شنبه 8 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه میهمانان خانه آیت الله رضوانی، محمدرضا شکوهی فرد

محمدرضا شکوهی‌فرد
آیت الله غلامرضا رضوانی عضو شورای نگهبان خطاب به جمعی از اصلاح طلبان: نمی شود با فتنه انگیزان صبحانه خورد ظهر با انقلاب و امام و شهدا ناهار، البته منظور شما عزیزان نیستید. میدانید کدام ها را می گویم ... حرف ما اینست بیایید قبل از آنکه آن فعالیتی که می گویید و درست هم هست باید شروع شود، قبل از آن این تفاوتی را که دارید با اینها روشن کنید، مردم انتظار دارند، بیایید رسما اعلام کنید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


mrshokouhifard@gmail.com

زمان: چند روز پس از دیدار برخی از اصلاح طلبان با علی لاریجانی ساعت 2 بعد از ظهر

مکان: بیت آیت الله غلامرضا رضوانی عضو شورای نگهبان

میهمانان: 6 نفر از فراکسیون اقلیت مجلس و پنج نفر از مصادر حزب مردم سالاری و همبستگی به علاوه یکی از معاونان اسبق دولت اصلاحات که زمانی مقرر بود پستی در دولت احمدی نژاد بر عهده گیرد. (م ع ک، م ت، م ر چ، ر م، د ق، م خ، م ر ع، م م ش، ع ا ی، م ک)

م ع ک: حاج آقا حسب صحبت هایی که با دکتر لاریجانی هم داشتیم و ایشان تاکید کردند نظر رهبری هم انشاء الله مساعد هست، خدمت شما رسیدیم . همه برادرانی که الان در محضر شما هستند را می شناسید و سوابقشان را در نظر دارید.

رضوانی: بله بحمدالله از دوستان هستند و انشاآلله همچنان در این دایره بمانند.

حضار: انشاء الله

م ع ک: حاج آقا عرض شود موضوعی که ما با دکتر لاریجانی و آقای مومن مطرح کردیم را عینا اگر اجازه بفرمایید اینجا در محضر حضرت عالی مجددا مطرح می کنیم. احتمالا از کم و کیف گفت و گوها خبر دارید.

رضوانی: تا حدودی .. خیر است انشاء الله .. "خنده جمع"

م ع ک: خدمتتان عرض شود که بحث انتخابات با توجه به شرایطی که متاسفانه طی دوسال اخیر در کشور به وجود آمد تغییراتی درش حادث شده، بواقع از سویی یک سوء تفاهم هایی در دوره ای پیش آمد نسبت به تعدادی از گروه ها و افراد البته غالبش بواسطه رفتار زشت و زننده ای بود که عده ای با عنوان اصلاح طلب و زیر بیرق خط امام انجام دادند و حقا اعتماد نظام و آقا را مخدوش کردند.

رضوانی: مضافا بر اینها دینشان را تباه کردند

م ک: ساده لوحی حاج آقا، امان از ساده لوحی. چه قدر امام هشدار داد و شنیده نشد.

رضوانی: یک طرف دیگر را بگویید "خنده حضار"

م ع ک: داشتم عرض می کردم یک طرفش هم به این قضایای اخیر مرتبط است، این جبهه انحرافی که اخیرا خیلی خطرش مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه از دل دولت و نزدیکان آقای احمدی نژاد بیرون آمده و حقیقتا مثل یک قیچی دو لبه هستند اینها یعنی هر دو طرف خطر دارند، اینها ظاهرا با هم فرق دارند اما در عمل می بینیم دارند یک کار را می کنند.

