شنبه 12 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با ايسنا: هيچ طيف سياسي تحريم و يا تهديدات عليه ايران را تاييد نمي‌كند

معصومه ابتكار در گفتگو با زهره شمس، خبرنگار ایسنا تصريح كرد: هيچ طيف سياسي در داخل سياست‌هايي چون تحريم و يا تهديدات عليه ايران را تاييد نمي‌كند.

اين دانشجوي حاضر در جريان تسخير لانه جاسوسي آمريكا ، درگفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بامورد توجه قرار دادن نقش دانشجويان در جريان تسخير سفارت آمريكا در 13 آبان 1358 اظهاركرد: اگر بخواهيم درك درست و همه جانبه‌اي از اين واقعه داشته باشيم، در ابتدا بايستي فضاي آن دوران را به خوبي درك كنيم و ببينيم در چه شرايط دانشجويان به چنين تصميمي رسيدند و اصلا چرا دانشجويان در اين مسير گام برداشتند.

ابتكار تاكيد كرد:از اين‌كه آمريكا و تا حد زيادي انگليس نتوانسته‌اند، با اصل انقلاب اسلامي ايران به خوبي كنار بيايند، شكي نيست. گرچه ما با آمريكا قطع مناسبات داشتيم و روابط ديپلماتيك نداشته‌ايم، ولي با انگليس روابط ديپلماتيك كامل و تبادل سفير داشته‌ايم، ‌اما به هرحال رفتار دولت انگليس در قبال سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران قابل قبول و مورد تاييد نيست و درحال حاضر هيچ طيف سياسي در داخل سياست‌هايي چون تحريم و يا تهديداتي كه عليه جمهوري اسلامي ايران مي‌شود را تاييد نمي‌كند.

وي خاطرنشان كرد:درهمين راستا اين نكته بسيار مهم است كه ما وقتي مي‌خواهيم حوادث را ارزيابي كنيم، ابعاد آن موضوع را كاملا ببينيم و درك كنيم تا از دل آن بتوانيم شناخت دقيقي به دست بياوريم. اين‌كه با چه هدفي، ‌با چه انگيزه‌اي و تحليلي يك حادثه‌اي رخ مي‌دهد و يا اتفاقي شكل مي‌گيرد، مهم است؛ بنابراين من لازم مي دانم ازاين منظر 13 آبان 58 را يك بار ديگر بازخواني كنم.

وي ضمن اين‌كه واقعه 13 آبان را يك واقعه يگانه در تاريخ خواند، گفت: اين واقعه در شرايط بسيار خاصي شكل گرفت و اگر در آن شرايط چنين اتفاقي رخ نمي‌داد، شايد آن حمايت ملي و آن اتفاقات و آثاري كه داشت منتج نمي‌شد. معتقدم كه واقعه 13 آبان يعني انقلاب دوم هم منافع زيادي براي كشور ما داشت و هم اين‌كه هزينه داشت، يعني در عين حال كه يك اتفاق بزرگ بود يقينا هزينه‌هايي هم براي كشور ما به دنبال داشت. نقدهايي هم به اين واقعه وارد است كه ممكن است بسياري از اين نقدها درست باشد.

ابتكار يادآور شد: اين واقعه زماني رخ داد كه هشت ماه از انقلاب گذشته بود و در واقع انقلاب عظيم سياسي، اجتماعي و اقتصادي در كشور رخ داد، ساختارها هنوز آشفته بود و فقط يك دولت موقت وشواري انقلاب شكل گرفته بود. هنوز بسياري از ساختارهاي سياسي همچون مجلس شكل نگرفته بود، و نگارش قانون اساسي كامل نشده بود.

وي ادامه داد: به همين ترتيب بحث دولت، دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي و اطلاعاتي همگي در وضعيت آشفته‌اي قرار داشتند و اگرچه كار و تلاش صورت مي‌گرفت، ولي هنوز تا استقرار يك وضعيت با ثبات و تسلط بر تمام مسايل فاصله‌ زيادي وجود داشت.

