یکشنبه 16 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درپی حذف ۱۳رشته علوم انسانی؛ وزارت علوم: توسعه علوم انسانی بايد هدفمند شود، معاون دانشگاه علامه: رشته‌ای حذف نشده است، ايسنا

عباسپور:مشکل علوم انسانی باحذف رشته‌ حل نمی‌شود

حذف ۱۳ رشته از زيرمجموعه علوم انسانی امسال درحالی در دفترچه‌های کنکور اعمال و موجب حيرت جمعی از داوطلبان کنکور شد که پيش از اين عليرغم ادامه بازنگری رشته‌های علوم انسانی در وزارت علوم، هيچ خبر و تصميم قطعی در اين باره اعلام نشده‌ بود.

قديمی مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم با ابراز بی‌اطلاعی از حذف ۱۳ رشته علوم انسانی به خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: به دنبال اين هستيم که توسعه علوم انسانی را هدفمند کنيم بدين معنا که توسعه رشته‌ها متناسب با نيازها باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره حذف اين تعداد رشته‌ علوم انسانی از مجموع رشته‌های دانشگاه‌ علامه طباطبايی نيز گفت: اينکه چرا دانشگاه علامه در اين رشته‌ها پذيرش نکرده است طبيعتا خودش بايد پاسخگو نيازش‌هايش باشد.


معاون آموزشی دانشگاه علامه :


رشته‌ای را حذف نکرده‌ايم

شفيع‌آبادی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبايی نيز در باره حذف برخی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه، گفت: ما رشته‌ای را حذف نکرديم بلکه در راستای نيازهای کشور در رشته‌های مورد نياز، پذيرش دانشجو صورت می‌گيرد.

وی با تاکيد بر اين نکته که در هر رشته‌ای که مورد نياز بوده است، دانشجو پذيرش می‌شود، گفت: در حال حاضر بيشتر از اين توضيحی ندارم.


عباسپور: از وزارت علوم استعلام می‌کنيم
مشکل علوم انسانی با حذف رشته ها حل نمی شود

علی عباسپور رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با اشاره به حذف ۱۳ رشته از زيرمجموعه علوم انسانی در دانشگاه‌ها به ايسنا گفت: قبل از اين‌که ظرفيت‌ها نهايی شود، با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شويم.

وی اظهار کرد: با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شويم تا مشخص شود سياست آنها در اين باره بر چه مبنايی است تا نهايتا دانش‌آموزانی که با علاقه اين رشته را انتخاب کردند بتوانند در رشته مورد علاقه خود که مبنای اسلامی دارد،‌ ادامه تحصيل دهند.

وی با بيان اين‌که درباره رشته‌های حذف شده از علوم انسانی بايد از وزارت علوم و سازمان سنجش استعلام کنيم، گفت: از يک سال پيش وزارت علوم سياستی را در پيش گرفت که در پذيرش اين دانشجويان تعديلی بوجود آورد. چرا که الان بيشترين بيکاری را در گروه فارغ‌التحصيلان علوم انسانی داريم.

وی افزود: با توجه به بازنگری که قرار بود در رشته‌های علوم انسانی بوجود آيد، تصميم بر اين بود که تعداد رشته‌های علوم انسانی کاهش يابد و کارگروهی نيز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری و تدوين توسعه سياست‌های رشته‌های علوم انسانی تشکيل شد.

به گفته وی، با توجه به اين‌که حدود يک سال و اندی از اين موضوع گذشته، قاعدتا امکان بازنگری و اصلاح علوم سياسی و علوم اجتماعی و برخی رشته‌های مربوط به هنر براساس مبانی اسلامی وجود داشت. هم‌چنين امکان متناسب‌سازی ظريت‌های پذيرش نيز وجود داشت.

وی گفت: اينکه در اين مقطع رشته‌های علوم انسانی را محدود کرديم می‌بايست به اطلاع دانش‌آموزان اين رشته می‌رسيد، اين در حاليست که مساله علوم انسانی فقط با حذف رشته‌های آن حل نمی‌شود، بر اين اساس انتظار داشتيم وزارت علوم سريع‌تر اين بازنگری‌ها را انجام می‌داد و بر مبنای فرهنگ اسلامی دروسی مثل علوم سياسی و علوم اجتماعی يا مبانی مديريت اسلامی و اقتصاد اسلامی را تعيين می‌کرد که در زمان فعلی که زمان پذيرش دانشجو بود، دانشجويان را در اين رشته‌های جديد علوم انسانی مورد پذيرش قرار می‌داد.

تلاش خبرنگار ايسنا جهت گفت‌وگو با ساير مسئولان وزارت علوم در اين باره ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016