شنبه 5 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی وزارت علوم: بازنگری در ۵۵۵ درس و سرفصل رشته‌های علوم‌انسانی، بيشترين تغييرات در علو‌م ‌اجتماعی، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی نحوه بازنگری در ۵۵۵ درس منتخب از ميان ۳۸ رشته علوم‌انسانی را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حميدرضا آيت‌اللهی رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در نشستی خبری با بيان اينکه ۳ هزار و ۲۱ نفر از استادان در ارتباط با ۵۵۵ درس منتخب از ميان ۳۸ رشته که برای بازنگری انتخاب شده بودند، همکاری داشتند، گفت: با توجه به کاستی‌های متعدد رشته‌های علوم‌انسانی در کشور که روز آمد نبود و مناسب فرهنگ ايرانی اسلامی نبود، بر همين اساس با توجه به يکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری تعدادی از منابع مورد بازنگری قرار گرفت.

به گفته وی برخی از سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی بيش از ۲۰ سال تغيير نکرده بود بنابراين براساس مأموريتی که وزارت علوم به پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی محول کرد، قرار شد در مرحله اول، طرح بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی ۳۸ رشته با همياری استادان، پژوهشگران و متخصصان صورت بپذيرد.

رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، هدف کلی اين طرح را روزآمدسازی سرفصل‌ها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آنها با فرهنگ اسلامی ايران مطرح کرد.

وی ايجاد تمهيدات مورد نياز برای توانمندی‌های شناختی و مهارتی يادگيرنده، ارتقاء سطح اصول اخلاق حرفه‌ای، اخلاقيات و معنويت، مطالعات و استفاده از سرفصل‌های متداول و به روز جهانی با توجه به شاخص‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و بومی کشور را از ضرورت‌های بازنگری دروس علوم‌انسانی مطرح کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی از ارسال ۷ هزار و ۸۳۷ پرسش‌نامه در ارتباط با ۵۵۵ درس منتخب برای ۳ هزار و ۲۱ نفر از استادان حدود ۱۰۰ دانشگاه و ساير مراکز آموزش عالی و تحقيقاتی خبر داد و گفت: سؤالاتی همچون به چه ميزان سرفصل فعلی نياز به بازبينی دارد، به چه ميزان سرفصل فعلی نگرش يادگيرنده را توسعه می‌بخشد و به چه ميزان در هر سرفصل فعلی به ارزش‌های دينی و مذهبی توجه شده است، مطرح شد. سپس کارگروه تخصصی متشکل از استادان اعضای کميته‌های تخصصی شورای تحول در علوم‌انسانی و کميته‌های برنامه‌ريزی وزارت علوم برای بررسی مطالعه و جمع‌بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکيل شد.

به گفته آيت‌اللهی بيش از ۵۵ جلسه کارگروه‌های تخصصی با زمان ميان ۲ تا ۸ ساعت برای هر نشست با حضور ۹۰ نفر از استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای بررسی مطالعه و جمع بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکيل شده است.

وی افزود: در بازنگری دروس سعی شده است بر تهيه سرفصل‌ها در چارچوب‌ ارزش‌های اسلامی، اهداف بلندمدت و راهبردهای کلان کشور مورد توجه قرار گيرد. همچنين سرفصل‌ها به عنوان مجموعه‌ای به هم پيوسته و متعادل تدوين شد به گونه‌ای که اجزاء آن از انسجام پيوستگی، هم‌خوانی و چيدمان مناسب برخوردار باشند و در مجموعه اهداف برنامه درسی را تحقق بخشند.

آيت‌اللهی خاطرنشان کرد: دقت شده است سرفصل‌ها و اجزاء آن متناسب با آخرين تحولات در رشته‌های علوم‌انسانی در جهان باشد. همچنين سعی شد که محتوای اصلی هر سرفصل، حوزه علمی مشخصی را پوشش دهد و در قالب مجموعه دروس اصلی تشکيل دهنده آن برنامه نمود پيدا کند.

به گفته وی طراحی سرفصل‌ها به گونه‌ای انجام شده که از انعطاف لازم برای تطبيق با تحولات دانش بشری، متقضيات زمان و مکان، نيازهای جامعه و مزيت‌های نسبی منطقه‌ای و امکانات دانشگاه‌ها برخوردار باشد. اين انعطاف‌پذيری در ساير اجزای سرفصل‌ها که مرتبط با هسته‌ اصلی درسی که طراحی شده نيز لحاظ شد.

وی افزود: اهتمام لازم در بازنگری دورس به عمل آمده تا سرفصل‌ها در بعضی از دروس علاوه بر پرداختن به جنبه‌های نظری، جنبه‌های کاربردی دانش نظری و به طبع آن توسعه وجوه مهارتی و کارآفرينی نيز مورد توجه قرار گيرد. سعی شده است سرفصل‌ها به گونه‌ای تنظيم شوند که زمينه شکوفايی استعدادها، ايجاد خلاقيت، ابتکار، فراگيری مداوم و انديشه‌ورزی دانشجويان را فراهم آورد.

رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی روزآمد نبودن عدم بازنگری طی سال‌های طولانی، قديمی بودن سرفصل‌ها، قابليت دسترسی بسيار سخت، کپی بودن سرفصل‌ها را از ويژگی‌های سرفصل‌های موجود خواند.

وی درباره تعداد دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع گفت: اقتصاد با ۲۹ درس، تاريخ با ۱۳ درس، حقوق با ۲۱ درس روانشناسی با ۵۰ درس، زبان و ادبيات انگليسی با ۱۳ درس، زبان و ادبيات فارسی با ۱۳ درس، علوم‌اجتماعی با ۲۳۶ درس، علوم تربيتی و مشاوره با ۲۳ درس، علوم‌سياسی با ۲۲ درس، فلسفه با ۹۰ درس، مديريت با ۱۷ درس و ارتباطات و روزنامه‌نگاری با ۲۸ درس، دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع هستند.

به گفته وی رشته علوم اجتماعی با ۲۳۶ درس و رشته‌های تاريخ زبان و ادبيات انگليسی و زبان و ادبيات فارسی با ۱۳ درصد به ترتيب بيشترين و کمترين دروس بازنگری شده را به خود اختصاص داده‌اند.

آيت‌اللهی دانشگاه تهران با ۲۳۶ عضو هيئت علمی، دانشگاه علامه طباطبايی با ۲۱۳ عضو هيئت علمی و دانشگاه اصفهان با ۱۹۳ عضو هيئت علمی، شرکت‌کننده در بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس رشته‌های علوم‌انسانی بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016