شنبه 21 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد جواد لاريجانی: قصاص و اعدام در ايران حق است، راديو بين المللی فرانسه

ناصر اعتمادی - محمد جواد لاريجانی رييس ستاد حقوق بشر قوۀ قضاييه جمهوری اسلامی ايران و معاون اين قوه در امور بين الملل امروز گفت که جمهوری اسلامی ايران هيچ مشکلی برای پذيرش گزارشگر ويژه حقوق بشر ندارد، اما، هدف غرب از اعزام گزارشگر ويژه به ايران تبليغات عليه جمهوری اسلامی و متهم کردن آن به نقض حقوق بشر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين حال، محمد جواد لاريجانی با نفس تعيين گزارشگر ويژه از سوی سازمان ملل برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران مخالفت کرد و گفت: تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران يک خطای بزرگ از سوی سازمان ملل بود.
محمد جواد لاريجانی در توضيح چرايی جلوگيری از سفر احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر به ايران گفت که جمهوری اسلامی ايران اساس انتخاب احمد شهيد را به عنوان گزارشگرويژه حقوق بشر در ايران غيرمعقول و مشکوک می داند. او در جای ديگری از اظهاراتش غرب را متهم کرد که از خلال طرح مسألۀ حقوق بشر در ايران قصد جنگ با شريعت اسلامی را دارد.

محمد جواد لاريجانی بار ديگر تلويحاً اظهار داشت که جمهوری اسلامی نمی تواند تلقی غرب را از حقوق بشر بپذيرد و برای نمونه در حالی که قصاص و اعدام ها در ايران نقض حقوق بشر تلقی می شوند، از نظر حکومت اسلامی ايران قصاص حق مردم است. محمد جواد لاريجانی همچنين مدعی شد که سست کردن نظام اسلامی و ايجاد فضای منفی عليه ايران از جمله محورهايی است که در قالب حقوق بشر عليه جمهوری اسلامی ايران مطرح می شود.
محمدجواد لاريجانی از جمله مقامات جمهوری اسلامی ايران بود که با سفر گزارشگر ويژۀ حقوق بشر، احمد شهيد، به ايران مخالفت کرد.
احمد شهيد گزارشگر ويژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که تسليم آخرين اجلاس مجمع عمومی اين سازمان کرد جمهوری اسلامی ايران را متهم نمود که مخفيانه صدها زندانی را از جمله در زندان وکيل آباد مشهد اعدام کرده است. او ضمن ارائۀ گزارش مشروحی در مورد نقض آزادی بيان، حقوق زنان و شکنجۀ زندانيان در جمهوری اسلامی ايران تأکيد نمود که اعدام مخفيانه ۳۰۰ زندانی در زندان وکيل آباد مشهد بدون حضور وکلا يا بستگان و حتا بدون اعلام قبلی به خود قربانيان صورت گرفته است.
احمد شهيد در گزارش خود تصريح کرده بود که در سال جاری ميلادی نيز حکومت اسلامی ايران تاکنون ۱۴۶ زندانی را مخفيانه اعدام کرده است. در اين حال، گزارشگر ويژۀ حقوق بشر سازمان ملل اضافه کرده بود که اتهام چهاردرصد از اعدام شدگان روشن نيست و هم اکنون ۱۰۰ کودک در زندان‌های ايران در انتظار اجرای احکام اعدام خود هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016