شنبه 2 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدي نژاد: هر زماني سوخت ۲۰ درصد در اختيار ايران قرار دهند، بلافاصله توليد آن را متوقف می كنيم، ایرنا

نيويورك – ' محمود احمدي نژاد' رييس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: اگر نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) از منطقه خليج فارس و درياي عمان خارج شوند، ايران به همراه كشورهاي منطقه مي توانند امنيت انرژي و حوزه خليج فارس را تامين كنند.

به گزارش ايرنا،رييس جمهوري كه در راس هياتي بلندپايه براي شركت در شصت و ششمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر كرده است، در چهارمين روز اين سفر كاري خود و در حاشيه اين نشست در كنفرانسي خبري با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي آمريكايي و نمايندگان رسانه‌هاي بين‌المللي حضور يافت و به پرسش هاي آنان پاسخ گفت.

اين كنفرانس خبري عصر ديروز (جمعه) به وقت نيويورك و شامگاه ( جمعه) به وقت تهران برگزار شد و بسياري از رسانه هاي جهاني آن را پخش و تجزيه و تحليل كردند.

** ايران و كشورهاي منطقه قادرند امنيت انرژي و خليج فارس را تامين كنند

احمدي ‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار آسوشيتدپرس مبني بر اينكه آيا ايران حاضر است يك خط ارتباط اختصاصي با آمريكا به منظور جلوگيري از رويدادهاي احتمالي نظامي درخليج فارس ايجاد كند؟ اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هر تدبيري كه مانع از برخورد شود استقبال مي‌كند؛ البته ضرورتي هم به برخورد نيست.

رييس جمهوري تاكيد كرد: شايد بهترين و اصلي‌ترين راه حل اين باشد كه نيروهاي بيگانه خليج فارس را تخليه كنند چرا كه هيچ ضرورتي براي حضور نيروهاي ناتو در خليج فارس وجود ندارد و ملت‌هاي منطقه قادر هستند امنيت اين حوزه را بطور كامل برقرار كنند.

وي خاطرنشان كرد: ممكن است عده‌اي امنيت انرژي در خليج فارس را بهانه‌اي براي حضور نيروهاي بيگانه مطرح كنند كه در پاسخ آنها بايد گفت ده‌ها سال كشورهاي منطقه امنيت خليج فارس را برقرار كردند و امروز نيز قاطعانه اعلام مي‌كنيم كه اگر نيروهاي ناتو، آمريكا و انگليس از منطقه خارج شوند، ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس مي‌توانند امنيت انرژي را در خليج فارس بطور كامل تامين كنند.

** برنامه هسته اي ايران و توليد سوخت 20 درصد

بسياري از پرسش هاي خبرنگاران حاضر در اين نست خبري مربوط به برنامه صلح آميز هسته اي ايران بود و در اين چارچوب پرسش هايي در باره توليد سوخت 20 درصد مطرح شد.

احمدي نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار 'ان.اچ.كي ژاپن ' درباره زمان توقف غني سازي بيست درصد و اينكه ايران چه تضميني براي توقف اين غني‌سازي مطالبه دارد؟، گفت: طبق قانون آژانس بين‌المللي انر‍ژي اتمي ، اعضايي كه سوخت 20 درصد توليد مي‌كنند، بايد بدون هيچ پيش‌شرطي درخواست سوخت ساير اعضا را تامين كنند.

وي افزود: ايران براساس اين قانون نياز خود را با توجه به رو به اتمام بودن سوخت 20 درصد راكتور تهران مطرح كرد، اما كشورهايي كه داراي سوخت بودند به جاي تامين آن شرايطي خارج از قانون قرار دادند و ما مجبور شديم سوخت 20 درصد را در كشور توليد كنيم و در اين راه هزينه هاي زياي را متحمل شديم هر چند كه براي ما بهتر بود، سوخت 20 درصد را بخريم.

رييس جمهوري تصريح كرد:امروز آمادگي داريم هر زماني سوخت 20 درصد در اختيار ايران قرار دهند، بلافاصله توليد آن را متوقف كنيم و هيچ تضميني هم غير از تحويل سوخت 20 درصد مطالبه نداريم.

