پنجشنبه 28 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توضيحات وزير اطلاعات درباره اتهامات اخير آمريکا، ايسنا

مصلحی درباره ادعای اخير آمريکا عليه ايران گفت: وقتی با رويکرد اطلاعاتی موضوع را بررسی کنيد با چنان ضد و نقيض‌ها و ايرادهای بزرگی مواجه می‌شويد که نمی‌توانيد باور کنيد دولتی هم‌چون آمريکا با آن همه ادعا به چنين فلاکتی افتاده باشد که سناريويی تا اين حد سخيف ساخته باشد يا سناريوی مبتذل ساخته شده ازجانب ديگران را باور کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از واحد مرکزی خبر حجت‌الاسلام حيدر مصلحی ـ وزير اطلاعات ـ افزود: در اولين بررسی‌هايی که در وزارت اطلاعات در مورد اين ادعا به عمل آمد، نخستين واکنش افسران اطلاعاتی وزارت، ابراز تعجب شديد درباره بلاهت متراکمی بود که در اين سناريو موج می‌زند.

او اضافه کرد: اولين سوال آن بود که دولت آمريکا چطور می‌خواهد اين قصه بدوی را به عقلای دنيا و حتی به نخبگان خود آمريکا بباوراند.

مصلحی گفت: پس از آن و به موازات انتشار اخبار بيش‌تری در مورد اين ماجرا، ابهامات و سوالات بزرگ‌تری از جانب رسانه‌ها و صاحبنظران سياسی و اطلاعاتی مطرح شد و امروز ابعاد سبک‌سرانه اين سناريوی سخيف همه‌گير شده است و شما شاهد انتشار صدها چون و چرا و ان‌قلت در رسانه‌های مختلف آن‌ها هستيد.

وی افزود: بنابراين من به آن چون و چراها استناد نمی‌کنم و شما حتما در رسانه‌های مختلف آن‌ها را می بينيد، اما مطلبی که برای شما تازگی دارد آن است که در اين چند روزه، رييسان دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور، با من تماس گرفته و درخصوص اين فيلمنامه بدوی ابراز شگفتی، و تحليل ها و بعضاً اطلاعاتی در مورد جوانب اين سناريو را بازگو کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اطلاعات گفت: هم‌چنين چندين رابط دستگاه‌های اطلاعاتی در تهران يا در چندين پايتخت کشورهای ديگر با همکاران بنده ديدار و ضمن ابراز تعجب، مطالبی ارائه کرده‌اند.

مصلحی درباره مدارک منتشر شده درباره شنودها اظهار کرد: اولاً آنچه ارائه کرده اند، شنود نيست بلکه براساس آنچه در دادخواست قاضی دادگاهی در نيويورک آمده، تماس تلفنی متهم پس از بازداشت است، آن هم از دفتر اف بی آی و تحت سيطره ماموران اف بی آی.

وی افزود: طبق تصريح خودشان، متهم در چنين شرايطی با فردی تماس می گيرد، بدون ارائه هيچ گونه مستندی که مخاطب ادعايی کيست، کجاست و چه کاره است؛ به اين ترتيب است که مخاطب موهوم می شود يکی از فرماندهان سپاه قدس! و تماس متهم از درون بازداشتگاه اف بی آی می شود شنود! سپس کل اين فرايند می شود سند.

وزير اطلاعات گفت: من می پرسم کدام قاموس حقوقی اين داده سبک را به عنوان سند برای اتهامی چنين سنگين قبول می کند؟ اتفاقاً آنچه را آنها سند می نامند، بزرگ‌ترين و متقن‌ترين دليل بر مهمل بودن ادعای آمريکايی هاست و با انتشار آن، عملاً اين ما هستيم که سندی متقن به دست آورديم مبنی بر مهمل و مضحک و مسخره بودن ادعايی که امريکايی ها کرده اند.