رضوانی: انشاء الله نمی توانند. این نظام ضعیف نیست. مهارشان کرد. جلو نمی روند، هم آنرا مهار کرد هم اینرا. نمی توانند بروند، ، اینکه آقا تاکید میکنند بر بصیرت همین هست، بصیرت در آئینه تجربه بدست می آید. خودشان را پیش مردم کوچک کردند، ذلیل کردند، آقای احمدی نژاد هم خوب برخورد نکرد، البته خدا حفظش کرد و حفظش می کند انشاءالله. باید دور می کرد اینها را. امام می گفت به آن بنی صدر که خودت را از منافقین جدا کن اینها تباهت می کنند، نشنید، غرور بدی داشت، سرکش بود، دعا می کنیم آقای احمدی نژاد فرق کند، فرق هم دارد، یعنی بینی و بین الله خدوم هست، یک معایبی دارد ولی کار کرده، زحمت کشیده، کنار رجایی هم کشمیری بود، یعنی رجایی هم مثل کشمیری بود؟ نه نبود، بصیرت بوقتش باید به عمل بیاید، الان به حول و قوه الهی آقای احمدی نژاد می شنود . بصیرت همین هست، چند بار آقا آمدند گوشزد کردند، اشاره کردند، آقای احمدی نژاد نگرفت کار رسید به اینجا که بالا کشید، آقا مجبورشد دخالت کند، این برای رئیس جمهور بد است.

مصطفی ک: بله متاسفانه البته مقصود بحث ما رئیس جمهور نبود .

م ع ک: آن طرف هم دل خیلی ها را خون کردند باور بفرمایید داشتیم در خدمت دکتر لاریجانی بحث می کردیم "دکتر ع" می گفت هنوز باورش نمی شود که اینها چنین خبطی کردند. یعنی فقط ما هم نبودیم، زیادند همانطور که می دانید از برادران اصولگرا که سخت بود برایشان باور کردنش خیلی ها هستند و در جریان هستید.

رضوانی : ساده لوحی از کجا می آید؟ از همان عدم بصیرتی که آقا بارها تاکید داشتند، پیش از انتخابات هم بارها تاکید کردند. در نشست با همین آقایان و نماینده هایشان گوشزد کردند. اما نفهمیدند، افسارشان را دادند دست مشتی منحرف.

مصطفی ک: درست می فرمائید.

رضوانی: امام هم خیلی صراحت داشت روی این موارد، چندبار به همین آقایان در آن دوران می گفتند، بعضا عطاب می کردند، همین آدم ملعونی که این همه ظلم کرد خدا از سر تقصیراتش نگذرد، به نام امام و خط امام و نخست وزیر امام، اینهمه به امام و انقلاب ونظام وشهدا ظلم کرد.. همین آقایی که میگوید دوران طلایی امام بعد می آید از ضد انقلاب و گروهکی حمایت می کند.. اگر واقفی دوران طلایی امام مگر امام را نمی شناختی؟

م ع ک: درست می فرمایید حاج آقا.. اینها آمدند این اعمال را انجام دادند و همه این برادرانی که اینجا هستند باور دارند که نظام مظلوم بود، رهبری خیلی آزار دید.. "دکتر ع" هم اتفاقا همین ها را در تایید صحبت های حاج آقا مومن خدمت ایشان می گفت آن روز.. حالا این حوادث پیش آمده...

رضوانی: من کلام را قطع کنم اینجا با اجازه . بنده فکر میکنم خوب شد پیش آمد.. مشیت الهی بود و خیر بود. اگر اینها ذات خودشان را به این زودی ها نشان نمیدادند شاید وضعیت خیلی بدتری پیش می آمد که البته عنایات حق تعالی و حضرت ولی مانع شد.

نگاه مویدانه حضار

آقای "م ع ک" ادامه می دهد:

بله عرض شود همین مسائل بود که یک مشکلاتی را به هر حال بوجود آورده.. اعتمادها سلب شده و بدبختانه الان خیلی از نیروهای مخلص ما دارند در این آتش می سوزند و از خدمت به نوعی محروم شده اند.. آقای لاریجانی می گفت رهبری با این برخوردها موافق نیست و نظر دارد . می گفت آقا گفته دقت شود، اینهایی که فرق دارند بتوانند در میدان باشند و اشتباها حذف نشوند. حاج آقا مومن البته اینطور گفتند که دست ما فعلا بسته. کمی مبهم بود حرفشان، گفتند فشار هست و الان ما هیچ جوابی که مدغن باشد نداریم ولی انشاء الله که درست می شود، ما هم گفتیم انشاء الله.