احمدي ن‍ژاد در عين حال تاكيد كرد:نمي‌توانيم اجازه دهيم راكتوري كه براي 800 هزار بيمار، راديو دارو توليد مي‌كند، تعطيل شود و اين بيمارها دچار مشكل شوند.

رييس‌ جمهوري در پاسخ به سئوال خبرنگار ' بلومبرگ' كه پرسيد آيا ايران آماده ورود به مذاكرات هسته اي است؟، اظهارداشت: ايران هميشه طرفدار گفت وگو بر پايه قانون، احترام و عدالت بوده است و امروز هم براي مذاكره و گفت وگو درهر سطحي آمادگي داريم و تنها راه حل مسايل و اختلافات را گفت وگو و پايبندي بر منطق و قانون مي‌دانيم.

وي خاطرنشان كرد : پاسخ خانم ' كاترين اشتون' مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا را هم داديم و آقاي صالحي وزير امور خارجه ايران هم در نيويورك با وي ملاقات و در اين باره گفت وگو كرد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرگزاري روسي ' ايتارتاس ' درباره احداث نيروگاه جديد توسط روسيه در ايران و چشم انداز روابط تهران – مسكو گفت: ايران در برنامه‌ريزي خود توليد 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي را پيش‌بيني كرده كه هزار مگاوات آن توسط شركت‌هاي روسي ايجاد شده است.

وي افزود:19 هزار مگاوات ديگر برق هسته اي نياز داريم و مذاكراتي در جريان است كه بخشي از آن را به شركت‌هاي روسي واگذار كنيم؛ البته پيشنهاد ايران براي تاسيس اين نيروگاه‌ها عمومي است و از همه شركت‌ها براي مشاركت در ساخت اين نيروگاه‌ها دعوت به همكاري مي‌كنيم.

رييس‌جمهوري تصريح كرد: روابط ايران و روسيه نيز روابط همسايگي است و همسايه ها لزوماً بايد با يكديگر دوست باشند،تهران و مسكو در تلاش هستند همكاري‌هاي راهبردي را برنامه‌ريزي كرده و در پيش بگيرند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار هفته نامه نيوزويك مبني براينكه در پايتخت هاي غربي اين پرسش مطرح است كه در باره موضوع هسته‌اي ايران تصميم‌گير نهايي چه كسي است؟ گفت: تصميم‌ گيران اصلي در ايران ملت هستند و رهبري عزيز و دولت هم نظرات ملت را دنبال مي‌كنند.

وي با بيان اين كه قانون اساسي ايران بسيار شفاف است، افزود: براي غربي ها چه تفاوتي مي كند ، مواضع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كاملاً روشن است، آنچه براي ما اهميت دارد اين است كه ايران هسته‌اي شد و تحريم‌ها و فشارها در اين مسير مانعي ايجاد نكردند.

رييس ‌جمهوري در پاسخ به سئوال خبرنگار 'ان‌بي‌سي نيوز' مبني بر اينكه ويروس كامپيوتري استاكس‌نت چه ميزان به تاسيسات هسته‌اي ايران صدمه وارد كرده و چه كشورها و گروه‌هايي اين ويروس را در تاسيسات هسته‌اي ايران وارد كردند؟ گفت: كساني كه مخالف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران هستند، دست به اين كار زدند ولي صدمه قابل توجهي وارد نشد و متخصصين ايراني به سرعت آن را كنترل كردند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به خبرنگار ' نيويورك تايمز ' مبني بر اينكه به چه دليل ايران غني‌سازي اورانيوم را به تاسيسات زير زمين انتقال داده است؟ تاكيد كرد: در تمام كشورها تاسيسات اتمي در مكان‌‌هاي امن ايجاد مي‌شود و اين هم به خاطر رعايت استانداردهاي ايمني هسته‌اي است؛ ضمن اينكه تاسيسات نطنز از ابتدا با تاييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در زير زمين احداث شده است.

وي تصريح كرد: هر كشوري حق دارد غني سازي داشته باشد و حق دارد مكان كارخانه را خودش تعيين كند.

