سه شنبه 26 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: از شنيدن اتهامات بی‌اساس آمريکا تعجب کرديم، ايسنا

با همه ظرفيت لازم با شيطنت‌ها برخورد می‌کنيم


وزير امور خارجه کشورمان در جمع سفيران خارجی مقيم تهران گفت: راهبرد ثابت و اعلام شده جمهوری اسلامی ايران نسبت به همسايگان خود از جمله دولت پادشاهی عربستان سعودی، بر مبنای صلح، برادری، همکاری همه جانبه و حفظ و تقويت امنيت در منطقه حساس خاورميانه و خليج فارس استوار بوده و بر ادامه اين راهبرد تاکيد داريم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) متن کامل سخنرانی علی‌اکبر صالحی بدين شرح است:

با ابراز خرسندی از ملاقات با شما و بدون هرگونه بحث حاشيه‌ای مايلم نکاتی را در خصوص ادعای اخير دولت آمريکا در خصوص کشف توطئه ترور سفير دولت پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن به اطلاع شما برسانم:

منشور ملل متحد براساس روابط دوستانه ميان کشورها شکل گرفته است. مايلم يادآوری نمايم کشورم از موسسين اين سازمان و منشور ارزنده آن بوده و تمام تلاش خود را در جهت اهداف آن مبذول داشته است. رفتار سياست خارجی کشورم بويژه در سه دهه گذشته مويد همين است. کمک به استقرار صلح در تاجيکستان، کمک به کنترل مناقشه در قره‌باغ، مخالفت با اشغال افغانستان ، مخالفت با اشغال کويت و تعرض به خاک عربستان توسط رژيم صدام و ... صرفا به عنوان مصاديقی از اين سياست اصولی جمهوری اسلامی ايران قابل ذکر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک دولت مسوول و براساس اصول سياست خارجی بود، همواره ثبات بين‌المللی و منطقه‌ای را در صدر اولويت‌های خود قرار داده است.

جمهوری اسلامی ايران به عنوان يکی از کشورهای اصلی قربانی ترويسم و براساس ارزش‌های اسلامی ، با ريخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه مخالف بوده و بر اين اساس همواره از پيشگامان مبارزه با تروريسم بين‌المللی بوده است.

راهبرد ثابت و اعلام شده جمهوری اسلامی ايران نسبت به همسايگان خود از جمله دولت پادشاهی عربستان سعودی، بر مبنای صلح، برادری، همکاری همه جانبه و حفظ و تقويت امنيت در منطقه حساس خاورميانه و خليج فارس استوار بوده و بر ادامه اين راهبرد تاکيد داريم.

در خصوص ادعای اخير دولت آمريکا، ما نيز از شنيدن اين اتهامات بی‌پايه و اساس تعجب کرديم. بيهوده نيست که وزير خارجه آمريکا اين ادعا را فراتر از افسانه و رييس ارگان امنيتی اين کشور آن را شبيه يک فيلمنامه هاليوودی دانسته‌اند!

بررسی جزييات دقيق و کامل سند منتشره توسط دولت آمريکا نشان می‌دهد ادعای آن دولت براساس برداشت‌های يک مامور امنيتی از ادعاهای افرادی دارای سوابق سوء حقوقی و مرتبط با شبکه‌های بين‌المللی قاچاق گذاشته شده است ! کدام عقل سليم و دولت صلح‌طلب به خود اجازه می‌دهد چنين ادعا و اتهام محيرالعقولی را براساس برداشت و ادعا و ... مطرح نمايد!

در برخورد با اين سناريو /توهم ، اولين سوال منطقی اين خواهد بود که سود آن متوجه چه کشوری است؟ دومين سوال آن است که مستندات حقوقی برای اثبات اين اتهامات کدام است و چرا کشور مدعی تاکنون عليرغم دو مورد درخواست رسمی ، حتی اجازه دسترسی کنسولی به متهم را صادر نکرده است؟ چرا برخلاف رويه متعارف، تا کنون کسی به عنوان وکيل اين متهم در تلويزيون اظهار نظر نکرده است؟ و...

اصولا چرا به جای پيگيری متعارف موضوع از مجاری ديپلماتيک ، موضوع مستقيما خبری شده است؟

شايد نيت اصلی را بتوان در اظهارات بعدی مقامات آمريکايی پيدا نمود ، تهديد به تشديد تحريم‌ها، اشاره به گزينه نظامی و ...

واقعيت بديهی بيداری اسلامی يا آنچه در غرب به عنوان بهار عربی شناخته می‌شود آن است که ديکتاتورهای حامی منافع آمريکا سقوط نموده يا در حال اضمحلال هستند. برداشت بديهی متخصصان امور استراتژيک از اين روند که موازنه استراتژيک در منطقه به زيان آمريکا و نماد منافع آن يعنی رژيم صهيونيستی و به سود ملت‌ها و دولت‌های مستقل در منطقه به هم خورده است . شايد کسانی در نظر داشته باشند تا با ايجاد طوفان‌های سياسی موقتا اين موازنه را حداقل در کوتاه مدت به سود خود احيا نمايند. صرف‌نظر از چنين توهماتی، واقعيت عميق منطقه آن است که چنين رويايی قابل تحقق نيست.

مايلم تاکيد نمايم جمهوری اسلامی ايران با سه دهه تجربه ارزشمند در خصوص مقابله با انواع طرح‌های مخرب، با همه ظرفيت لازم برای مقابله با اين گونه شيطنت‌ها برخورد کرده و تجربه نشان داده است که نتيجه نهايی به زيان طراحان خواهد بود.

صرف‌نظر از اينکه هدف اين سناريوی شيطانی، ايجاد اختلال در روابط خارجی کشورم به خصوص با همسايگان عرب خود باشد، با هدف تقويت ائتلاف ناموفق چند کشور عربی در اعمال تحريم‌های غير قانونی عليه ايران و يا کمک به موقعيت از دست رفته آمريکا در منطقه کليدی خاورميانه ، از نظر ما آنچه که جامعه جهانی بايد به آن توجه نمايد، تهديد يا تضعيف نظم، صلح و امنيت بين‌المللی از طريق طرح چنين ادعاهای بی‌اساس و اثبات نشده است.

بار ديگر جمهوری اسلامی ايران ضمن محکوميت شديد اقدامات سياسی مقامات آمريکايی در متهم نمودن نهادهای رسمی جمهوری اسلامی ايران براساس اظهارات مشکوک منتسب به فردی که هويت واقعی وی هنوز مکشوف و قطعی نيست مجددا هرگونه دخالت يا اطلاع نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ايران نسبت به هر نوع طرح يا عمليات تروريستی از جمله طرح ادعايی حاضر را قاطعانه رد می‌نمايد.

بر اين اساس، اينجانب ضمن محکوم نمودن شديد اين رهيافت مخرب دولت آمريکا، به همه کشورهای دوست، صلح‌طلب و مستقل توصيه می‌نمايم از طريق برخوردی مسوولانه با اين موضوع و خودداری از موضع‌گيری‌های شتاب زده ، مانع از شکل گيری يک بحران مصنوعی در جهت تضعيف صلح و ثبات منطقه‌ای و بين‌المللی شوند. اطمينان دارم اين پيام را به بهترين وجه به دولت‌های متبوع خود منتقل خواهيد نمود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016