وي افزود: در چنين شرايطي دانشجويان معتقد بودند، در فقدان يك سازوكار رسمي،‌ در شرايطي كه دولت ملي بسيار ضعيف و ناتوان بود، رسالت دارند به دليل‌ كودتايي كه به دست آمريكا در كشورمان رخ داد،‌ و شواهد نشان مي‌داد ممكن است، دوباره يك سلسله وقايعي رخ دهد كه به يك كودتا منتهي شود، پيام وضعيت مردم ايران را به دنيا برسانند و جلوي آن وقايع را بگيرند.

وي خاطرنشان كرد: دانشجويان دور هم نشستند و در مورد اين‌كه چه راهي در اين راستا مي‌تواند، وجود داشته باشد بحث و بررسي كردند و به اين نتيجه ‌رسيدند كه تحصن و راهپيمايي جواب نمي‌دهد و فقط اين راه وجود دارد كه ما به شكلي مسالمت‌آميز بدون خشونت و اسلحه و درگيري چند روز يا چند ساعت سفارت را بگيريم و موضوع تمام شود و از سفارت بيرون بياييم.

اين دانشجوي حاضر در جريان تسخير لانه جاسوسي آمريكا اظهاركرد: اين جمع از قبل شكل يافته نبودند و براي همين اسم جديد دانشجويان پيرو خط امام را براي خود انتخاب كردند، هماهنگي اين جمع كه هيچ پيشينه نظامي و سياسي نداشتند، هماهنگي چراغ خاموش بود و طي آن هيچ‌كس در جريان قرار نگرفت و اصلا هم نخواستند، علني بيانيه دهند و بگويند ما مي‌خواهيم چنين كاري را انجام دهيم.

وي افزود : درواقع ساعت 10 صبح روز 13 آبان سال 58 در خيابان طالقاني حتي يك خبرنگار هم حضور نداشت. اين عكس‌هايي كه وجود دارد براي خود بچه‌هاست؛ چراكه اگر قرار بود، هماهنگي وجود داشته باشد، حتما دولت با چنين كاري مخالفت مي‌كرد، چون دولت مخالف جدي اين كار بود. ابتكار ادامه داد: تحليل دانشجويان اين بود كه دولت از عهده اين كار بر نمي‌آيد و نظر امام(ره) بر اين قضيه مثبت است، چنانچه شاهد بوديم، حضرت امام چند ساعت بعد از اين اتفاق موضع‌گيري كردند و از اين كار به عنوان انقلاب دوم ياد كردند؛ بنابراين اين‌كه خود اين جريان بگويد، كار ما خيلي عظيم بود و ما يك انقلاب ديگر راه انداختيم، بلكه عنوان انقلاب دوم را حضرت امام به اين جريان داد و اصلا دانشجويان از خود چنين تحليلي نداشتند.

وي در بازخواني واقعه 13 آبان اظهار كرد: زماني كه دانشجويان وارد سفارت شدند، اسناد براي‌شان بسيار مهم بود، يك دانه برگه كاغذ افتاده روي زمين وجود نداشت؛ چراكه براساس تقسيم كاري كه شده بود، يك تيم مسوول حفاظت از اسناد بودند، وقتي هم كه قضيه طولاني‌تر شد تقسيم كار دانشجويان جدي‌تر شد و روي اسناد به صورت جدي كار كردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابتكار تاكيد كرد: در اين كه دولت و كشور ما بايد با سلطه آمريكا و دخالت و تهديدات دولتي مثل انگليس ايستادگي كند، شكلي نيست، اما اين‌كه با چه روش و شيوه‌اي بايد وارد عمل شد، جاي بحث دارد، آن هم در اين دوره كه ما دولت و مجلس داريم و 33 سال از انقلاب ما مي‌گذرد و 32 سال است كه نظام جمهوري اسلامي به عنوان نظام مردم سالاري ديني در حال كار با ثبات است و ما در داخل با آشفته بازار مواجه نيستيم، اين در حالي است كه در آن زمان كشور با آشفته بازار جدي مواجه بود.