** خيزش هاي مردم منطقه عليه ديكتاتورهاي مورد حمايت غرب

رييس جمهوري در بخش ديگري از گفت وگو با رسانه هاي بين المللي ، خيزش هاي مردمي در منطقه خاورميانه را ضد ديكتاتورهاي مورد حمايت غرب دانست و گفت: بعضي ها مدعي هستند اين خيزش ها را مديريت مي كنند.

احمدي نژاد كه به پرسشي درباره تحولات خاورميانه بوي‍ژه خيزش هاي مردمي پاسخ مي گفت، اظهار داشت: برخي در سازمان ملل ادعا كردند اين همان تغييري است كه وعده داده بودند و اين ادعا جالب بود.
وي با تاكيد بر اينكه ملت‌ها از سلطه و چپاول غرب و سالها رفتار تحقيرآميز دولت‌هاي غربي ناراضي هستند، تصريح كرد: دير يا زود همه ملت‌ها آزاد خواهند شد چرا كه يك موج عظيم بيداري در راه است و اين موج اروپا و آمريكا را در برخواهد گرفت و تنها به كشورهاي شمال آفريقا و كشورهاي عربي محدود نخواهد بود زيرا همه انسان‌ها به دنبال آزادي و آزادگي هستند و بدانيد كه اين مطالبات بشري محقق خواهد شد.

هنگامي كه خبرنگار روزنامه ايتاليايي ' كوريره دلا سرا ' از رييس جمهوري درباره نقش سازمان ملل در حل و فصل بحران هاي منطقه خاورميانه پرسيد، احمدي نژاد پاسخ داد:باورمان اين است كه شوراي امنيت وظيفه خود را در اين خصوص بدرستي انجام نداده و اين به خاطر وجود مشكلات ساختاري در سازمان ملل است.

وي تصريح كرد: شوراي امنيت در اختيار آمريكا و چند كشور اروپايي قرار دارد ، در خدمت حق و عدالت نيست،و اميدي هم نداريم كه با روند فعلي در خدمت منافع ملت‌ها قرار بگيرد و از حقوق آنها بتواند دفاع كند چرا كه به هيچ وجه قادر به انجام آن نيست.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد:هميشه اعلام كرده ايم كه آزادي، عدالت، انتخاب و احترام به حقوق همه ملتها حمايت كرده ايم. اما معتقديم كه اين حقوق با استفاده از بمب ها و موشك هاي ناتو و دخالت هاي بيگانگان حاصل نخواهد شد.

** روابط ايران و مصر بايد انعكاس مناسبات مردم دو كشور باشد

رييس جمهوري در پاسخ به پرسش يك رسانه مصري در باره روابط ايران و مصر در مرحله جديد، روابط ملت هاي تمدن ساز و داراي فرهنگ غني دو كشور موثر در مناسبات منطقه اي و جهاني را ' تاريخي ، عميق و دوستانه دانست' و تاكيد كرد كه ' روابط سياسي ايران و مصر بايد انعكاس مناسبات مردم دو كشور باشد'.

احمدي نژاد گفت: در گذشته مانع اصلي در روابط تهران و قاهره فشارهاي بيروني و دولت آمريكا بود، امروز رييس دولت مصر رفته است و منتظريم دولت با راي مردم درمصرحاكم شود تا بعد كارها و همكاري ها را دنبال كنيم.

هنگامي كه خبرنگارمصري از احمدي نژاد درباره تلاش هاي جدي تر تهران و قاهره براي ارتقاي روابط پس از سقوط رژيم حسني مبارك را سئوال كرد، رييس جمهوري وجود تماس ها ميان مسوولان دو كشور را تاييد كرد.

** دولت و ملت ايران همواره از حق حاكميت فلسطين حمايت مي كنند

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره به رسميت شناخته شدن كشور مستقل فلسطين درسازمان ملل، گفت: ملت فلسطين از گذشته‌هاي دور وجود داشته است و طبق منشور سازمان ملل ه ملتي حق حاكميت دارد؛ اما سال‌هاي طولاني است كه اشغالگران اين حق را از ملت فلسطين سلب كرده اند.

