شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات احمدی نژاد درباره تحولات سوریه، رابطه ایران و عربستان و استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه

خبرآنلاین - رییس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری روابط برادرانه با همه کشورهای منطقه بوده است.

محمود احمدی‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه در دیدار جمعی از اصحاب رسانه‌های کویت با اشاره به سخنان یکی از روزنامه‌نگاران کویتی که ایران را کشوری مهم و استراتژیک توصیف کرده و معتقد بود نقش مؤثر ایران در امنیت و معادلات منطقه در هیچ سطحی قابل انکار نیست و به همین دلیل ایران باید نقش سپر اطمینان برای مسلمانان و اعراب منطقه باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقادات دینی و فرهنگ اسلامی ملت‌ها و دولت‌های مسلمان و عرب منطقه را برادران ایمانی و فرهنگی خود می‌داند.

اهم اظهارات رئیس جمهور در ادامه می آید:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارزیابی دولت جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه

*مشکلات منطقه ریشه در مسایل داخلی نداشته و از بیرون و توسط بیگانگان به منطقه تحمیل می‌شود و کشورهای منطقه مشکل و اختلاف اساسی با یکدیگر ندارند. وقتی در جلسه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به عنوان یک برادر شرکت کرده بودم و اعلام کردم کشورهای منطقه منافع و دشمنان مشترک دارند و باید برادرانه و در کنار هم منافع خود را تامین کنند و امکان ندارد که بدون همکاری و روابط صمیمی بتوان امنیت منطقه را تامین و حفظ و زمینه را برای پیشرفت کشورهای منطقه فراهم کرد.

*کشورهای منطقه، کشورهایی فقیر و ضعیف نیستند و ثروت‌های مادی، انسانی و فرهنگی زیادی دارند که اگر از داشته‌های خود در جهت تأمین منافع همگانی استفاده کنند دیگر نیازی به بیگانگان ندارند.

*حضور بیگانگان در منطقه نتیجه‌ای جز ایجاد اختلاف و فاصله بین کشورهای منطقه ندارد.

*راه پیشبرد سیاست‌های غربی‌ها در منطقه و جهان ایجاد اختلاف و فاصله بین کشورهاست و ایران با توجه به این مسأله به نوبه خود سعی کرده است این فاصله‌ها را برطرف کند و بنده به عنوان نماینده این کشور به همه کشورهای عرب منطقه سفر کرده‌ام و به سوی آنها دست برادری دراز کردم و روابط دوستانه و صادقانه مبتنی بر برادری با کشورهای مسلمان منطقه سیاست‌های قطعی روشن و تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران است.

نصب سپر موشکی آمریکا در ترکیه

*ترکیه جزء برادران و دوستانه صمیمی ماست، اما بالاخره وقتی دشمنان در آنجا سپر موشکی نصب می‌کنند و اذعان می‌دارند که این کار اقدامی علیه ایران است بالاخره باید مراقب بود.

*جمهوری اسلامی ایران علیه هیچ کسی جز رژیم صهیونیستی موضع‌گیری نکرده و از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرده که خواهان برقراری روابط برادرانه با همه کشورهای منطقه است اگر چه ممکن است بعضا عده‌ای پیدا شوند که در اثر القائات و توطئه‌های دشمنان نقش بلندگوی بیگانگان را ایفا نمایند، اما سیاست رسمی و قطعی ایران برادری با کشورهای منطقه است.

* خبرنگاری از من پرسید که آیا شما از فروش 60 میلیارد دلار سلاح از سوی آمریکا به کشورهای منطقه نگران هستید که در پاسخ گفتم هیچ نگرانی نداریم، چرا که همه کشورهای منطقه را برادران خود می‌دانیم اما باید پرسید چرا این حجم از سلاح به کشورهای منطقه فروخته می‌شود.

