پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار مسجدی: در درگيری‌های اخير پژاک حداقل ۱۰۰ کشته داشته است، مهر

نشست بررسی فعاليت گروههای مخالف کُرد امروز در موسسه چشم انداز توسعه و امنيت با حضور يکی از کارشناسان مسائل منطقه کردستان عراق و گروهکهای ضدانقلاب متمرکز در اين منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای اين نشست سردار"مسجدی" کارشناس مسائل استراتژيک که اخيرا از مناطق ناآرام مرزی ديدار داشته است به ارائه مقدمه ای از کردستان عراق و روابط ايران با اين منطقه پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: رابطه ايران و اکراد عراق از ديرباز وجود داشته، اما با آغاز جنگ تحميلی و ايجاد هدف مشترک سقوط صدام، اين روابط نزديکتر شد. البته ايران با ديگر جريانهای عراقی نيز در اين مسئله همراهی می کرد که مجلس اعلا، حزب الدعوه و سپاه بدر از جمله آنها بودند. در واقع در دوران جنگ و پس از آن روابط ايران و اکراد عراق قويتر شده، توسعه پيدا کرده و تا امروز نيز ادامه دارد.

وی افزود: در واقع به علت ماهيت رهنمودهای انقلاب اسلامی و جنگ عليه صدام، ايران به محلی برای حضور مخالفان عراقی تبديل شد.

سردار مسجدی خاطر نشان کرد: نکته مهم اين است که روابط ايران با شخصيتهای سياسی، اقشار مردمی و جامعه کردستان عراق خوب دنبال می شود. اين روابط تاريخی ديرينه داشته که بر مبنای اهداف مشترک شکل گرفته است. البته در اين صحنه يک مزاحم به وجود آمد که سبب ضربه زدن به روابط شده است. جريانهای کرد ضد انقلاب که در مناطق مرزی رفت و آمد دارند، اين مناطق را به جايگاهی برای ايجاد ناامنی تيديل کرده اند. اين افراد عموما در نقاط صفر مرزی مستقر شده و به انجام عمليات تروريستی می پردازند.

وی اظهار داشت : در اينجا دو مبحث، نخست روابط با دولت اقليم کردستان است که خوب و مناسب دنبال می شود و بحث دوم جريانهای ضدانقلاب اين مناطق است که شمشير ايران در برخورد با آنها آخته و برنده است. البته وقتی ما به عمليات عليه آنها دست می زنيم و مجبور به تعقيب آنها تا خاک عراق می شويم نارضايتی هايی در روابط دوجانبه ايجاد می شود.

اين کارشناس تاکيد کرد: امروز پ. ک. ک و پژاک به يک معضل تبديل شده و سياست جمهوری اسلامی نيز در برخورد شديد با آنهاست. البته در زمينه پيگيری اقدامات اين گروهکهای تروريستی و قاچاق و ديگرمسائل مرزی، کميته ای مشترک با عراق تشکيل داده ايم که وظيفه پيگيری دارد.

مسجدی تاکيد کرد: به مقامات کرد متذکر شده ايم جلوی فعاليت گروهکهای تروريستی را گرفته و مانع ورود آنها به ايران شوند. البته شايد نتوانند اين مسائل را کنترل کنند که در اينجا ايران با قدرت وارد عمل می شود.

وی افزود: فصل تابستان فصل عملياتی گروهکهای ضدانقلاب از جمله پژاک است و در اين فصل سپاه تصميم گرفت از چندماه پيش عملياتی قاطع عليه پ. ک. ک و پژاک انجام دهد تا آنها به شدت سرکوب شده و امنيت کامل در مناطق مرزی برقرار شود. البته تا به امروز اين درگيريها ادامه داشته و روند کار تا جايی که ضدانقلاب مناطق را تخليه و فرار کند يا اينکه تسليم شوند ادامه می يابد. البته پژاک در اين عملياتها تلفات زيادی داشته و اسير هم داده اند. بر اين اساس، آنان حداقل ۱۰۰ کشته داشته اند و در بيمارستانهای کردستان عراق نيز مجروحان آنها بستری هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016