چهارشنبه 16 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز چهارشنبه: پلمپ مغازه ی چند بهائی دیگر در سمنان

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

پلمپ مغازه ی چند بهائی دیگر در سمنان، خانه حقوق بشر ایران

در ادامه فشار بر شهروندان بهائی ایران، تا کنون پنج باب مغازه متعلق به بهائیان این شهر توسط مامورین اداره اماکن به بهانه های واهی پلمپ شده است.

پس از پلمپ مغازه عینک فروشی سیامک ایقانی شهروند بهائی، ساکن سمنان، در تاریخ ۲۷ مرداد ماه، توسط مامورین اماکن، در تاریخ ۱۴ شهریورماه یکی دیگر از مغازه های بهائیان این شهر پلمپ شد.

به گزارش سامانه «خانه حقوق بشر ایران»، پس از پلمپ مغازه عینک فروشی سیامک ایقانی و بازرسی های گسترده مغازه های شهروندان بهائی سمنان، فروشگاه رشیک به مدیریت سپهر سبحانی نیز پلمپ شد. در پی بازرسی گسترده مغازه بهائیان سمنان در ۱۲ شهریور ماه صورت گرفته است. تا کنون پنج باب مغازه متعلق به بهائیان سمنان پلمپ شده است.

مامورین علت پلمپ مغازه ی سپهر سبحانی را بهانه واهی پیدا کردن عکس یک خواننده در کامپیوتر شخصی وی اعلام کردند.

تداوم بلاتکلیفی ۸ تن از فعالین فرهنگی مشهد، هرانا

علی رغم گذشت ۴۰ روز از زمان بازداشت ۸ تن از فعالین فرهنگی مشهد، مقامات امنیتی تاکنون هیچ اظهارنظری درباره اتهامات این افراد نداشته‌اند و ایشان کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هادی ناطقی نیا، بردیا آشوری، محمد توانا، یاسر و ابراهیم رمضانی، ماشالله جعفرنیا، محسنی راد و مهرگانی، ۸ نفر از اعضای انجمن بهارستان، ششم مرداد ماه سال جاری در باغ شاهنامه مشهد بازداشت شدند.

نامبردگان علی رغم گذشت ۴۰ روز از زمان بازداشت، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

این افراد تصمیم داشتند مراسمی را در ارتباط با برگزاری جشن امردادگان (از جشن‌های مرتبط با ایران باستان)، برگزار کنند که با ممانعت ماموران امنیتی و لغو آن مواجه شدند.

گفتنی ست که در پی لغو این مراسم صد تن بازداشت شده بودند که اکثر ایشان پس از مدت کوتاهی و به صورت گروهی آزاد شدند.

یک جوان پس از ضرب و شتم توسط نیروی انتظامی جانباخت، هرانا

رامین یعقوبی، شهروند اهل درود پس از بازداشت توسط نیروی انتظامی و ضرب و شتم توسط ایشان در بیمارستان جانباخت.

روز ۲۳ تیرماه نیروی انتظامی در شهرستان درود به عده‌ای جوان غیرسیاسی که در خانه‌ای جمع بوده‌اند مشکوک می‌شود و آن‌ها را دستگیر می‌کند. بعد از مدتی همهٔ بازداشت شدگان –جز یک نفر- با قید وثیقه آزاد می‌شوند. رامین (محمد) یعقوبی که توانایی وثیقه را نداشته در حبس می‌ماند. صبح روز بعد، یگان ویژه آگاهی این جوان را برای بردن نزد قاضی از نیروی انتظامی تحویل می‌گیرند اما بعد از ضرب و شتم شدید او را تحویل زندان می‌دهند. رامین یعقوبی از آنجا به بیمارستان منتقل می‌شود و بعد از پنج ساعت در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

خانم یعقوبی در گفتگو با جرس اظهار داشت: «دو ساعته بچه‌ام را بدون هیچ جرمی بردند و کشتند، بتدا رامین را که مه‌مان دوستش بود با دیگر رفقایش دست جمعی می‌گیرند و به کلانتری ۱۱می برند. همه را آزاد می‌کنند به غیر از رامین که او را در بازداشتگاه نگه می‌دارند. ساعت چهار بعدازظهر رامین به من زنگ زد و گفت دستگیرش کرده‌اند. من برایش آب‌میوه بردم و ساعت دوازده هم براش غذا و میوه بردم و تا ساعت دو هم پیش او بودم؛ پسر بی‌گناهم سر حال بود. صبح ساعت هشت از یگان ویژه آگاهی می‌آیند و او را تحویل می‌گیرند. تا زمانی که او را پیش قاضی ببرند این قدر او را کتک زده بودند که اصلا پیش قاضی نای حرف زدن نداشته است. بعد قاضی می‌گوید یک هفته در بازداشتگاه زندان نگهداری شود. وقتی رامین را به بازداشتگاه می‌برند، رئیس زندان می‌گوید این فرد اصلا حالش خوب نیست. قاضی هم می‌گوید به دستور قوه قضاییه باید او را تحویل بگیرید. رامین در زندان حالش بهم می‌خورد و ساعت چهار و نیم او را به بیمارستان منتقل می‌کنند. ناراحتی من هم این است که آن‌ها به ما خبر نمی‌دهند و یازده شب به ما می‌گویند؛ و ما می‌رویم بیمارستان و جنازه بچه‌ام را تحویلمان می‌دهند.»