* اگر این سلاح‌ها در جایی مورد استفاده قرار نگیرند، کشورهای غربی که یکی از منافع اصلی کشورشان فروش اسلحه است دیگر نمی‌توانند به کشورهای منطقه سلاح بفروشند لذا باید توطئه‌ای کرده و جنگی بین برادران راه بیاندازند تا محملی برای استفاده از سلاح‌های فروخته شده و بستری برای فروش سلاح‌های جدید ایجاد کنند.

* کشورهای منطقه هیچ اختلاف ریشه‌ای و پایه‌ای با هم ندارند و خدا، پیامبر، کتاب و قبله آنها یکی است در حالی که ملل اروپایی، 72 قبیله هستند که تا قرن گذشته دائماً با یکدیگر می‌جنگیدند و کشتارهای گسترده به راه می‌انداختند که تنها در دو جنگ جهانی بیش از صد میلیون نفر انسان را کشتند که نظیر این اتفاق هیچگاه بین مسلمانان و یا در منطقه خلیج فارس و جهان اسلام اتفاق نیفتاده است.

* همه می‌دانند که آمریکایی‌ها زورشان به ایران نمی‌رسد آقای بوش آرزو داشت بتواند ضربه کوچکی به ایران بزند و این آرزو را به گور برد اما ایران نگران برادران خود در منطقه است و وقتی با حضور و دخالت بیگانگان در منطقه مخالفت می‌کند به دلیل آن است که کشورهای بیگانه برای پیشبرد منافع خود راهی جز ایجاد اختلاف و فاصله بین برادران و کشورهای دوست با یکدیگر ندارد.

* جمهوری اسلامی ایران همواره تعمیق روابط برادرانه با کشورهای منطقه را دنبال کرده است و معتقد است هیچ مسأله لاینحلی بین ایران و کشورهای منطقه وجود ندارد و بر طبق منطق اسلامی و عدالت‌محور خود هیچ‌گاه برای هیچ یک از کشورهای منطقه جز خیرخواهی طلب نکرده، اما معتقد است حقوق ملت‌های منطقه با دخالت بیگانگان استیفا نمی‌شود.

تحولات لیبی

* در لیبی تحولات فیصله یافته، اما ناتو همچنان به بمباران این کشور ادامه می‌دهد و از سویی درخواست شورای انقلابیون لیبی برای دریافت پول‌های بلوکه شده این کشور را رد می‌کند، دلیل این امر آن است که هر چه در لیبی بیشتر آدم کشته شود و زیرساخت‌های این کشور بیشتر تخریب شود به نفع اقتصاد بحران‌زده غربی‌هاست چرا که غربی‌ها به دنبال آن هستند تا بجای برقراری روابط صحیح، برای رفع بحران اقتصادی خود کشوری همچون لیبی را تخریب کرده و سپس به بهانه بازسازی به غارت ثروت‌های آن بپردازند.

* کشورهای غربی علاوه بر اهداف سوء اقتصادی در لیبی، نیات استعماری نیز دارند و اگر بتوانند جای پای خود را در این کشور محکم کنند دیگر از آن خارج نمی‌شوند و مردم لیبی باید ده‌ها سال دیگر مبارزه کنند تا بتوانند آنها را از کشور اخراج کنند.

* حدود 50 کشور اسلامی تا به حال نتوانستند با هم اتفاق نظر کرده و یک قطعنامه به نفع فلسطین صادر کنند، در حالی که کشورهای غربی علیه همه کشورهای مسلمان قطعنامه صادر می‌کنند و با وجود آن‌که خودشان بمب اتم ساخته و از آن استفاده کرده و امروز هم می‌سازند و با آن دیگر کشورها را تهدید می‌کنند علیه ایران قطعنامه صادر کرده و تحریم وضع می‌کنند.