او افزود: من می پرسم اين کدام دستگاه اطلاعاتی است، اين کدام افسر اطلاعاتی است، که عامل عملياتی خود،‌ آن هم عامل مستقر در خاک حريف را از طريق تلفن هدايت می کند؟ دستور کشتن سوژه ادعايی در تلفن به عامل اجرا ابلاغ می شود! محل قتل هم يعنی رستورانی که سوژه مرتبا در آن تردد دارد، از طريق مکالمه تلفنی مشخص می شود! تاکيد هم می شود که بهتر است افراد بيشتری همراه با سوژه کشته بشوند! چند ناسزای رکيک هم به ديگر مشتريان رستوران، چاشنی آن دستور می‌شود.

مصلحی ادامه داد: در مورد مبلغ دستمزد هم در مکالمه تلفنی چانه می زنند و در مورد اضافه پرداخت هم قرار می شود با مقامات بالاتر مشورت شود! به همين جهت است که می گويم آنچه را آنها سند می گويند، ما از همان استفاده می کنيم و به عقلای دنيا می گوييم «دنيا را چه شده است که فيلمنامه فيلم های کمدی سطح پايين و هجوآميز را به عنوان سند اطلاعاتی ارائه می کنند و همان را به شورای امنيت سازمان ملل متحد می فرستند؟»

وزير اطلاعات درباره دلايل ديگر برای رد ادعای آمريکا‌يی‌ها گفت: به علت محذورهای اطلاعاتی نمی‌توانم همه اطلاعات را فعلاً مطرح کنم، اما برخی مستندات و مطالب قابل طرح را می‌گويم؛ مثلاً ويژگی‌ها و شاکله شخصيت فردی که به عنوان عامل ترور معرفی شده است‌ آن قدر با ويژگی های يک مامور يا همکار اطلاعاتی فاصله دارد که حتی ضعيف ترين دستگاه‌های اطلاعاتی جهان حاضر نيستند چنين فردی را به همکاری بگيرند، چه رسد به اينکه ماموريتی عملياتی، آن هم در خاک آمريکا به او بدهند.

او افزود: شما را به قضاوت هايی ارجاع می دهم که همسر و دوستان نزديک او کرده اند و خود رسانه های غربی و حتی آمريکايی منتشر کرده اند و پس از آن قضاوت کنيد که آيا می توان چنين فردی را به عنوان همکار اطلاعاتی به کار گرفت.

مصلحی گفت: از طرف ديگر ما می پرسيم و توجه همگان را به آن جلب می کنيم و آن اين که «متهم مورد ادعا که طبق ادعای رسانه های غربی بيش از بيست سال در آمريکا ساکن بوده، چرا نتوانسته بود تا ۸ ماه پيش، از دولت آمريکا تابعيت دريافت کند؟ ثانياً چرا فقط ۸ ماه پس از دريافت تابعيت آمريکايی، وارد چنين توطئه‌ای می‌شود؟ آيا دريافت تابعيت که آرزوی متهم بوده، دريافت کننده را به طغيانگری می‌کشاند؟! ثالثاً سوال می‌کنم که آيا واگذاری آن سناريو به متهم، ما به ازاء دادن تابعيت نبوده است؟ اف بی آی چه نقشی در پروسه دادن تابعيت ايفا می‌کند؟ در اين پروسه اف بی آی تحت عنوان مصاحبه و تحقيقات، متقاضی را نسبت به بسياری از موضوعات مورد نظرش تخليه اطلاعاتی می کند و تعهد همکاری می گيرد و گروکشی می‌کند و ...

وی افزود: آيا آمريکايی‌ها فکر می کنند ما نمی دانيم که در ده ها مورد مشابه، شرط دادن تابعيت به متقاضيان آن چه بوده است؟ من در فرصتی ديگر فاش خواهم کرد که آمريکايی ها بعضی از متقاضيان خودباخته پشت‌کرده به ملت را به چه خيانت هايی واداشته اند، آن هم نه فقط عليه نظام جمهوری اسلامی ايران بلکه حتی عليه بستگان بسيار نزديکشان.

