جمعه 28 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديپلماسي رفت و برگشت تهران ـ مسكو: طرح "گام به گام" روسيه تحويل ايران شد، ایسنا

طرح روسيه موسوم به "گام به گام" درباره موضوع هسته‌يي ايران در سفر علي اكبر صالحي، وزير خارجه كشورمان به مسكو به طور رسمي و مكتوب تحويل وي شد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) هفته گذشته تهران و مسكو شاهد ديپلماسي رفت و برگشت درباره موضوع هسته‌يي ايران و علايق و روابط دو جانبه استراتژيك بودند.

نيكلاي پاتروشف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه و هماهنگ‌كننده ارشد سياست‌هاي كلان مسكو در امور اطلاعاتي، دفاعي، ديپلماتيك و امنيتي دوشنبه هفته گذشته به تهران سفر كرد و در دو دور مذاكره با سعيد جليلي، همتاي ايراني خود به رايزني درباره طرح موسوم به "گام به گام" و موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي پرداخت.

با اين حال پاتروشف حامل اين طرح به طور مكتوب و رسمي براي مقامات ايران نبود. به نظر مي‌آيد سفر وي به تهران براي اطلاع از نقطه نظر ايران درباره طرح مسكو و تلاش‌ها براي گشايش دوباره مذاكرات ميان ايران و 1+5 بوده است.

در اولين واكنش‌ها نسبت به اين طرح از سوي ايران، رييس‌جمهور و دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از اين طرح استقبال كردند و آن را در چارچوب "مذاكره ـ همكاري" قابل بررسي دانستند. ايران همواره از گفت‌وگو براي حل مساله هسته‌يي‌اش استقبال كرده است.

به گزارش ايسنا،‌ پيشنهاد روسيه براي حل موضوع هسته‌يي ايران تنها دو روز پس از مذاکرات علي‌اکبر صالحي، وزير خارجه ايران با يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين ارائه شد، مذاکراتي که به توافق ايران و آژانس براي همکاري بيش‌تر منجر شد، اما تاكنون اقدامي در راستاي مذاكرات كارشناسان ايران و آژانس صورت نگرفته است.

به گزارش ايسنا،‌ بر اساس آن‌چه درباره طرح سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در رسانه‌ها منتشر شده است، اين طرح از ايران مي‌خواهد همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را گسترش دهد و سناريويي را ترسيم مي‌كند كه بر اساس آن براي هر گام جدي ايران در جهت حل يك مساله باقي مانده با ديده‌بان هسته‌يي سازمان ملل، يك اقدام متقابل در جهت تخفيف تحريم‌ها و ديگر مجازات‌هاي اعمال شده بر ايران انجام ‌گيرد. به عبارت ديگر اين طرح از جامعه‌ بين‌المللي مي‌خواهد امتيازاتي محدود نظير متوقف كردن برخي تحريم‌ها را براي هر گامي كه ايران در جهت برآوردن درخواست‌ها مبني بر توضيح نيات هسته‌يي‌اش برمي‌دارد، براي اين كشور لحاظ كند.

چنانچه طرح مذكور حاوي چنين محتوايي باشد سوالات و نگراني‌هايي درباره درخواست‌هاي آمريكا و مجموعه غرب از ايران پيش‌بيني مي‌شود كه در مذاكرات قبلي ايران و 1+5 نيز وجود داشته است و اساسا چنين درخواست‌هايي موجب شده تا طرفين به نقطه‌نظر مشتركي دست پيدا نكنند.

با وجود اين كه ايران همواره از مسير تعامل و گفت‌وگو استقبال كرده است اما برخي از صاحبنظران معتقدند اين گام روسيه در حالي كه آمريكا و ديگر كشورهاي عضو 1+5 درباره آن سكوت كرده‌اند تلاشي است در راستاي تعديل اقدامات تحريمي و تنبيهي بعدي 1+5 عليه ايران.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در عين حال، محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان در واكنش اوليه به طرح روسيه اعلام كرده بود كه "اين كه روس‌ها طرح گام به گام را مطرح کردند، بسيار خوب است. اما ما گام خود را برداشته‌ايم و با آژانس همکاري کرده‌ايم، شما نيز گامتان را برداريد و يک برنامه‌ريزي کنيم. يک قدم شما برداريد و يک قدم ما."

هم‌چنين سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از ديدار با پاتروشف از پيشنهادات دوستان روسي در زمينه‌هاي گفت‌وگو براي همكاري استقبال كرد و گفت: در موضوع هسته‌يي مي‌توانيم بسترهاي بسيار خوبي را در چارچوب راهبرد گفت‌وگو ـ همكاري داشته باشيم هم‌چنين در زمينه‌هاي خلع سلاح، جلوگيري از اشاعه سلاح‌هاي هسته‌يي و همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي.

علي اكبر صالحي، وزير خارجه كشورمان نيز با استقبال از حركت جديد روسيه در ارتباط با نزديكي با ايران آن را طليعه روشني براي پايداري و تعميق بيش‌تر روابط دانست و افزود: بايد به‌دنبال روابط پايدار و راهبردي باشيم.

وي اظهار اميدواري كرد كه تعهداتي كه دو طرف براي يكديگر ايجاد مي‌كنند به‌گونه‌اي باشد كه قادر به تأمين آن‌ها باشند.

هم‌زمان با ترك تهران توسط نيكلاي پاتروشف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه، علي اكبر صالحي در راس هياتي بلند پايه به مسكو سفر كرد.

طرح موسوم به "گام ‌به گام" روسيه به طور شفاهي در نشستي 3 ساعته با حضور وزراي خارجه ايران و روسيه برر سي شد.

صالحي پس از ديدار با لاوروف به ايسنا گفت: قرار است روس‌ها طرح مكتوبشان را به ما تحويل دهند.

خبرنگار ايسنا اطلاع يافت كه اين طرح در همين سفر، به طور مكتوب و رسمي در اختيار طرف ايراني قرار گرفت.

اين طرح قرار است از سوي كارشناسان ايراني مورد بررسي قرار گيرد.

صالحي در گفت‌وگو با ايسنا درباره ديدگاه ايران نسبت به طرح روسيه تاكيد كرد كه "ايران با روح طرح و اين‌كه حركت گام به گام جديدي داشته باشيم موافقيم، اما گام‌ها بايد متقابل برداشته شود."

به گزارش ايسنا‌، در حالي كه ايران بررسي طرح مسكو را در دستور كار خود قرار داده است، اما آمريكا و ديگر كشورهاي عضو 1+5 در برابر ابتكار روسيه واكنشي از خود نشان نداده‌اند. اين در حالي است كه سرگئي لاوروف، مبتكر طرح مذكور در سفر اخيرش به واشنگتن اين طرح را در اختيار همتاي آمريكايي خود قرار داده است. با اين حال هنوز نمي‌توان با اطمينان از بي‌تفاوتي 1+5 نسبت به اين طرح يا وجود اختلاف نظر ميان آن‌ها بر سر اين موضوع سخن گفت.

بايد ديد اين طرح و ابتكار عمل روسيه نيز به سرنوشت طرح تبادل سوخت ميان ايران و تركيه و برزيل مبتلا خواهد شد يا خير؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016