* آیا مردم کویت امروز از آنچه در یمن می‌گذرد خوشحال هستند؟ در یمن هر روز مردم کشته می‌شوند و ملت آن در حال تجزیه است در پاکستان هر روز عده‌ای از برادران مسلمان کشته می‌شوند، آیا راه دیگری برای حل مشکلات در پاکستان وجود نداشت آیا سازمان کنفرانس اسلامی نباید در مسایل پاکستان ورود کرده و اجازه دخالت بیگانگان در مسایل آنجا را ندهد. مسایل منطقه باید فقط به همت کشورهای منطقه رفع شود اگر نه تاجران اسلحه با نیت رفع مشکلات به منطقه نمی‌آیند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای کویت درباره مسایل سوریه و این‌که ایران چه نقشی برای حل مشکلات این کشور می‌تواند ایفا کند، خاطرنشان کرد: اولین کار این است که اختلافات تشدید نشود، متاسفانه برخی کشورها به داخل سوریه اسلحه می‌فرستند که این کار قطعاً کمکی به حل مشکلات نکرده و فقط در آتش اختلافات می‌دمد.

* مردم و دولت سوریه مسلمان هستند و کشورهای اسلامی باید با یک تفاهم جمعی در مسایل یک کشور ورود کرده و به حل اختلافات و انجام اصلاحات کمک کنند.

* اطلاع موثقی وجود دارد که آمریکا و هم‌پیمانانش برای کشورهای منطقه برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده‌اند و قصد دارند منطقه را به هم بریزند و حتی برای کشورهایی که امروز به سوریه اسلحه ارسال می‌کنند، برنامه دارند تا ابتدا به واسطه این کشورها اهداف خود را در سوریه محقق کرده و سپس سراغ این کشورها بیایند.

* ایران آمادگی دارد تا نشستی را با حضور کشورهای اسلامی برگزار کرده تا پس از تفاهم جمعی به کمک سوریه بشتابیم. کشورهای اسلامی باید مستقل از بیگانگان برای کمک به رفع مشکلات سوریه با یکدیگر تفاهم کنند، چرا که ممکن است این اتفاق در آینده در یکی دیگر از کشورهای عربی رخ دهد و آن وقت لازم است تا از چنین تجاربی استفاده کرد.

ایمنی نیروگاه بوشهر

* بارها اعلام کرده و دوباره اعلام می‌کنیم که تمام کشورهای منطقه می‌توانند متخصصین و کارشناسان خود را به ایران اعزام کنند تا ضمن بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر سایر مراکز هسته‌ای و غنی‌سازی ایران را نیز دیده، شرایط و اسناد فنی آن را مورد بررسی قرار دهند تا به میزان ایمنی فعالیت‌های هسته‌ای ایران پی ببرند و بتوانند کشورهای خود را از این بابت مطمئن کنند.

* خود غربی‌ها بودند که این نیروگاه را برای ایران طراحی و شروع به ساخت کردند اما پس از انقلاب تقلب کرده و کار خود را ادامه ندادند و دولت ایران ادامه ساخت آن را به کشور روسیه سپرد و از اینجا بود که کشورهای غربی از جمله آلمان که خود طراح و سازنده اولیه این نیروگاه بودند اعلام کردند که این نیروگاه برای منطقه خطرناک است.

* غربی‌ها از یکسو برای آنکه ایران پیشرفت نکند و به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل نشود چنین مسایلی را بیان می‌کنند و از سوی دیگر بخاطر آنکه منافع احداث این نیروگاه به جیب آنها نمی‌رود ناراحتند و مدام اظهار می‌دارند که این نیروگاه برای منطقه خطرناک است، اما تمام نکات و استانداردهای ایمنی رعایت شده و یقین بدانید که مردم بوشهر همچون مردم کویت قطر و بحرین هستند و برای دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی میان برادران دینی ایرانی و غیر ایرانی وجود ندارد.

* ایران پیشرفت و توانمندی‌های خود را متعلق به همه برادران دینی و فرهنگی منطقه می‌داند و آمادگی کامل دارد تا این توانمندی را در اختیار همه کشورهای منطقه قرار دهد چرا که پیشرفت و امنیت کویت، امارات،‌ عربستان، بحرین، سودان، سوریه، لیبی، مغرب، الجزایر و سایر کشورهای اسلامی را مایه افتخار خود می‌داند.