وزير اطلاعات در ادامه گفت: اما به لحاظ فنی باز هم جای اين سوال وجود دارد که چرا بايد از کارتل های قاچاق مواد مخدر مکزيک برای اين کار استفاده شود؟ کارتلی که خود غربی ها می گويند درآمد چند ده ميليارد دلاری دارد، چگونه حاضر است برای يک و نيم ميليون دلار خود را برای هميشه با دولت آمريکا درگير کند؟ از طرف ديگر چگونه است که اين تروريست کارآزموده و آن کارتل حرفه‌يی و بين المللی قاچاق مواد مخدر، پول قرارداد را به روش خيلی ساده و راحت، از طريق يک بانک در نيويورک بده بستان می کنند؟

وزير اطلاعات گفت: تا اينجا وجه غالب عرايضم، بررسی موضوع با رويکرد اطلاعاتی و عملياتی بود، اما سوالات مبنايی‌تری در مورد اين ادعا وجود دارد. مثل اينکه اصولاً چرا بايد نظام مقدس جمهوری اسلامی چنين اقدام عبثی انجام دهد؟ نفع اين کار برای ما چيست؟ ما که هميشه به دنبال برقراری آرامش و دوستی در منطقه هستيم و حتی در برابر بعضی نامهربانی‌ها و اقدامات نامتعارف برخی از همسايگان هم شکيبايی به خرج می دهيم، چگونه ممکن است عملياتی چنين سخيف انجام دهيم؟ چرا خاک آمريکا برای اين کار انتخاب می شود؟ و...

او افزود: هر چه در اين موضوع بيشتر تعمق کنيد، با هر رويکردی بررسی کنيد، سوالات بيشتری مطرح می شود و به دلايل بيشتر و محکم تری دست می يابيد که با ادعايی بسيار سخيف و بيهوده مواجه هستيد.

مصلحی گفت: تا آنجا که ما خبر داريم اعتراض ها و انتقادهايی حتی از درون دولت و هيات حاکمه آمريکا هم مطرح شده است.

وزير اطلاعات در خصوص نوع اعتراض های درون حاکميتی اظهار کرد: به دليل ملاحظات حفاظتی و اطلاعاتی نمی توانم به همه موارد اشاره کنم اما يکی دو مورد دارم که قابل طرح هستند.

وی افزود: خبر داريم مدتی پيش در يکی از سازمان های اطلاعاتی آمريکا اين تئوری مطرح و بحث شده است که برای حل مشکل آمريکا در عراق و افغانستان و برای تمام کردن کار سوريه، بايد ايران را به موضوعات جديدی درگير و مشغول کنيم؛ از طرف ديگر اين اطلاع را داريم که مدتی پيش يکی از سازمان های اطلاعاتی آمريکا به مسوولان آمريکايی در مورد سناريوی مورد بحث هشدار داده و اعلام کرده است که اين سناريو باورپذير نيست بلکه بسيار ابتدايی است و نتيجه نخواهد داد.

او افزود: با اين حال آمريکايی‌ها مرتکب اين اشتباه شدند و اين سناريوی سبک را کليد زدند.

وزير اطلاعات در ادامه درباره اينکه آيا يکی از اهداف آمريکا از انتساب چنين پروژه ضعيفی به دستگاههای اطلاعاتی ايران مانور قدرتی برای دستگاههای اطلاعاتی امريکا و انتساب ضعف به دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران نيست گفت: قطعا يکی از اهداف آن ها همين است، در دو سوی اين معادله، يک طرف دستگاه‌های اطلاعاتی متعدد آمريکا هستند که در سال های اخير با ناکامی های متعددی مواجه بوده اند که منجر به تغيير پياپی مديران آنها در سطوح عالی و انتصاب مديران متعددی اعم از نظامی و اطلاعاتی در راس آن سازمان ها و عزل دوباره و نصب مجدد شده ، تا آنجا که به تغيير رياست جامعه اطلاعاتی آمريکا انجاميده است.

وی افزود: داستان ناکامی ها هم طولانی شده هم به لحاظ موضوعی متعدد شده و هم هزينه های بسيار سنگينی برای آمريکا در پی داشته است. از واقعه يازده سپتامبر (حتی با همان روايتی که خود امريکايی ها می خواهند مطرح کنند) شما آثار اين ضعف و سرگشتگی اطلاعاتی را می بينيد تا در وضعيت فلاکت باری که آمريکا در افغانستان و عراق داشت و دارد و به خصوص حالا که ناچار هستند ظرف يک ماه آينده با سرافکندگی از عراق خارج شوند.

