شنبه 26 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شلاق به سمیه، سیلی به خامنه ای، محمد مصطفایی

محمد مصطفايی
هر چند سمیه توحید لو به عنوان تنها یک فعال سیاسی آنهم دانشجوی دکتری به پنجاه ضربه شلاق محکوم شد و شلاق اجرا گردید، ولی چنان محبوبیتی یافت که یافتن اینگونه محبوبیت ها آرزوی هر ایرانی است و در قبال این محکومیت رهبری و اطرافیانش چنان منفور شدند که تاریخ این منفوریت را در چند روز پیش ثبت کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

تحلیل مجازات شلاق و برخلاف قانون بودن شلاق سمیه توحیدلو

چند روز پیش سمیه توحید لو فعال حقوق سیاسی و دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران، به جرم عقیده مخالف حاکمیت ( در رابطه موضوع یادداشت، به جرم توهین به رئیس جمهور) به پنجاه ضربه شلاق محکوم شده، به اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران فراخوانده شد و دستان آلوده ای، شلاق به دست، بر بدن نحیف این فعال سیاسی و اجتماعی زده و اندامش را زخمی و خون آلود کرد.

به بهانه شلاق ناجوانمردانه ایشان، که انعکاس های پس از آن سیلی محکمی بر صورت رهبر جمهوری اسلامی ایران بود تا شاید درس عبرتی گردد تا دست از ظلم و جور بردارد، به بررسی مجازات شلاق پرداخته و برخلاف قانون، وجدان و اخلاق بودن مجازات شلاق، برای این دانشجوی بی گناه و فعال سیاسی را به نظر گرامیتان می رسانم.

مجازات شلاق از جمله مجازات های بدنی ای است که در قوانین جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است. این در حالی که در قوانین و مقررات مطابق با موازین حقوق بشر از جمله منشور حقوق بشر سازمان ملل و میثاقین بین المللی، چنین مجازاتی برخلاف کرامت ذاتی انسان ها محسوب می گردد.

امروزه در کشورهای حامی حقوق بشر، از چنین مجازات هایی به هیچ وجه استفاده نمی شود چرا که:

1-همانطورکه مرقوم گردید، شلاق مجازاتی، غیر انسانی است که در دوران بسیار دور مورد استفاده حاکمان زورگور و ظالم و دیکتاتور قرار می گرفته و در دهه های اخیر به خصوص پس از انقلاب کبیر فرانسه کارایی خود را از دست داده و دیگر این دست از کشورها، از چنین مجازاتی استفاده نمی کنند.

2- این مجازات همچون مجازات سنگسار، اعدام و قطع دست و پا در ردیف مجازاتهای وحشیانه به حساب آمده و منع استعمال مجازات وحشیانه شلاق باعث گردید تا دیگر، شلاق را تنها بتوان در موزه های شکنجه یافت.

3- در قانون مجازات اسلامی، مجازات شلاق هم در حدود ( مجازات هایی که نوع و میزان و کیفیت آن را شرع مشخص کرده است و قابل تخفیف نیست، اما قابل عفو و بخشودگی است ) و هم در تعزیرات ( مجازاتهایی که میزان و مقدار آن را شرع مشخص نکرده و با تصویب یا تعیین قانون، میزان آن به عهده قاضی گذارده شده است و هم قابل تخفیف و هم قابل عفو و بخشودگی است ) وجود دارد. این مجازات پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافته و در بسیاری از جرایم به چشم می خورد به خصوص اینکه، بیشتر در رابطه با موضوعاتی که جنبه شخصی و عقیدتی دارد این مجازات مورد استفاده قرار می گیرد.

4- مجازات شلاق در قانون مجازات اسلامی در خصوص عناوین پیش روی مورد استفاده محاکم دادگستری قرار می گیرد. لواط، برهنه بودن دو مرد زیر یک پوشش، بوسیدن از روی شهوت، نسبت دادن زنا و لواط به دیگری، دشنامی که باعث آزار و اذیت گردد مثل اینکه کسی به دیگری بگوید زنت باکره نبوده است، شکستن دندان دیگری، انجام عمل حرام، جعل، برداشت و یا شکستن پلمپ، کلاهبرداری، ربا، توهین به افراد و فحاشی و دادن الفاظ رکیک و اگر توهین به ریاست جمهوری باشد شلاق و یا 50 هزار تا یک میلیون جزای نقدی، تهدید با چاقو، رابطه نامشروع، عقد زن شوهر دار، خرید و فروش و شرب مشروبات الکلی، تخریب محصولات باغ، تهدید به قتل، قمار بازی و تشویش اذهان عمومی.

با ملاحظه به مواد فوق و تطبیق آن با قوانین دیگر کشورهای غیر اسلامی ملاحظه خواهیم نمود که اکثریت عناوین یادشده از جمله رابطه نامشروع، انجام عمل حرام، شرب خمر - حتی در برخی از کشورها مثل آمریکا توهین به رئیس جمهور - به هیچ عنوان در قوانین بسیاری از کشورها جرم به حساب نمی آید و در اصل اگر هم جرم باشد، مجازات شلاق مورد پذیرش قانونگذار نبوده است.

