یکشنبه 24 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخست وزير کانادا: ايران بزرگترين تهديد برای صلح و امنيت جهان، صدای آمريکا

استفان هارپر، نخست وزير دولت فدرال کانادا روز جمعه ٢٢ مهر ماه پس از اينکه ايالات متحده تهران را به توطئه قتل سفير عربستان سعودی متهم کرد، ايران را مهم ترين خطر برای صلح و امنيت جهانی خواند.

وی افزود: «ما هيچ اختلاف و درگيری با مردم ايران نداريم، ولی رژيم تهران شايد مهم ترين عاملی است که صلح و امنيت جهان را تهديد می کند.»

هفته گذشته جان برد، وزير امور خارجه کانادا گفت اتاوا و شريکايش در نظر دارند با توجه به اتهام توطئه، تحريم های بيشتری عليه ايران وضع کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای برد افزود: «کانادا توطئه حمله به سفير عربستان سعودی در خاک ايالات متحده را محکوم می کند. شواهد دخالت ايران در اين توطئه بسيار جدی است.»

با اين حال برخی از کارشناسان صحت اتهامات ايالات متحده را زير سوال می برند.

گری سيک، از افسران سابق ارتش ايالات متحده که در دوران فورد، کارتر و ريگان کارشناس مسايل ايران بوده و هم اکنون به تدريس و تاليف مشغول است، در اين باره می گويد: «برای من باور کردن اين اتهامات بسيار دشوار است. ايران هرگز در ترور و يا بمبگذاری در خاک ايالات متحده دست نداشته است و بسيار مشکل است بپذيريم که چنين ماموريت حساسی را به يک گروه تبهکار غيراسلامی بسپارد.»

او می گويد با اينکه هرگز درباره اتهامات پيشين ايران شک و شبه ای نداشته، ولی در مورد اين يکی بدبين است.

در همين زمينه رامين جهانبگلو، پروفسور دانشگاه تورنتو به روزنامه ونکوورسان می گويد: «من فکر می کنم که دولت کانادا از سياست ايالات متحده پيروی خواهد کرد و بعيد می دانم که آنها سياستی را اتخاذ کنند که با خط مشی دولت آمريکا در تضاد باشد.»

جهانبگلو که در سال ٢٠٠۶ توسط مقامات ايران دستگير و زندانی شد، به دولتمردان کانادا توصيه می کند که درباره اين موضوع محتاطانه عمل کنند.

وی در اين باره می گويد:« من بر اين باورم که ما در مورد اتهام ترور سفير عربستان و نقش ايران در آن به اطلاعات بيشتری نياز داريم. فکر نمی کنم آن طور که ايران می گويد اين اتهامات تنها ساخته و پرداخته دولت اوباما باشد، ولی معتقدم پيش از آنکه در اين مورد تصميمی بگيريم، بايد اطلاعات بيشتری جمع آوری کنيم.»

سعيد رهنما، استاد دانشگاه يورک در تورنتو در مورد اين اتهام چنين می گويد: «کل داستان مطرح شده سوال برانگيز است، زيرا چندان منطقی به نظر نمی رسد. من با چند تن از همکارانم و کارشناسان مسايل ايران صحبت کرده ام و تاکنون کسی توضيحی منطقی برای آن نيافته است. سوال اينجاست که چرا رژيم ايران بايد اکنون دست به چنين اقدامی بزند؟»

ايران به شدت هر گونه دخالت خود و سپاه قدس را در اتهام استخدام يکی از کارتل های مکزيک به مبلغ ۱٫۵ ميليون دلار برای ترور سفير عربستان رد می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016