وي با تاكيد به اينكه ' بايد توجه داشت كه هيچ ملتي حاضر نيست در باره حق حاكميت ملي و استقلال خود مذاكره كند'، خاطرنشان كرد كه ' دولت و ملت ايران همواره از حق حاكميت فلسطين حمايت كرده و همچنان از آن حمايت خواهند كرد'.

رييس جمهوري در پاسخ به سئوالي درباره احتمال وتوي درخواست به رسميت شناخته شدن كشور فلسطين از سوي دولت آمريكا گفت: بعضي علاقه داشتند كه ملت فلسطين را از جغرافيا حذف كنند و در اين راستا زشت ‌ترين اقدامات را در طول ساليان متمادي عليه ملت فلسطين انجام دادند، بيش از 5 ميليون نفر فلسطيني آواره و عده‌ زيادي در شرايط سختي قرار دارند اما با همه اين شرايط فلسطين باقي مانده است؛ چرا كه ملت فلسطين ملتي زنده و ريشه‌دار است و در مقابل اشغالگري مقاومت كرده است و امروز اين مقاومت گسترده‌تر وعميق‌تر از شصت سال قبل ادامه دارد.

وي افزود: شايد موضوع وتو چندان جدي نباشد، چرا كه اگر دولت آمريكا اين كار را انجام دهد در حقيقت مهر تاييدي بر ظالمانه بودن شوراي امنيت و احقاق حقوق ملت‌ها زده است؛ بلكه احتمال دارد طرح‌هاي ديگري براي برخورد با درخواست به رسميت شناخته شدن دولت فلسطين در كار باشد اما مهم اين است كه ملت فسطين راه خود را پيدا كرده و آن را ادامه خواهد داد؛ حتي اگر دولت آمريكا اين موضوع را وتو كند، ملت فلسطين و حاكميت فلسطين همچنان وجود خواهد داشت.

** اصلاحات در كشورها بايد در فضاي دوستي و آرامش صورت گيرد

خبرنگار روزنامه ' ميامي هرالد ' با اشاره به تنش هاي جاري در روابط دولت هاي تركيه و سوريه سئوال كرد كه ' آيا ايران تعهد دارد از حمله به سوريه جلوگيري كند'؟

رييس جمهوري در پاسخ تاكيد: همه ملت‌ها بايد از حقوق اساسي برخوردار باشند و امروز بسياري از كشورها در دنيا از جمله اروپايي، آمريكا و خاورميانه نيازمند اصلاحات هستند؛ اما اين اصلاحات بايد توسط ملت‌ها و در فضاي دوستي و آرامش انجام شود.

احمدي نژاد با بيان اينكه دخالت بيگانگان نه تنها كمكي به حل مشكل نمي كند بلكه شرايط را پيچيده تر مي كند، افزود: دخالت ناتو در افغانستان اكنون در برابر ما قرار دارد، روز اول خيلي ها جشن گرفتند؛ اما پس از 10 سال مي بينيم ملت و دولت افغانستان بشدت از حضور بيگانگان ناراضي هستند.

وي اضافه كرد: امروز شرايط افغانستان مايوس كننده است، نه امنيت تامين شد و نه مردم از فضاي آزاد استفاده مي كنند، استقلال افغانستان هم در معرض خطر است.

رييس جمهوري با تاكيد بر اين كه 'هيچ كس نبايد در امور ديگران دخالت كند'، خاطر نشان كرد: با تركيه روابط خوبي داريم اما توصيه عمومي ما اين است كه هيچ كس نبايد تلاش كند در امور ديگران دخالت كند.

خبرنگار ' رويترز' نيز در سئوال كرد كه ' توصيه شما به دولت سوريه براي توقف برخورد با مردم آن كشور چيست'؟

احمدي نژاد در پاسخ گفت: ديگران دخالت نكنند تا دولت ها و ملت ها بتوانند با گفت وگو مسايل را حل كنند اما هر كس كشته شود از نيروهاي دولتي يا مخالفان باشد، محكوم مي كنيم، كشته شدن افراد به حل مشكل كمك نمي كند.

