پنجشنبه 31 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: ميزان اختلاس‌ از بانک صادرات هرچه زودتر روشن شود، سياه نمايی نشود، ايسنا

انتقال آب کارون موجب تخريب محيط زيست خوزستان می‌شود


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه کارون به استان‌های، موجب آبادی آن مناطق می‌شود، در مقابل محيط زيست خوزستان تخريب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)_منطقه خوزستان_محسن رضايی عصر روز گذشته در نشستی خبری در اهواز اظهار کرد: مردم خوزستان دين خود را به اسلام و ايران ادا کردند و در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادند مهم‌ترين مناطق جغرافيايی ايران جدا شود و بايد به مردم خوزستان برای اين ايستادگی و مقاومت‌شان تبريک گفت.

وی افزود: دستاوردهای ايستادگی و مقاومت خوزستانی‌ها در هشت سال جنگ تحميلی امنيت، حفظ نظام جمهوری اسلامی ايران و انقلاب اسلامی و ارزشی کردن فرهنگ جامعه بوده است و ما بايد بتوانيم اين دستاوردها را حفظ کنيم.

رضايی درباره انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی، تصريح کرد: اجرای طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به استان‌های ديگر برای مصارف کشاورزی در دولت‌های پيش از دولت نهم و دهم آغاز شد و در اين دولت‌ها ميزان آبی که بايد انتقال می‌يافت، ۱،۲ ميليارد مترمکعب تعيين شد در حالی که با رايزنی‌ها و پيگيری‌هايی که صورت گرفت اين ميزان به ۶۰۰ ميليون مترمکعب کاهش يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: البته انتقال آب به اين ميزان هم قابل‌قبول نيست، زيرا انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه کارون با هدف مصرف کشاورزی در استان‌های ديگر، به کشاورزی و محيط زيست جنوب کشور و استان خوزستان آسيب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه کارون به استان‌های، موجب آبادی آن مناطق می‌شود، در مقابل محيط زيست خوزستان تخريب می‌شود.

رضايی گفت: چندين هزار نخل در اطراف بهمن‌شير آبادان به دليل بالا رفتن ميزان شوری آب و عبور از حد استاندارد خشک شده‌اند برای اين‌که انتقال آب از سرچشمه‌های کارون، اقتصادی و پذيرفته باشد چندهزار درخت پسته بايد جايگزين اين نخل‌ها در استان ديگری شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اقتصادی بودن انتقال آب موضوعی است که بايد در محاسبات ديده شود. طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کارون تاکنون پيشرفت‌های زياد داشته، ولی ما قانع نيستم و همچنان پيگير کاهش ميزان انتقال آب خواهيم بود.

وی درباره اختلاس اخير از بانک صادرات، تصريح کرد: طبق اخباری که من در اختيار دارم يک‌هزار ميليارد تومان از اين مبلغ بازگردانده شده است. بانک مرکزی و قوه قضاييه به طور جدی پيگير اين موضوع هستند. قوه قضايه هرچه زودتر بايد روشن کند مبلغ اختلاس‌شده چه ميزان بوده؛ برخی می‌گويند بيش از سه‌هزار ميليارد تومان و برخی ديگر می‌گويند کمتر از اين ميزان بوده است. البته هيچ‌کدام از اين ارقام رسمی نيست. قوه قضاييه هم حرف روشنی را بيان نکرده و می‌گويد هيچ‌کدام از اين اخبار صحيح نيست و عدد رسمی اختلاس را بيان خواهيم کرد.

رضايی خاطرنشان کرد: ميزان مبلغ اختلاس‌شده بايد هرچه زودتر روشن شود و مردم بايد بدانند اين اختلاس چقدر بوده است؛ در برخورد با اختلاس‌کنندگان هم هيچ مقام و مسئولی نبايد کوتاهی کند، زيرا کوچک‌ترين کوتاهی در اين پرونده مجوزی برای تکرار و انجام کارهايی مشابه خواهد بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: اگر مسئولان کشور می‌خواهند اين مسايل در کشور ريشه‌کن شود بايد با عاملان اختلاس برخورد جدی داشته باشند. دولت، مجلس و قوه قضايه هرسه تاکنون اين مساله را به‌طور جدی پيگيری کرده‌اند و به دنبال يافتن ريشه‌های اين مسئله هستند.

