یکشنبه 23 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد حکیمی پور: سياست‌‌بازي ضعف اصلاح‌طلبان بود، فارس

گفتگوي تفصيلي فارس با دبيركل حزب اصلاح‌طلب اراده ملت:

خبرگزاري فارس: دبير كل حزب اصلاح‌طلب اراده ملت با بيان اينكه ضعف اصلاح‌طلبان سياست‌بازي بود، تاكيد كرد كه نظارت استصوابي شوراي نگهبان قانوني است.

به گزارش خبرگزاري فارس احمد حكيمي‌پور فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي مركزي مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي است.

وي كه سابقه‌ نمايندگي زنجان در دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي و عضويت دوره اول شوراي اسلامي شهر تهران، دارد در كارنامه فعاليتش بنيان‌گذاري باشگاه فرهنگي- ورزشي «آذربايجان»، مدير مسئولي هفته‌نامه اميد زنجان، دبيركلي حزب اراده ملت و رياست دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به چشم مي‌خورد.

آنچه در ذيل مي‌آيد مشروح مصاحبه فارس با دبير كل حزب اراده ملت است:

فارس: به نظر شما كانديداي انتخابات آينده بايد چه شرايطي داشته باشند؟

حكيمي‌پور: نظام ما يك نظام جمهوري است و در نظام جمهوري هم ساز و كار انتخابات مهمترين ساز و كار گردش نخبگان در جامعه محسوب مي‌شود در نتيجه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به موضوع انتخابات تأكيد زيادي شده است و حتي در اصول اوليه قانون اساسي هم اينطور آمده كه اداره امور كشور ايران از طريق مردم و با رأي مردم است.

در 32 سال گذشته انتخابات زيادي در كشور برگزار شد و روال آن هم براي همه روشن است هم مردم و هم نخبگان و هم فعالين سياسي مي‌دانند كه روند برگزاري انتخابات در كشور ما چگونه است. ما معتقديم كه هر اندازه رقابت‌ها در چارچوب قانون و انتخابات حل و فصل شود براي ثبات جامعه بيشتر مؤثر خواهد بود؛ ما فقط نگرانيم كه دست‌اندركاران انتخابات اعم از شوراي نگهبان و دستگاه‌هايي اجرايي و ساير عوامل انتخاباتي دچار شائبه‌هاي سياسي نشوند و در معرض مسائل سياسي قرار نگيرند، يعني نهاد‌هاي مرجع برگزاري و نظارت بر انتخابات در بيطرفي و عدالت كامل اصرار كنند و تمايلات جناحي در رفتار آن‌ها وجود نداشته باشد.

فارس: اين مسائلي كه گفتيد در واقع دغدغه اصلاح‌طلبان است؟

حكيمي‌پور: هر اندازه كه اين شبهات در انتخابات برطرف شود همان اندازه ساز و كار انتخابات مؤثرتر خواهد بود. عمده دغدغه‌اي كه اصلاح‌طلبان دارند اين است كه بايد بي‌طرفي كامل در جريان انتخابات حاكم باشد و برگزاركنندگان و ناظرين به اين مسئله توجه كافي داشته باشند. وقتي ما اين مسئله را مطرح مي‌كنيم منظورمان چند نفر خاص نيست بلكه منظور ما سيستم است و تأكيد ما اين است كه سيستم اجرا و نظارت در جريان انتخابات بي‌طرفي را رعايت كنند و اين بي‌طرفي نيز بايد به باور عمومي مردم هم برسد كه اين مسئله بايد به مرور و با تجربه ثابت شود.

خواسته ما اجراي درست و عادلانه قانون اساسي است

فارس: مگر عموم جامعه بي‌طرفي اين نهاد‌ها را قبول ندارند؟

جكيمي‌پور: بنده احساس مي‌كنم كه باور عمومي در مورد بي‌طرفي ناظرين و اجراكنندگان مقداري مخدوش شده چرا كه بعضي از اعضاي شوراي نگهبان در برخي از انتخابات در مورد كانديدي خاص موضع گرفتند و در فرآيند انتخابات وارد شدند. هرچند كه ممكن است اين افراد ورود خود را به اين عرصه شخصي بدانند ولي به هر حال اين افراد وارد عرصه شده‌اند كه اين مسائل كشور را دچار آسيب مي‌‌كند.