وي افزود: هيچ كس نبايد درامور ديگران دخالت كند، بايد اجازه داده شود تا ملت‌ها در فضاي دوستي و تفاهم درباره سرنوشت خود تصميم بگيرند.

** وضعيت خوب ارامنه در ايران

احمدي‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار راديو ارمني درباره وضعيت ارمني‌ها در ايران و استقلال قره‌باغ گفت: در ايران اقوام گوناگون در نهايت صلح و آرامش در كنار هم زندگي مي‌كنند و از حقوق برابر برخوردار هستند؛ ارمني‌ها با اينكه تعدادشان نسبت به كل جمعيت ايران كم است اما چند نماينده در مجلس دارند.

رييس ‌جمهوري در خصوص موضوع قره‌باغ نيز خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران با ارمنستان و جمهوري آذربايجان روابط دوستانه‌اي دارد و ما به هر دو كشور توصيه مي‌كنيم كه با گفت وگو و براساس عدالت مشكلات خود را برطرف نمايند و چنانچه بر اين اساس عمل كنند، مشكلي وجود نخواهد داشت.

وي با توجه به اهميت نقش رسانه ها در مناسبات جهاني گفت : رسانه ها بايد حلقه اتصال بين انديشه و قلب ها و پيامبر آوران دوستي و كرامت باشند.

** انتقاد از رفتار غربي ها در سودان

احمدي نژاد در اين كنفرانس خبري به اقدام دولت‌هاي غربي در سودان اشاره كرد و گفت: منطقه جنوب سودان منطقه‌اي حاصل‌خيز بوده و بخش زيادي از نفت سودان در آنجا وجود دارد و اين در حالي است كه دولت‌هاي غربي و آمريكا از برگزاري رفراندوم تجزيه در اين كشور حمايت كردند.

وي اظهار داشت: اين رفتار غربي ها در سودان در حالي است كه سال‌هاي طولاني است كه مردم ايرلند، ولز در انگلستان، كرك در فرانسه و باسك در اسپانيا به دنبال استقلال هستند، اما شوراي امنيت و دولت‌هاي غربي حتي اجازه نمي‌دهند كه حرف رفراندوم در اين مناطق مطرح شود.

رييس جمهوري تاكيد كرد:اين تبعيض و تناقض آشكاري است كه پيش‌روي ملت‌ها قرار دارد و به خاطر همين اقدامات دوگانه و تبعيض‌آلود راهكارهاي موجود نمي‌تواند مشكلات جامعه بشري را برطرف كند و ضرورت دارد كه با مشاركت همه ملت‌ها اصلاح شود.

* ساختارهاي تبعيض‌آميز جهاني بايد با مشاركت ملت‌ها اصلاح شود

رييس جمهوري اسلامي ايران در آغاز اين كنفرانس خبري با بيان اينكه ساختارهاي اقتصادي و سياسي جهان تبعيض‌آميز و تناقض‌آلود است، بر ضرورت اصلاح و تغيير اين ساختارها تاكيد كرد.

احمدي نژاد اظهارداشت: مديريتي كه بعد از جنگ جهاني دوم سلطه خود را بر جهان تثبيت كرد و پنج دهه بر دنيا ادامه داشت، امروز در اداره جهان به بن‌بست رسيده و دچار بحران‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي شده است كه بايد اين ساختارها با مشاركت همه ملت‌ها اصلاح شود تا شاهد جهاني سرشار از عدالت و پاكي باشيم.