وي با بيان اين‌كه «بعد از اعلام نظر حضرت امام راجع به اين موضوع امواج عظيم حمايت مردمي شكل گرفت» افزود: گرچه پس از اين واقعه تلاش شد تا كودتاي نوژه انجام شود و حمله طبس هم اتفاق افتاد، ولي بالاخره جلوي يك روند كلي گرفته شد. هم‌چنين اگرچه درست است كه بسياري از دانشجويان به ادامه اين قضيه و اتفاقات بعدي كه افتاد نقد دارند، ولي به هر حال رشته توطئه‌ها در آن مقطع، قطع شد و اين نتيجه كار بود.

وي هم‌چنين در ارزيابي عملكرد جنبش دانشجويي در چنين مباحثي با تاكيد بر اين‌كه «جنبش دانشجويي بايد شرايط و وضعيت خود را بسنجد و شرايط را به خوبي تحليل كند» اظهار كرد: يقينا جنبش دانشجويي بايد در مقابل تهديد ات بيگانه، آماده باشد.

ابتكار افزود: دانشگاه مبدا تحولات و محلي است كه اگر ارزش‌هاي انقلاب بخواهد، پايدار بماند بايد به اين محل ( دانشگاه) رجوع كرد؛ اما به نظرمي‌رسد براي عده‌اي در حال حاضر دانشجوي بي‌تفاوت بهتر از دانشجوي منتقد است اين درحالي است كه فضا براي جريان دانشجويان پيرو خط امام بسيار باز بود، چنانچه ممكن بود حتي از دل آن توطئه‌ هم شكل بگيرد.

وي تاكيد كرد: در آن سال‌ها وجود تضارب آرا باعث شد كه دانشجويان به تحليلي دست برسند كه طي آن دست به چنين كاري بزنند، چنانچه شاهد بوديم در آن زمان گروه‌هاي چپ به مفهوم كمونيست،لائيك و بي‌دين تريبون آزاد داشتند و با وجود اين فضا دانشجوي مسلمان بايد مطالعه مي‌كرد و معتقد بود كه اگر مي‌خواهد دينش را حفظ كند و انتخاب صحيحي داشته باشد، بايد تحقيق كرد.

ابتكار با تاكيد براين‌كه «اگر ما بخواهيم انسجام ملي و همبستگي ملي خود را حفظ كنيم، بايد فضا را تغيير دهيم» افزود: اگر ما با بحث تهديدات بيگانه مواجه هستيم كه حتما همين‌طور است، بايد شرايطي را فراهم كنيم كه بتوانيم در مقابل اين تهديدات صفوف داخلي خود را منسجم كنيم.

وي افزود:در13آبان 58يكي از رقابت‌ها، رقابت دانشجويان مسلمان با دانشجويان چپ بود؛ چراكه ابتكار عمل مبارزه با امپرياليسم دست گروه‌هاي چپ بود و با اتفاقي كه رخ داد، پرچم مبارزه منطقي مبتني بر فكر و خردگرايي و نه تحليل‌هاي مقطعي دست دانشجويان مسلمان افتاد، كما اين‌كه دانشجويان در ادامه اين جريان نهضت‌هاي آزادي‌بخش را راه‌اندازي كردند و از 50 آمريكايي دعوت كردند، تا با انقلاب اسلامي آشنا شوند و از اين طريق مي‌خواستند يك مفاهمه برقرار شود؛ چراكه دانشجو بودند و به دنبال انتقام‌گيري نبودند، بلكه به دنبال اين بودند كه جا پاي انقلاب اسلامي را به جهت مفهومي در مناسبات جهاني باز كنند و اين اتفاق هم افتاد.

وي در بخش پاياني سخنان خود تاكيد كرد: دو جريان فكري اصلي نظام در صورتيكه شرايط فراهم و مساعد شود فضايي را ايجاد مي‌كنند كه اقتدار كشور حفظ شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016