه "هشت پیشنهاد هاشمی نشان داد که او از خط انقلاب خارج شده است" به خود این اجازه را دادند تا اکبر هاشمی رفسنجانی را خارج شده از خط انقلاب و نظام به مردم بشناسانند.

محمد هاشمي برادر كوچكتر هاشمي رفسنجاني كه عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است، در رابطه با شرايط "آيت الله" به سوالات خبرنگار ایلنا جواب داده است که مشروح این گفت وگو به اين شرح است:

بالاخره گفته نشد كه آقاي هاشمي بعد از انتخابات از نماز جمعه كنار گذاشته شدند يا كناره گيري كردند؟
ببينيد ، بستر را اين گونه فراهم كردند كه ايشان شركت نكند. بالاخره آقاي هاشمي كارنامه‌اش، عملكردش، شخصيتش و ويژگي‌هايش در نظام مشخص است. من اخيرا جمله‌اي گفته‌ام كه بعضي از رسانه‌ها هم آن را نقل كرده‌اند؛ آن جمله اين است كه " توهين به آقاي هاشمي، توهين به نظام است" . اين هم مستند به فرمايش امام است فرمودند" هاشمي زنده است،‌چون نهضت زنده است" يعني هاشمي را مترادف با نهضت دانستند. حالا اگر بستر را اينگونه بسازيم كه يك عده از به اصطلاح تشكل‌ها يا جريان‌هاي سازمان يافته بيايند و آنجورعليه آقاي هاشمي شعار بدهند يا مثلا توهين كنند، در واقع هم به ساحت و جايگاه نماز جمعه توهين شده و هم به شخص آقاي هاشمي كه هر دو مربوط به نظام است. نه نماز جمعه جشن تولدي است كه داخل يك خانه برويم و هر كاري كه بخواهيم انجام دهيم، نه آقاي هاشمي چنين شخصيتي است اما بستر را اينگونه فراهم كردند كه ايشان انتخابي جز اين نداشته باشد.

هنوز هم بستر همانطور هست؟
من نمي‌دانم.

يعني به نماز جمعه بر مي‌گردند يا خير؟
نمي‌دانم. آقاي هاشمي در اين 50 سالي كه با نهضت همراه است، هيچ گاه يك لحظه نه از نهضت قهر كرده است،‌نه از نظام و نه از انقلاب. بسيار هم ممكن است در شرايط مختلف نامهرباني از دوستان يا اذيت وآزار از دشمن ديده و شكنجه شده باشد ولي آقاي هاشمي هيچ وقت قهر نكرده و اهل قهر نبوده است.او به اين نظام،‌ به كاري كه كرده و به امام اعتقاد داشته و دارد و اين نهضت را راه نجات مي‌‌دانسته، بنابراين براي ايشان قهر معنا نداشته اما از خيلي چيزها صرف نظر كرده و گفته مثلا شرايط مناسب نيست و فلان كار را انجام نداده است.مقوله نماز جمعه هم همين است آقاي هاشمي از نماز جمعه يا از مردم كه قهر نيست اما اگر بستر اين گونه باشد كه به جايگاه نماز جمعه و به آقاي هاشمي توهين شود كه هر دو توهين به نظام است ايشان ترجيح مي‌دهد اين حرمت‌ها و تقدس شكسته نشود. من در همان سالهاي اوج اصلاح طلبان كه بعضي از حرمت‌شكتي‌ها صورت مي‌گرفت و به مقدسات توهين مي‌شد به دوستان مي‌گفتم حرمت شكني نكنيد و مقدسات را زير سوال نبريد، چون وقتي كه اين كار را كرديد دو روز ديگر نوبت خودتان هم مي‌شود و اينها مربوط به نظام است حالا اگر فرض كنيم آقاي هاشمي به دانشگاه تهران بروند و در نماز جمعه شركت كنند ولي آنجا يك عده‌اي بيايند و بخواهند توهين كنند،‌ جايگاه نماز جمعه چه مي‌شود؟ در آن صورت به نماز جمعه اهانت شده است كه اين درست نيست و چنين ملاحظاتي وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*"هاشمي رفسنجاني"، چرا این چهره باید با این همه هجمه روبرو شود؟
مردم به خوبی می دانند که هاشمي رفسنجاني از اركان مهم انقلاب است، پس منتقداني كه با هر وسيله اي سعي در تخطئه ايشان دارند، بايد به اين نكته واقف باشند كه هيچ كس نمي تواند زحمات و كارهايي كه هاشمي براي پيروزي انقلاب اسلامي و همچنين اداره كشور متحمل شده است را ناديده گرفته و از اذهان عمومي پاک كند.

*"هاشمي از خط انقلاب خارج شده است" تزریق این ذهنیت به اذهان عمومی با چه هدفی دنبال می شود؟
در اينكه عده اي با اين هدف واهي دنبال تخريب هاشمي هستند، نمي توان ترديدي داشت. البته مردم نسبت به شرايط مختلف از آگاهی بالايي برخوردارند و به همین دلیل مخالفان هاشمی بايد بدانند كه در اين راه به بن بست خواهند خورد و نمی توانند وجهه یکی از یاران اصلی امام خمینی را زیر سئوال ببرند.

*سئوال را تکرار می کنم،چرايي اين هدف را در چه چيزي مي بينيد؟
اين سوال كه چه كساني و با چه اهدافي دنبال اين هستند تا او را از انقلاب و خط نظام خارج شده نشان بدهند، پاسخي روشن دارد. بايد بررسي شده و مشخص شود كه حضور هاشمي براي چه جريان هايي آسيب رسان است. "احساس خطر" حضور هاشمي براي عده اي گاهي به قدري غیرقابل تحمل مي شود كه خودشان را راضي مي كنند تا با شيوه هاي كاملا عجيبي وي را زير سوال ببرند و در همين راستا، ناخودآگاه خود را زير سوال مي بينند.


*آقاي هاشمي! حرف ديگري باقي مانده؟
"انقلاب بي هاشمي" رویای محالی است که برخی ها گمان می کنند، می توانند به آن برسند. آنها باید این را در ذهن خود بگنجاند که اين امر چيزي نيست كه روزی عملی شود، چرا که مردم هاشمی را با انقلاب می شناسند و زحماتش برای انقلاب و کشور را فراموش نکرده و از این پس هم نخواهند کرد.

*با این وجود برخی همچنان هاشمي ستيزي را یکی از اهداف اصلی خود می دانند؟
چون دنبال این هستند تا او را به بي وفايي به انقلاب متهم كنند تا از این طریق هاشمی رفسنجانی از چشم مردم بیفتد.

*مي توانند؟
هاشمي ستيزي هرگز به جايي نمي رسد، این را دوستان و حتی مخالفان هاشمی هم می دانند.

*سخنی مانده است؟
جای هاشمی در نماز جمعه خالی است.

گفتگو از :سعيد شمس


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016