سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاييه: روزنامه ايران تخلف کرده است، ايلنا

- نشرياتی که وابسته به يک قوه هستند بايد بيشتر مراعات کنند
- نرخ ديه همان ۹۰ ميليون تومان است
- ملک زاده در حال حاضر بازداشت و پرونده او در حال رسيدگی است


ايلنا: غلامحسين محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاييه، در مورد ويژه‌ نامه روزنامه ايران، گفت: کار فرهنگی بايد در جهت تثبيت مسائل فرهنگی باشد و موجب نشود که احساسات افکار عمومی نسبت به آن نشريه برانگيخته شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سخنگوی قوه قضاييه که در نشست خبری که ظهر امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه ها برگزار شد سخن می گفت، افزود: در ماده ۶ قانون مطبوعات در ۱۲ بند موارد ممنوع الانتشار مطبوعات ذکر و اگر مطالبی در نشريه درج شود که موجب اختلاف بين طبقات مردم و برانگيختن احساسات مذهبی مردم و جريحه دار شدن احساسات و توهين به موازين اسلامی شود، مجازاتی برای صاحب نشريه متخلف در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در انجام تخلفات قبلا مدير مسئول قابل تعقيب بود، اما در اصلاحاتی که در مورد مطبوعات صورت گرفت و تبصره ماده ۹ اين مسئله توسعه پيدا کرد و علاوه بر مدير مسئول نويسنده مطالب که در ارتکاب جرم دخالت داشته باشد نيز مورد تعقيب است.
محسنی اژه‌ای گفت: در ماده ۴ آيين نامه اجرايی قانون مطبوعات که مصوب دولت است عنوان شده که در زمينه نشريات بايد چه شرايطی داشته باشند و شامل قوانينی می‌شود که برای خود نشريه در نظر گرفته شده است.
سخنگوی قوه قضاييه افزود: با توجه به اصل موضوع اگر در زمينه نشريه نيز تخلفی صورت گرفته باشد،و اگر جرم جنبه عمومی داشته باشد مدعی الامور و هيات نظارت به مسئله وارد شده و اين امکان نيز وجود دارد که هر کدام براساس وظايف خود اقداماتی داشته باشند.

نشرياتی که وابسته به يک قوه هستند بايد بيشتر مراعات کنند

وی تصريح کرد: امروز تخلف روزنامه ايران در هيات نظارت مطبوعات مطرح و علاوه بر دريافت تذکر، پرونده تخلف به دادگاه ارجاع داده شده و اين مسئله به اين معنی است که از نظر مراجع ذيربط تخلفی صورت گرفته است.
اژه‌ای گفت: اين مسائل نبايد موجب اين باشد که کس ديگری خلاف مقررات و موازين حرکت کرده و توهين و بی احترامی کند اگر شکايتی از شخص حقيقی يا حقوقی صورت بگيرد، با فرض شکايت آن را تعقيب خواهيم کرد.
سخنگوی قوه قضاييه تاکيد کرد: نشرياتی که وابسته به يک قوه هستند بايد بيشتر مراعات کنند و دقت بيشتری داشته باشند تا چيزی برخلاف موازين قانون انجام ندهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مردم تحت تاثير افراد جاعل قرار نگيرند