وی در ادامه گفت: «دلم از این می‌سوزد که رامین بچهٔ ساده‌ای بود؛ او نه جرمی کرده بود، نه سیاسی بود، نه معتاد و قاچاقچی بود، نه پرونده‌ای در قوه قضاییه داشت؛ فقط به جرم اینکه در خانه دوستش مه‌مان بوده او را گرفتند و این قدر کتکش زدند که جان خود را از دست داد. به خدا دارم دیوانه می‌شوم که چرا این بچه بی‌گناه باید کشته شود؟ وقتی رفتم بیمارستان جنازه رامین را دیدم اصلا او را نشناختم. کمر و سر و صورتش یک تکه کبود و سیاه بود. شب پیش، برایش شام برده بودم؛ صحیح و سالم بود. اما فردا شب با این وضعیت جنازه‌اش روی تخت بیمارستان بود.»


مادر اینجانباخته در ادامه افزود: «ده دقیقه قبل از مرگش به ما گفتند پول آی سی یو را به حساب بیمارستان بریزید و ما هم ریختیم. ده دقیقه بعد گفتند بچه‌تان فوت شد! فقط هم او را بردند آی سی یو که بگویند آنجا فوت شده در صورتی که خودشان هم می‌دانستند با او چکار کردند و خواهد مرد.»


وی در خصوص علت مرگ فرزندش توضیح می‌دهد: «ما در شهرستان درود در استان لرستان زندگی می‌کنیم. دادستان اینجا به ما گفت برای پزشک قانونی جنازه یک هفته باید تهران یا اهواز برود که آن موقع اینقدر حالمان بد بود که گفتیم یک هفته جنازه عزیزم سرگردان نشود و پدرش اجازه نداد. این در حالی بود که خرم آباد و بروجرد پزشک قانونی دارد! اینقدر عرصه را به ما تنگ کردند و ما را ترسانند و اذیت کردند که ناچار شدیم سریع دفنش کنیم. در بیمارستان هم یک پزشک نوشت که تشنج کرده یکی دیگر نوشت مسمومیت دارویی و یک پزشک دیگر نوشته بود ایست قلبی. اما ما از جنازه پسرم عکس داریم که تمام بدنش از ضرب و شتم کبود و سیاه بود...»


خانم یعقوبی در خصوص پیگیری‌هایش برای مجازات عاملان قتل فرزندش می‌گوید: «از دو تا مامور آگاهی که پسرم را صحیح و سالم تحویل گرفتند و این بلا را به سرش آوردند شکایت کرده‌ایم اما هنوز هیچ جوابی نگرفته‌ایم. جز صبر هم کاری از دستمان برنمی آید؛ ما که آنقدر قدرت نداریم با دولت طرف شویم؛ توان مالی هم نداریم که وکیل بگیریم، فقط دادمان را از خدا می‌خواهیم...»


وی در پایان گفت: «جوان ۲۳ ساله من را که از من گرفتند، خواهش می‌کنم مسئولین کاری کنند که این بلا‌ها سرجوانان دیگر نیاید. قاتل را هم باید طبق قانون رفتار کنند. بچه بی‌گناه من که هیچ جرمی مرتکب نشده بود. چقدر باید ناامنی تحمل کنیم؟ تا کی جوانان ما را بزنند و بکشند و جنازه‌شان را تحویل دهند؟! این معنای امنیت است؟ فقط داغی بر دل من مانده که عزیزم را کشتند آنهم بی‌گناه! دیگر چه بگویم خودتان می‌دانید حال پدر و مادری که پسرشان را اینجوری بکشتند چه جور است. فقط تا سر قبرش می‌رویم و آرام می‌گیریم دوباره برمی گردیم و دادمان را از خدا می‌خواهیم...»

