دوشنبه 7 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: انتخابات امسال با چالش‌های امنيتی مواجه است، ۱۲جاسوس دستگيرشده در همه زمينه‌ها فعاليت می‌کردند، ايسنا

وزير اطلاعات با بيان اين‌که انتخابات امسال با چالش‌های امنيتی مواجه است، اظهار کرد: دشمن به طور جدی برای اين انتخابات طراحی کرده است و ما نسبت به اين مساله هشدار می‌دهيم؛ البته اين به معنی ترس نيست؛ چرا که بر تمام حرکت‌های دشمن اشراف کامل داريم و حوادث سال ۸۸ برکات زيادی برای ما داشت.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحی در چهارمين همايش ملی بسيج و پدافند غيرعامل با اشاره به طراحی‌های دشمن در عرصه جنگ نرم به ويژه فضای سايبری و اينترنت، افزود: خوشبختانه امروز دستگاه‌های اطلاعاتی کشور از برتری بسيار خوبی در فضای سايبری و اينترنتی برخوردارند.

وی با اشاره به مطرح شدن طرح چمدان اينترنتی از سوی باراک اوباما رييس‌جمهور آمريکا خاطر نشان کرد: چند ماه پيش از اعلام اين مساله از سوی اوباما، دستگاه‌های اطلاعاتی کشور طراحی آنها را پيش‌بينی کرده بودند و راه مقابله با آن را نيز به دست آوردند.

وی ادامه داد: البته خود ما در برخی مواقع راه را برای آنها باز کرديم تا کمی پيش بروند و ما ببينيم که چه می‌کنند و بعد راه آنها را بستيم و هر چه آنها تلاش کردند، شکست خوردند و اين مانور را رها کردند.

وزيراطلاعات همچنين خاطرنشان کرد: البته سرمايه‌گذاری زيادی دراين زمينه انجام دادند و متاسفانه يکی از کشورها نيز دلارهای فراوانی را از جيب مسلمانان برای اهداف آمريکايی‌ها خرج می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصلحی در بخش ديگری از سخنان خود بر لزوم ورود جدی بسيج در دستگاه‌های مختلف کشور برای مقابله با اقدامات جاسوسی دشمنان تاکيد کرد و افزود: دشمن امروز بر روی همه دستگاه‌های کشور ما حساس است و با استفاده‌ای که از فضای سايبری در دستگاه‌های مختلف داريم، دشمن طراحی‌هايی دارد که در همه مجموعه‌های کشور ما نفوذ کند.

وی تاکيد کرد: بنابراين پدافند غيرعامل بايد به يک مقوله عام و فراگير در کشور تبديل شود و بسيج در اين مساله به طور جدی ورود پيدا کند. از صحبت‌های جاسوس‌هايی که دستگير می‌کنيم، نيز اينطور برمی‌آيد که امروز دستگاهی نيست که دشمن به دنبال دستيابی به اطلاعات آن نباشد.

مصلحی در ادامه با بيان اين‌که پدافند غيرعامل يک نياز هميشگی برای کسب قدرت ملی است، اظهار کرد: دفاع غيرعامل مکمل دفاع عامل و يکی از صلح‌آميزترين و مقبول‌ترين روش‌های دفاعی است که کاهش آسيب‌های مراکز حساس و حياتی کشور را به دنبال دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف بسيج و حاکميت ملی خاطر نشان کرد: بيداری ملت‌های مسلمان و مستضعف جهان و جرات يافتن آنها برای مقابله با استکبار، جهانی کردن مبارزه با رژيم اشغالگر قدس، تلاش برای ايجاد وحدت اسلامی در جهان و تاثيرگذاری بر انقلاب‌های جهانی از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد مغرضانه يا ناآگاهانه حرکت بيداری اسلامی را طراحی دشمن قلمداد می‌کنند، ولی آنچه ما با اطلاعاتی که به دست آورده‌ايم می‌دانيم، اين است که حتی خود آنها و دستگاه‌های اطلاعاتی غرب می‌گويند که ما پيش‌بينی اين اتفاقات را نمی‌کرديم و اين مساله نشان می‌دهد که آنها نتوانسته‌اند روحيه اسلام‌خواهی و دين‌خواهی ملت‌ها را بشناسند.

