دوشنبه 31 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دعوت شورای هماهنگی راه سبز اميد برای اعتراض شبانه در آستانه‌ روز قدس، کلمه

شورای هماهنگی راه سبز اميد با اشاره به در پيش بودن روز قدس و قيام مردم منطقه عليه مستبدانی که به دروغ پرچم مبارزه با اشغالگران اسرائيلی را به دوش می‌کشند، از مردم آگاه در سراسر ايران دعوت کرد در ساعت ۱۰ شامگاه پنجشنبه سوم شهريورماه، با سر دادن ندای تکبير و برائت از خودکامگی، به ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطين و سوريه بپردازند، انزجار خود از سلطه‌ی هرگونه ستم و کردار غير دموکراتيک را ابراز دارند و سياست منافقانه‌ی حاکميت در قبال آنچه در منطقه می گذرد را برملا کنند.

اين شورا در بيانيه‌ی اخير خود همچنين با اشاره به اينکه جمعه‌ی آخر ماه رمضان به پيشنهاد آيت‌الله منتظری به عنوان «روز قدس» نامگذاری شده و ضمن تاکيد بر اينکه شعار اولويت توجه به حقوق مردم ايران بر مردم فلسطين و لبنان، اعتراض به چهره‌ی نفاق و دو رويی در سياست های اعمال شده توسط حاکميت بود و نه دست شستن از همدلی و همدردی با ستمديدگان در هر کجای جهان؛ «سکوت ننگين دولتمردان در قبال ستمی که توسط حکومت سوريه بر مردم مظلوم سوريه و اين روزها بر پناهجويان فلسطينی در آن کشور می رود» را نشانی ديگر از انحراف از سياست های مبتنی بر اصول اخلاق، توسط حاکميت دانست.

در اين بيانيه همچنين با اشاره به قيام‌های اخير مردم منطقه عليه نظام‌های خودکامه مدعی حمايت از حقوق مردم فلسطين، تصريح کرد: «آنچه در تونس، مصر، ليبی، بحرين، يمن، سوريه و ديگر کشورهای منطقه می گذرد، نشان از اين آگاهی دارد که از استبداد، آزادی و از بيدادگری، دادگری به بار نمی نشيند. چنين است که اين روزها شاهديم که از يک سو حملات نظاميان غاصب قدس، مردم بی پناه سرزمين های اشغالی را نشانه می گيرد و از سوی ديگر، حملات نظاميان رژيم بعث سوريه به مردم خويش و نيز دهها هزار پناهنده‌ی فلسطينی در غرب اين کشور، فاجعه های انسانی دردناک می آفريند.»

متن کامل شانزدهمين بيانيه‌ی شورای هماهنگی راه سبز اميد که برای انتشار در اختيار کلمه قرار گرفته، بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادی الصالحون (سوره‌ی انبياء، آيه‌ی ۱۰۵)

به درستی که در کتاب زبور داوود آورديم که بندگان شايسته‌ی من وارث زمين خواهند بود

ملت آگاه ايران، هموطنان هوشيار، همراهان جنبش سبز

بار ديگر در آستانه‌ی واپسين جمعه‌ی ماه مبارک رمضان و بزرگداشت روز قدس قرار داريم؛ روزی که به پيشنهاد مرحوم آيت الله العظمی منتظری، نماد همدردی با مردم مظلوم فلسطين گشت. در اين روز مردم ايران، در کنار ديگر مسلمانان و آزاديخواهان جهان، انزجار خود از ستم سازمان يافته ای که باعث آوارگی ميليون ها فلسطينی از سرزمينشان شد و به نام دين، قرن ها همزيستی مسالمت آميز اديان در آن ديار را قربانی خشونت بارترين سياست های تاريخ بشری ساخت، اعلام می دارند و با اين اقدام نمادين، پيام انسان دوستانه‌ی خود را به گوش جهانيان می رسانند.

