سه شنبه 15 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدوي‌كني: خود مقام معظم رهبري نيز اين ادعا را ندارند كه در كارشان اشكالي نيست، ایسنا

رييس مجلس خبرگان رهبري گفت: مجلس خبرگان رهبري نشانه‌اي از نظام ولايي و اسلامي كه به نام جمهوري اسلامي ناميده شده، است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله مهدوي‌كني در مراسم افتتاحيه دهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «در عصر ما اين نظام با فداكاري، هدايت و مبارزاتي كه امام(ره) از سال 42 شروع كردند، به پشتيباني ملت عزيز شكل گرفت» اظهار كرد: مردم ايران بعد از چندين سال مبارزه مداوم و جدي در برابر طاغوت طبق هدايت امام (ره) در سال 57 به پيروزي رسيدند.

وي با بيان اين‌كه «امام (ره) نظامي را بنيان گذارد كه اصل آن مبتني بر ولايت عامه فقيه است» توضيح داد: اگر نگوييم همه فقها، مشهور است كه اكثريت فقها اصل ولايت عامه را قبول دارند و البته اصل ولايت نيز مورد قبول همه فقها است و بدون ولايت امكان ندارد نظام ديني آن هم از نوع شيعي برقرار شود.

وي اضافه كرد: حتي آن‌ها كه خارج از كشور هستند، اگر مسلمان و شيعه باشند، بايد به ولايت اعتقاد داشته باشند تا زندگاني خود را مشروع كنند.

مهدوي كني با بيان اين‌كه «امتياز امام (ره) در تشكيل نظام اسلامي در اصل نظريه‌اي به عنوان حقوق اسلامي بود كه در نجف با عنوان ولايت فقيه و حكومت اسلامي بيان فرمودند» گفت: امام(ره) ولايت را به صورت ساختار قابل قبول در دنياي كنوني عرضه كردند و شايد اگر امام(ره) در 30 سال قبل حضور داشتند، نظام ولايي كه عرضه مي‌كردند، اينطور نبود كه مجلس و تفكيك قوا داشته باشد، اما آنچه امروز مورد اهميت است توجه به راي مردم مي‌باشد، در نتيجه امام(ره) نظام مورد قبول در دنياي امروز را مطرح كردند كه در عين حال ولايي، اسلامي و شيعي است و اگر غير اين بود مقبول نمي‌شد.

رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: امام (ره) با تجربه‌اي كه از زمان مشروطه به اين طرف داشتند، اين نظام را به شكلي ترتيب دادند كه مورد قبول است و اگر به آن عمل كنيم، بهترين نظام در دنيا است.

وي با بيان اين‌كه «از ديگر نكات مورد اهميت حركت امام (ره) اين بود كه ايشان ولايت را به ديگران واگذار نكردند» افزود: در تاريخ شيعه بزرگاني بودند كه قائل به ولايت عامه فقيه بودند، اما مقام خود را به صورت نسبي به صاحبان قدرت تفويض مي‌كردند به طور مثال از زمان شيخ مفيد بحث ولايت عامه و ولايت فقيه مطرح شد كه در آن زمان هيچ يك از فقها خود داعيه حكومت و ولايت نداشتند تا زمان صفويه كه حكومت شيعي برقرار شد و مرحوم كركي و شيخ‌بهايي در حكومت دخالت كردند، اما شاهديم كه مرحوم كركي كمربند حكومت را به كمر شاه صفوي مي‌بندد و خودش وارد حكومت نمي‌شود، بنابراين به او اذن مي‌دهد كه اعمال حكومت كند.

وي اضافه كرد: همچنين شيخ بهايي و مرحوم مجلسي كه در كتاب‌هايشان از حكومت‌هاي آن زمان تقدير كردند، در واقع اذن نسبي به حكومت‌ها براي كار دادند و تا زمان مشروطه اين روند ادامه داشت كه باز هم آيت‌الله نائيني و خراساني با اعتقاد به ولايت عامه وارد صحنه شدند، اما خودشان را كنار كشيدند و با اين كار عليرغم تمام فداكاري‌ها خطراتي را كه شاهد بوديم اتفاق افتاد.

مهدوي كني تصريح كرد: امام (ره) خودشان وارد صحنه شدند و بنايشان بر تفويض حكومت به ديگران نبود، اما حتي وقتي كه به قم رفتند اينطور نبود كه تنها جنبه نظارتي داشته باشند، بلكه ماهي يك بار دولت حضور امام(ره) مي‌آمد و از ايشان دستور مي‌گرفت، پس نظارت‌ها كلي نبود و حتي امام (ره) در عزل و نصب‌ها دستور مي‌دادند و به طور جدي وارد ميدان شدند.

رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «امتياز امام(ره) از ساير بزرگان قبل از خود اين بود كه ايشان زمام حكومت و ولايت را در دست گرفت» اظهار كرد: در دست گرفتن زمام حكومت كار مشكلي بود و شايد بزرگان قبلي جرات به اين كار را نداشتند و حتي به خاطر دارم امام(ره) گفتند حتي در مواردي كه گاهي امور را واگذار كردم بعدها فهميدم اشتباه بوده است و نبايد اينطور باشد كه فقط نظارت كنيم و تذكر دهيم.

وي با اشاره به اين‌كه «امام (ره) زمام حكومت را در دست گرفتند و در 10 سالي كه مملكت را اداره مي‌كردند با مشكلاتي مثل جنگ هشت ساله و چالش‌هاي دروني و ... مواجه بودند» تصريح كرد: به اعتقاد من حركت امام(ره) معجزه‌اي بود از سوي اين روحاني كه تجربه حكومت و مديريت را نداشت و معجزه امام(ره) اين بود كه ما را از محراب مسجدها به ميدان عمل آورد به طور مثال من خود كه يك پيش نماز بودم، فرمانده نظامي شدم و اين يك كار بزرگ بود.

مهدوي كني با تاكيد بر اين‌كه «امام(ره) براي مردم، نقش قائل بودند» خاطر نشان كرد: امام(ره) هميشه مي‌گفتند اول خدا و بعد مردم، بنابراين خودشان و يا گروه خاصي را مطرح نمي‌كردند و هميشه مي‌گفتند خرمشهر را خدا آزاد كرد و به مردم تكيه داشتند، بنابراين مردم هم به امام(ره) ايمان آوردند و امام(ره) با همان احترامي كه وقتي از پاريس آمد مواجه شد، در زمان فوت‌شان نيز با همان احترام مواجه شدند.

رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «امام (ره) به پيوند معنويت و سياست تاكيد داشت و اين‌كه نبايد اين دو را از هم جدا كرد» افزود: اين حرف كه در دنياي امروز مي‌گويند دين و سياست بايد از هم جدا باشد، در ديدگاه امام(ره) قابل قبول نبود و ايشان به پيوند حوزه و دانشگاه اعتقاد داشتند و مي‌گفتند اگر دانشگاه يا حوزه نباشد مملكت اداره نمي‌شود و اين‌كه چند روزي دانشگاه تعطيل شد، تنها براي اصلاح بود، بنابراين اگر بخواهيم انقلاب باقي بماند، اين دو بايد در كنار هم باشند و اين‌كه تفكيك دين و سياست و تفكيك روحانيت از سياست را مطرح كنند با اين هدف جور در نمي‌آيد.

به گزارش ايسنا مهدوي‌كني اضافه كرد: به خاطر دارم بازرگان در مسجد هدايت عنوان كرد كه علما بايد از محراب‌هايشان بيرون بيايند و اسلام فقط غسل و وضو نيست؛ بعد كه ايشان نظرشان را عوض كردند و گفتند علما به مساجد بازگردند و به كار خود برسند، ما به او گفتيم كه به مساجد باز نمي‌گرديم البته نه به اين معنا كه از امور ديني‌مان غافل شويم و در كنار كارمان بايد معنويت داشته باشيم و به دنبال قدرت نباشيم، به مردم زور نگوييم و براي مردم احترام قائل شويم.

وي افزود: به خاطر دارم در روزهاي اول مسئوليت خود وقتي محافظانم از شيشه‌هاي اتومبيل به روي مردم اسلحه مي‌گرفتند به آن‌ها مي‌گفتم اين كار را نكنيد و با مردم چنين برخورد نكنيد و اين نوع برخورد با مردم را از امام ياد گرفتم.

رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه‌ «امام (ره) به پايبندي بر ارزش‌ها تاكيد بسيار داشتند» تصريح كرد: با اين‌كه امام معتقد بودند ولي فقيه بايد در امور حكومتي و ولايي به طور دربست دخالت كند و حتي در مورد وجوهات، آن‌ها به دست ولي فقيه برسد، اما ايشان اعتقاد به اعمال ولايت نيز داشتند و بر پايبندي به ارزش‌ها تاكيد مي‌كردند و هميشه به من مي‌گفتند يك دشمن زياد است و هزار دوست كم، بنابراين بسيار به علما و روحانيت توجه داشتند و نگه داشتن علما و روحانيت در صحنه را يكي از سياست‌هاي مهم مي‌دانستند كه بايد تا آخر باقي بماند.