محسنی اژه‌ای در سخنانش ضمن اشاره به عظمت ماه مبارک رمضان و نزديکی شبهای قدر گفت: در پاره‌ای از نشست‌ها از کسانی که جعل عنوان می‌کنند و به اين ترتيب برای دستگاه‌های ذيربط و آحاد جامعه مشکل ايجاد می‌کنند تذکر داده‌ايم.
سخنگوی قوه قضاييه، افزود: در گزارشی که امروز دريافت کردم اعلام شده ۲۶ نفر از اين افراد که تنها جعل عناوين قضايی کرده بودند شناسايی شدند و از اين تعداد ۲۰ نفر دستگير شده و مابقی متواری هستند.
وی افزود: اين افراد از همين طريق ۵۶ ميليارد ريال کلاهبرداری کرده‌اند و لازم است مردم در اين زمينه هوشيار باشند و تحت تاثير اين افراد جاعل قرار نگيرند.
محسنی اژه‌ای با تشکر از اصحاب رسانه به دليل ارسال مطالب صحيح و امانت داری در ارسال مطالب، گفت: بايد تلاش کنيم مطالبی را که در جهت آگاهی مردم است گسترش دهيم و از التهاب آفرينی در مسائلی که پايه و اساس ندارند بپرهيزيم.
وی گفت: رسانه‌ها بايد ضمن التهاب زدايی از بزرگنمايی‌های نابجا نيز پرهيز کنند، اميدواريم هميشه رعايت امانت داری شود و آنچه مطرح می‌شود به درستی انتقال پيدا کند.
سخنگوی قوه قضاييه در ادامه با اشاره به اينکه به تازگی افرادی شيطان صفت با تغيير صدا و تقليد صدا قصد ايجاد مزاحمت تلفنی کرده و با صحبت با افراد مختلف و ضبط صدای آنها اخاذی نموده‌اند، گفت: بايد به اين گونه رفتارها توجه شود تا لطمه‌ای به اشخاص وارد نشود.

در مورد ديه نمی‌توانند چيزی را جايگزين گاو و گوسفند و شتر کنند

غلامحسين محسن اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد آخرين اقدامات انجام شده در تعيين نرخ ديه گفت: در اين باره مسائل و مشکلاتی مطرح و وزير دادگستری مسائلی را در نامه‌ای به رياست قوه قضاييه اعلام کرده بود و دو ماه مهلت داده شد تا مسئولين ذيربط اين مسئله را بررسی و قيمتی که برای ديه تعيين شده بود را اعلام کنند و اين دو ماه امروز به اتمام رسيده است.
وی افزود: مسئله نرخ بيمه قرار بود از لحاظ حقوقی و فقهی صورت بگيرد که آيا موردی علاوه بر اين سه مورد که در قانون مطرح شده وجود دارد و يا خير . با توجه به تحقيقات انجام شده به اين نتيجه رسيدم که نمی‌توانند چيزی را جايگزين گاو و گوسفند و شتر که برای ديه در نظر گرفته شده بکنند و مبلغ ديه تغييری نکرده است و مورد ديگری پيدا نشده است.
سخنگوی قوه قضاييه ادامه داد: در قراردادهای گذشته شرکت بيمه وجه ديه ۹۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده بود که شرکت های بيمه می‌توانند در قراردادهای ۶ ماه دوم خود قيمت ديه جديد را مورد استفاده قرار بدهند و تا آنجا که من شنيدم قرار است شرکت‌های بيمه تا سقف ۶۰ ميليون تومان اين مبلغ را پرداخت کنند و مابقی ۳۰ ميليون تومان را کسی که ديه بر عهده اش است بپردازد.
وی افزود: اگر مبلغ ديه بخشيده شد که بهتر، اگر بخشيده نشد و فرد توانايی پرداخت ديه را داشت اين مبلغ را پرداخت می‌کند و اگر توان پرداخت نداشت معسر است و به طور طبيعی معسر را زندانی نمی‌کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سخنگوی قوه قضاييه در ادامه نشست خبری با نمايندگان رسانه ها، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا علت آمار بالای جنايت مربوط به مواد مخدر برخورد ناکافی قوه قضاييه است؟ گفت شايد امروز بتوان اثبات کرد که مافيای مواد مخدر در کشور ما علاوه بر آنکه به دنبال منافع تجاری خود هستند، دشمنان جمهوری اسلامی در پشت سر آنها ايستادند و از اين طريق سعی دارند جامعه ما را آلوده کرده و به اهداف خود دست يابند.
سخنگوی قوه قضاييه اضافه کرد: همه بايد حساس باشيم و تمام مضرات و بدی‌های مربوط به اين معضل اجتماعی را بيان کنيم؛ از اين رو برخورد با اين اين معضل از طريق دستگاه قضايی و پليس موثر نخواهد بود و همراهی تمام نهادها و مردم را می‌طلبد.
وی با اشاره به شرايط فعلی افغانستان نيز گفت: يکی از همسايگان ما که توليدکننده مواد مخدر است بعد از اشغال توليد مواد مخدرش چندين برابر شده و اين مسئوليتش با اشغال گرانی است که آنجا حضور دارند و باز با توجه به ادعايشان بايد پرسيد که تاکنون چه کردند؟
محسنی اژه‌ای افزود: توليد بالای مواد مخدر که روزانه در اين کشور صورت می‌گيرد تبعا مشکلاتی را گريبانگير کشور ما به عنوان يکی از همسايگان آن کشور می‌کند.
وی با اشاره به کشفيات اخير مواد مخدر در کشورمان که آمار بالايی داشته است، گفت: دليل اين که پليس اخيرا مواد مخدر زيادی را کشف ميکند، به اين دليل است که حرفه‌ای تر از گذشته به سراغ عناصر اصلی اين معضل در جامعه می‌رود، چرا که معتقديم بايد به ريشه‌ها توجه شود .