حالا هم خدمت حضرت عالی رسیدیم این مسائل را مطرح کنیم نظر شما را بدانیم.. ما خدمت حاج آقا (مومن) گفتیم که این فشار از طرف برادران در سپاه کمی عصبی هست، ایشان قبول کردند البته دلایلی آوردند ما هم رد نمی کنیم.. اما عنایت دارید در راستای وظیفه ای که داریم موعد انتخابات هم نزدیک هست باید فعالیتی شروع شود . ما آمده ایم ببین حالا با عنایت به این وضعیتی که هست، چه کار باید کرد؟

رضوانی: عرض کنیم الان شما برادران میهمان هستید و بنده حقیر میزبان، یعنی چه بنده چه حاج آقا(مومن) نظرمان نظر شورا نیست وضعیتیست که شاهدش هستیم برمبنای آن می گوییم. البته آقا حسن نظر دارند و مداوما این اخیرا به همه دوستان و متصدیان تاکید کرده اند با همین حسن نظر برخورد شود.

اما مسائلی هست خیلی حساس هم هستند این ها که عزیزان در سپاه وسواس پیدا کرده اند، حق هم دارند. من هم حرف حاج آقا را تایید می کنم، پیشنهاد هم میکنم مضافا، یعنی بروید کار کنید، امیدوار باشید، این را من اینجا دیگرنظر خودم نیست، نظر شورا تا آنجایی که بنده در بحث ها هستم این هست که آن دسته که متفاوت هستند و عمل کرده اند نباید قربانی شود بنابرین همان حسن نظری که آقا گفته اند همان مبنا هست اما اینکه فشار می آید، فشار از این جهت که شما بیایید رسمی تر موضع داشته باشید علیه فتنه. این مواضع را بیایید با صراحت بیشتری مطرح کنید، خط تان را روشن تر از آن گروه جدا کنید. طوری که مردم بفهمند، به چشمشان بیاید، برای خودتان هم بهترست. اعتماد مردم را جلب می کنید. همینجا عرض کنم شاید باورتان نشود، آقای خاتمی هشت سال رئیس جمهور بود، پیش از آن مسئولیت داشت، آقا به ایشان علاقه داشتند، همین آقای خاتمی بعد از آن اتفاقات چندجا لغزید، بد هم لغزید، یک وقت هایی اصلا مرزی نداشت با فتنه، همین الان هم می بینید علی رغم ادعایی که دارد و انشاء الله صادق باشد، یک مواضعی می گیرد برای خودش، یعنی روشن نیست، از یک طرف برای آن گروه دست تکان می دهد از یک طرف ابراز علاقه می کند به نظام و امام و آقا .. من الان به شما می گویم اگر به جای شما آقای خاتمی هم می آمد اینجا حرف من همین بود، حرف شورا را نمی گویم، اما برداشت من به عنوان یکی از اعضا از جریان همین هست که عرض کردم. انتظاراتی پیش می آید منطقی هم هست اگر آقای مومن می گوید درست می گوید باید خطوط روشن باشد، نمی شود با فتنه انگیزان صبحانه خورد ظهر با انقلاب و امام و شهدا ناهار، البته منظور شما عزیزان نیستید. میدانید کدام ها را می گویم. پشت سر امام حسین نماز ظهر بخواند و در غیبت یزید امام جماعت نماز مغرب فتنه شود، اینطوری جور نیست. حالا البته آقا صراحت دارند قانون هم می گوید ریش و قیچی دست شوراست ولی شورا هم روش خود را دارد، ابزار خود را دارد، محدودیت هم دارد . حرف ما اینست بیایید قبل از آنکه آن فعالیتی که می گویید و درست هم هست باید شروع شود، قبل از آن این تفاوتی را که دارید با اینها روشن کنید، مردم انتظار دارند، بیایید رسما اعلام کنید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016