یکشنبه 13 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريكا و غرب در حد و اندازه اقدام نظامي عليه ايران نيست، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران گفت: امروز ملت ايران تهديدهاي نظامي غرب را تهي مي‌بينند چون آمريكا و غرب در حد و اندازه‌اي نيست كه بتواند اقدام نظامي عليه ايران انجام دهد.

سردار يدالله جواني رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در واكنش به سخنان اخير نيكولا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه مبني بر تهديد ايران به حمله نظامي، گفت: ‌استفاده از زبان تهديد عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران يك موضوع جديد نيست كه حالا سخنان ساركوزي را يك سخن عجيب و غريب بدانيم.

وي افزود: متاسفانه دشمنان ايران اسلامي بدون توجه به واقعيت‌ها در طي ساليان گذشته همواره با زبان تهديد صحبت كردند. اگر يك دهه گذشته را بخصوص در بحث هسته‌اي بررسي كنيم در ميابيم كه آمريكا كه مدعي قدرت برتر جهان از نظر نظامي است و با همين تصور به كشورهايي مانند افغانستان و عراق تهاجم كرده و مشكلاتي از بابت اين اشتباهات خود گريبانگيرش شده است، همواره در موضوع ايران اينگونه مطرح كرده كه گزينه نظامي روي ميز است. يعني در واقع با ادبيات و زبان تهديد با جمهوري اسلامي ايران برخورد كرده تا شايد از اين رهگذر بتواند كشورمان را وادار به نوعي عقب‌نشيني در موضوع هسته‌اي كند.

جواني خاطرنشان كرد: يك سؤال مطرح است كه چرا آمريكا در حالي كه جمهوري اسلامي ايران كه بحث هسته‌اي را به عنوان حق ملي خود مي‌داند و تاكنون عقب‌نشيني نكرده است، اين تهديد خود را عملياتي نكرده پس مشخص است كه فقط به تهديد دست زده‌اند.

رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران در ادامه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز قدرت دفاع از خود را دارد يعني وقتي در محافل علمي، مراكز پژوهشي و راهبردي كشورهاي غربي مراجعه مي‌كنيم خود آنها اين سؤال را پاسخ مي‌دهند كه تجاوز و تهاجم نظامي به ايران يك اشتباه بزرگ خواهد بود و ايران مي‌تواند از خود دفاع كند.

وي در ادامه تاكيد كرد: در اين فضا ساكورزي اشتباهي را تكرار كرده است يعني اساساً آمريكايي‌ و كشورهاي با تكرار تهديد نظامي ايران، تهديد را بي‌ارزش كرده‌اند.

جواني اظهار داشت: معمولاً در علوم روابط بين‌الملل مطرح است كه تهديد نبايد بي‌محتوا باشد. امروز ملت ايران تهديدهاي نظامي غرب را تهي مي‌بيند چون غرب و آمريكا در حد و اندازه‌اي نيستند كه بتوانند اقدام نظامي عليه ايران انجام دهند.

رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران تصريح كرد: ملت ايران يك ملت متحد، يكپارچه و منسجم است و هميشه با توانمندي‌هاي بسيار بالا توانسته است از خود دفاع كند. البته هيچ ملت و نظام سياسي از جنگ استقبال نمي‌كند و جمهوري اسلامي ايران نيز همينگونه است و خواهان جنگ نيست اما ملت ايران پس از انقلاب اسلامي اثبات كرد كه به هيچ عنوان زير بار حرف زور نمي‌رود و از حق مسلم خود دفاع مي‌كند.

جواني خاطرنشان كرد: ملتي كه شهادت را افتخار خود مي‌داند و انگيزه‌هاي بالاي دفاع در كشور وجود دارد، نشان مي‌دهد كه اگر غربي‌ها اشتباهي كنند و تهديد را عملي كنند، ملت ايران از موجوديت، عزت، استقلال، امنيت و منافع خود دفاع خواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه آنچه كه ساركوزي عليه ايران مطرح كرده است، يك اشتباه است كه انجام داده و در آينده متوجه مي‌شود كه استفاده از اين ادبيات براي پيگيري منافع‌شان در منطقه خاورميانه و ارتباط با نظام جمهوري اسلامي به خودشان ضربه مي‌زند، گفت: اگر 32 سال گذشته را بررسي كنيم مي‌بينيم كه قدرت‌هاي خارجي هيچ‌كدام نتوانستند خواست و اراده خود را به ملت ايران تحميل كنند.

جواني تاكيد كرد: ايران اسلامي در موقعيتي است كه بنا بر نظر اكثر كارشناسان، به يك قدرت منطقه‌اي تبديل شده و روز به روز بر نفوذ كشورمان در جهان افزوده شده و عمق استراتژيك بيشتري پيدا مي‌كنيم.

رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران با بيان اينكه بيداري اسلامي در منطقه تراز جمهوري اسلامي ايران را در منطقه و جهان بالا برده‌است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك قدرت بين‌المللي بايد مورد توجه كساني كه وراي مرزهاي خود منافعي را مي‌خواهند براي خود تعريف كنند، ملاحظه شود و در تعامل سازنده به دنبال تامين منافع خود باشند چرا كه استفاده از ادبيات و زبان تهديد جز خسارت چيزي ديگري برايشان به دنبال نخواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جواني در تشريح موضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبني بر سخنان اخير ساركوزي و تهديد نظامي ايران گفت: موضع سپاه پاسداران در خصوص سخنان اخير رئيس جمهور فرانسه روشن است.

وي افزود: موضع سپاه پاسداران بارها و بارها از سوي فرمانده كل سپاه و فرماندهان عالي آن اعلام شده است و همان چيزي است كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان فرماندهي معظم كل قوا در طي سال‌هايي كه گهگاه با تهديدهايي از اين دست روبرو بوده‌ايم اعلام شده است.

وي با بيان اينكه ايران برابر هر نوع تهديدي مي‌ايستد و از خود دفاع مي‌كند و به هيچ عنوان اين تهديدها را در حد و اندازه‌اي نمي‌بيند كه بخواهد در سياست‌هاي خود تجديدنظر كند، تاكيد كرد: طبيعي است كه سپاه پاسداران اگر اتفاقي بيفتد موضع دفاع از كشور را عملياتي كند و الحمدالله اين نهاد انقلابي امروز از اين توانمندي و قابليت برخوردار است كه بتواند پاسخ كوبنده‌اي به هرنوع اقدام ناشيانه بدهد.

وي افزود: بارها اعلام شده است كه جمهوري اسلامي ايران با توجه به توانمندي‌هايي كه در درون كشور، منطقه و خارج از منطقه به عنوان سرپنجه‌ها برخوردارند، هرگز دفاع از جمهوري اسلامي و سرزمين ايران را محدود به مرزهاي جغرافيايي خود نخواهد كرد و يعني امروز از ظرفيت‌هاي بالايي برخورداريم كه قطعا اگر امنيت مرزهاي كشور مورد خدشه واقع شود از اين ظرفيت‌ها، قابليت‌ها، پتانسيل‌ها و سرپنجه‌ها در هر جايي كه وجود دارند استفاده خواهند كرد و قطعا متجاوز احتمالي پاسخ كوبنده‌اي را دريافت خواهد كرد به گونه‌اي كه از اقدام خود پشيمان خواهد بود.

جواني در پايان خاطرنشان كرد: معتقدم جمهوري اسلايم ايران در موقعيتي است كه قدرت بازدارندگي دارد و اگر اتفاقي رخ دهد مي‌تواند با ضربه‌هاي متقابل سنگين‌تر متجاوز را به شدت پشيمان كند


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016