اسامی جدید بازداشت شدگان ۱۲ شهریور در شمال غرب کشور، هرانا

در پی اعتراضات مردمی در شهرهای ارومیه و تبریز در روز ۱۲ شهریور ماه ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شدند که تا کنون اطلاعی از ایشان در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید صادقی، ابوالفتح مظاهر‌پور، رضا جعفری، حسن علی‌پور، جلیل حسین‌زاده، محمدرضا علی‌زاده، رضا حسین‌پور، محمد‌زاده حسن، جعفر ماشاالله‌زاده، اکبر مرادی، نصرت حسین‌پور، مجتبی ولی‌پور، حسن مولایی، محمد چنقرالو، بهزاد نوجوان از جمله شهروندان بازداشتی در شهر ارومیه هستند.

از سوی دیگر برخی از فعالین سیاسی و مدنی در این دو شهر و شهرهای دیگر جهت جلوگیری از تداوم اعتراضات و فعالیت ایشان صورت گرفته است.

بر همین اساس، صبح روز ۱۳ شهریور با یورش به خانه رامین شیخ بگلو فرزند محمد واقع در ارومیه وی را دستگیر و تا لحظه مخابره این خبر هیچ اطلاعی از وی در دست نیست.

هم چنین «محرم خلقی» به همراه همسرش «سحر» در شهرستان مرند دستگیر شده است.

در تبریز نیز، "سعید ابراهیم‌زاده"،"محمد احمدی" و "صالح گل محمدی" در اعتراضات روز شنبه ۱۲ شهریور در تبریز بازداشت شده‌اند هم چنین رسول بدلی از فعالین مدنی که پیش‌تر به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی بازداشت و به دو سال حبس محکوم شده بود در طی روزهای اخیر بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان تبریز منتقل شد.

اما در تهران نیز مهندس میثم آزادی اهل مغان، فارغ التحصیل رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه اورمیه، مدیر مسئول سابق نشریهٔ اورمو، در حین انجام خدمت سربازی در یکی از پادگانهای تهران توسط مامورین اطلاعاتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

چهار نفر در زندان کرمان اعدام شدند، ایسنا

احکام اعدام چهار قاچاقچی مواد مخدر که در محاکم انقلاب اسلامی صادر شده بود، بعد از تأیید در دادستانی کل کشور در زندان کرمان به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش ایسنا «حمید.ک» به جرم خرید و فروش ۲۰۰ کیلوگرم تریاک و سوابق کیفری، «قاسم.ب» به جرم حمل ۴۴ کیلوگرم هروئین، «حسین.ج» به جرم حمل ۹۶ کیلو و هشتصد گرم تریاک و سابقه محکومیت در خصوص خرید و حمل ۳۳ کیلوگرم شیره تریاک و «سیامک.م» به جرم حمل و نگهداری ۳۰ کیلو و پانصد گرم کراک صبح روز سه‌شنبه در زندان کرمان اعدام شدند.

روابط عمومی دادگستری استان کرمان اعلام کرد، با تقاضای عفو این افراد در مراجع ذی‌صلاح عفو و بخشودگی مخالفت شده بود.

احمد قابل از زندان به بیمارستان منتقل شده است، ایسنا

وکیل‌ مدافع «احمد قابل» از انتقال موکلش از زندان وکیل‌آباد به بیمارستان برای معالجه خبر داد.

صالح نیک‌بخت گفت: از چندی پیش که موکلم احمد قابل در حال تحمل کیفر بود دچار عدم کنترل خود در حین حرکت و ایستادن شد و دو سه بار نیز در حمام و داخل زندان به زمین افتاده بود. تا اینکه روز یک‌شنبه گذشته اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را یافت و خانواده وی با اطلاع من‌، درخواست انتقال او به بیمارستان را ارایه کردند.

وی در گفت وگو با ایسنا گفت: خوشبختانه یکی از مقامات عالی قضایی که از جریان امر مطلع شده بودند دستور اعزام فوری او را صادر کرده و اکنون وی در بیمارستان تحت درمان است.

وکیل‌مدافع احمد قابل تصریح کرد: تقاضای آزادی مشروط برای موکلم را کرده‌ام؛ زیرا وی بیش از نصف مدت حبس را گذرانده و حاضر به پرداخت جریمه نیز است. چون موکل سابقه محکومیت قبلی ندارد، مستحق استفاده از آزادی مشروط است.