مهدوي كني با بيان اين‌كه «مساله ديگر مورد تاكيد امام (ره)، بحث عدالت اجتماعي بود» خاطرنشان كرد: امام براي مردم دلسوز بودند و درد مردم را احساس مي‌كردند و تاكيد داشتند كه بايد احترام به مردم و آبروي آن‌ها را حفظ كرد.

وي افزود: بعد از گذشت 10 سال كه امام از دنيا رفتند، من كه براي معالجه به خارج از كشور رفته بودم به ياد دارم زماني كه خبر فوت امام منتشر شد خبرنگاران خارجي با عجله به دفاتر هواپيمايي مي‌رفتند تا به ايران بيايند چون پيش‌بيني مي‌كردند اوضاع ايران به هم بريزد، اما در آن روز، كه روز تشكيل مجلس خبرگان بود و خبر رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي منتشر شد، خبرنگاران خارجي از آمدنشان به ايران منصرف شدند.

رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «خود مقام معظم رهبري نيز اين ادعا را ندارند كه در كارشان اشكالي نيست» تصريح كرد: واقع امر اين است كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در طول سال‌هاي گذشته رهبري داهيانه‌اي داشته‌اند و 22 سال است اين نظام را با تمام مشكلاتي كه بر سر راه آن است حفظ كرده‌اند كه اين كار ساده‌اي نيست و با تمام مخالفت‌هاي داخلي و خارجي شاهد رهبري داهيانه ايشان بوده‌ايم.

مهدوي كني افزود:‌ در حال حاضر نيز بيداري اسلامي كه شاهد آن هستيم متاثر از رهبري داهيانه در بقاي حكومت اسلامي است و گرچه برخي مي‌خواهند بگويند خارجي‌ها دليل تاثيرگذار بر حركت‌هاي منطقه هستند اما شكي نيست كه خارجي‌ها از اين حركت‌ها مي‌خواهند استفاده كنند، اما شاهديم حركت عمومي مردم جلوي اين دخالت‌ها را گرفت و اميد آن‌ها را از بين برد.

وي با بيان اين‌كه «حركت‌هاي اسلامي منطقه متاثر از حركت انقلاب اسلامي ماست» گفت: اين حركت‌ها مال يك نفر، دو نفر نيست بلكه متعلق به ملت‌هاست و اين حركت‌هاي خودجوش مردمي است كه آمريكا و همراهانش مي‌خواهند از آن استفاده كنند و در اين كشورها دخالت كنند و البته بهترين دليل براي عدم حسن نيت آمريكا، صهيونيست و اروپا اين است كه آن‌ها با هر كشور يك جور برخورد مي‌كنند و با اين‌كه حركت عمومي است هر كدام از كشورهاي بحرين، ليبي، مصر و ... عكس‌العمل خاص خود را دارند.

رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «برخوردهاي گوناگون آمريكايي‌ها با حركت‌هاي منطقه دليل اين است كه حركت عمومي، مردمي و اسلامي واقع شده است و نشانه آن اجتماعات اسلامي و نماز جمعه‌هاست» گفت: البته ممكن است در ميان آن‌ها ملي‌گرايان نيز حضور داشته باشند، اما مي‌دانيم كه مردم اين كشورها مسلمان هستند و متاثر از اسلام مي‌باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا رييس مجلس خبرگان با تاكيد بر اين‌كه «ملت‌هاي مسلمان بايد بيدار باشند تا مبادا دشمنان، انقلاب آنان را مصادره كنند» گفت: بايد بدانيم اگر دشمن را از در بيرون كنيم از پنجره وارد مي‌شود. وقتي به آمريكا بگوييم مرگ، آن‌ها قهر نمي‌كنند ولي وقتي به ما چيزي بگويند زود قهر مي‌كنيم. اين در حالي است كه سياستمداران دنيا قهر نمي‌كنند و به دنبال كار خود مي‌روند. ما بايد از امام (ره) ياد بگيريم. طبق برخوردهايي كه از امام (ره) مي‌شد ايشان هيچ وقت قهر نمي‌كرد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «رهبران كشورهاي اسلامي بايد مواظب باشند و فريب نخورند» گفت: من از جانب شما بزرگان (اعضاي مجلس خبرگان رهبري) اين پيام را به كشورهاي اسلامي مي‌دهم و توصيه مي‌كنم كه بيدار باشند و قدر انقلابشان را بدانند و رهبراني كه به درد مي‌خورند و حسن نيت دارند را انتخاب كنند.

