شنبه 29 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فلاحت پيشه: روسيه با غرب همراه می‌ماند، مهر

رئيس کميته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح گام به گام روسيه گفت: ما می توانيم با روسها صورت مذاکرات را احيا کنيم اما اينکه ما به روسها اميدوار باشيم که در آينده مذاکرات همراه کشورهای غربی نباشند يک اشتباه است.

حشمت الله فلاحت پيشه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در باره طرح گام به گام روسيه معتقد است ابتدا بايد گام به گام تکليف خود را با روسيه مشخص کنيم.

وی ادامه داد: معتقدم اگر روسها بهتر و منصفانه تر نسبت به ايران عمل می کردند امروز وضعيت پرونده ايران و موضوع هسته ای به اينجا کشيده نمی شد، روسها به عنوان بازيگری که نقش دسته دوم و پايين دست داشتند، برخی کشورها مانند ايران را محل تبانی قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نگاه روسها به ايران نگاه حيات خلوتی است

رئيس کميته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: آنها نگاهشان به کشورهای ديگر نگاه حيات خلوتی است، توقع داشتند ايران مانند کره شمالی و يا کشورهای آسيای مرکزی و قفقاز باشد که هرازگاهی بخواهند بر سر آنها تبانی انجام دهند، اما وقتی ايران اين را نپذيرفت به تدريح روسها از ايران جدا شدند و حاصل اين جدايی در درجه اول ارجاع پرونده ايران از شورای حکام آژانس به شورای امنيت بود و در گامهای بعدی چند قطعنامه عليه ايران صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: روسها به همه قطعنامه ها و حتی انتقال پرونده ايران به شورای حکام رای دادند.

فلاحت پيشه گفت: هم اکنون که مذاکرات مقدماتی طول می کشد علتش اين است که ايران می خواهد تکليف خود را با روسيه روشن کند. اينکه آيا روسيه می خواهد شکل مذاکرات را احيا کند ؟ در محتوای مذاکرات چه برنامه ای دارد؟ آيا مجددا طرف غربی ها را نمی گيرد؟

روسيه بازيگر دست سوم معادلات جهانی می شود

وی ادامه داد: روسها هم اکنون به سرعت از بازيگر دسته دوم در حال تبديل شدن به بازيگر دسته سوم هستند. در اتفاقات سوريه و شمال آفريقا، کشورهای غربی با موفقيت روسيه را به جايگاه دسته سوم تنزل دادند و علتش هم اين است که روسها به حدی در لاک دفاعی خود فرو رفته بودند که دوستی های گذشته خود با کشورهای متوسط را هم فراموش کردند.

روسها برای احيای شکل مذاکرات به ميدان آمده اند و در محتوا اختياری ندارند

نماينده اسلام آباد غرب تصريح کرد: اين موضوعی است که در قبال ايران هم وجود دارد به نظرم روسها به عنوان بازيگری که می خواهد شکل مذاکرات را احياء کند جلو آمده اند و درباره محتوای مذاکرات هيچ اختياری از طرف۱+۵ به آنها داده نشده است.

فلاحت پيشه گفت: ما می توانيم با روسها صورت مذاکرات را احيا کنيم اما اينکه ما به روسها اميدوار باشيم که در آينده مذاکرات همراه کشورهای غربی نباشند يک اشتباه است. اشتباهی که در گذشته هم ما آثار زيانبار آن را ديده ايم .

عضو کميسيون امنيت ملی وسياست خارجی مجلس ادامه داد: طرح گام به گام ظاهرا طرح خوبی است. اينکه آنها ابهام ها را مطرح کنند، پس از اينکه ما ابهام ها را برطرف کرديم به همان ميزان تحريم ها کاهش يابد امکان مذاکره مثبت را فراهم می کند. اما واقعيت اين است که ما در گذشته طرح جدی تر و پخته تر از اين نوع را داشته ايم اما آن طرح ها به خاطر کارشکنی غربی ها نتيجه نداده است.

