جمعه 27 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجاني: همواره اعلام کرده‌ايم که درها به روي گزارشگران سازمان ملل باز است، ایلنا

ایلنا: دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در جمع اعضاي جنبش غيرمتعهدها با انتقاد از گزارش‌هاي تکراري و بي‌اساس ارائه شده عليه ايران گفت: در هيچ يک از اين گزارش‌ها حتي محض راست‌نمايي، کوچک‌ترين اشاره‌اي به دستاوردهاي بزرگ ايران در 30 سال گذشته نشده است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاريجاني که در صدر يك هيات عالي‌رتبه حقوق بشري در نيويورک به سر مي‌برد با تاکيد بر اينکه بزرگ‌ترين دستاورد جمهوري اسلامي ايران در 30 سال گذشته ايجاد يک مردمسالاري اسلامي بوده است که مسئولان با اراده مردم از نردبان قدرت بالارفته و با خواست آنان پايين آمده‌اند، تصريح كرد: در هيچ کدام از اين گزارش‌هايي که عليه ايران تهيه شده کوچک‌ترين اشاره‌اي به اين دستاورد بزرگ نشده است.

وي ادامه داد: ايران يکي از بزرگ‌ترين کشورهاي منطقه از لحاظ دستاوردهاي علمي و فن‌آوري است و اين ميوه دموکراسي در ايران است. دموکراسي ايران نسخه زيراکس و کپي ‌شده از روي ليبرال دموکراسي غربي نيست و برآمده از بطن ملت و نسخه‌اي کاملا بديع بر اساس عقلانيت اسلامي است.

مشاور رييس قوه قضاييه در امور بين‌الملل افزود: در اين گزارش‌ها که متاسفانه به عنوان سند به سازمان ملل ارائه شده، آمده است که ايران به طور مخفيانه افراد را دستگير، بازجويي و حتي اعدام مي‌کند. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود که همه مي‌دانند کوچک‌ترين احکام صادر و اجرا شده در ايران حتي گاهي زودتر از اينکه مسئولان امر مطلع شوند در رسانه‌ها منعکس مي‌شود. حتي يک نفر در ايران به صورت مخفيانه محاکمه و مجازات نشده است.

لاريجاني با تشريح سيستم قضايي کشورمان اظهار كرد: از ويژگي‌هاي منحصر به فرد دستگاه قضايي ايران مستقل بودن آن از ساير قوا و باز بودن آن است که سبب مي‌شود اولا همه چيز در آن شفاف باشد و ثانيا اگر نقصي پديدار شد، سيستم خودش آن را اصلاح مي‌کند.

وي خطاب به اعضاي جنبش غير متعهدها خاطرنشان كرد: ايران از ديرباز رويکردي مثبت و تعاملي درباره حقوق بشر اتخاذ کرده است اما اعلام مي‌کنيم كه در برابر هر گونه فشار و سوءاستفاده سياسي و اهداف مغرضانه به بهانه حقوق بشر مقاومت مي‌کنيم. من از اعضاي جنبش غير متعهدها مي‌خواهم که اين موضوع را جدي بگيرند و اجازه ندهند که کشورهاي عضو جنبش به صورت موردي آماج اتهامات بي‌اساس قرار گيرند و در يک فرايند کاملا غير فني که مشتمل بر انتشار گزارش پشت گزارش است، زير فشار و حملات رسانه‌اي و بين‌المللي قرار گيرند.

مشاور امور بين‌الملل رييس قوه قضاييه يادآور شد: هيچ‌يک از کشورهاي غربي به راحتي پذيراي گزارشگران موضوعي نمي‌شوند اما ايران تا کنون هفت گزارشگر موضوعي را پذيرفته است که از ميزان استاندارد آن هم بالاتر است.

لاريجاني با اشاره به رفتارهاي خصمانه غربي‌ها در قبال ايران گفت: ما همواره اعلام کرده‌ايم که درها به روي گزارشگران سازمان ملل باز است اما ايراداتي به مکانيزم اين گزارشگري‌ها داشته و داريم. بايد مشخص شود که يک گزارشگر چگونه قرار است به شمار قابل توجهي از اتهامات مطرح شده عليه جمهوري اسلامي ايران رسيدگي کند. اينکه عقلاني نيست که يک گزارشگر بگويد من ظرف سه روز يا يک هفته مي‌خواهم به همه اين مسائل رسيدگي کنم و بروم.