مهدوي‌كني تاكيد كرد: ما در امور هيچ كشوري دخالت نمي‌كنيم ولي انقلاب ما خود به خود صادر شده است.

وي خاطرنشان كرد: هم‌اكنون انقلاب ما به جايگاه بسيار خوبي رسيده است كه البته اين موضوع به اين معنا نيست كه ما كمبودي نداريم، ولي به هر ترتيب كارهاي زيادي انجام شده است. زماني ما جرأت نداشتيم اسم امام (ره) را ببريم و مشكلات مادي و معنوي بسياري وجود داشت، اما انقلاب اسلامي ما را از لحاظ معنوي و سياسي زير و رو كرد و ما بالا آمديم، پيش از وقوع انقلاب اسلامي، مسلمانان كشورهاي اسلامي مي‌گفتند كه ما قبل از انقلاب جرأت نمي‌كرديم كه بگوييم مسلمانيم، ولي هم‌اكنون و پس از انقلاب اسلامي ايران به مسلمان بودن خود افتخار مي‌كنيم.

رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «دولت، مجلس، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه بايد به تناسب حركت‌هايي كه انجام شده است كارهايي انجام دهند كه پاسخگوي نيازهاي فعلي باشد» تاكيد كرد: ما نبايد به 30 سال قبل نگاه كنيم. اگرچه خيلي كارها انجام شده ولي تمام نشده است.

وي در ادامه‌ سخنان خود به بحث انتخابات اشاره و خاطرنشان كرد: البته من نمي‌خواهم همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند در اين‌جا وارد جزييات شوم، اما به عنوان جايگاه خبرگان كه جايگاه پدري دارد مي‌خواهم توصيه‌اي داشته باشم و آن اين است كه به خاطر سليقه‌هاي گروهي و فردي نبايد اين صفا و صميميتي كه انقلاب براي ما آورده است را از بين ببريم.

مهدوي‌كني افزود: گاهي احساس مي‌شود كه برخي از گروه‌ها نمي‌خواهند وحدت را پيدا كنند. البته مقصود من از وحدت، وحدت فلسفي نيست. چنان‌چه برخي مي‌گويند وحدت واقعي وجود ندارد. بله وحدت بين من و شما ممكن است امكان نداشته باشد. آن وحدتي كه مدنظر ماست يك نوع ائتلاف در مشتركات است.

رييس مجلس خبرگان رهبري گفت: به هر ترتيب اصول مشترك ما در قانون اساسي، ولايت فقيه و اسلام متبلور شده است و حال كه ما اين‌ها را قبول داريم چرا دعوا كنيم؟

وي گفت: در قرآن علاوه بر اين‌كه بر بحث وحدت تاكيد شده، اما هيچ‌گاه دعوت به عدم اختلاف نيز نشده است؛ چراكه تضارب آرا منشأ تفاهم است و در قرآن نيز اين موضوع مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين وجود اختلاف سليقه اشكال ندارد. من به اصولگرايان هم گفته‌ام كه بياييد در اصول مشترك تفاهم و ائتلاف كنيد. البته معناي ائتلاف اين نيست كه من هرچه گفتم شما بله بگوييد. بايد دور هم بنشينيم و نظر جمع را محترم بدانيم.

مهدوي‌كني با ابراز اميدواري از اين‌كه «همه انقلابيون، علما، دانشگاهيان و حوزويان اين نصيحت برادرانه را بپذيرند» اظهار كرد: اگر بحث‌هاي داخلي وجود داشته باشد خارجي‌ها فشارشان را بيشتر مي‌كنند، اما هر وقت كه ما با هم شديم آن‌ها كنار كشيدند.

رييس مجلس خبرگان رهبري هم‌چنين در بخش پاياني سخنان خود گفت: به‌جاست كه تحت رهنمودهاي مقام معظم رهبري و تقوايي كه بايد همگان داشته باشيم حركت كنيم و براي حركت به سمت سعادت، قرآن را پيشگام خود قرار دهيم.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: در مسيري كه به جلو مي‌رويم ممكن است خيلي كارها انجام داده باشيم. مبادا در اين مسير به واسطه كارهاي نادرست هرچه بافتيم رشته شود.

مهدوي‌كني اظهار كرد: اين‌كه بحث از اختلاف مي‌شود به اين معنا نيست كه حتما اختلافي وجود دارد. صحبت‌هاي ما جنبه انشايي دارد تا اختلافي وجود نداشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016