پرونده کسانی که تحت عنوان جن گير بازداشت شده اند در حال رسيدگی است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری در مورد نظرش پيرامون سخن رئيس جمهور که گفته بود حال که جن گيران دستگير شدند بگذارند کارمان را بکنيم چيست؟ گفت: خواهش من اين است که در مورد کسانی که در جلسه ما حضور ندارند صحبتی نشود تا مبادا تلقی توهين به آنها باشد.
وی در همين زمينه تصريح کرد: دستگاه قضايی با اتهام و جرم برخورد دارد نه با عنوان خاصی اما در عين حال ممکن است فردی هم از باب جن گيری بازداشت شود اما از باب جرمش با او برخورد می‌شود.
وی با بيان اينکه سخنانی پيرامون برخی از افراد در همين زمينه مطرح شده است گفت: دو نفر از کسانی که تحت اين عنوان معروف شده بودند در حال حاضر در بازداشت و پرونده آنها در شرف رسيدگی است و قرار مجرميت و کيفرخواست نيز صادر خواهد شد.

به زودی حکم جاسوسان آمريکايی اعلام می شود

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه آيا مهلت يک ماهه به فائزه هاشمی برای برگزاری دادگاهش صحت دارد، گفت: وکيل ايشان يک ماه استهمال خواسته است که با آن موافقت کرديم و به همين دليل دادگاه فائزه هاشمی ۲۱ شهريور ماه برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به سوال ديگری در خصوص پرونده جاسوسان آمريکايی نيز گفت: پرونده جاسوسان رسيدگی شده و به زودی حکم آن اعلام خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاييه در خصوص برخی شايعات مبنی بر اينکه رئيس جمهور از قوه قضاييه درخواست عفو اين دو جاسوس را داشته است، گفت: از اين شايعه خبر ندارم.

ملک زاده در حال حاضر بازداشت و پرونده او در حال رسيدگی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری پيرامون وضعيت فعلی ملک زاده نيز گفت: سخن شفاف در اين زمينه اين است که ايشان در حال حاضر بازداشت و پرونده او در حال رسيدگی است البته کيفرخواست هنوز صادر نشده است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه آيا آيين نامه نظام جامعه اطلاع رسانی که چندی پيش مدير کل روابط عمومی قوه قضاييه خبر از تدوين آن داده بود به تصويب رسيده است ،گفت: اين آيين نامه هنوز ابلاغ نشده و در اولين فرصت که اين کار صورت گيرد به همگان اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری که از نحوه برخورد نيروی انتظامی با دارندگان ماهواره در منازل پرسيد و اينکه آيا نحوه ورود نيروی انتظامی به منازل برای برخورد با دارندگان ماهواره از طريق روشهايی چون بالا رفتن از منازل به طناب دور زدن قانونی است، اظهار داشت: اگر همه ملتزم به قانون باشيم چيز خوبی است.
وی افزود: استفاده از ماهواره از سال ۷۳ تاکنون مگر در موارد خاص ممنوع اعلام شده است و واردکنندگان ، توليدکنندگان و نصب کنندگان کارشان خلاف و جرم است؛ اگر اين اعمال به صورت مشهود باشد پليس نيز به صورت مشهود می‌تواند برخورد کند و اگر غير مشهود باشد با حکم قضايی با آن برخورد شود.
وی با بيان اينکه امروزه استفاده از ماهواره هم مزايا و هم آثار مخرب دارد، گفت: نه تنها در ايران که در بسياری از کشورها نيز مردم اجازه ندارند که به همه کانالها دسترسی داشته باشند.

برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ايران ايجاد شده است

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای اصولا برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ايران ايجاد شدند و آمريکا نيز رسما به آنها پول می‌دهد و از اين رو خيلی بديهی است که ما بخواهيم با اين قضيه برخورد کنيم.
دادستان کل کشور گفت: پليس ساليان مختلف و به شکل‌های مختلف گفته است که استفاده‌ای از ماهواره خلاف قانون است و اين گونه نيست که پليس به يک باره به پشت بام منازل برود.
وی افزود: انشا الله خود مردم همت کنند و اين کار خلاف قانون انجام نپذيرد.
محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: البته در اين زمينه اگر پليس نيز به صورت خلاف قانون با موارد برخورد کند با او برخورد خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری که گفت رئيس قوه قضاييه در جلسه خود با نمايندگان مجلس از تشکيل ۱۳ ميليون پرونده در قوه قضاييه در طول سال گذشته خبر داده و اضافه کرده بودند که يکی از علتهای مهم اين امر وجود فقر در جامعه است و آيا قوه قضاييه قصد ورود به اين عرصه برای پيشگيری را دارد، گفت: آيت الله لاريجانی هيچ گاه نگفته است که ۱۳ ميليون پرونده در سال گذشته به قوه قضاييه وارد شده است بلکه اين آمار مربوط به آمار رسيدگی به پرونده‌های موجود قوه قضاييه است.
سخنگوی قوه قضاييه افزود: گاهی يک پرونده در بررسی‌های گوناگون تبديل به چند آمار می‌شود که به اين نکته بايد توجه داشت.
وی خاطرنشان ساخت: البته بايد در زمينه پيشگيری از جرم وارد شده و زمينه‌های وقوع جرم در جامعه را از بين ببريم که البته جهل و فقر جامعه يکی از علل آن است .
محسنی اژه‌ای تاکيد کرد: رفع بسياری از معضلات در زمينه‌های وقوع جرم در جامعه تنها مربوط به قوه قضاييه نيست بلکه بايد تمام نهادها و دستگاه‌ها به آن وارد شده و خود را در ان مسئول بدانند.