مصلحی گفت: حرکت عظيمی که تحت عنوان «بيداری اسلامی» در جهان اسلام پديد آمد و هم چنان رو به گسترش است از جمله دلايل زير سوال رفتن اقتدار ساختار اطلاعاتی آمريکا بوده است. سرنگونی چند تن از وفادارترين سرسپردگان آن‌ها در منطقه و موقعيت متزلزل عده‌ای ديگر از سران وابسته به آنها، کلا به حساب کم کاری ساختار ياد شده گذاشته شده است.

او اضافه کرد: مشکل آمريکا در همه مناطق جهان قبل از آنکه مشکلی نظامی باشد، چالشی اطلاعاتی است. اين چالش را نمی خواستند آشکار کنند اما نتوانستند مخفی نگه دارند و اکنون در خود آمريکا بسياری صداها عليه ضعف دستگاههای اطلاعاتی شان بلند شده است. اصلا بعيد نيست که نياز و عطش به ارائه يک پيروزی اطلاعاتی، در طراحی اين سناريوی بدوی دخيل بوده است.

وزير اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: اما در سوی ديگر، جهان شاهد اقتدار اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران بوده است. به عنوان مثال وقتی که يکی از سرويس های اطلاعاتی جمهوری اسلامی می تواند از حضور عنصر تروريستی هم‌چون ريگی در پايگاه نظامی آمريکا عکس تهيه کند، وقتی رد اين عنصر تبهکار را در حالی می زند که از يک پايگاه نظامی آمريکا (در افغانستان) به پايگاه نظامی ديگر آمريکا (در کشوری ديگر) در حال تردد بوده، آن هم برای ملاقات يکی از مقامات آمريکا و در حالی که در همان زمان توسط سرويس اطلاعاتی امريکا محافظت می شده، با اين حال هم می توانيم او را تعقيب کنيم، هم می توانيم ردگيری و هم با عمليات بی سابقه ای او را بازداشت کنيم.

وی اضافه کرد: اين موضوع در دنيا و به خصوص توسط سرويس های اطلاعاتی خيلی مورد توجه قرار گرفت و موجب تحقير سرويس های اطلاعاتی آمريکا شد. علاوه بر اين آمريکايی‌ها مشکل بزرگ تری هم داشتند که علی رغم دردناک بودنش اصلا نمی توانستند و نمی توانند به زبان بياورند مبنی بر اين که آن عنصر تروريست جنايتکار، زنده به دست جمهوری اسلامی ايران افتاده بود. آنها الان می توانند حدس بزنند که ما چه اطلاعاتی از جنايت های آمريکا فقط در همين يک پروژه داريم. از مرحله ساختن آن تروريست، از تشويق او به جنايت، از تجهيز او با انواع سلاح و مهمات و پشتيبانی مالی و حفاظت از او و تيم جنايتکارش و ...

او افزود: آن‌ها حالا فهميده اند که ما از مقطع پيش از دستگيری ريگی، مدتها سايه به سايه در تعقيب او بوده ايم و طبيعتا شاهد بسياری از ارتباطات و بده بستانهايش با آمريکا و اسراييلی‌ها بوده ايم و می دانند که ريگی را زنده دستگير و قاعدتا به بسياری از پشت پرده ها دسترسی پيدا کرده ايم، فقط آن ها نمی دانند که تاکنون چرا اين موارد را افشا نکرده ايم و چه برنامه ای برای آن داريم، روزی که برنامه ما در اين مورد اجرايی شود، يکی ديگر از رسوايی های آمريکا رقم خواهد خورد.

مصلحی در ادامه گفت: در همين مدت دنيا شاهد بازداشت شبکه ای سی نفره از جاسوسان آمريکا توسط جمهوری اسلامی ايران بوده است. در خبرهايی که منتشر کرديم صرفا اشاره ای مختصر به موضوع شد و به جوانب مختلف و به عمق آن نپرداختيم. آمريکايی ها می دانند که ما کشفيات بزرگی از آن شبکه داشته ايم اما نمی دانند که چرا همه را برملا نکرده ايم و چه برنامه ای برای آن کشفيات داريم.