وی درباره توجه به محيط زيست و برنامه‌ريزی‌های اقتصادی کشور ادامه داد: در زمينه محيط زيست در کشور، نوعی بی‌توجهی در برنامه‌ريزی‌ها انجام شده و دليل اين بی‌توجهی هم اين است که با معضل آسيب‌های زيست‌محيطی در نقاط مختلف کشور مواجه‌ايم. در شمال‌غرب و مرکز کشور با خشک شدن درياچه اروميه و رودخانه زاينده‌رود و در جنوب و غرب کشور هم با خشک شدن بخش اعظم درياچه بختگان و کاهش آب رودخانه کارون و آلودگی بيش از حد آن مواجه‌ايم.

رضايی گفت: اين مسائل همه علايم آسيبی است که در سراسر کشور وجود دارد و نبايد مسئله را قومی کرد. مردمی که در شمال کشور زندگی می‌کنند تصورشان اين است که دولت به مناطق شمالی توجهی ندارد و آن‌هايی که در جنوب و مرکز کشور زندگی می‌کنند هم همين تصور را دارند. اين يک آسيب‌ ملی است و بايد فکری اساسی در اين مورد کرد. بايد محيط زيست را در برنامه‌ريزی‌های کشور دخالت داد.

وی افزود: اگر سدی در کشور ساخته می‌شود، بايد بررسی شود که پيامدهای ساخت اين سد به چه صورت است؛ چه تاثيری بر محيط زيست دارد و يا اگر اتوبان و کارخانه‌ای ساخته می‌شود، موضوع محيط زيست به عنوان يک مسئله مهم در نظر گرفته شود و محاسبات محيط زيستی هم در برنامه‌ريزی‌های اقتصادی دخالت داده شود. ولی در حال حاضر تنها مسايل ابتدايی و دم‌دستی در برنامه‌ريزی‌های کشور ديده می‌شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: سدی که ساخته می‌شود، ابتدا بايد مطالعات آن مشخص شود که چه ميزان از نظر اقتصادی برای کشور مفيد است. اگر در محاسبات، زيان پروژه‌ای بيشتر از سود اقتصادی آن بود و از نظر زيست‌محيطی هم غيراقتصادی باشد، بهتر است اين پروژه اجرايی نشود؛ متاسفانه تاکنون اين موارد کمتر در برنامه‌ريزی‌ها ديده شده و خيلی حاشيه‌ای به آن توجه شده است.

رضايی خاطرنشان کرد: نخستين کار برای حفظ محيط زيست کشور اين است که سود و زيان‌های زيست‌محيطی هم وارد فعاليت‌های اقتصادی شود. مشکلات زيست‌محيطی که امروز با آن مواجه‌ايم به دو علت خشکسالی و اقدامات نادرست اقتصادی ايجاد شده‌اند. اين پيامدهای زيست‌محيطی بايد جبران شود.

وی درباره وضعيت فعلی رودخانه کارون تاکيد کرد: مسئولان استان بايد در اين زمينه ملاحظه بيشتری داشته باشند که از چه طريق می‌توان از رودخانه مراقبت کرد. در حال حاضر از طريق کاهش عرض رودخانه و زيباسازی و ساحل‌سازی، سعی شده مشکل رودخانه کم‌رنگ نشان داده شود؛ در حالی که معلوم نيست کاهش عرض رودخانه عمل موثری برای مقابله با معظل آلودگی و کم‌آبی کارون است يا خير. توجه به زيباسازی رودخانه و بی‌توجهی به ذخيره آب رودخانه کارون درست نيست. ساخت سدهای ذخيره‌کننده و تنظيمی در مسير رودخانه می‌تواند تا حدی مشکل آن را حل کند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: آلودگی رودخانه کارون تنها بر آب شرب خوزستانی‌ها تاثيرگذار نبوده، بلکه آسيب‌های روانی، اجتماعی، هويتی و فرهنگی به دنبال آن ايجاد می‌شود. خشک شدن زاينده‌رود و کارون، درياچه بختگان و اروميه به عنوان نمادهای جغرافيای ملی کشور آسيب‌های روانی و هويتی و فرهنگی به دنبال دارد. توجه به محيط زيست و آثار آن بايد از طريق اختصاص بودجه و برنامه‌ريزی صورت گيرد و محيط زيست به عنوان يک پارامتر در محاسبات اقتصادی کشور وارد شود.

