جمعه 21 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدي: فرهنگ مدرنيته در حال نفوذ تدريجي ميان مسلمانان است، ایسنا

رييس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) گفت: امام خميني(ره) نقش موثري در احياي معرفت ديني و بيداري اسلامي در تمامي جهان داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در جلسه تفسير ماه مبارک رمضان ـ که در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد ـ تاكيد كرد: مبارزه انسان با نفس يک مبارزه هميشگي است.

وي با نگاهي بر روايات اسلامي ادامه داد: بزرگ‌ترين دشمن آدمي نفس او است؛ همان‌گونه که در علم اخلاق، عقل و نفس در رويارويي با يکديگر قرار دارند؛ هرچند ممکن است در علوم ديگر اين اصطلاحات معاني ديگري داشته باشند.

وي تمايلات انساني را بر دو قسم عقلاني و نفساني تقسيم کرد و افزود: اميالي که انسان را به سوي کمال سوق مي‌دهد عقلاني و اميالي که انسان را به سمت سقوط و نزول هدايت مي‌کند نفساني هستند.

اين عضو مجلس خبرگان ادامه داد:‌ ميل به حقيقت و پرستش خداوند از جمله اميال عقلاني و تمايلات جسماني مشترک ميان انسان و حيوان از جمله اميال نفساني هستند.

وي با اشاره به روايت امام باقر (ع) گفت: ايشان به جابر توصيه کرده‌اند که براي جلوگيري از شکست مقابل نفس بايد از عقل خود استفاده کند.

وي مراتب مختلف در وجود بشريت را مورد توجه قرار داد و گفت: مراقبت از نفس بايد همواره مورد توجه انسان‌ها باشد چرا که آدمي از آينده خود بي‌خبر است.

اين استاد حوزه علميه احکام عقلي را ضابطه‌مند خواند و تصريح کرد: نيروي عقل در مصاف نفس مقاومت مي‌کند و از تسليم شدن در مقابل احساسات و غرايز به انسان کمک مي‌کند.

وي اظهار كرد: ‌براي کسب آمادگي در مقابل هواي نفس بايد از تجربيات گذشته بهره جست و اين يک اصل کلي است. انجام مکروهات مي‌تواند بستري براي شوق انسان به گناه را فراهم کند. برخي مواقع انسان در انجام امور مردد مي‌شود و ممکن است حتي بين امور واجب و حرام بر سر دوراهي بماند؛ چراکه حکم کلي عقل هميشه کارساز نيست و بايد به کسب علم نيز پرداخت تا بتوان حلال و حرام الهي را تشخيص داد.

وي راه دفع شر را به فرموده امام باقر (ع)، استفاده از علم حاضر خواند و گفت: براي استفاده از علم نيز بايد اعمال را خالص کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصباح يزدي افزود: ‌برخي افراد ضرورت دين و نياز به انجام عمل صالح را درک نکرده و تناسب ميان دين و خوبي قائل نيستند و اين دو مقوله را جداي هم تفسير مي‌کنند در حالي که اين تفکر اشتباهي است.

وي با بيان اين‌که «اين انسان‌ها کمتر به اين مي‌انديشد که دارا بودن اعتقاد ديني موجب رعايت اخلاق است» گفت: تعريف ايشان از دين تنها رعايت احکام شرعي و مسايل تعبدي است و بنابراين رعايت اخلاق را امري جداگونه تفسير مي‌کنند.

وي اظهار كرد: در کشور ما نيز قبل از انقلاب اسلامي مسلمانان خود را ملزم به دخالت در امور سياسي به عنوان امري واجب نمي‌دانستند و اين امام خميني(ره) بود که بخش عظيمي از دين که مرتبط با مشارکت در فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي است را در ايران و کل جهان اسلام احيا كرد. ‌امام راحل نقش موثري در احياي معرفت ديني و بيداري جهان داشتند.

رييس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) فرهنگ ايراني را در مقابل فرهنگ‌هاي بيگانه والحادي آسيب‌پذير خواند و افزود: پيروي از هواي نفس مي‌تواند گمراهي عظيمي به بار آورد که هيچ کس را ياراي هدايت نباشد و حتي در قرآن گناهي در حد شرک خوانده شده است.

وي مسايل فرهنگي جديد جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: بيگانگان از طرق مختلف در حال نفوذ در فرهنگ جامعه ما هستند و اين مساله در ميان کودکان و نوجوانان نيز ديده مي‌شود.

وي يکي از تفاوت‌هاي مدرنيته با دوران قبل از آن را «نوع ديدگاه مردم در جامعه» ذکر کرد و گفت: در گذشته افراد جامعه به دنبال يافتن وظايف خود بودند اما در دنياي مدرن تنها پيگير حقوق خود حتي در برابر خداوند هستند. فرهنگ مدرنيته در حال نفوذ تدريجي ميان مسلمانان است و حتي برخي افراد متاثر از اين فرهنگ تنها از روي اجبار است که به انجام واجبات اهتمام مي‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016