فرصت برابر رقابت در كشور از مسائل ديگري است كه بايد به آن توجه كنيم. فرصت رقابت براي تمام جناح‌ها و گروه‌هايي كه درون نظام جمهوري اسلامي فعاليت مي‌كنند بايد فراهم شود و تمام گروه‌ها اين مسئله را درك كنند كه در اين خصوص هم برخي مسائل و شبهات وجود دارد. چرا كه گروه مقابل اصلاح‌طلبان هيچ نگراني در مورد رد صلاحيت ندارد همچنين دغدغه آماده سازي و تدارك براي حضور در انتخابات ندارد.

همچنين اين طيف دغدغه هماهنگي و رسانه و اطلاع‌رساني ندارند اما در مقابل اصلاح‌طلبان با موانع و مشكلاتي مواجه هستند و به همين دليل است كه وقتي به زمان انتخابات مي‌رسند يك فاصله زماني به لحاظ پشتيباني و سازماندهي و اطلاع رساني با جريان مقابل خود دارد و در واقع در يك وضعيت برابر وارد عرصه رقابت نمي‌شوند. خواسته ما به طور كلي اجراي درست و عادلانه قانون اساسي است.

فارس: به نظر شما آيا اصلاح‌طلبان هنوز در جامعه اقبال عمومي دارند؟

حكيمي‌پور:‌ اقبال عمومي مردم به يك جريان بعد از رأي‌گيري معلوم مي‌شود و اظهارنظر قطعي در اين مورد در حال حاضر درست نيست، ولي شواهد موجود نشان از اقبال عمومي به سمت اصلاح طلبان دارد.

چرخش قدرت در كشور لازم است

فارس: به هر حال يك برآورد كلي در اين زمينه قطعا وجود دارد.

حكيمي‌پور: آن چيزي كه ما بر اساس تجربه به آن رسيده‌ايم اين است كه در طول سال‌هاي بعد از انقلاب زماني كه جناح‌هاي اصلي و رسمي نظام با هم رقابت كردند هركدام توانستند بخشي از افكار عمومي را نمايندگي كنند و اين مسئله در همه انتخابات وجود داشت و هر جريان ميزاني از مقبوليت و رأي را در ميان مردم براي خود كسب كرد.

به هر حال جريانات مختلف زماني توانستند نماينده اكثريت جامعه و زماني هم نماينده اقليت شوند و چرخش قدرت هميشه در جامعه وجود داشت. در حال حاضر هم فكر مي‌كنم كه اگر انتخابات، انتخاباتي قانون‌مند و شفاف باشد مسلما اصلاح‌طلبان با اقبال عمومي مواجه مي‌شوند و خواهند توانست درصد بالايي از آراي مردم را به سمت خود جذب كنند.

فارس: به نظر شما دليل اقبال مردم به جريان اصلاحات در دوم خرداد چه بود؟

حكيمي‌پور: براي اظهارنظر در اين زمينه ابتدا بايد فضاي آن زمان را به دقت بررسي كرد. به نظر من مردم در آن زمان احساس كردند كه كشور به سوي يكدست شدن كامل در حال حركت است. درآن زمان بنده در مجلس چهارم بودم و مجلس در آن زمان كاملا در دست جريان اصولگرا بود.

از طرفي چون رئيس مجلس آن زمان نيز كه آقاي ناطق نوري بود كانديداي رياست جمهوري شد مردم احساس كردند كه كشور در حال يكدست شدن است. هميشه افكار عمومي به يكدست شدن سيستم سياسي واكنش نشان مي‌دهد و اين مسئله را بر نمي‌تابد. در همه كشورهايي كه مسئولينشان با آراي عمومي انتخاب مي‌شوند كمتر اتفاق مي‌افتد كه تمام قوا در دست يك جريان باشد و به نوعي مردم سعي مي‌كنند نوعي توازن برقرار كنند و اين مسئله روح جوامع دموكراتيك است.