وزير اطلاعات ادامه داد: امروز بيداری به معنی واقعی کلمه، وجهه و بعد اسلامی دارد، به طوری که می‌بينيم با وجود سرمايه‌گذاری فراوان آمريکای‌ها در مصر برای منحرف کردن جهت‌گيری انقلاب آنها، جمعيت بسيجی عرصه ميدان تحرير طراحی‌های آنها را به هم می‌ريزد، بطوری که شهدای قيام جديد مصر را در حرکت اوليه‌ی آن کشور نديديم و شعارهای امروز عليه آمريکا و رژيم صهيونيستی است.

وی همچنين به افزايش فشارها عليه کشورمان اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته هشت سناريوی سنگين عليه جمهوری اسلامی طراحی شد تا اين‌که اين نظام را به خود مشغول کنند و بتوانند بر اوضاع منطقه مسلط شوند. در برخی از اين طراحی‌ها موفقيت‌هايی هم داشتند، ولی آيا اين مساله برای ما تازگی دارد؟

وی ادامه داد: حساب ملت‌ها را بايد از حساب حاکميت‌ها جدا کنيم و يادمان باشد که در دوران دفاع مقدس همه دنيا در مقابل ما بود و البته توان دفاعی آن روز نيز با توان امروز ما قابل مقايسه نبود. امروز همه هستی استکبار در معرض خطر قرار گرفته و بدين ترتيب طبيعی است که از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی عصبانی باشند.

مصلحی با بيان اين‌که در برابر تهديدات دشمن، برخی افراد خيلی سريع خودشان را باختند، تاکيد کرد: تحريم‌های سنگين وجود دارد، ولی بايد ببينيم چقدر موفق بوده است. در همين تحريم‌ها بسياری موفقيت‌ها را بدست آورديم و امروز جمهوری اسلامی رهبری بيداری اسلامی را در دست دارد. وی خاطرنشان کرد: بعد از دو همايش بيداری اسلامی و کنگره فلسطين در ايران تمام سرکردگان استکبار گفتند که اين مساله تمام شد و ولی فقيه جمهوری اسلامی، ‌رهبری بيداری اسلامی را در دست گرفته است. امروز تمام کسانی که در همايش بيداری اسلامی در تهران شرکت کرده بودند، در کشورهای خود حرکت‌های عظيم فرهنگی انجام می‌دهند. حالا ما می‌گوييم به فرض محال هم که دشمن اين حرکت‌ها را طراحی کرده باشد؛ آيا ما به عنوان جمهوری اسلامی نبايد اين حرکت‌ها را به نفع خودمان جهت‌ بدهيم؟

وی در ادامه ايجاد حکومت دينی و اتکا به مردم در حل مشکلات اساسی را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و در ادامه با اشاره به نقش بسيج در پدافند غيرعامل و نيز نقش ولايت فقيه در رهبری جامعه اسلامی اظهار کرد: آينده‌نگری و حکمتی که به ولی فقيه داده می‌شود، يک عنايت الهی است به طوری که ايشان آينده‌های دور را می‌بيند، ولی ما تنها امروز و فردا را می‌بينيم.

وزير اطلاعات همچنين به نقش بسيج در پدافند غيرعامل در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: ايجاد فضای پدافند غيرعامل و نهادينه کردن آن در بين مردم و نيز آموزش عمومی مردم و دستگاه‌های مختلف کشور به همراه فرهنگ‌سازی و ارتقای باور ملی در حوزه پدافند غيرعامل يک ضرورت برای امروز است؛ چرا که امروز دشمن برای همه‌ی دستگاه‌های کشور ما طراحی کرده است.

مصلحی با بيان اين‌که ايجاد بصيرت و معرفت مهمترين رکن پدافند غيرعامل است، تصريح کرد: شناخت آسيب‌پذيری‌ها در محيط کار، دشمن‌شناسی، مديريت بحران و بکار گرفتن ظرفيت بسيج در اين حوزه از جمله اقدامات ضروری محسوب می‌شود و البته شناخت تهديدهای امروزی از اولويت‌دارترين موضوعات امروز در کشور است. بهترين راهبرد علمی و عملی برای تحقق امنيت و اقتدار ملی، بهره‌مندی از بسيج عمومی است.

وی همچنين به مقوله جنگ نرم اشاره کرد و با بيان اين‌که جنگ نرم در غرب با رويکردی اقتصادی تبيين می‌شود، ولی مطابق تبيين مقام معظم رهبری، جنگ نرم ماهيتی فرهنگی دارد، گفت: سياه‌نمايی شرايط، بزرگ‌نمايی و معضل نشان دادن برخی مشکلات، مخدوش کردن چهره نظام و دست‌کاری باورهای مردم از جمله اهداف جنگ نرم دشمن محسوب می‌شود و هدف نهايی جنگ نرم، مهار و فروپاشی نظام سياسی است.