وی افزود: در همين مدت يکی از نفوذی های سرويس اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ضد انقلاب خارج از کشور را افشا کرديم. در آن چه که تاکنون منتشر کرديم، صرفا به حوزه مرتبط به ضد انقلاب خارج نشين اشاره شده است اما به نقش آمريکايی‌ها در آن پرونده و چگونگی حضور آن فرد در آمريکا و مذاکرات و قرار و مدارها خيلی نپرداختيم. همچنين به نقش بعضی ديگر از دولت ها که عامل نفوذی وزارت را به کشورشان دعوت کرده و تشويق نموده و موجب اتصال او به آمريکايی‌ها شده بودند، نپرداختيم.

وزير اطلاعات تصريح کرد: در مورد آمريکا، به تدريج به افشای نقش و عملکردشان خواهيم پرداخت و در مورد ديگران ، اميدوار بوديم از سکوت ما پيامی بگيرند و شرم کنند و دست از برخی شيطنت های ابلهانه بردارند. انها بايد بدانند که علاوه بر اطلاعی که از نقش آنها در کيس نفوذی مورد نظر داريم، اطلاعات ديگری از شيطنت هايشان در چند پروژه ديگر هم داريم. فعلا به همين مقدار اکتفا می کنم و اميدوارم که پيام را بگيرند و لطف جمهوری اسلامی را قدر بدانند.

وی افزود: اما در پايان عرايضم، اولا به آمريکايی ها هشدار می دهم که پاسخ هر شيطنت آنها قطعا مضاعف و شديدتر از عمل آنها خواهد بود. ثانيا تاسف شديد خودم را برای آن تعداد از کشورهای اروپايی اعلام می کنم که حتی در قبال ادعای اخير امريکا و پروژه سخيفی که مطرح کرده است ، مجبور به پيروی چشم بسته و بی چون و چرا هستند و قدرت نه گفتن ندارند. من به آنها يادآوری می کنم حرکت هايی که در کشورشان از سوی مردم شروع شده، صرفا منشاء اقتصادی ندارد بلکه ناشی از اعمال نظر و زورگويی آمريکا به آنها و قبول اين سلطه توسط دولتمردان اروپايی است به همين جهت معتقدم لااقل در مقطع فعلی و در مورد پروژه مورد نظر، بيشتر دقت کنند.

مصلحی گفت: هم‌چنين به برخی کشورهای منطقه می گويم فريب آمريکا را نخورند. آمريکا می خواهد به هزينه آنها سلطه و مطامع صهيونيست ها را در منطقه تامين کند. بدانند که ما نه اعتقادی به آن نوع اقدامات تروريستی داريم و نه نياز داريم که از اين روشهای وحشيانه استفاده کنيم. آنها کم و بيش از قدرت اطلاعاتی جمهوری اسلامی آگاه هستند و می دانند اگر هم فرضا تصميم به اقدامی اطلاعاتی داشته باشيم، کاملا حرفه يی و حساب شده و مقتدرانه انجام می شود.

وی تاکيد کرد: هم‌چنين وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی در کشور و محور اطلاعاتی برای کليه دستگاههای اطلاعاتی، امنيتی و حفاظتی کشور، انتساب آن پروژه سخيف به سپاه سرافراز قدس را توطئه‌ای می‌داند که به وقتش افشا خواهد شد. آمريکا و اذنابش بايد بدانند که دستگاه اطلاعاتی کشور متکی به اقيانوس حمايت و پشتيبانی مردمی است و نيروهای اطلاعاتی، امنيتی ، نظامی، انتظامی و حفاظتی جمهوری اسلامی ايران با تبعيت از رهنمودهای مقام معظم رهبری، با همدلی و انسجام به اجرای وظايف محوله می پردازند و ان‌شاء الله هرگونه شيطنت و توطئه ای را با قدرت سرکوب می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016