شکست طرح مداليته ۶ گام با کارشکنی غربی ها

وی به طرح مداليته ۶ گام اشاره کرد و گفت: در آن طرح قرار شد ايران ابتدا مسائلش را با آژانس حل کند و ابهامات آژانس را پاسخ دهد. در مجموع ۶ ابهام مطرح بود که ايران توانست در چند جلسه اين ابهامات را برطرف کند، حتی آژانس بين المللی انرژی اتمی هم در گزارش رسمی خود اعلام کرد ايران ابهامات را برطرف کرد، اما وقتی قرار شد مذاکرات سياسی مثبت شکل بگيرد آنها آمدند سئوالات و ابهامات جديد خلاف قانون مطرح کردند که وقتی گزارش وقت شورای امنيت را البرادعی مطرح کرد تاکيد داشت که اين ابهامات جديد وجهه قانونی ندارد.

فلاحت پيشه افزود: اکنون بحث اين است که ابهامی باقی نمانده است و هرچه هست بهانه است. اگر فرض کنيم ابهامی وجود دارد بايد ديد آيا حقوق حقه ايران را هم جزو ابهام مطرح کرده اند؟ آيا اينکه ما چرخه سوخت هسته ای داشته باشيم برايشان ابهام است؟ آيا غنی سازی هسته ای را ابهام می دانند که بايد آن را تعطيل کنيم؟ آيا حد يقفی در اين ابهام سازی ها وجود دارد؟

رئيس کميته روابط خارجی مجلس گفت: بايد ديد آيا ابهاماتی که مطرح می کنند براساس اساسنامه آژانس و مقررات ان پی تی است يا براساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل؟ اگر ابهاماتی که براساس قطعنامه مطرح می شود و دبير کل جديد آژانس هم تاکيد می کند، مورد توجه قرار گيرد، اين عدول از حقوق خودمان است ايران آنها را نخواهد پذيرفت و معتقد است طرح ابهامات بايد درچارچوب مقررات آژانس باشد.

فلاحت پيشه گفت: اينها مواردی است که ما شک نداريم روسها نمی توانند به آن پاسخ دهد و سئوالاتی که ۱+۵ بايد به آن پاسخ دهد.

روسها قرادادهايشان با ايران را اجرايی و اعتماد سازی کنند

وی درپاسخ به اين سئوال که بهترين شيوه برای ورود به مذاکره از سوی ايران چيست، گفت: ما در دو مرحله بايد مذاکره داشته باشيم. در مرحله اول بايد تکليفمان را با روسها مشخص کنيم. يکی از اين شاخص ها اين است که قراردادهايی که با روسها داريم اجرا کنند. از جمله اينکه نيروگاه هسته ای را به نتيجه برسانند. هيچ ويروسی بدون نظر روسها وارد نيروها بوشهر نمی شود بايد تکليف را روشن کنند. آنها در مورد تحويل موشک های اس ۳۰۰ هم طبق قرارداد عمل نکردند بنابراين لازم است که اعتماد سازی کنند.

بر سر حق وتو با روسها مذاکره کنيم

فلاحت پيشه گفت: بايد بر سر يک مداليته با ايران به نتيجه برسند که تا کجا با ايران هستند و از حق وتوی خود استفاده می کنند. به عبارتی ما با روسها بر سر موضوع حق وتو هم بايد مذاکره کنيم . به اين صورت که آيا آنها حاضرند در شرايطی که توافقی با ما داشته باشند و ۱+۵ به اين توافق عمل نکرد، از حق وتوی خود استفاده کنند.

نماينده اسلام آباد غرب تصريح کرد: لازمه بازيگری جديد روسها اين است که از حق وتو خود استفاده کنند. اينکه بعد از حداقل يک سال بن بست در مذاکرات هم اکنون آنها دنبال احيای مذاکرات آمده اند، حتما بايد از ابزارهای لازم برای پيشبرد ديپلماسی برخوردار باشند که يکی از اين ابزارها حق وتو است.

رئيس کميته روابط خارجی مجلس تاکيد کرد: بنابراين بايد بر سر اين مداليته با روسها به نتيجه برسيم در اين صورت می توانيم خوش بين باشيم در غير اين صورت اگر قرار باشد روسها فقط صورت مذاکرات را احيا کنند و ما در محتوا به حقی نرسيم، اين طرح گام به گام هم جای ترديد دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016