دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل کشيش زندانی: پرونده موکلم به آيت‌الله خامنه‌ای ارجاع شده است، راديو فردا

وکيل يوسف ندرخانی، نوکيش مسيحی زندانی می‌گويد پرونده موکلش به رهبر جمهوری اسلامی ارجاع شده است. قرار بر اين بود حکم بدوی اعدام آقای ندرخانی از سوی ديوان عالی مورد تجديد نظر قرار گيرد. اين در حالی است که در تحولی تازه، غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز يکشنبه اعلام کرد که حکم اعدام برای اين مسيحی ايرانی صادر نشده است.

محمدعلی دادخواه روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با راديو فردا از ارسال اين پرونده به رهبر جمهوری اسلامی خبر داد و گفت دادگاه تصميم گرفته است پس از دفاعيات صورت گرفته و با توجه به نظرات فقهای مختلف پيرامون تغيير دين که در دفاع از يوسف ندرخانی در پرونده گنجانده شده، نظر آقای خامنه‌ای را در اين زمينه جويا شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همه اينها در حالی است که غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود به خبرنگاران بدون ذکر جزييات گفت: «در اين باره حکم اعدام صادر نشده است. پرونده مراحل رسيدگی را طی می‌کند و همچنان مفتوح است. البته در پرونده‌های قضايی در هر مرحله از رسيدگی متهم می‌تواند اعتراض کند که در اين پرونده هنوز تحقيقات به پايان نرسيده است.»

يوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسيحيت گراييده است، دو سال پيش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شد و دادگاه بدوی در ۲۳ خردادماه آقای ندرخانی را به «ترک دين» و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرد.

در متن حکم يوسف ندرخانی با تأکيد بر «ارتداد» وی ذکر شده است که دادگاه پس از شنيدن اظهارات متهم، با توجه به «مسئله هشت از تحريرالوسيله» آيت‌الله خمينی و «فتاوی» اعلام شده از سوی مراجع تقليد، «متهم را به مجازات اعدام به طريق حلق‌آويز» محکوم کرده است.

با اعتراض وکيل پرونده به اين حکم، قرار بر اين شد که پرونده برای بررسی بيشتر و تجديد نظر به ديوان عالی کشور ارسال شود.

با اين‌حال آيت‌الله محسنی گرکانی، رئيس ديوان عالی ۱۵ مهرماه اعلام کرد پرونده آقای ندرخانی به اين ديوان واصل نشده است و گفت: «اصلا اين پرونده هنوز به ديوان عالی نيامده است، يا حداقل بنده در مورد آن اطلاعی ندارم.»

در حين بلاتکليفی روزهای اخير پرونده يوسف ندرخانی، اسقف دزموند توتو، برنده جايزه نوبل صلح ۱۹۸۴، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا کشيش يوسف ندرخانی را آزاد کنند.

اين شخصيت مذهبی و مدنی آفريقا جنوبی در بيانيه‌ای که روز يکشنبه منتشر شده، با تأکيد بر اين‌که «برخی با نام دين دست به اعمال خشونت‌آميز می‌زنند»، آورده است: «وادار کردن هرکس به انکار عقيده‌ خود، به منزله روی گردانی از خداوند و نقض مطلق ارزش‌های جهانی انسانی و مذهبی ما است.»

علاوه بر دزموند توتو، همچنين جامعه جهانی بهاييان و ۱۴ مدافع حقوق بشر ايرانی صدور حکم اعدام برای آقای ندرخانی را محکوم کرده‌اند و اتحاديه اروپا، آمريکا و بريتانيا نيز به صدور اين حکم اعتراض کرده و خواستار لغو حکم اعدام آقای ندرخانی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016