وي گفت:مجمع عمومي سازمان ملل مركز بيان نظرات، تبادل افكار و تصميم گيري براي مديريت بهتر جهان است و حضور بنده در اين مجمع براي بيان مواضع جمهوري اسلامي ايران و تلاش براي رسيدن به تفاهم در سطح بين‌المللي است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* تحقق آرزوهاي بشر، در مديريت مشترك تمامي ملت‌ها خواهد بود

رييس ‌جمهوري با بيان اينكه اكثريت ملت‌ها از وضعيت كنوني جهان ناراضي هستند، خاطرنشان كرد : علت نارضايتي ملت‌ها اين است كه مطالبات و آرزوهاي فكري و نظري مورد نظر خودشان را در شرايط كنوني جهان قابل تحقق نمي‌بينند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه تحقق آرزوهاي بشر در مديريت مشترك تمامي ملت‌ها خواهد بود، تصريح كرد: امروز جامعه بشري نه تنها از چارچوب قوم، قبيله، رنگ و نژاد بلكه از جغرافياي سياسي هم عبور كرده و نگاه بشريت به سرعت در حال جهاني شدن است و ضرورت برپايي نظم عادلانه بر جهان هر روز بيش از پيش در انديشه و اراده ملت‌ها شكل مي‌گيرد.

وي اظهارداشت: عده قليلي كه بر قدرت و ثروت جهان حاكم شدند، قادر نيستند آرزوهاي فطري بشري را كه عدالت، آزادي و كرامت انساني جزء كوچكي از آنهاست، براي بشر به ارمغان بياورند.

** تشريح اهداف سفر به نيويورك

احمدي ‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه انگليسي زبان 'پرس تي وي ' در مورد اهداف ديپلماتيك ايران براي شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل چه بود؟ف گفت : مجمع عمومي از دو بخش كاملاً مجزا تشكيل شده است، بخش اول سخنراني‌ها و بيان ديدگاه‌هاست كه به منظور نزديك شدن انديشه ملت‌ها انجام مي‌شود و بخش دوم كميته‌هاي تخصصي به منظور تصميم‌گيري مي‌باشد؛ كه جمهوري اسلامي ايران در هر دو بخش حضوري فعال دارد.

رييس‌ جمهوري خاطر نشان كرد: در مجمع عمومي سازمان ملل بايد ديدگاه‌ كشورها در مورد مسايل كلان جامعه بشري مطرح شود و جمهوري اسلامي ايران شش سال قبل از معدود كشورهايي بود كه ضرورت تغيير و اصلاحات اساسي را بيان كرد و امروز مشاهده مي‌كنيم كه در اكثريت سخنراني‌هاي اين مجمع، لزوم تحقق تغيير مورد تاكيد قرار مي‌گيرد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره هدف نهايي ايران از پيشنهادات 15 گانه در مجمع عمومي سازمان ملل چه بود؟، اظهار داشت: اصولاً سازمان ملل براي سازماندهي مديريت جهاني تشكيل شده و معتقديم نمي‌توان جهان را بدون مشاركت جهاني اداره كرد.

احمدي نژاد گفت: مشكلات جهان از جايي شروع شده كه چند دولت به تنهايي اصرار دارند سياست‌ها و اراده خود را به بشريت تحميل كنند و در اين راستا براي خود حقوق انحصاري در نظر گرفته و همواره به دنبال تأمين منافع گروه خاصي هستند.

رييس جمهوري افزود: پيشنهادات ايران براي اصلاح و تغيير شرايط حاكم بر جهان و براي مشاركت همه ملت‌ها در مديريت جهاني بر پايه عدالت، آزادي و احترام است و معتقديم هر كس در برابر اين موضوع مقاومت كند، كنار گذاشته خواهد شد چرا كه موج بيداري ملت‌ها اين ارزش‌ها را مطالبه مي‌كند و در آينده نزديك با اراده ملت‌ها محقق مي‌شود.

وي اظهار اميدواري كرد كه 'سلطه‌گران نيز با اراده ملت‌ها همراهي كنند و بدانند كه اگر همه در اين مديريت مشاركت كنند و مردم دنيا در رفاه و امنيت و آرامش باشند، براي آنها هم بهتر خواهد بود.'