وي با تشريح رويکرد ايران به موضوع گزارشگري ادامه داد: ما استفاده ابزاري از مکانيزم گزارشگري را نمي‌پذيريم و سعي ما بر اين است که حداقل سوء‌استفاده از اين مکانيزم به عمل آيد. از اين‌رو قبلا نيز گفته‌ايم در شرايط طبيعي از آمدن هر گزارشگري به ايران استقبال مي‌کنيم اما اگر احساس کنيم پشت گزارشگري اهداف سياسي مغرضانه عليه منافع ما هست در برابر آن مي‌ايستيم.

مشاور امور بين‌الملل رييس قوه قضاييه با بيان اينکه ايران به شدت با ارائه پيش‌نويس قطعنامه در کميته سوم سازمان ملل مخالف است، تاکيد کرد: همکاري و تعامل سازنده ايران با شوراي حقوق بشر که منجر به تصويب گزارش UPR کشورمان شد، بهترين دليل بر باطل بودن اقدام کشورهاي غربي در ارائه پيش‌نويس قطعنامه ضد ايراني است.

لاريجاني با تاکيد بر اينکه ايران از پيچيده‌ترين و دقيق‌ترين سيستم‌هاي قضايي برخوردار است، اظهار كرد: اين چه مکانيزمي است که يک کشور را انتخاب مي‌کنند بعد دبير کل سازمان ملل درباره آن گزارش مي‌دهد، يک گزارشگر ديگر هم گزارش مي دهد بعد يک گزارشگر ويژه تعيين مي‌کنند او هم گزارش مي‌دهد، بعد که شما همه اين‌ها را کنار هم مي‌گذاريد مي‌بينيد همه از روي هم يک‌سري اتهامات را رونويسي کرده و باز انتشار کرده‌اند.

وي با اظهار تاسف از اينکه اين گزارش‌ها که از نگاه حقوقي و قضايي فاقد وجاهت است و منبع همه آنها منابع خبري مخالف نظام جمهوري اسلامي بوده‌اند به عنوان سند به سازمان ملل ارائه مي‌شود، خاطرنشان كرد: آيا ميان گزارشگري حرفه‌اي و ارائه اسناد و شواهد حقوقي و قضايي و بررسي مستدل و بيانيه رسانه‌اي تفاوتي نيست؟ آيا سطح سازمان ملل در اين حد پايين آمده است که مکانيزم‌هاي آن دستمايه اقدامات سياسي قدرت‌هاي غربي قرار گيرد؟

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در ادامه خطاب به جنبش غيرمتعهدها گفت: دوستان من در غير متعهدها؛ من از شما سوال مي‌کنم و قطعا شما نيز با من هم‌عقيده‌ايد که آيا اگر کسي يک دروغ را مرتبا و در مقياس بزرگ و از طرق مختلف هزار بار تکرار کند در ماهيت آن تغيير ايجاد مي‌شود و آن دروغ تبديل به راست مي‌شود؟ چرا سازمان ملل به جاي اينکه توليد سند کند به متهم کردن انبوه يک کشور خاص و حمله رسانه‌اي عليه او راضي مي‌شود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجاني در ادامه اين نشست به اعضاي جنبش غيرمتعهدها گفت: آمار استفاده از شکنجه، بازجويي‌هاي خطرناک و زندان‌هاي مخوف و مخفي آمريکا در جهان از هرکشور ديگري بيشتر است. اگر قرار بر اين است که بر اساس اسناد عمل شود، اسناد نقض حقوق بشر و تحقير ملت‌ها و انسان‌ها توسط آمريکا بيشتر از هر کشور ديگري است. چگونه است که در اينجا اسناد مورد توجه قرار نمي‌گيرد اما حملات رسانه‌اي و غوغاسالاري‌هاي مخالفان نظام جمهوري اسلامي در اين سو و آن سو مورد توجه قرار مي‌گيرد؟

لاريجاني در پايان با تاکيد بر اينکه جنبش غيرمتعهدها صاحب نفوذ و اعتبار بسيار زيادي است و کشورهاي اروپايي بارها مخالفت خود را نسبت به حساسيت‌هاي اين جنبش که در اعلاميه تهران با تاکيد بر تنوع فرهنگي صادر شده، اعلام کرده‌اند، يادآور شد: غرب از بحث تنوع فرهنگي وحشت دارد. آنها مي‌دانند که تنوع فرهنگي يعني به رسميت شناختن کشورهاي صاحب فرهنگ و تمدن ملي و کشورهايي که حاضر نيستند نسبت به قلدري آنها سر خم کنند.

وي گفت: جنبش غيرمتعهدها بايد عليه اين رويه خطرناک که مي‌تواند اعتبار سازمان ملل را مخدوش کند، مقاومت کند و اقدامي جدي و عملي انجام دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016