سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمايندگان مجلس به انتقال آب به درياچه اروميه رای ندادند، خبرآنلاين

- تا دو سال ديگر باران نمکی جايگزين درياچه نمکی می​شود

جامعه > محيط زيست - بی​توجهی دولت به حيات درياچه اروميه، نمايندگان اين شهر را بر آن داشت که طرحی برای انتقال آب به آن ارائه دهند.

به گزارش خبرآنلاين، طرح دوفوريتی انتقال آب به درياچه اروميه برای محافظت از آن بالاخره پس از هفته​ها انتظار در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت. اگر چه طراحان هشدار می​دادند که در صورت عدم توجه به وضعيت وخيم درياچه اروميه، اين درياچه تا دو سال ديگر خشک می​شود و بيم باران​های نمکی می رود اما نمايندگان به دو فوريت اين طرح رای ندادند تا به صورت عادی در مجلس بررسی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نادر قاضی​پور نماينده اروميه معتقد بود که درياچه اروميه فقط مختص به اين شهر نيست بلکه يک سرمايه ملی برای کل کشور است.

وی با بيان اينکه ۶۰درصد آب اين درياچه شور به پايان رسيده است، از نمايندگان خواست تا به داد آن برسند. چرا که با کاهش منابع لازم برای آن، زمزمه مرگ جدی اين درياچه به گوش می رسد. اغلب کارشناسان محيط زيست از مدت​ها پيش در اين خصوص تذکر داده بودند اما وعده​های دولت برای حل اين بحران، تا کنون به سرانجام نرسيده است.

نماينده اروميه از سونامی نمک در صورت خشک شدن اين درياچه سخن گفت که مردم منطقه را دچار مخاطراتی خواهد کرد.

قاضی​پور از نمايندگان خواست تا در اين عاقبت شوم سهيم نشوند و به راهکارهای محيط زيستی برای کمک به حيات اين درياچه، جنبه قانونی ببخشند. به گفته وی، در دنيا خيلی درياچه خشک شده است اما اگر کمک کنيد که اين درياچه به ادامه حيات خود ادامه دهد، به حفظ آبروی نظام و کشور کمک شايانی کرده اند.

جواد جهانگيرزاده ديگر نماينده اروميه نيز که از طراحان و موافقان ان بود، از سونامی نمک در اروميه سخن گفت که بيم باران​های نمکی را می​دهد. اين باران​ها تنها دامن آذربايجان را نمی​گيرد و به ديگر شهرها نيز می​رسد و حدود ۱۳-۱۴ ميليون نفر را آواره می کند. چنين جمعيتی را کجا می​خواهيد اسکان دهيد.

او که می​گفت وزارت نيرو برای انجام اين کار اعلام آمادگی کرده است، از قصور دولت انتقاد کرد و گفت: اگرچه دولت در سفرهای استانی، ۲۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار برای اين کار در نظر گرفته است اما حتی يک ريال از آن را پرداخت نکرده است.

نورالله حيدری نماينده فارسان از مخالفان اين طرح بود که گفت: چرا بايد کل يک ميليارد تومان بودجه تخصيصی به مشکل غبارها و جريان​های آبی کشور، به درياچه اروميه پرداخت شود؟ چرا بايد به ازای بهبود وضعيت يک نقطه کشور، ديگر بخش​ها را دچار مشکل کنيم؟ چطور می​خواهيد به انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه بپردازيد؟ مگر مردم آن منطقه به اين آب احتياج ندارند؟

موسی​الرضا ثروتی نماينده بجنورد هم مخالف اين کار بود و گفت: چطور دولت در کارهای کارشناسی​اش به اين نتيجه نرسيده اما شما با يک طرح دوفوريتی می خواهيد اين کار را بکنيد؟ به جای تخصيص بودجه به زيان​های کشاورزان آن منطقه، به انها پول بدهيد که از آنجا بروند و کار ديگری بکنند! مگر نمی گوييد تا دو سال ديگر اين رياچه خشک می​شود پس چرا از روی احساسات دولت را محکوم می​کنيد؟ اگر مردم منطقه شما مدتی است با مشکل زيست محيطی روبرو هستيد، مردم جنوب کشور مدت​ها است که با مشکل گردو غبار مواجه​اند.

پس از اين مذاکرات برای دو فوريت اين طرح رای گيری شد که نمايندگان به آن رای ندادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016