معمولا مردم كاري مي‌كنند كه همه سليقه‌ها در ساختار و سيستم حضور داشته باشند تا سيستم خوب و باثبات اداره شود. در برهه 2 خرداد احساس شد كه كشور در حال يكدست شدن است و تمام قوا قرار است در دست يك جريان قرار گيرد. در حال حاضر هم اوضاع همين طور است. از آنجايي كه جريان اصولگرا تمام قدرت را در دست گرفته اگر انتخابات عادلانه برگزار شود اقبال عمومي به سمت اصلاح طلبان خواهد بود و اين مسئله به نوعي در وجدان عمومي جامعه ما است كه خودش به دست خودش و با رأي عمومي مسئولين را تعيين مي‌كنند و با نقد عملكرد آنها چرخه قدرت را عوض مي‌كنند.

البته چرخش قدرت در كشور لازم است چرا كه زماني كه يك جريان بيرون از حاكميت قرار دارد مي‌تواند خود را نقد كند و بگويد كه چه اشكالاتي داشته كه مردم به او رأي ندادند و بعد از برطرف كردن اشكالات و بازسازي كردن خودش براي ورود به عرصه آماده مي‌شود. چرخش قدرت براي كارآمدي و ثبات و پيشرفت كشور بسيار خوب است و انتخابات هم بهترين ضامن براي آن است.

مردم حس كردند هزينه روي كار آمدن اصلاح‌طلبان با دستاورد‌هاي آنان همخواني ندارد

فارس: به نظر شما چه اتفاقي افتاد كه مردم بعد از 8 سال حاكميت اصلاح‌طلبان از اين جريان رويگردان شدند و به سمت اصولگرايان تمايل پيدا كردند؟

حكيمي‌پور: در دوره 8 ساله‌اي كه اصلاح‌طلبان در رأس كار بودند با وجود اينكه كارهاي زيادي انجام شد بايد گفت كه ضعف‌هايي هم وجود داشت. يعني برداشتي كه متن جامعه كرد اين بود كه هزينه‌اي كه براي روي كار آمدن اصلاح‌طلبان شد با دستاوردهاي بعد از هشت سال حاكميت اين جريان همخواني نداشت. يعني هزينه‌ها و فايده‌ها با هم نخواند. مردم احساس كردند كه جريان اصلاحات در بعضي بخشها نتوانست موفق باشد كه البته اين برداشت مردم بود. از طرفي ديگر موانع و مشكلاتي وجود داشت.

مثلا اصلاح‌طلبان با بخش‌هايي از حاكميت و ساختار نمي‌توانستند هماهنگ شوند و به همين دليل برخي كارها روي زمين مي‌ماند مثلا آقاي خاتمي در دوره دوم رياست جمهوري چندين لايحه را نتوانست به نتيجه برساند و در نتيجه برخي شعارهايي كه داده بود را به هر دليلي نتوانست عمل كند و به همين دليل مردم مقداري دلسرد شدند. در نتيجه شاهد بوديم كه مشاركت عمومي افت پيدا كرد و اصلاح‌طلبان كنار گذاشته شدند و جريان اصولگرايي توانست با تابلويي ديگر وارد بدنه قدرت شود.

جريان اصلاحات هيچ وقت به عمق نرفت و در سطح ماند

فارس: بيش از 6سال است كه اصلاح‌طلبان در قدرت نيستند، آيا در اين مدت ضعف‌هاي دوران حاكميت خود را بررسي كرده‌ايد؟

حكيمي‌پور: به نظر بنده جريان اصلاحات هيچ وقت به عمق نرفت و در سطح ماند و در آن زمان فضا هم خيلي سياسي شد.

كفه سياست در دوران اصلاحات خيلي سنگين شد

فارس: دقيقا همين طور است. خيلي‌ها معتقدند كه جريان اصلاحات جريان عميقي نبود و فقط در مخالفت با يك جريان به وجود آمد.

