یکشنبه 17 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده نیروی انتظامی: در روابط دختر وپسر دخالت نمي‌كنیم، مهر

فرمانده نیروی انتظامی گفت: پلیس در رابطه دختر و پسر دخالت نمی‌کند و هیچگاه برای پرسیدن نسبت افراد ایست و بازرسی راه اندازی نمی‌کنیم.

سردار اسماعیل احمدی مقدم ظهر یکشنبه در حاشیه دیدار مردمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت جرایم جنایی گفت: متاسفانه فرهنگ کم تحملی و کاهش آستانه تحمل باعث افزایش بروز جرم می شود. به عنوان مثال قتل های خانوادگی در خوزستان و لرستان به این دلیل است که افراد دادگاه خانوادگی تشکیل داده و دختر خود را که به ظنشان دچار خطا شده است محاکمه و می کشند اما پس از قتل مشخص می شود که ظن آنها بی اساس است. پلیس نمی تواند در این گونه قتل ها و در خانه مردم دخالت کند اما بخش عمده قتل های کشور خانوادگی، انتقام و نزاع است.

وقوع قتل با خشکسالی مربوط است

وی ادامه داد: وقوع قتل با خشکسالی نیز مربوط است چرا که با کاهش آستانه تحمل افراد نزاع بر سر آب زیاد می شود و پس از قتل درگیری های قبیله ای برای خون خواهی راه می افتد.

کشف سلاح در کرمانشاه

فرمانده نیروی انتظامی از کشف تعدادی سلاح در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: مقصد این سلاح ها استانهای شرقی بویژه سیستان و بلوچستان بوده است که ماموران موفق شدند آن را کشف و ضبط کنند. امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش قاچاق و کشفیات سلاح بودیم که همین امر موجب چشمگیر قتل و سرقت مسلحانه شد.

احمدی مقدم در مورد سریال سقوط آزاد که برای هفته ناجا تهیه شده است گفت: دیده شدن فیلم بسیار مهم است و سریال ها، مردم را به دنبال خودشان می کشد. در گذشته تله فیلم های پلیسی تنها ۲۵ درصد مخاطب داشت اما این سریال بسیاری از مردم را جذب کرده است البته نواقصی نیز در این فیلم وجود دارد که با اطمینان آن باید مورد نقد قرار گیرد. در برخی از کشورها سریال هشدار برای کبری می سازند که پلیس را یک سوپرمن نشان می دهد وبرخی نیز با تقلید روش هالیوود ضعف های پلیس را نشان می دهند اما در پایان می گویند که پلیس مقتدر است.

رد آمار دوستی ۸۰ درصد دختران و پسران

وی با رد آمار دوستی ۸۰ درصد دختران و پسران گفت: اعلام این آمار با امنیت روانی جامعه در تضاد است و اگر کسی این آمار را اعلام کرده است قصد متشنج کردن افکار جامعه را داشته است. خوشبختانه معتادان تحصیلکرده و جرم در میان تحصیلکرده ها بسیار پائین است. رسانه ها نباید این گونه تحقیق ها را که کسی آن را تایید نکرده است منتشر کنند. این آمارها سیاه نمایی و بعضا برای رسانه های دیگر که بدنبال سیاه نمایی هستند خوراک خبری تولید می کنند. حاضرم با این افرادی که این آمار را می دهند مناظره کنم و اگر این آمار درست بود از سمت خود استعفا می دهم.

در ارتباط دختر و پسر دخالت نمی کنیم

وی با رد دخالت پلیس در رابطه دختر با پسر اظهار داشت: در ارتباط دختر و پسر دخالت نمی کنیم و از سایتی که خبر کذب فعالیت گشت نسبت را به منتشر کرده بود شکایت کردیم.

احمدی مقدم گفت: برای پرسیدن نسبت دختر و پسر در خیابان ایست و بازرسی نمی گذاریم و همانطور که درگذشته گفتم سرت کشیدن در زندگی شخصی مردم به پلیس مربوط نمی شود.

وی افزود: پلیس با کسانی که باندهای فساد تشکیل داده و دختران را اغفال می کنند برخورد می کنیم.

فرماینده نیروی انتظامی با اعلام ممنوع شدن مصاحبه در مورد پرونده فرار تعدادی زندانی از زندان مرکزی اصفهان گفت: قاضی پرونده دستور داده است که در این خصوص اطلاع رسانی نشود و فرمانده انتظامی اصفهان نیز که در این مورد سخن گفته است توبیخ و به دادگاه نظامی معرفی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی مقدم به روند کاهشی جرایم در کشور اشاره کرد و افزود: پس از فتنه و درگیری ماموران در این مورد شاهد افزایش آمار بودیم و این فضا باعث شد مجرمان متجری شوند اما با اجرای برخی از طرح های انتظامی از نیمه دوم سال ۸۹ روند کاهش جرایم آغاز شده است. اگر این روند تا پایان سال ادامه یابد به روند کاهش جرایم در چند سال گذشته دست پیدا می کنیم.

نمره پلیس از ۲۰، ۱۶ است

فرماینده نیروی انتظامی نمره پلیس را ۱۶ اعلام کرد و اظهار داشت: در یکسال گذشته نظارت را بر روی استانها افزایش دادیم و اثربخشی طرح ها را به صورت استانی و میدانی ارزیابی کردیم . بر این اساس بالاترین نمره ۸۲ و کمترین نمره ۷۴ بود بر این اساس میانگین نمره پلیس ۱۶ از ۲۰ است.

وی در پایان با اشاره به اینکه راه تظلم خواهی برای مردم در نظام اسلامی باز است گفت: مردم می توانند با تماس نسبت به مامور شکایت یا انتقاد کنند اما راه حضوری نیز برای آنها باز است. سالانه دهها هزار نفر در مرکز نظارت همگانی پلیس در کشور حضور پیدا می کنند و صدها هزار نفر نیز با تماس تلفنی درخواست های خود و شکایت از ماموران را اعلام می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016