پنجشنبه 10 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه ابراهيم يزدی خطاب به بان کی مون: با انجام رفراندوم در کشورهای آشوب زده از فاجعه جلوگيری کنيد، ميزان

ميزان: دبيرکل نهضت آزادی ايران در نامه ای خطاب به دبيرکل سازمان ملل خواستار دخالت اين سازمان برای پايان دادن به خشونت در کشورهای منطقه و يافتن "راه حل عملی‌ برای بر پايی‌ رفراندوم" به جای دخالت نظامی يا تحريم اقتصادی شد.

به گزارش «ميزان خبر»،دکتر ابراهيم يزدی با اشاره به رفتارهای خشونت آميز در کشورهايی نظير يمن، سوريه و بحرين و عضويت اين کشورها در سازمان ملل نوشته است:«سازمان ملل متّحد هم توانايی لازم را دارد و هم مسوليت اخلاقی‌ در قبال مردم تا با مداخله خود به کاهش خشونت پرداخته و از جنايت بر ضدّ بشريت در اين کشور‌ها جلوگيری بعمل آورد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اسبق امور خارجه ايران اضافه کرده است:«هريک از اين حکومت‌ها از ميزان حمايت معينی در درون کشور خود برخوردار می‌باشند اما بدون شک اين سطح پشتيبانی‌ اکثريت مردم را در بر نمی‌گيرد. در اين صورت، اگر مردان حکومت به برقراری اين رفراندوم تن‌ دهند و نتيجه آنرا قبول نمايند، اين ملت‌ها به يک انتقال سياسی صلح آميز دست پيدا می‌کنند.مردان حکومت در اين کشور‌ها اکثرا از ترس عاقبت خود پس از برکناری قدرت در مقابل تغييرات مشروع با تمسّک به خشونت استقامت می‌نمايند. برای تغييرات دورس پايدار، بايد راهی‌ برای مشارکت آن‌ها در پروسه دمکراتيک در برپايی دولتهای جوابگو ايجاد گردد.»

متن کامل اين نامه شرح زير است:
جناب آقای‌بان کی‌ مون،
ما همگی‌ شاهد موج درگيری خشونت آميز بين مردم و نيروهای امنيتی در چندين کشور خاورميانه می‌باشيم. نتيجه اين برخوردهای خشونت آميز تحمل رنج و درد انسانهای بيگناه از جمله مردان، زنان و کودکان بوده است. اين برخورد‌های خشونت آميز در کشورهايی صورت می‌گيرد که عضو سازمان ملل متحد هستند و خصوصاً در کشورهايی نظير يمن، سوريه، و بحرين اين خشونت‌ها به اوج خود رسيده است.
عاليجناب،
سازمان ملل متّحد هم توانايی لازم را دارد و هم مسوليت اخلاقی‌ در قبال مردم تا با مداخله خود به کاهش خشونت پرداخته و از جنايت بر ضد بشريت در اين کشور‌ها جلوگيری بعمل آورد. روش مقابله با خشونت اين حکومت‌ها نه‌ دخالت نظاميست و نه‌ تحريم اقتصادی. علت اعمال خشونت اين حکومت‌ها با مردم خود ريشه‌ای عميق در بحران مشروعيت اين رژيم‌ها دارد. هرگونه راه حل برای پايان دادن به اين بحران بايد بطور مستقيم بدنبال حل مشکل مشروعيت اين رژيم‌ها باشد.
بنابرين، من از شما در خواست می‌نمايم که بدنبال راه حل عملی‌ برای بر پايی‌ رفراندوم در اين کشور‌ها باشيد. اين رفراندوم می‌تواند از طريق نهادهای تحت نظارت سازمان ملل متحد که برای اجرای اين مسٔوليت تشکيل می‌گردند صورت پذيرد. مردان حکومت و قدرت در اين کشور‌ها ادعا می‌نمايند که از پشتيبانی اکثريت مردم خود برخوردار می‌باشند. نيروهای مخالف برعکس ادعا می‌کنند که اين دولت‌ها فاقد مشروعيت و از پشتيبانی‌ مردم خود برخوردار نمی‌باشند. بنابرين اگر هر دوطرف علاقمند به کسب اعتبار داخلی و بين المللی باشند، بايد حاضر باشند که اين ادعای خود، برخورداری از پشتبانی مردم، را در يک امتحان آزاد و بيطرفانه و از طريق يک رفراندوم که توسط يک سازمان منصف برقرار می‌گردد، ثابت نمايند.
هريک از اين حکومت‌ها از ميزان حمايت معينی در درون کشور خود برخوردار می‌باشند اما بدون شک اين سطح پشتيبانی‌ اکثريت مردم را در بر نمی‌گيرد. در اين صورت، اگر مردان حکومت به برقراری اين رفراندوم تن‌ دهند و نتيجه آنرا قبول نمايند، اين ملت‌ها به يک انتقال سياسی صلح آميز دست پيدا می‌کنند. اين انتقال صلح آميز دو نتيجه عملی‌ بجای خواهد گذشت. اولا از فاجعه شبيه آنچه در ليبی‌ اتفاق افتاد خلاصی خواهند يافت و ثانيا سازمانهای بين المللی نظير سازمان ملل متحد از حق آن‌ها برای شرکت در انتخابات آزاد آينده کشورشان حمايت خواهد نمود. مردان حکومت در اين کشور‌ها اکثرا از ترس عاقبت خود پس از برکناری قدرت در مقابل تغييرات مشروع با تمسّک به خشونت استقامت می‌نمايند. برای تغييرات دورس پايدار، بايد راهی‌ برای مشارکت آن‌ها در پروسه دمکراتيک در برپايی دولتهای جوابگو ايجاد گردد.
عاليجناب،
فاجعه پيش روی ما نيازمند به اقدام فوری برای برقراری صلح پايدار می‌باشد. از شما تقاضامندم که بخاطر وضع اضطراری در سوريه، يمن و بحرين، از قدرت و مشروعيت جايگاه خود بهره گرفته و از تن‌ دادن مردم اين سه‌ کشور به رنج و محنت جلوگيری بعمل آوريد. به اين مردم کمک کنيد تا پس از تجربه اين فاجعه به صلحی‌ پايدار دست يابند.

ابراهيم يزدی
وزير امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ايران
عضو نهضت آزادی ايران
تهران، ۲۱ / نوامبر/۲۰۱۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016