حكيمي‌پور: به نظر بنده اصلاح‌طلبان بيشتر در زمينه سياسي و فرهنگي كار كردند و عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي و همچنين فعاليت عميق در عرصه‌هاي مختلف اتفاق نيفتاد؛ كفه سياست در دوران اصلاحات خيلي سنگين شد.

سياسي‌بازي ضعف اصلاح‌طلبان بود كه اصولگرايان از آن عبرت نگرفتند

فارس: يعني در اين دوران سياست‌بازي به اوج خود رسيد؟

حكيمي‌پور: البته بنده اين عبارت را قبول ندارم ولي در كل در دوران اصلاحات به حوزه سياست خيلي بها داده شد در حال حاضر هم همين طور است و به نظر بنده يكي از ضعف‌هاي دولت كنوني در همين مسئله نهفته است. من تعجب مي‌كنم كه چرا اصولگرايان از اصلاح‌طلبان درس نگرفته‌اند و هنوز هم كفه مسائل سياسي در جامعه ما خيلي سنگين است كه اين مسئله باعث سرخوردگي و آزار مردم مي‌شود.

در دوران اصلاحات فضاي سياسي دائما در حال كشمكش بود و مطبوعات و رسانه‌ها فضاي خاصي را به وجود آورده بودند. اما بايد توجه كرد كه اين مسائل بخش كوچكي از جامعه هستند و اكثريت مردم به دنبال زندگي راحت، خدمات، رفاه هستند و به دنبال اين هستند كه معيشتشان تأمين شود. در دوران اصلاحات فضا خيلي سياسي شد و رسانه‌ها بيش از اندازه به مسائل پرداختند و با ادبياتي تند مسائل را مطرح كردند كه اين مسئله جامعه را دچار سرخوردگي ‌كرد. متأسفانه جريان اصلاحات خودش را از درون نقد نكرد و آنقدر غرق در عملگرايي و روزمرگي شد كه از كار بلندمدت و نقد غافل ماند و هر جرياني هم كه خودش را نقد و اصلاح نكند مسلما خواهد باخت.

فارس: به نظر شما دليل اين مسئله چيست؟‌

حكيمي پور: ريشه مسئله در اين است كه تشكل‌ها و احزاب پايدار در كشور ما وجود ندارد كه بخواهند كار پايدار انجام دهند كه اين نوعي آفت است. البته ما در كشورمان نظام حزبي و انتخاباتي داريم كه اين مسائل جزء ملزومات مردم‌سالاري است و مكانيزم‌هاي اجراي آن هم در كشور فراهم است. ولي افرادي كه بايد آن را اجرايي كنند خيلي به الزامات آن و ساز و كارش وفادار نيستند و رفتاري عجولانه دارند و فعالان سياسي هم مي‌خواهند خيلي سريع به قدرت برسند و بر تخت قدرت تكيه بزنند.

متاسفانه ادبيات در كشور ما ادبيات حذفي است و سياسيون رقابت‌ را با نزاع اشتباه گرفته‌اند در حالي كه مي‌توان در عين رقابت رفاقت هم داشت ولي متاسفانه در كشور ما رقيب مانند شمن است و افراد براي اينكه طرف مقابل را از ميان بردارند تا مرز نابودي وي هم پيش مي‌روند كه اين اشكال همه ما است و مربوط به يك جريان خاص نمي‌شود. متاسفانه اخلاق رقابت سياسي در جامعه ما بسيار پايين است و اين انتقادي است كه به همه جامعه برمي‌گردد.