5- نکته بسیار مهم اینکه در تمامی موارد یاد شده، قاضی می تواند مجازات شلاق را مورد استفاده قرار ندهد.

اما در خصوص شلاق سمیه توحیدلو:

نخست اینکه- سمیه توحیدلو همانطور که در خبرها آمده است دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران، فعال سیاسی در ستاد انتخاباتی آقای میرحسین موسوی بوده اند که پس از دستگیری به مدت 71 روز در بازداشت بوده و پس از صدور کیفرخواست در دادگاه انقلاب به یک سال حبس و پنجاه ضربه شلاق محکوم شدند. ایشان به حکم صادره اعتراض کرده و دادگاه تجدیدنظر حکم صادره در مورد توهین به ریاست جمهوری را مورد پذیرش قرار داده و در خصوص اتهامات دیگر ایشان تبرئه شدند.

دوم اینکه – صدور حکم شلاق برای خانم سمیه توحید لو فاقد وجاهت قانونی بوده است چرا که:

اولا – ایشان مدت هفتاد روز بی گناه در زندان انفردای به سر برده و اگر بخواهیم عدالت را در نظر گیریم، قاضی صادرکننده حکم بدوی و همچنین ماموران و مراجع رسیدگی کننده بدوی به این پرونده می بایست، خسارت معنوی وارد شده به خانم توحید لو را پرداخت کنند.

ثانیا – سمیه دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران بوده اند و چون ایشان فاقد سابقه کیفری بوده و همچنین دانشجو و دارای شخصیت اجتماعی بوده اند دادگاه می توانست و ضروری بود به مواد 22 و 728 قانون مجازات اسلامی استناد کرده و ایشان را در صورتی که با دلایل قوی و متقن محکومیتش مورد احراز قرار می گرفت به جزای نقدی محکوم کند.

رابعا- قانونگذار در خصوص جرم توهین به ریاست جمهوری صراحتا اعلام داشته است که می توان از جزای نقدی به عنوان مجازات استفاده کرد که در این خصوص دادگاه برای تحقیر خانم سمیه توحیدلو چنین نکرد. این عمل قاضی صادر کننده رای، مصداق بارز انتقام در امور کیفری و استفاده از سلیقه شخصی بوده است که در عدالت کیفری فاقد جایگاه است.

چرا شلاق سمیه سیلی به رهبری است:

دستگاه قضایی با دخالت ماموران وزارت اطلاعات که زیر نظر رهبری فعالیت می کنند، خانم سمیه توحیدلو را به پنجاه ضربه شلاق محکوم کرده و حکم شلاق را به صورت ناجوانمردانه اجرا نمود. اجرای این حکم بازتاب بسیار گسترده در رسانه های خبری داشته و باعث گردید تا بیش از پیش کسانی که شاهد این ماجرا بوده اند و اخبار شلاق این دانشجوی را دنبال می کرده اند از حاکمیت منزجر و منفور گردند و بیش از هر کس این منفوریت به عالی ترین مقام کشور بر می گردد، چرا که در اصل تعیین کنند و تصمیم گیرنده در خصوص چنین مجازاتها و جرایمی رهبری جمهوری اسلامی است که با عکس العمل های تندی که اجرا این حکم داشت سیلی محکمی به ایشان زده شد.

اما چرا عامل اصلی رهبری است، پاسخ به این چرا؟ تحلیل و تفسیر مفصلی و مشروحی را می طلبد که در حوصله این یادداشت نیست اما خلاصه اینکه، رهبری به صورت مستقیم اعضای شورای نگهبان را انتخاب می کند، اعضای شورای نگهبان ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس را انتخاب می کنند و مردم هیچ دخالتی در تعیین سرنوشت خود و انتخابات نمایندگانشان ندارند، بنابراین نمایندگانی انتخاب می گردند تا خواست رهبری را به عنوان ولی مطلقه فقیه مورد عنایت و اجرا قرار دهند و خواست رهبری نیز اعدام های فله ای، دادرسی ناعادلانه، شکنجه، شلاق و .... و در کل نقض حقوق بشر به صورت گسترده است به همین دلیل هر چند سمیه توحید لو به عنوان تنها یک فعال سیاسی آنهم دانشجوی دکتری به پنجاه ضربه شلاق محکوم شد و شلاق اجرا گردید، ولی چنان محبوبیتی یافت که یافتن اینگونه محبوبیت ها آرزوی هر ایرانی است و در قبال این محکومیت رهبری و اطرافیانش چنان منفور شدند که تاریخ این منفوریت را در چند روز پیش ثبت کرد.

در آخر این محبویت و شهامت را به خانم سمیه توحیدلو تبریک می گویم و بدانند که ملت شهامت و شجاعت شما را ارج می نهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016