رضايی گفت: بيش از ۵۰ سال است که مردم از روستاها به شهرها، از شهرها به مراکز استان‌ها و پايتخت‌ و بعضی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و اين در حالی است که اغلب اين افراد نخبگان کشوراند برای آبادانی شهرها و روستاها، نخبگان کشور بايد مهاجرت معکوس داشته باشند. افراد بايد به زادگاه خود بازگردند و علم و ثروت خود را در آن‌جا به کار گيرند؛ اگر مهاجرت معکوس از مرکز و پايتخت به شهرها صورت نگيرد، شهرهای کوچک هميشه به همين شکل باقی خواهند ماند.

وی با بيان اين‌که اختلاف‌های قوميتی بايد به رقابت‌های سازنده تبديل شوند، افزود: زمان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس هم ميان مردم يک رقابت مثبت و سازنده ايجاد شده بود. رقابت منفی موجب رشد تفرقه و ايجاد چالش در کشور می‌شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اختلاس اخير و همچنين فعاليت شرکت‌هايی مانند گلدکوئيست در خوزستان، تصريح کرد: وجود اين مسايل نشان می‌دهد که نظارت ضعيف است؛ اگر نظارت کافی وجود داشت چنين مسايلی پيش نمی‌آمد. در زمينه نظارت نبايد بی‌توجهی شود و مطبوعات، يکی از مهمترين ابزارهای نظارتی در کشور هستند. البته نبايد در چنين مواردی سياه‌نمايی شود؛ بايد علاوه بر پوشش نکات منفی، نکات مثبت هم پوشش داده شود و مطبوعات از کارشناسان هم برای نقد منصفانه و ارايه راهکار استفاده کنند.

رضايی خاطرنشان کرد: دولت فعاليت‌های متعددی مانند ارائه سهام عدالت و هدفمندی يارانه‌ را در دست اجرا دارد که بايد آن‌ها را تا ۲ سال به اتمام برساند. طبق شنيده‌های من، دولت دور چهارم سفر استانی به خوزستان را به جمع‌بندی مصوبات سفرهای گذشته اختصاص خواهد داد. در حال حاضر فروش نفت خوب است و منابع خوبی در اختيار دولت است، لذا بايد منتظر بود و ديد که آياد دولت طی ۲ سال آينده پروژه‌های نيمه‌تمام را به پايان می‌رساند يا خير. اگر دولت بتواند پروژه‌های نيمه‌تمام را به پايان برساند، بسياری از شبهات حل و فصل می‌شود.

وی درباره دخالت‌های آمريکا در کشورهای منطقه، تاکيد کرد: حرکت‌های مردمی در سوريه و بحرين با دخالت‌های کشورهای بيگانه مانند آمريکا مواجه شده است. سرکوب مردم بحرين توسط ارتش آمريکا حمايت از دموکراسی نيست. اقدامات آمريکا در منطقه برای مقابله با بيداری اسلامی است.

رضايی گفت: مردم مصر از مبارک عبور کرده‌اند و اکنون مسئله، مقابله با اسرائيل است؛ دليل مداخله آمريکا در اين کشورها هم اين است که آن‌ها فکر نمی‌کردند بيداری اسلامی عرف پيدا کند؛ دولت و ملت سوريه بهتر از هر کشور ديگری منافع کشور خود را می‌دانند و می‌فهمند و نيازی به دخالت آمريکا ندارند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی، افزود: اکنون برای قضاوت درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی و صحبت درباره انتخابات آينده، بسيار زود است؛ البته مردم بايد در انتخابات آينده مجلس به طور گسترده شرکت کنند تا ثابت شود هنوز در کشور ما مردم‌سالاری دينی زنده است و شايعاتی که در دو سال اخير ايجاد شده با حضور گسترده مردم خنثی ‌شود.

وی در پايان تاکيد کرد: قصد کانديدا شدن برای انتخابات مجلس را ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016