اخيرا آقاي عسگراولادي حرف خيلي خوبي زد. وي گفت كه نبايد در رقابت‌ها رقيب را تا نابودي ببريم چرا كه رقيب دشمن ما نيست. البته حل شدن اين مسائل در دموكراتيك‌ترين نقاط دنيا هم وقت زيادي از آنها برد. ما هم نظام نوپايي هستيم كه 32 سال از عمر انقلاب‌مان مي‌گذرد. ما مي‌گوييم كه كشور و مردم ما يك ويژگي‌هايي دارند كه مي‌توانيم قدم‌هاي بزرگتري براي مردم‌سالاري برداريم و قرار نيست همان مقدار كه برخي كشورها معطل شدند تا به مردم سالاري رسيدند ما هم همان قدر معطل شويم؛ ما پتانسيل‌هايي داريم و مزيت‌هايي در كشور ما وجود دارد كه مي‌طلبد گام‌هاي بلندي برداريم و حتي در برخي جاها ميان‌بر بزنيم.

كساني كه بحث‌هاي ساختار شكنانه مطرح مي‌كنند اصلاح‌طلب نيستند

فارس: به نظر شما افرادي مانند گنجي و سروش و حتي محمدرضا خاتمي كه مواضع تندي را بيان كرده‌اند چه مقدار در روي‌گرداني مردم از جريان اصلاحات موثر بودند.
حكيمي‌پور: بنده در مورد اشخاص نمي‌خواهم قضاوت كنم ولي به طور كلي معتقدم در هر جرياني نيروها و جناح‌هاي تندرو و كندرو وجود دارند كه بايد آنها را به اعتدال دعوت كرد و طبيعي است كه در جريان اصلاحات هم مانند ديگر جريانات اين افراد وجود داشته باشند.

برخي افراد خارج از مرزها و چارچوب‌ها عمل كردند كه البته جريان اصلاحات اين افراد را قبول ندارد چرا كه جريان اصلاحات در چارچوب قانون عمل مي‌كند. به هر حال عده‌اي هستند كه خودشان را جزء طيف اصلاح‌طلب مي‌دانند ولي خارج از اين سيستم هستند؛ وقتي مي‌خواهيم در يك سيستم فعاليت كنيم قطعا بايد الزامات آن را هم بپذيريم و فعاليت وقتي قانوني است كه در چارچوب قانون باشد. هر كسي كه بخواهد چارچوب‌ها را بشكند خود به خود از عرصه خارج مي‌شود وقتي كه ما از جريان اصلاحات صحبت مي‌كنيم منظور ما اصلاح‌طلباني است كه داخل نظام فعاليت مي‌كنند و نظم حقوقي و قانون اساسي را قبول دارند.

اصلاح‌طلباني كه در چارچوب قانون فعاليت مي‌كنند داراي تابلو و مجوز هستند و در چارچوب نظامي كه به آن اعتقاد دارند فعاليت مي‌كنند. افرادي كه به اسم اصلاح‌طلب در خارج از كشور فعاليت مي‌كنند و بحث‌هاي ساختار شكنانه از سوي آنها مطرح مي‌شود به عنوان اصلاح‌طلب نمي‌دانيم و اساسا بحث براندازي و اصلاح‌طلبي دو مقوله كاملا جدا از هم هستند.

فارس: چرا اصلاح طبان به طور رسمي با اين عده مرزبندي نمي‌كنند و از آنها اعلام برائت نمي‌جويند؟
حكيمي‌پور: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مجموعه اي است كه 18 گروه در آن فعاليت مي‌كنند كه همه آنها هم پروانه دارند. ما مدعي نيستيم كه شوراي هماهنگي اصلاحات متولي تمام افرادي است كه مي‌گويند ما اصلاح طلبيم.

الزام اصلي اصلاح‌طلبي قانونمندي است

فارس: اما افرادي مانند گنجي خودشان را منتسب به جريان اصلاحات مي‌دانند؟

حكيمي‌پور: البته من نشنيده‌ام كه گنجي خود را اصلاح‌طلب بنامد ولي در كل نمي‌شود كه كسي قانون را قبول ندارد خود را منتسب به اصلاح‌طلبان بداند. الزام اصلي اصلاح‌طلبي قانونمندي است؛ نمي‌شود يك فرد اصلاح‌طلب باشد و قانون را قبول نكند و مرز قانون را بشكند. بر اين اساس بايد تاكيد كنم كه اصلاح‌طلبان حكميت قانون را پذيرفته‌اند.