وزير اطلاعات با اشاره به اين که دشمن دو استراتژی حداقلی و حداکثری را در جنگ نرم دنبال می‌کند، اظهار کرد: دشمن در استراتژی حداقلی خود به دنبال تغيير رفتار نظام است و البته با رهبری مقام معظم رهبری در انتخابات رياست جمهوری نهم يک دگرگونی جدی به وجود آمد و مجددا برنامه‌های دشمنان به هم ريخت و دستگاه‌های مديريتی کشور دچار تحول شد، ولی دشمن به هيچ وجه از برنامه‌های خود در اين زمينه دست بر نداشت.

مصلحی اضافه کرد: استراتژی دوم دشمن، استراتژی حداکثری است و آنها با جنگ نرم و سخت به دنبال آن هستند. ماهيت جنگ نرم يعنی ايجاد ترديد در دل‌ها و ذهن‌های مردم که قلوب و اذهان، اعمال را در راستای اهداف مورد نظر سوق می‌دهد. در جنگ نرم، دشمن در پی مديريت حب و بغض از يک سو و مديريت شک و يقين از سوی ديگر است.

وی با تاکيد بر اين‌که هدف از جنگ نرم، فلج‌سازی راهبردی کشور است، تصريح کرد: امروز اينترنت و شبکه‌های اجتماعی بلای جان دشمن شده است. دشمن اين شبکه‌ها را برای برنامه‌ريزی عليه انقلاب اسلامی به راه انداخته بود ولی با شکست جدی مواجه شد و امروز در فضايی که در آمريکا ايجاد شده، فيس‌بوک و تويتر فيلتر شدند و سرعت اينترنت بسيار پايين است ؛چرا که آنها نمی‌دانند با جنبش وال‌استريت چکار کنند.

وزير اطلاعات، ايجاد اختلاف و بدبينی، از بين بردن بنيان‌های معنوی و ارزشی، تخريب اعتماد به نفس و اميد و تبديل نقاط قوت به نقاط ضعف را از جمله طراحی‌های دشمن عليه جمهوری اسلامی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه برخی خواص نه تنها به دنبال اين نيستند که دشمن را دشمن معرفی کنند، بلکه به دنبال تبرئه دشمن هستند و من پيشنهاد می‌کنم که فرمايشات رهبری درباره صفات منفی برخی خواص را مطالعه کنيم. البته ما نبايد از اين بترسيم که برخی خواص مطرود يا ترسو شوند، چرا که خاصيت نظام ولايی، ريزش و رويش است.

وی در پايان بر لزوم همکاری بيشتر دستگاه‌های مختلف کشور به ويژه دستگاه اطلاعاتی با سازمان پدافند غيرعامل تاکيد کرد و گفت: با طراحی‌هايی که در رابطه با مباحث پدافند غيرعامل انجام داده‌ايم ،اميدواريم با کمک يکديگر بتوانيم اقدامات مناسبی را در برابر تحرکات دشمن انجام دهيم و کشور را در مقابل اهداف سوء دشمنان در يک موقعيت خوب دفاعی و البته تهاجمی قرار دهيم؛ چرا که تهاجم، بهترين پدافند در مقابل دشمن است.


ايستادگی ملت ايران روی ارزش‌ها، به ملت‌های منطقه الگو می‌دهد

به گزارش ايسنا، وزير اطلاعات همچنين درحاشيه چهارمين همايش ملی بسيج و پدافند غيرعامل در جمع خبرنگاران درباره جنبش بيداری اسلامی و الگو گرفتن آن از انقلاب اسلامی، گفت: جنبش بيداری اسلامی قابل متوقف شدن نيست، البته استکبار طراحی‌های سنگينی می‌کند که آن را متوقف کند، چراکه می‌داند الگوی اين حرکت‌ها انقلاب اسلامی ايران است.

مصلحی ادامه داد: به همين دليل است که استکبار در روزهای اخير سناريويی‌های عليه انقلاب اسلامی نيز طراحی کرده است، اما جمهوری اسلامی و ملت ايران پای ارزش‌های خود ايستاده است و همين ايستادگی مدل و الگو به ملت‌های منطقه می‌دهد تا بتوانند مقاومت کنند و به حرکت خود ادامه دهند.

وی همچنين در پاسخ به اين سوال که ۱۲ جاسوس اخيری که دستگير شده‌اند در چه زمينه‌هايی فعاليت داشته‌اند، گفت: اين‌ها در همه زمينه‌ها جاسوسی می‌کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016