رابطه با عربستان و مصر

* ایران و عربستان دو کشور بسیار مهم هستند که نمی‌توانند با هم مخالف باشند و هیچ یک از این دو کشور را نمی‌توان از سهمیه سیاسی منطقه حذف کرد. اگر ایران و عربستان در کنار هم باشند، همه جهان اسلام از آن منتفع خواهند شد.

* اگر کشورهای منطقه با هم متحد باشند، دیگر رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در منطقه دوام بیاورد و با گستاخی شهروندان فلسطینی، لبنانی و مصری را بکشد. القائات درباره اختلافات شیعه و سنی توطئه دشمن است و اصل برای مسلمانان این است که خدا، پیامبر، کتاب و قبله واحد دارند.

* معتقدیم روابط عمیق و دوستانه ایران و مصر و عربستان می‌تواند سرنوشت سیصد ساله گذشته منطقه را تغییر دهد.

* کشورهای اسلامی منطقه هزاران میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را در بانک‌های غربی پس‌انداز می‌کنند، اما اگر یکی از آنها بخواهد یک میلیارد دلار از غربی‌ها وام بگیرد باید سال‌ها در نوبت بماند و شروط گوناگون سیاسی و اقتصادی را بپذیرد اما کشورهای غربی به راحتی از این پول‌ها برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند در حالی که وقتی مصر درخواست چندصد میلیون دلار کرده است برای او شروط سیاسی سنگین قرار دادند.

اثرات تحریم در ایران

گفت: غربی‌ها با توجه به روحیات سلطه‌گرانه خود تحریم اقتصادی را برای ضربه زدن به ایران و جلوگیری از پیشرفت آن اعمال کردند و تصور می‌کردند به این واسطه می‌توانند به اهداف خود برسند اما نه تنها تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نشد بلکه به لطف خدا تبدیل به انگیزه‌ای مثبت برای تسریع در روند پیشرفت کشور شد.

* شاید اگر تحریم‌های غربی‌ها نبود ایران امروز در فضا ماهواره نداشت، داروهای پیشرفته نساخته بود، دانشگاه‌های پیشرفته نداشت و به فکر ساختن بسیاری از کالاها و تجهیزاتی که امروز در داخل تولید می‌شوند به اعتبار اینکه به راحتی از غربی‌ها می‌خرد، نمی‌افتاد.

* درست است که این تحریم‌ها فشار اندکی را به کشورمان وارد کرد اما برخلاف ادعای دشمنان که این تحریم‌ها را فلج‌کننده توصیف می‌کردند، نتوانست مانعی در راه پیشرفت ایران باشد و امروز شاهد آن هستیم که به صورت روزمره در ایران کارخانه‌های بزرگ افتتاح شده و در عرصه‌های مختلف اقتصادی پیشرفت می‌کنند.

*برخی صحنه‌های تاریخی انسان را به خنده می‌اندازد، آمریکا 25 سال حامی شاه ایران به عنوان یک دیکتاتور به تمام معنا بود امروز(17 شهریور) سی و سومین سالروز واقعه‌ای است که در آن رژیم شاه سابق ایران با تانک، هلی‌کوپتر و مسلسل مردمی را که در خیابان‌ها تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌کردند به خاک و خون کشیدند و آمریکایی‌ها در آن روز حاضر نشدند حداقل این اقدام را محکوم کنند، ولی امروز همان آمریکا با همان سیاست‌ها، طرفدار آزادی شده و به برخی از روسای دولت‌ها دستور می‌دهد که باید به خواسته ملت‌هایتان احترام گذاشته و کنار بروید، آیا می‌توان صداقت آنها را باور کرد؟

* آقای اوباما در رقابت‌های انتخاباتی خود شعار و وعده خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را مطرح کرد اما پس از روی کار آمدن، 60 هزار نیروی جدید به این کشورها اعزام کرد.

*امروز که دوباره موسم انتخابات فرا رسیده آقای اوباما وعده می‌دهد که 30 هزار نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کند و آن را به حساب عمل به وعده اولیه خود می‌گذارد؛ دنیا امروز گرفتار چنین شخصیت‌هایی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016