آمار طلاق بالا رفته است

وی با اشاره به برخی ديگر از زمينه های جرم در جامعه اظهار کرد: امروز سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته و از اين منظر هم شايد جرم‌هايی درجامعه به وقوع بپيوندد.
دادستان کل کشور افزود: زمينه ديگر وقوع جرم در جامعه شايد اين باشد که آمار طلاق هم در جامعه ما زياد شده و طبيعی است که فرزندان طلاق به دليل برخی از مسائل منجر به مشکلاتی شوند.
وی با بيان اينکه دستگاه قضايی در زمينه پيشگيری از وقوع جرم با قوت عمل می‌کند، گفت: دستگاه قضايی همواره برای اين موضوع تلاش کرده و معاونت پيشگيری از وقوع جرم نيز در همين راستا تشکيل شده است.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: معاونت پيشگيری از وقوع جرم در قوه قضاييه جلسات مختلفی با نهادهای گوناگون داشته است و از اين رو اميدواريم با تلاشهای صورت گرفته و همراهی همه ارکان حکومت زمينه های وقوع جرم در جامعه ما از بين رفته و يا به کمترين حد ممکن برسد.
سخن گوی قوه قضاييه در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر مساله ايجاد شده بين سازمان ميراث فرهنگی و ديوان عدالت اداری و اينکه چرا ديوان عدالت با سازمان ميراث فرهنگی مشورت نمی کند؟ گفت: وقتی ادعايی در ديوان عدالت اداری مطرح می‌شود حتما استدلال و دفاع طرفين شنيده می‌شود و سپس حکم صادر می‌کنند.
غلامحسين محسنی اژه ای افزود: البته گاهی اوقات ممکن است برداشت مختلف از يک قانون صورت گيرد که در آن مورد هم قانون‌گذار راه حل را پيش‌بينی کرده است، اگر نسبت به قانون اساسی باشد، شورای نگهبان تفسير می‌کند و آن حرف آخر می‌شود و اگر ابهام نسبت به قانون عادی باشد، تفسير آن توسط مجلس شورای اسلامی صورت می‌گيرد.
سخنگوی دستگاه قضايی همچنين در پاسخ به سوالی در رابطه احتمال دستگيری افراد ديگری از دولت، گفت: اگر افرادی در دولت، دستگاه قضايی يا هر جای ديگر جرمی مرتکب شوند، تعقيب می‌شوند يا ممکن است فردی از بيرون از يک نماينده مجلس شکايت کند، در قوه مجريه هم همين‌طور است.
محسنی اژه‌ای افزود: در مورد مساله‌ای که گفتيد برای چهار نفر کيفر خواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است، سه نفر ديگر هم در شرف صدور کيفرخواست هستند و پرونده تعدادی ديگر در حال تحقيقات مقدماتی است. همچنين ما فردی را به عنوان منحرف تعقيب نکرده‌ايم و نمی‌کنيم. اگر کسی کار خلافی کرده باشد و جرمی مرتکب شود از طريق شاکی خصوصی يا مدعی‌العموم تعقيب می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعيت پرونده طلبه ناهی از منکر نيز گفت: پرونده آقای فروزش به دادگاه رفته ولی پرونده آقای مصطفوی هنوز به دادگاه نرفته و پرونده سوم يعنی پرونده خليلی هم هنوز به دادگاه نرفته و متهمان آن دستگير نشده‌اند.
اژه ای در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر انتشار مطلبی از سوی سرپرست روزنامه ايران و ادعای اينکه ملک‌زاده بی گناه در بازداشت است و قوه قضاييه بايد نسبت به اين مساله پاسخ‌گو باشد و اينکه اين فرد از چه ناحيه‌ای مطلع شده و برخورد قوه قضاييه چه خواهد بود؟ اظهار کرد: خوب نيست که فردی که در يک روزنامه دولتی قلم می‌زند اين‌گونه صحبت کند، نسبت به اينکه چگونه مطلع می‌شوند هم صرف نظر از اينکه مطلب صحيح است يا خير، با خانواده او در تماس هستند و اين چيز بعيدی نيست.
دادستان کل کشور اضافه کرد:‌ در مورد با گناه يا بی‌گناه بودن فرد هم بايد بگوييم که اين مساله منوط به صدور حکم است چون فرد قبل از صدور حکم، مجرم نيست بلکه در مظان اتهام است. حالا اگر دادسرا شخصی را مجرم دانست با صدور قرار مجرميت، کيفر خواست صادر می‌کند که برای ايشان هنوز قرار مجرميت و کيفر خواست هم صادر نشده است.
خبرنگاری از گران شدن نرخ برابر با اصل کردن توسط دفاتر اسناد و واگذاری اين کار به دفاتر اسناد پرسيد که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: الان به صورت مطلق اين کار از مجموعه‌ قضايی حذف نمی‌شود و همچنان در قوه قضاييه اين کار انجام می‌شود؛ لذا اگر ادارات ثبت بتوانند اين مساله را پوشش دهند به نفع مردم است چون همه موارد در دستگاه قضايی نمی‌تواند انجام گيرد. در مورد افزايش قيمت هم بايد بگويم ثبت نمی‌تواند خودش اقدام به افزايش قيمت کند.
اژه ای درباره اقدام قوه قضاييه درباره خشک کردن دريا در شمال کشور و اقدام به زمين خوای گفت: اول محيط زيست بايد وارد قضيه می‌شود تا ببينيم اصل قضيه چيست.، ما هم تا حالا چنين چيزی نشنيده‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016