گذشت نزديک به شش دهه از آغاز اين فاجعه‌ی انسانی اما نشان داده که از يک سو حکومت اسرائيل گوش خود را به روی اعتراضات گسترده عليه سياست های تجاوزطلبانه‌ی خود بسته و از سوی ديگر، حکومت های خودکامه‌ی منطقه، شعار دفاع از حقوق مردم ستمديده‌ی فلسطين را به عنوان ابزاری برای توجيه مشروعيت خود به کار برده اند. مشاهده‌ی همين واقعيت تلخ بوده که مردم فلسطين را مصمم ساخته تا با توسل به طرق گوناگون، بر اراده‌ی ملی خود تکيه زنند و در جست‌وجوی راهی بسوی حل و فصل منصفانه‌ی اين مسئله برآيند.

اکنون چهره‌ی تلخ اين واقعيت چنان آشکار شده که ملت های منطقه را ديگر يارای سکوت در مقابل آن نمانده است. مردم کشورهايی که سال ها به دروغ پرچم مبارزه با اشغالگران را به دوش می کشيدند اينک دريافته اند که اميدی به احقاق حقوق مردم فلسطين توسط نظام های خودکامه ای که حقوق مردم خويش را هم محترم نمی شمرند نبايد داشت. آنچه در تونس، مصر، ليبی، بحرين، يمن، سوريه و ديگر کشورهای منطقه می گذرد، نشان از اين آگاهی دارد که از استبداد، آزادی و از بيدادگری، دادگری به بار نمی نشيند. چنين است که اين روزها شاهديم که از يک سو حملات نظاميان غاصب قدس، مردم بی پناه سرزمين های اشغالی را نشانه می گيرد و از سوی ديگر، حملات نظاميان رژيم بعث سوريه به مردم خويش و نيز دهها هزار پناهنده‌ی فلسطينی در غرب اين کشور، فاجعه های انسانی دردناک می آفريند.

در دو سال گذشته و به دنبال حضور ميليونی معترضان به تقلب انتخاباتی سال ۸۸ در ايران نيز، سياست های داخلی و خارجی حاکميتی که به نام دفاع از مردم فلسطين، ستم را بر مردم خود و ديگر کشورهای منطقه روا می شمرد مورد انتقاد وسيع مردم ايران قرار گرفته است. آن روز که فرياد اولويت توجه به حقوق مردم ايران سرداده شد، نه از سر بی توجهی به ستمی که بر مردم فلسطين و لبنان می رود، بلکه به نشانه‌ی اعتراض به چهره‌ی نفاق و دو رويی در سياست های اعمال شده توسط حاکميت بود. مردم ايران هيچگاه نخواسته و نتوانسته اند از همدلی و همدردی با ستمديدگان در هر کجای جهان که باشد، دست بشويند، اما اتخاذ سياست های نابخردانه ای که نه به نفع ملت فلسطين و نه در جهت منافع ملی ايران باشد را بر نمی تابند. سکوت ننگين دولتمردان در قبال ستمی که توسط حکومت سوريه بر مردم مظلوم سوريه و اين روزها بر پناهجويان فلسطينی در آن کشور می رود، نشانی ديگر از انحراف از سياست های مبتنی بر اصول اخلاق، توسط حاکميت است.

از اين رو، شورای هماهنگی راه سبز اميد از مردم آگاه در سراسر ايران دعوت می کند که در ساعت ۱۰ شامگاه پنجشنبه سوم شهريورماه، با سر دادن ندای تکبير و برائت از خودکامگی، ضمن ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطين و سوريه، انزجار خود از سلطه‌ی هرگونه ستم و کردار غير دموکراتيک را ابراز دارند، سياست منافقانه‌ی حاکميت در قبال آنچه در منطقه می گذرد را برملا کنند، و پيام راستين مردمان اين مرز و بوم را به گوش خواهران و برادرانشان در سوريه و فلسطين برسانند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016