از زمان لغو پروانه مجاهدين و مشاركت در جلسات شوراي هماهنگي حضور نمي‌يابند

فارس: شما گفتيد كه گروه‌هاي حاضر در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات همه داراي پروانه هستند؛ آيا جبهه منحله مشاركت و سازمان منحله مجاهدين هم در اين شورا حضور دارند؟

حكيمي‌پور: جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين عضو شوراي هماهنگي بودند ولي از زماني كه گفته شد پروانه آنها لغو شده در جلسات شركت نمي‌كنند.

فارس: يعني لغو پروانه را پذيرفته‌اند؟ چرا كه قبلا بحث‌هاي در اين زمينه وجود داشت؟
حكيمي‌پور: آن طوري كه خبر دارم آن‌ها به اين مسئله معترضند ولي در مجموع اين مسئله به نظام قانوني ما برمي‌گردد؛ اين يك بحث قانوني و حقوقي است و فعاليت ما هم قانوني است سازمان مجاهدين و جبهه مشاركت شايد بحثي در اين زمينه داشته باشند اما زماني كه مجوزشان لغو مي‌شود از لحاظ قانوني بحثي وجود ندارد. البته خود جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين اعتقاد دارند كه لغو پروانه آنها غير قانوني است. ولي ما تابع قانونيم و اگر سازمان مجاهدين و جبهه مشاركت بتوانند دوباره مسئله لغو مجوز را حل كنند مشكلي نيست.

الزام و اصل فعاليت ما بر قانون اساسي است و نمي‌شود كه يك نفر و يك مجموعه اصلاح‌طلب باشد و خارج از چارچوب قانون فعاليت كند.به نظر من راه حل بسياري از مشكلات تعيين تكليف مسئله جرم سياسي و تشكيل هيئت منصفه دادگاه‌هاي رسيدگي به اتهامات سياسي است كه در قانون اساسي ما هم پيش‌يني شده و قرار بود يك ماه بعد از تصويب قانون احزاب از طرف قوه قضائيه تعيين تكليف شود ولي متاسفانه بعد از گذشت 30 سال بلاتكليف مانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با كساني كه عناد دارند و مي‌خواهند به نظام ضربه بزنند بايد طبق قانون برخورد شود

فارس: با اين اوصاف اصلاح‌طلبان براي ورود به انتخابات هم قطعا تابع قانون خواهند بود؟

حكيمي‌پور: ما ساز و كار قانوني را قبول داريم و آن را رد نمي‌كنيم اما يك سري دغدغه‌ها وجود دارد كه آقاي خاتمي آنها را مطرح كرد و اين مسائل دغدغه ساير اصلاح‌طلبان هم است ما به دنبال برگزاري عادلانه انتخابات هستيم. حرف ما عمدتا اين است كه وقتي مثلا مي‌گويند من رد صلاحيت شده‌ام دليلش را هم به من بگويند. حرف ما اين است كه در انتخابات اعمال سليقه سياسي نشود و از طريق استفاده از اهرم‌هاي قانوني انتخاب مهندسي نشود. متاسفانه اصلاح‌طلبان در چندين انتخابات است كه در دقيقه 90 تازه مي‌فهمند كه بايد چه كار كنند در حالي كه طرف مقابل با حوصله كارهايش را انجام داده و تبليغاتش را كرده.

ما تابع قانونيم و هر چيزي كه قانون بگويد قبول داريم؛ در دوره چهارم مجلس زماني كه نظارت استصوابي مطرح شد بنده تنها مخالف اين مسئله بودم و در مخالفت با آن صحبت كردم و دلايلم را در مخالفت با آن اعلام كردم ولي به هر حال مجلس به آن راي داد و نظارت استصوابي راي آورد و فعلا قانون كشور است؛ حرف ما اين است كه قانون عادلانه اجرا شود و مصادره‌ جناحي از قانون صورت نگيرد؛ ما نگران اين هستيم چرا كه در قانون اساسي مكررا تاكيد شده كه همه در برابر قانون يكسانند و هيچ تبعيضي در پوشش قانون و استفاده ابزاري از قانون جايز نيست.