* پاسخ به پرسش ايرنا / ايران براي ارتباط با افكار عمومي جهان اهميت خاصي قايل است

خبرنگار ايرنا از رييس جمهوري پرسيد با شروع دوره رياست جمهوري جنابعالي فصلي جديدي به نام ديپلماسي عمومي آرام آرام شكل گرفت و شما در تمامي سفرهاي خارجي از جمله هفت سفري كه به نيويورك داشتيد، با اصحاب رسانه، تشكل هاي مختلف، اساتيد و دانشگاهيان و سياستمداران ديدار و گفت گو كرديد، آيا اين مجموعه از اقدامات توانست بخشي از اهداف شما را محقق بخشد؟

احمدي نژاد اينگونه پاسخ داد: جامعه بشري وارد دوران جديدي شده است، دوره‌اي كه مناسبات بر مبناي قدرت، سلاح‌ اتمي و سيطره‌ رسانه‌اي استوار بود به پايان رسيده و جامعه بشري در حال گذار به دوران جديد است و ديگر اين موضوعات در ساماندهي مديريت جهاني تأثيري ندارد.

وي تصريح كرد: امروز دوران انديشه و فرهنگ و اراده‌هاي انساني آغاز شده است و منطق قوي‌تر حاكم و انديشه انساني‌تر رايج خواهد شد و در اين دوره گفت وگو، اساس تعاملات و اثرگذاري‌هاي بين‌المللي خواهد بود.

احمدي نژاد با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران براي ارتباط با افكار عمومي جهان اهميت خاصي قايل است، افزود: اگر چند سال قبل ملت ايران در فرياد كردن عدالت، آزادي و كرامت انساني تقريباً تنها بود، اما امروز اكثريت ملت‌ها اين ارزش‌ها را فرياد مي‌زنند و براي تحقق آن تلاش مي‌كنند.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران مطالبه آزادي را وظيفه خود مي‌داند، حتي اگر اين مطالبه در مقطعي پژواك مناسبي نداشته باشد.

** تنظيم رابطه رييس جمهور با مردم ، دستاوردي بزرگ

احمدي‌نژاد در پاسخ به سئوال شبكه ' سي ان ان ' آمريكا، مبني بر اينكه مايل هستيد چه دستاوردي از دوره رياست جمهوري خود براي ملت ايران باقي بگذاريد؟ گفت: بهترين كار ادامه خدمت به ملت بزرگ ايران است.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد: البته در اين مدت طرح‌هاي بزرگي در كشور محقق شد؛ ايران هسته‌اي شد، به فضا دسترسي پيدا كرد، سرعت رشد علمي ايران رتبه اول را به دست آورد. اصلاحات بزرگ اقتصادي انجام شد و سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي در بخش‌هاي صنعتي و كشاورزي صورت گرفت.
وي با بيان اينكه ' رييس جمهوري بايد عاشق مردم خود باشد'، تاكيد كرد : بالاتر از اينها؛ تنظيم رابطه رييس ‌جمهور با مردم بود، رييس‌جمهور جز خادم مردم، در كنار مردم و براي مردم نيست و اين ترازي است كه در تاريخ ايران به ثبت رسيد.

آ** توصيه و تشكر رييس جمهوري در پايان كنفرانس خبري

احمدي‌نژاد در پايان اين كنفرانس خبري كه نمايندگان خبري بيش از 70 رسانه جهان حضور داشتند، با اشاره به ديدارها و گفت وگوهاي خود با قشرهاي مختلف مردم آمريكا در سفر به نيويورك گفت: در تمام اين سفرها بيداري و حركت عمومي ملت‌ها به سمت ارزش‌هاي انساني بطور واضح قابل مشاهده است.
رييس‌جمهوري خاطر نشان كرد: امروز جهان دچار بحران اقتصادي، سياسي و اجتماعي شده و ساختارهاي كنوني قادر نيستند اين بحران‌ها را برطرف كنند و علت آن اين است كه آنها در چارچوب ساختارهاي تبعيض‌آلود تصميم مي‌گيرند.

احمدي‌نژاد با بيان اين جمله 'خارج شدن از بن‌بست كنوني نيازمند اصلاح ساختارهاي جهاني و جايگزين شدن مديران صالح به جاي افراد ناصالح است' از خبرنگاران ، تصويربردان و دست اندركاران برگزاري اين كنفرانس خبري تشكر وبراي همگان آرزوي موفقيت و سلامت كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016