نیک‌بخت یادآور شد: با توجه به این که موکل قبلا در جبهه بوده و مجروح شده است، ترکش‌های گلوله در داخل بدن و ساچمه در جمجمه وی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که این بیماری ناشی از ترکش‌ها باشد. این موضوع هیچ ارتباطی با مسوولان زندان ندارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به وضعیت موکلش، شرایط آزادی وی فراهم شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدور حکم ۱۱ سال زندان برای يک شهروند کرد، موکریان


یک شهروند اهل جوانرود از توابع استان کرمانشاه به نام جمال سلیمانی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به زندان محکوم شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان، سلیمانی که حدود 15 ماه است در زندان به سر می برد توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام همکاری با جریانات مذهبی به یازده سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گفتنی است نامبرده هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکوميت خود را سپری می کند.

روز گذشته نیز آژانس خبری موکریان درمهاباد در خبری نوشت یک زندانی امنیتی به نام علی افشاری به قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شد

به گزارش همین منبع ، روز دوشنبه چهاردهم شهریور ماه، علی افشاری زندانی بوکانی، پس از ملاقات با خانواده، به دلیل مشاجره با یک زندانی دیگر و دخالت یکی از مأمورین، به قرنطینه زندان منتقل شده است.


بازداشت و اعمال فشار بر کارگران اعتصابی تراکتور سازی تبریز، هرانا

در پی اعتصاب جمعی از کارگران رسمی و قراردادی شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز، جمعی از ایشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با اتهامات سنگینی روبه رو شده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود دو هفته پیش کارگران رسمی و قراردادی شرکت آهنگری تراکتور سازی تبریز، در اعتراض به وضعیت اقتصادی خانواده‌های خود و عدم دریافت چندین ماه حقوق، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

در پی این اعتصاب، نیروهای امنیتی- اطلاعاتی وارد کارخانه شده و عده‌ای از معترضان را با برخوردی بسیار نامناسب دستگیر نموده و به اداره اطلاعات تبریز انتقال دادند.
کارگران بازداشتی در حین بازجویی با اتهامات سنگینی چون "فعالیت های ضد نظام"، "اقدام علیه امنیت ملی"، "حمایت از سوی بیگانگان"، "اختلال در امنیت ملی"، "توهین به مقدسات نظام" و... مواجه شدند. هم چنین پیرو وارد آوردن فشارهای روحی و جسمی بر بازداشت شدگان، ماموران اقدام به کوتاه کردن موی سر ایشان به طرز بسیار تحقیر آمیزی نمودند.

گفتنی است که بازداشت شدگان پس از سه روز بازداشت در سلول های انفرادی، تا زمان تشکیل دادگاه به طور موقت و به قید وثیقه آزاد شدند.

این در حالیست که این کارگران طی اقدامی غیرقانونی تا روز تشکیل دادگاه از شغل خود تعلیق و یا به عبارتی اخراج شده‌اند.

هم چنین مسئولان فرمانداری و استانداری آذربایجان شرقی در مقابل مراجعه و اعتراض کارگران به چنین رفتارهایی با بی‌اعتنائی برخورد کرده و بازداشت شدگان را ملزم به سکوت رسانه‌ای در این زمینه نموده و تهدید کردند در صورت انتشار اخبار مجددا بازداشت خواهند شد.

لازم به یادآوری ست که حدود ۸۰۰ تن از کارگران شرکت آهنگری تراکنور سازی تبریز برای احقاق خواسته‌هایی نظیر پرداخت به موقع حق بیمه کارگران، محسوب کردن شرایط سخت و زیان آور هنگام بازنشستگی، اضافه کردن مدت قرارداد کارگران و کارکنان قراردادی شرکت، پرداخت بهره وری‌های معوقه، پرداخت کامل حقوق در پایان هر ماه در اواسط مردادماه سال جاری دست به اعتصاب زده‌ بودند.

یکی از مجروحین حادثه کوار جانباخت، مجذوبان نور

یکی از مجروحین حادثه کوار عصر روز سه شنبه مورخ ۱۵ شهریور ماه در به علت شدت جراحات وارده جانباخت.

به گزارش مجذوبان نور، وحید بنایی که در پی شلیک مسقیم نیروهای انتظامی و امنیتی در روز سیزدهم شهریورماه نود (عصر روز یکشنبه) مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، جانباخت.

در پی مرگ وحید بنانی یکی ار دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی نیروهای انتظامی و امنیتی خانواده وی را تهدید نموده‌اند که در صورت حرکت دراویش از سایر شهرستان‌ها برای مراسم تشییع جنازه، راه‌های ورودی به شهر سروستان را مسدود کرده، با آن‌ها برخورد می‌نمایند و جنازه وی را در مکان نامعلومی دفن می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که تا کنون زمان و مکان مشخصی برای مراسم تشییع جنازه مرحوم وحید بنانی از سوی خانواده ایشان مشخص نگردیده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016