فارس: به نظر شما افرادي كه از فتنه و يا جريان انحرافي حمايت مي‌كنند مي‌توانند كانديداي انتخابات آينده شوند؟

حكيمي پور:به طور كلي خط قرمز همه بايد قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي باشند. طبيعي است كه هر جريان و گروهي اگر بخواهد اين چارچوب و خط قرمز را كنار بگذارد بايد در آن جريان ترديد كرد. براي ارزيابي هر جريان بايد ببينيم كه آيا آن جريان مرزهاي قانوني اساسي و ساختار سياسي را رعايت كرده يا اينكه فراتر از آن عمل كرده.

معيار قضاوت در مورد اشخاص و افراد در هر عرصه‌اي بايد اين باشد كه ببينيم آن فرد حرمت ساختار و مرز قانوني اساسي و نظام و حاكميت را نگه داشته يا اينكه از آن رد شده است و بر همين اساس است كه مي‌توان در مورد افراد قضاوت كرد؛ البته بعضي وقت‌ها اتفاقي رخ مي‌دهد كه نمي‌توان به سادگي قضاوت كرد چرا كه برخي اوقات فضا غبار آلود مي‌شود كه در اين فضا مقداري قضاوت سخت است و ممكن است خيلي از افراد در اين فضا اشتباه كنند و بعدا متوجه اشتباه خود شوند. در كل هدف همه بايد اين باشد كه نظام و كشور پيشرفت كند و با قدرت رو به جلو حركت خود را ادامه دهد. البته با كساني كه عناد دارند و مي‌خواهند به هر طريقي به اين كشور و نظام ضربه بزنند بايد طيق قانون برخورد شود.

كانديداي انتخابات آينده بايد با جريان برانداز مرزبندي كنند

فارس: به هر حال كانديداي انتخابات بايد با جريان فتنه و همه جريانات معاند مرز بندي داشته باشند؟
حكيمي‌پور: بله؛ هر جرياني كه برانداز است و با هر اسمي فعاليت مي‌كند افراد بايد با آن مرز بندي كنند؛ قطعا هيچ سيستمي اجازه نمي‌دهد كه جريان مخالفش فعاليت داشته باشد. حساب كساني كه در خط براندازي و در مسير ضربه زدن به اساس نظام هستند با بقيه افراد جدا است و كانديداي انتخابات بايد با اين افراد و جريانات مرز بندي كنند. ما معتقديم كه اصلاح طلبان در چارچوب نظام و قانون اساسي مي‌خواهند فعاليت كنند.

در طول مدت بازداشت هيج رفتار ناشايستي با من صورت نگرفت

فارس: شما در جريان حوادث 25 بهمن بازداشت شديد؛ در خصوص دليل بازداشت‌تان توضيح دهيد؟
حكيمي‌پور: بازداشت بنده در ارتباط با بيانيه مجمع نمايندگان ادوار به مناسبت 22 بهمن بود كه با حوادث 25 بهمن مصادف شد. چون بنده شب قبل از 25 بهمن دستگير شدم و از آنجايي كه اتفاقاتي در روز 25 بهمن رخ داد كار بازجويي و بازداشت مقداري طولاني شد. ولي در كل افرادي كه براي بازداشت بنده ماموريت داشتند و همچنين بازجويان رفتار و برخوردي كاملا محترمانه و خوب داشتند.

فارس: آيا رفتار بدي در طول مدت بازداشت مشاهد نكرديد؟

حكيمي‌پور: خير بنده برخورد بدي در طول مدت بازداشتم نديدم البته مدتي در سلول انفرادي بودم ولي رفتار ناشايستي مشاهده نكردم و هيچ مشكلي وجود نداشت.

فارس: آيا قبل از اين هم شما بازداشت و يا احضار شده‌ بوديد؟

حكيمي‌پور: خير. بعد از نماز جمعه 29 خرداد مرزبندي مشخص شد.

گفت‌وگو از مقداد ذكي‌زاده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016